Inlägg från: mitthemligajag |Visa alla inlägg
  • mitthemligajag

BF Januari 2016 :)

WiMe06 skrev 2016-01-11 09:33:37 följande:

Haft besök av hemsjukvården nu! Den lilla donnan väger nu hela 2490 gram och har blivit riktigt rund och go i ansiktet. Vuxit 2 cm så nu mäter hon 45 cm.
    Fr.o.m idag ammar vi fritt fram till onsdag, sonden sitter kvar om ifall vi känner att hon inte blir riktigt nöjd, framför allt nattetid, men drar hon den så behöver vi inte bry oss om att sätta tillbaka den. Sen har vi ny kontroll på onsdag. Har hon gått upp bra i vikt då så blir vi utskrivna annars behåller dem oss till på fredag. Men det går verkligen framåt iallafall. Så härligt!!

Vad skönt!! Duktig du är!!!
  • mitthemligajag
    Seven Costanza skrev 2016-01-11 10:20:51 följande:

Hej igen alla! Har inte orkat läsa eller skriva här på några dagar men vi fick vår pojke i fredags 8/1, 3080 g och 51 cm! Samma längd som jag hade vid födseln och bara 100 g mer. Ganska liten räka . Jag blev kvar efter min rutinundersökning i torsdags för jag hade för högt blodtryck och sedan satte de igång mig men det hände inte så mycket, så sedan blev det tyvärr kejsarsnitt till slut efter ett drygt dygn på sjukhuset.

Själva operationen och bemötandet här på sjukhuset har varit bra men jag blev väldigt chockad över hur ont jag skulle ha efter snittet och har varit och är stundtals fortfarande väldigt svag och ledsen över att min graviditet slutade så. Hade kateter sedan de satte in epiduralen under värkarbetet (när jag forfarande trodde på vaginal förlossning) och första 18 timmarna efter snittet men sedan tog de ut den för att de tycker att man ska upp och gå på toa. Jovisst men jag har stundtals varit så svag och haft/har så sjukt ont av eftervärkar att jag bara kastar mig om halsen på den som ska hjälpa mig på toaletten och sedan kan jag knappt gå dit. Kissade på mig igår när jag precis var framme vid toaletten för vi hann inte ta ned trosorna, kändes SÅ förnedrande!! Började gråta och hulka och då gjorde det så ont i snittet att det kändes som att jag skulle dö. Gråter nu också när jag skriver detta men passar mig för att bli sådär hysteriskt ledsen för då gör det bara ondare.

Vet inte om det är jag som har väldigt låg smärttröskel men jag kan inte alls förstå hur någon frivilligt vill bli snittad - men man kan kanske ha lika ont av att spricka mycket av en vaginal förlossning så det är kanske pest eller kolera för dem som är förlossningsrädda och vill ha snitt därför. Men om inte så förstår jag inte varför någon frivilligt skulle välja snitt.

Har ju även varit väldigt förkyld och trodde at att jag var frisk men nu med smärtan i snittet så går det inte att hosta upp det lilla slem som är kvar i halsen och det känns därför konstant som att jag inte kan andas. Blir ju inte bättre av att jag ligger/halvsitter så mycket heller. Har sagt till ssk nu men syresättningen var bra och lungorna låter bra så får se om de kan göra något. Har varit uppe och gått med plastbaljan runt avdelningen två gånger och försökt ta stora andetag och sträcka på mig. Då känns det bättre men det funkar ju bara när bebisen är nöjd och det tar sådan tid att bara gå på toa, amma och äta. Hade tänkt hela dagen att jag skulle gå en promenad men lämnade inte rummet första gången förrän vid 21. Ni som har barn sedan tidigare, snälla säg att det blir bättre. Har knappt sovit någonting för han vill bara amma hela nätterna och blir hysterisk annars. Han är självklart jättefin men nu kommer tredagarsgråten som ett brev på posten .

Orkar inte läsa era inlägg just nu utan behöver bara ventilera hur jag det, men stort lycka till för er som har er upplevelse framför er, hoppas ni får det mycket bättre! Och hoppas allt gått bra för er andra som fött och att ni också fått friska bebisar!!

