Inlägg från: mitthemligajag |Visa alla inlägg
  • mitthemligajag

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-12-30 02:05:05 följande:

Hur mycket kläder packar ni till er och bebisen? Jag har packat tre ombyten till bebisen och har hört att de mest ligger hud mot hud under en filt ändå så att de inte använder så mycket kläder. Till mig hade jag bara tänkt ett par byxor, en skjorta och en kofta. Ev ett amningslinne. Är det för lite?

Tänker ju mig att man sätter på sig de egna kläderna efter man orkat duscha. På mitt sjukhus stannar man två nätter som standard. Jag brukar normalt ha samma kläder två dagar i rad om jag inte blir svettig, byter förstås underkläder och strumpor. Hade gärna klarat mig med att bara packa en väska till oss alla tre.

Ja det låter för lite tycker jag! Packa hellre för mycket än för lite för de var mitt största misstag sist. Jag hade två par mjukis uppstötningar till mig själv men efter att ha fått mjölk, svett attacker, blod och allt däremellan så ville jag gärna kunna känna mig ren och fresh! Ta med dig så du har ett ombyte om dagen till dig själv! Vi ville inte alls vara kvar på sjukhuset innan hon föddes men när hon väl var född så var allt så nytt och vi stannade 3 nätter! Hon hade på gränsen till gulsot så dom stack henne några gånger på kontrollen och hon blödde ner två bodys redan första dagen, så ta med extra, vad som kan hända! Vi har 3 byxor, 5 bodys, 1 sparkdräkt och 2 pyjamasar :)
  • mitthemligajag
    amalie79 skrev 2015-12-30 05:41:22 följande:
    Jag hörde detta med skjorta men det är verkligen ett plagg jag inte känner mig bekväm i och tänker inte packa med mig någon, eller, vi äger inte ens någon som skulle funka. Äger inga mysbyxor heller direkt så väl bli linne och haremsbyxor typ. Och sockor och en kofta.

Detta med hud mot hud verkar ju vara grejen nu men lägger de den där med en gång, på en? Jag kanske är fånig men jag har svårt för det där blodiga och kletiga. Sambon tycker jag är urfånig men jag har hört att en del skriver i förlossningsbrevet att de vill stt de torkar av bebisen lite innan man får den om man fortfarande tycker det är lite äckligt när man väl ligger där.

Men när torkar de av den egentligen?
    Vi låter lika! Sätter inte heller på mig mjukisar och alla sa åt mig att jag "inte skulle bry mig" men jäklar vad obekväm jag var i mina mjukisar jag slängde på mig under natten på väg in till fl! Här blir de också harems och så har jag köpt några amningsvänliga tunikor!

Jag är en av dom;) skrev i mitt förlossningsbrev och har jag det denna gång med! Under övrigt står det med stora bokstäver " torka av bebisen noga innan han läggs upp på mitt bröst, extremt känslig!" Och förra gången skrek jag rakt ut när dom skulle lägga upp dottern, (deras avtorkning dög inte) så dom fick torka och tvätta mer haha. Alla är olika men jag är extremt renlig och hatar sådana kroppsliga vätskor ushhhh
  • mitthemligajag
    Mallis87 skrev 2015-12-30 05:53:20 följande:

Dottern som föddes 4 veckor tidigt var ganska vit av fosterfett. Sägs ju att om barnet är tidigt är det mycket fett kvar, kommer de som beräknat är de hyfsat "torra" och går man över kan barnet istället vara lite torra och fnasiga i huden. Vet inte om det stämmer. Men blodig var hon inte alls. De la upp henne på bröstet direkt efteråt, sen tror jag att de torkade henne och lite så när de tog henne för att vägas, men fosterfettet fick vi "smörja" in i henne flera dagar efteråt. Det är typ som hudlotion för barnet och skulle inte/kunde inte torkas bort med en handduk. Men det kan väll du/sambon säga till om, att ni gärna vill ha bebisen i en filt innan du får upp den på bröstet?

Sen tror jag att man ganska fort inte bryr sig om saker som man gjort innan, jag ville verkligen inte ligga "naken", ta av mig bh etc, men när man väl är där... Så spelar lixom inget sånt någon rolllängre, Jaguar så fokuserad på smärtan så kunde inte bry mig mindre att jag låg halvnaken ;)

Men de är just de där som är så olika ;) alla sa att jag inte skulle bry mig men jag brydde mig precis lika mycket haha. Vill inte ligga helt naken och ha en kletig bebis på bröstet hehe. Så de är väldigt olika, jag känner mig så töntig och dålig förälder som inte klarade av det, men i efterhand har jag fått hört att mååånga är likadana! Dessutom duschade vi av fettet dagen efter hon föddes just pga av att jag tyckte de var fullkomligt vidrigt hehe
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-12-30 07:53:47 följande:
    Ja, det är ju inte roligt när det händer. Det verkar vara typiskt för mig för det var vid precis samma vecka detta hände med första sonen. Är det trombyl du ätit då? Jag åt trombyl fram till v 36 men det verkade inte hjälpa hos mig, slapp visserligen hf iallafall.

