Inlägg från: mitthemligajag |Visa alla inlägg
  • mitthemligajag

BF Januari 2016 :)

Mallis87 skrev 2016-01-04 14:28:04 följande:

Någon här som kör någon "huskur" för att sätta igång det hela? Jag har bf den 15/1, men börjar bli rätt trött på detta nu. Barn nr 1 kom nästan 4 veckor för tidigt, så liiiite inställd var man ju på att denna också kunde komma tidigare. Men icke! :) har haft en natt med lite förvärkar förra veckan, annars ingenting. Ont i högra sidan som strålat ner i högra benet inatt, men gissar på att någon nerv låg i kläm och att det inte var ett tecken på förlossning...

Då dottern som ändå föddes så pass tidigt, vägde 3300 g, gissar jag på att det är minst en 4kg bebis i magen nu, så hade inte gjort mig något om han hade velat komma ut nu, iställetför att ligga i magen och jäsa på sig.

Man har ju läst om en massa, tror ju det mesta är myter, men idag var jag en sväng på stan och köpte hallonbladste. Någon som testat? Dricker första koppen nu o får se om det händer något :)

Skäms nästan för att skriva detta HAHA, men jag tror jag provat allt förutom ricin förra graviditeten !! Desperat preggo, jag drack hallonbladste varje dag från vecka 37 sist, jag drack mirakeldryck varje dag, färdknäppade var och varannan dag, fick någon massage i ryggslutet som skulle sätta igång, masserade bröstvårtor i timmar, sprang förbi alla i motionsspåret. Försökte mig till och med på någon slags hinnsvepning på hemmaplan, Ändå gick jag över tiden, värkarna startade på +4, 00.08 på bf +5 föddes hon och den dagen hade jag för första dagen inte gjort ett skit mer än legat på soffan tills kvällen och få åkte jag och mannen och bowlade, på natten startade det :) jag tror att de har med vila att göra, när kroppen är redo och i harmoni så sätter de igång om allt är som de ska :)
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2016-01-04 20:27:24 följande:

Gud, antingen kissade jag precis på mig eller också har vattnet börjat rinna. Har fruktansvärt tryck nertill och molvärk i ryggen. Min sambo sa att han ringer till svärmor, men jag sa NEJ, tänk om jag bara har kissat på mig. Gud vad pinsamt om jag har gjort det, har aldrig hänt förut. Hur som helst så har jag lagt i en binda nu, för att är det fostervatten så bör det ju komma mer... Men hur vet man skillnaden egentligen?

Fostervatten slutar inte rinna sa dom till mig förra gången, de kan komma mindre men de sipprar hela tiden, samt att du garanterat känner skillnad på lukten om de är kiss eller fostervatten :) hoppas hoppas!!
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2016-01-04 22:18:18 följande:
    Jag satte mig på huk och det kom massor, kändes dock som att jag kissade på mig igen. Ska testa en gång till sen, för att tre gånger kan jag ju omöjligt kissa på mig :)
    Har en binda som det känns att det rinner lite grann i då o då, men det syns inget i den. Får ta och lukta lite sen.

Jag vill helst inte ha hit min svärmor, speciellt inte i onödan, sa till min sambo innan att min kompis kan komma istället men han vågar inte säga det till henne. Jag blev lite irriterad innan idag när hon vräkte ur sig "det är så jobbigt när jag inte vet när jag behöver vara barnvakt, kan ju inte sova på nätterna längre för att jag är så rädd att något ska hända".
    Wiiii va spännande!!!! Men assååå svärmödrar... S u c k! Jag gruvar mig inför när de sätter igång att hon ska komma in och börja babbla med mig. Minsta jag vill just då är att ha henne här frågandes en massa... Vi kom fram till idag att vi ringer henne precis innan vi behöver åka in och jag sätter mig i bilen i garaget och väntar meden hon går in så slipper jag se henne just då haha. Åh lilla sväris, tycker jätte mycket om henne men just nu går hon mig på nerverna med alla sina tusen frågor om känningar! Så jag förstår dig ;) man vill känna lite ro i de läget
  • mitthemligajag
    fruthomas skrev 2016-01-05 06:33:20 följande:

Så är man på BB med en liten namnlös pojke. född kl 03.17. 3050g och 48 cm lång. Långdragen fl men allt gick bra och vi är så glada.

Maken fick inte stanna. Fullt på förlossningen och fullt på BB.. Vi har ca 1 timme hem och ca 4 timmar till utskrift. Så jag ringde min syster som bor 10 min bort och ordnade husrum

Jag kan så klart inte sova.

Lite molvärk i livmodern och en underbar bebis som gnäller lite. Ska nog ändå försöka..