Åh vad jag lider med dig!! Vet precis hur de känns när alla ens förhoppningar om första tiden går i krasch! Hoppas så att det läker ihop sig fint nu och att du får komma till lyckan! Kramar
  • mitthemligajag

Ligger på patienthotellet ensam! Skickade hem mannen med dottern då jag kände att de blev för mkt intryck för henne och dessutom att sova här! Men ahhhhh har fått värsta blåsorna på bröstvårtorna, ngn som har annat tips än bröstmjölk? Eller vet vad de äe för ngt? Små genomskinliga/gulaktiga blåsor

• mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2016-01-12 06:36:56 följande:
    Vad starkt av dig att vara kvar själv det blir mkt för storasyster nu att ta in kanske.
    Fy vad jobbigt med blåsorna, vet inte vad det kan va. Men jag vet att jag INTE kan amma utan amningsnapp, har inte kunnat det med något utav barnen, har försökt varje gång med det slutar alltid med att jag bett om en, det har varit min räddning, annars hade jag fått så ont och så mkt sår. Du kanske inte behöver ha det men tills blåsorna lagt sig kanske det kan vara skönt?
    Har en med mig men jag tycker det är supersvårt att använda den! Den fastnar liksom inte mot mitt bröst...

Har haft en riktigt jobbig natt...tack och lov att jag skickade hem dottern. Eftersom lillen vägde uppåt 5 kg och 55 cm så har vi tagit socker var 3e timme föregående natt men allt har sett bra ut. Blir dock tydligen ofta så att de krävs tilläggsmatning på andra dygnet då mjölken ej runnit till och dem stora barnen kräver mer. Så jag kämpar som en gnu och ammade från 21-02.30 konstant inatt. Så länge han låg vid bröstet var han nöjd men direkt jag försökte lägga ner han så gallskrek han. Fick ringa upp till bb så kom det ner en bm med ersättning! Alltsååå fyfan tack och lov för ersättning!!! Ska absolut fortsätta amma men jag kommer se till att ersättning finns hemma i framtiden så här i början!! Hur tusan kunde jag jag få en så stor pöjk? Jag som är så liten haha
  • mitthemligajag
    idape skrev 2016-01-11 22:23:54 följande:

Gud vad tuffa ni alla är!! Jag är verkligen rädd för smärtan att föda igen!!

Önskar jag oxå bara kunde slappna av och längta som ni att det ska sätta igång!! Grattis alla som fått!! Underbart efteråt!!

Var inte det!! Visst, de är de mest smärtsamma du någonsin kommer gjort förmodligen... Men smärtan går så fort över och den är värd varenda sekund! Jag bestämde mig för att ha en rolig förlossning och de hade jag, jisses vad vi skrattade till och med mellan krystvärkarna ( 12 min) nu hade jag en snabb och lätt förlossning denna gång jämtemot min förra på 36 h, då skrattade jag inte kan jag ju säga! Minns att jag frågade innan huvudet kom ut " är de verkligen ngn som vill ha honom för jag vill nog inte de längre och annars så slutar jag ta i nu" :p ställ in dig på hur du vill att den ska vara och fokusera på det så har iaf du gjort allt du kan för att den ska bli så bra som möjligt! :)
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2016-01-11 16:08:06 följande:

Min Lillplutt är här :)
    En kille på 51cm, 3630g. Orkar inte skriva så mycket just nu, kommer mer uppdatering när vi har myst och syskonen har vart här.

Grattis:):) !!!!! Då vart de den 11/1? Nästan samma datum igen hihi
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2016-01-12 07:52:58 följande:

Har sovit första natten jämte lilla Casper, han är lugn och nöjd så länge han får vara jämte mig :) stannade kvar själv med han så att min sambo kunde sova hemma med de andra barnen och vi vila upp oss här. Vilken upplevelse det var när syskonen hälsade på en stund igår kväll!
    Han har kräkts väldigt mycket fostervatten inatt, det har jag aldrig varit med om tidigare. Suga och ta bröstet var han en hejare på en gång med, visade bara tutten så sög han tag aggressivt och har efter det snuttat en hel del :)