Har ingenting emot dina frågor det är härligt att vi bryr oss om varandra här inne
    Men usch för denna jävla pumpning, jag hatar den, den får mig att bara vilja skita i amningen nästan. Dem vill att man ska dubbelpumpa 6-7 ggr om dagen. Så efter amning och tillmatning inatt har jag fått sitta med pumpen fast man bara vill sova för man vet att det är dags om 2-2,5 timme igen. Men sen vet jag ju att det är för hennes skull men det är jobbigt när det inte riktigt händer ngt.

Haha, ja, hoppas din man slipper förkylningen din men nu måste du väl snart bli av med det där eländet, annars får du föda barn så kanske det går över

Hur känns det nu att vara sjukskriven?
    Måste du pumpa med maskin? Såå jädrans drygt och speciellt på både brösten ush... Du kan ju inte göra annat än att försöka få igång det, stackare! Blir hon mätt eller får hon sond eller ersättning också? Har ni hittat på något namn än? :)
  • mitthemligajag
    Blgebo skrev 2015-12-30 16:44:19 följande:
    Jag krävde tom. att de frångick rutinen och inte tog in extra (ny) personal i födelseögonblicket. Rutin annars, men min barnmorska fick klara sig själv. De blev lite förvånade sedan när de kom in och allt var klart. Jobbade inte där då, men är inte alls bekväm med att flasha mig för främmande människor. Inte för kända heller för den delen. Jag knackar alltid innan jag går in till patienter, svårt att känna sig trygg som patient om personalen bara klampar in... Kladd bekommer mig inte, men något jag hatar är främmande människor som tar på barnet i onödan. Vårdpersonalen ska ha så lite närkontakt med barnet som möjligt tycker jag.
    Snacka om att du ogillat situationen jag hamnade i sist då! Fick ny barnmorska sista timmen precis när jag började känna trycket neråt, jäkla kärring också (LENA) innan hade jag världens härligaste barnmorskor så kom den där kärringen in och gjorde sluttampen ushhhhhh, ville så gärna ha "majdi?" Eller Frida som avslutade sina pass
  • mitthemligajag

Gott nytt år kvinnor! Nu jädrar håller vi ut några sista december timmar så kan våra små få kika ut sen hihi! Vad gör dom om man föder precis innan 00.00? Typ tio 23.57 kan dom vara snälla då eller är de 31/12 som gäller då?

• mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-12-31 09:38:26 följande:
    Haha, vi ställde exakt samma fråga nu när tösen föddes för vi kom in på det med vår bm vi hade, men då är det den 31/12 som gäller
    Sambon sa att man får "ta med sig den stora plånboken" och i värsta fall inte släppa ut barnmorskan från rummet förrns hon skrivit in 1/1 haha. Nä något sådant drama hoppas jag vi slipper, hur mår du och lilla fröken ? :)
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-12-31 11:39:24 följande:
    Haha, ja, det är kanske en lösning hoppas ni slipper det, kan kanske bli dyrt annars

Vi mår fint, ska bli så skönt att få vara hemma. Känns helt otroligt. Familjen är på väg nu och ska hämta oss.
    Åh va mysigt att få komma hem!!!! Hoppas allt kommer gå fint där hemma
  • mitthemligajag
    Mattenörd skrev 2015-12-31 11:06:38 följande:

Hej hörni!

Det var vattnet som hade gått i förrgår kväll. Vattnet gick runt 18. Runt halv 9 var svärmor på plats för att passa storebror. Vi skrevs in på förlossningen 21.15 och 21.24 kom vår lilla Astrid ut. Vi hängde knappt med i vad som hände men alla mår bra. Vi hade nog kunnat åka hem redan igår men ville stanna en natt till för att vila och landa lite. Nu är vi på väg hen för att fira nyår med våra två älskade barn.

Stort grattis!! :)
  • mitthemligajag
    verrron skrev 2015-12-31 10:38:55 följande:
    Min dotter var beräknad till den 31/12 (men hon föddes den 21/12) iaf så sa bm o Aurora BM då att föder man den 31/12 oavsett tid så hade man möjlighet att de kunde skriva 1/1 ändå om man gärna ville ???? nu är det visserligen 10 år sedan så jag vet inte hur det är nu..
    Ja skulle lilleman kika ut idag så hoppas jag verkligen på att dom kan ha lite överseende med det för hans egen skull ;)

Undra hur många de är som är födda just den sista december, om man som förälder har ett val så lär de ju inte vara någon som fyller år då haha
Svar på tråden BF Januari 2016 :)