Grattis :)
  • mitthemligajag
    qatteriin skrev 2016-01-05 08:29:54 följande:
    Jag håller med om att det är förjävligt. Jag tycker barnet har rätt till båda sina föräldrar från början och fattar inte hur vården fortfarande kan vara så ojämställd, fast man inte borde vara förvånad... Snacka om att promota en gammaldags kvinnosyn liksom. Vi stannade ju 5-6 timmar på förlossningen efter att sonen var född (antagligen platsbrist på bb då och inte på förlossningen, fast jag upplevde inte att det var nåt märkligt med att vi stannade på förlossningen så länge), om det skulle bli samma nu så skulle vi ju lika gärna kunnat åka hem (eftersom de kör med tidig hemgång här).
    Men undra om de är så att mamman inte ammar tex och mår super efter förlossningen och man har som önskemål att pappan får vara kvar på bb och mamman åker hem ;) inte för jag tror de är så vanligt haha, men undra hur dom ställt sig inför den frågan, kan dom ens neka de? Då är de ju otroligt ojämställt
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2016-01-05 10:07:18 följande:

Jag har varit inne en sväng nu på morgonen och det var ingen vatten avgång vad de kunde se, däremot en kraftig svampinfektion där inne och urinvägsinfektion. Var öppen 2cm och huvud långt ner, men förhoppningsvis hinner jag klart med behandlingarna innan något startar på riktigt. Blä.

Åh fy tusan vad jobbigt! Hoppas du slipper allt de under förlossningen så de inte blir någon klåda osv :(
  • mitthemligajag

Förra gången så låg vi på patienthotellet och gick dit direkt efter timmarna på förlossningen, men har inte ens för mig att vi blev frågade om att bo på bb? Vad är skillnaden på bb och patienthotellet? (här får pappa bo med mamma och bebis) är de att de finns barnmorskor? Eller är de bara om man har någon slags skada eller bebisen inte mår bra? Och en till fråga, om man vill bo kvar, får man ha ett syskon sovandes med sig på patienthotellet? :)

• mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2016-01-05 12:00:12 följande:
    Jag har aldrig haft svamp innan men har ju hört att det ska ge väldig klåda, tack o lov så känner jag inte det än iaf. Är mest lite ömt bara. Ska ta en tablett ikväll, är det nån som vet hyr snabbt det brukar försvinna?
    Uvi känner jag mig lite mer hemma på, men det känns inte heller som det brukar göra just nu. Svårt med alla gravsymtom samtidigt.
    Har haft super mkt svamp under mina graviditeter som kliat och en gång fick jag svin äckliga keso liknande flytningar. Har tagit ett piller sen en eller Max två dagar senare har de varit borta :)
  • mitthemligajag

Gnäll på ni bara, jag vill också bara gnälla gnälla och gnälla och då är jag på bf -10 liksom!!!! Vill spyyyyy på de här nuuuu, vill kunna vara mig själv igen och en bra mamma :(

• mitthemligajag
    Blgebo skrev 2016-01-05 13:55:35 följande:
    BB här är för de som det "är ngt med".
    Allt från psykisk ohälsa hos modern, till lätta prematurer, infektioner, snitt, sugklocka på barnindikation (inte för att mamman är trött), barn som behöver tillmatas, föräldrar som upplevs behöva mer stöd än vanligt i föräldraskapet osv. Normalförlösta ska till patienthotellet eller på tidig hemgång. Det är jättestor prisskillnad för landstinget att lägga mammor på bb mot patienthotellet., och man har nyligen stramat upp reglerna för vilka som ska till BB. Sedan är det inte helt ovanligt att man blir återinlagd till BB från patienthotellet...går att flyttas åt båda håll vid behov så att säga.

Det finns familjerum på pat. hotellet, så där kan syskon vara.
    Patienthotellet har personal dygnet runt, och personalen där är också utbildad vårdpersonal. Flera sjuksköterskor som jobbar där.
    Patienthotellet ligger hos oss i sjukhuset, så det är bara att ringa till BB om man undrar ngt exempelvis mitt i natten och sen knata över till BB om man behöver handgriplig hjälp med ngt.

Tack för svar! Då var de som jag trodde då! Vi trivdes super på patienthotellet och fick jätte stort rum med soffa tv, matbord och dubbelsäng! Vi hade även sån tur att någon där jobbat på ngn barnavdelning och hade god koll på amning så vi fick mkt hjälp av henne :) och likaså så kunde dom ta bebisarna på natten en stund så vi fick sova om vi ville :) dom var helt underbara
Svar på tråden BF Januari 2016 :)