Förlossningen gick bra igår, dock är jag besviken på barnmorskan jag hade då hon inte alls lyssnade på mig och hade kunnat varit ett bättre stöd. Önskar även att min sambo hade stått upp lite mer för mig i situationen när jag inte själv inte orkade tjata. Men i slutändan så spelar inte det så stor roll när jag äntligen fick min underbara bebis och det är över.
    Jag fick pangvärkar, intensiva och starka på en gång efter att jag hade skrivit igår imorse. Ringde förlossningen och frågade om jag kunde komma in omgående eftersom att det har gått snabbt tidigare med öppningsskedet tidigare. Första kommentaren jag fick från bm var att "oj, du är redan öppen 6cm, det trodde jag inte"... Gick in i duschen, men när det inte var några mellanrum på värkarna längre valde jag att börja med lustgasen inne på rummet. En timme efter att jag hade kommit dit var jag helt öppen, vattnet gick och krystvärkarna kom. Det var då den jobbiga biten kom, som med de andra barnen, att få ner han. Pratade med bm också mör jag kom in. Efter krystande i ca en timme var min kropp trött, jag sa till henne att jag inte hade tillräckligt med kraft längre och att jag har fått hjälp med de tre andra att få ner dom. Nej, det ville hon inte hjälpa till med, fick prova alla möjliga ställningar istället. Efter ytterligare 30min fick jag dropp, bad om hjälp en gång till och sa att droppet tidigare inte har hjälpt dom ner. "Nu börjar vi med det här ändå" säger hon då. Inget skillnad hände, han kom fortfarande inte ner. När två timmar krystande hade gått var jag något utmattad, bebis mådde dock bra hela tiden DÅ äntligen kom läkaren in + 3 andra barnmorskor och gjorde på samma sätt som har gjorts tidigare förlossningar för att få över han den sista biten. Jag tog i allt vad jag hade då för att äntligen var det någon som lyssnade på mig och det gick!!

Underbart, så himla fin stuns när syskonen träffas för första gången <3 Petter kräktes också otroligt mkt fostervatten första natten. C gjorde aldrig de så jag blev livrädd, värsta kastspyorna som flög ur men de är visst bara bra och helt normalt :) ush vad jobbigt med förlossningen, fan att de finns sånna där barnmorskor, hade en sån förra gången som inte alls lyssnade... Sämsta gången att inte lyssna på sin patient i de läget
  • mitthemligajag

Grattis till bebisar ( om e kommit fler, hinner inte läsa igenom allt) och lycka till ni som har de bästa i livet kvar! Här hemma är de så sjukt mycket bebis bubbla. Jag är heeelt såld på min lille kille och ligger och stirrar i timmar. Kom aldrig in i den här världen med dottern då hon redan från start skrek konstant hela kvällarna och nätter hehe så detta är ljuvligt! En som helst sover hela nätterna om han får, vilket han inte får då han var " för tung för tiden" med sina 4580 gram 5 dgr innan bf. Vi måste hålla koll så Han inte förlorar vikt men han har redan vänt och börjat gå upp igen nu när amningen rullar på! Äntligen får jag känna på hur det är att hamna i bebis bubblan och jag är sååå lycklig!

• mitthemligajag

Hej på er! In och läser lite i natt/morgon maten för lillen hehe, perfekt tidsfördriv att kika in här kom jag ju precis på!

De här med amning i början, nu var vår kille väldigt stor för sin ankomst tid så de var rädda för för lågt blodsocker men dem var väldigt snabba med att he ersättning om han blev hungrig på andra natten! Och de var precis likadant med dottern också fastän hon vägde normalt. Hon fick Semper 1 på bb på natten andra dygnet efter någon timmes panik skrik. Har hört att dom släppt lite på att vara så hårda med ersättning. Bm som gav Petter nu sa att det är bättre om både bebis får bli mätt och föräldrarna sova, håller fullständigt med och tycker de är vansinnigt att låta bebisen ligga och skrika av hunger hehe.

• mitthemligajag
    qatteriin skrev 2016-01-19 17:40:47 följande:

Kollade de flera ggr på er hur livmodern dragit ihop sig? De kollade en gång på mig och då fick jag godkänt, men när jag klämmer på magen så tycker jag att det känns så hårt där inne. Minns inte hur det var med Axel... Jag har svårt att vara upprätt längre stunder och känner mig andfådd efter en stund, men den känslan minns jag från Axel iaf, jag relaterar den till att magmusklerna inte sitter där de ska men jag vet inte... Nån som känner igen sig? Jag ska höra på återbesöket om det håller i sig tänkte jag.

Jag fick någon extra spruta för att den skulle dra ihop sig mer någon timme efter förlossningen. Sen sa hon att jag behövde kissa ofta för att kissblåsan höjer livmodern! Ush för de där orkeslösa andfådda, de är så jobbigt, tur de går över fort :)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)