• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • cattis83

Har en liten undran om mitt rul. Tänkt på det sen ultraljudet. När hon mätte lårbenet så tog hon en vy underifrån bebisens rumpa. Som man skulle ta ett kort inne i från toaletten när man sitter där. Jag såg lårben sen tre små vita streck å sen det andra lårbenet. Typ så här fast lårbenen var längre
    | ||| |
    Alla strecken var lika vita.
    Någon som vet vad de tre strecken är för något?

• Seven Costanza
    cattis83 skrev 2015-08-27 16:48:35 följande:

Har en liten undran om mitt rul. Tänkt på det sen ultraljudet. När hon mätte lårbenet så tog hon en vy underifrån bebisens rumpa. Som man skulle ta ett kort inne i från toaletten när man sitter där. Jag såg lårben sen tre små vita streck å sen det andra lårbenet. Typ så här fast lårbenen var längre

| ||| |

Om jag förstått det rätt så är de tecken på att det är en flicka. Jag väntar en pojke och i samma position på bilden såg vi pungen tydligt mellan lårbenen . Sa hon vilket kön ni väntar?
  • Blgebo

| ||| |

Tre streck kallas "hamburgersign" och innebär att det är en flicka.  
  • minahjärtan0609

Eftersom jag älskar att shoppa så har jag redan handlat lite inför vintern. Har garderat mig för olika temperaturer har köpt overall med uppvik för händer och fötter, en lite tunnare jacka i lurvigt material, tossor. Ska även köpa mössa och vantar och tänker köpa åkpåse till vagnen. Har säkert köpt för mycket och dessutom i st 56 så det kanske inte räcker hela vintern, men sån är jag

Rs oroar jag mig oxå för. Är svårt när man har äldre barn i skolan, de måste ju dit. Är även nervös för att rodda magsjuketider med en bebis. Men det löser sig säkert.

• Seven Costanza
    Hame skrev 2015-08-27 14:22:54 följande:

Ja det är många dagar! Först räknade bm ut 8/1, sedan sade de 4/1 på kub och nu 29/12 på RUL :) Nu vågar vi inte gå tillbaka till mvc längre 

Jag gick över nio dagar sist och födde i februari. Tycker rent generellt att det var bra att få barn i den perioden. Mysigt att sitta inne första tiden och sedan har de blivit lite större och tåligare tills sommaren så man kan göra lite utflykter 

Vi tänkte precis som ni med årsskiftet! Eftersom jag gjorde ÄL-test VET jag att det var minst 40 veckor till nyår, så datumet ifrån KUB kan som sagt inte stämma..  Vi får vänta och se helt enkelt, det blir en spännande jul/nyår 

Ja det ska bli väldigt spännande! Våren kommer tidigt till Kalifornien där vi bor nu så det blir snabbt varmt, men i januari är det svalare och kan regna en del så det är perfekt för att sitta inne och mysa med bebisen .
  • Seven Costanza

En allmän fråga: hur gammal är bebisen när den kan hålla upp nacken själv? I början ska man ju hålla bebisens huvud men när kan den stabilisera själv?

• WiMe06

| ||| |

Min bm gjorde likadant på rul. Vår lille knep ihop benen så hon liksom "trollade" bort ena benet för att kika bakom det och då tittade hon också efter dem där strecken för hon såg ingen snopp eller pung. Hade en student med som skulle lära sig ultraljud så hon förklarade för henne vad hon gjorde och vad det var hon tittade efter därav att jag vet hon kollade efter vita streck. Och enligt den bm som gjorde vårt ul så väntar vi också en flicka.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-08-27 16:33:46 följande:
    Mig flyttade de från 4/1 till 15/1. Bra om det stämmer för det är vår tur att ha julen hos oss så då hoppas vi hinna med det!

Har någon av er börjat fundera på vad man ska klä bebisen i första månaderna? Tänker typ overall, åkpåse? Klart man förstår att hålla sig borta från mkt folk mitt i vinter osv men eftersom sambon redan har två barn med allt vad det innebär så kommer det ju oundvikligen bli att den får hänga med ibland och ligga i vagnen osv.

Sen är ju vintern " min" årstid, älskar allt med den så man hoppas ju att man orkar en del barnvagns/ sjalpromenader i snö! :)
    Jag har börjat fundera en del över klädsel i vinter. Just nu väger jag att lägga ett liggunderlag under madrassen i vagnen för att isolera underifrån, sen bädda med fårskinn, täcke och att bebisen får ha en tunnare overall. Vi brukar inte få så kalla vintrar där vi bor. Men sen behöver man ju säkert nån tjockare overall om man ska åka bil eller sådär. Än så länge har jag inte inhandlat några plagg förutom en stickad overall.

Är också orolig för det här med rs, har ju också äldre barn som måste till skolan och så vidare. Så ut bland folk måste man ju ibland, likadant med att handla och så, det blir lite svårt att lämna bebis själv hemma när sambon är borta mkt i veckorna ibland.
  • Blgebo
    minahjärtan0609 skrev 2015-08-27 17:27:52 följande:

Eftersom jag älskar att shoppa så har jag redan handlat lite inför vintern. Har garderat mig för olika temperaturer har köpt overall med uppvik för händer och fötter, en lite tunnare jacka i lurvigt material, tossor. Ska även köpa mössa och vantar och tänker köpa åkpåse till vagnen. Har säkert köpt för mycket och dessutom i st 56 så det kanske inte räcker hela vintern, men sån är jag

Rs oroar jag mig oxå för. Är svårt när man har äldre barn i skolan, de måste ju dit. Är även nervös för att rodda magsjuketider med en bebis. Men det löser sig säkert.

Skolbarn är inte de värsta, jag är mest rädd för dagisbarn. Jag brukar undvika köpcentrum, stora affärer, ikea osv när jag har bebis just pga. smittrisken. Man ser ju massor med föräldrar med spädbarn som ligger helt öppet i vagn på sådana ställen...
    Vet inte varför, men mina barn får i stort sett aldrig magsjuka, eller sjukdomar överhuvudtaget. De har haft det en gång var, och yngsta som är 2,5 har inte haft än. Jag skyller på att det är för att jag verkligen hatar att städa...inte jättesnyggt hemma hos oss haha  
  • amalie79

[quote=75687277][quote-nick]Blgebo skrev 2015-08-27 18:07:27 följande:[/quote-nick]Skolbarn är inte de värsta, jag är mest rädd för dagisbarn. Jag brukar undvika köpcentrum, stora affärer, ikea osv när jag har bebis just pga. smittrisken. Man ser ju massor med föräldrar med spädbarn som ligger helt öppet i vagn på sådana ställen...

Vet inte varför, men mina barn får i stort sett aldrig magsjuka, eller sjukdomar överhuvudtaget. De har haft det en gång var, och yngsta som är 2,5 har inte haft än. Jag skyller på att det är för att jag verkligen hatar att städa...inte jättesnyggt hemma hos oss haha  [/quote

Ja klart. Men dagisbarn har vi inga hemma, bara skolbarn.

Nä klart man undviker sådana ställen, iaf på de tider när det är en massa folk. Men ibland kommer man ju bli tvungen att ta med bebisen men man får ju välja tider då det är tomt. Har man inga barn sedan innan så kan man ju hålla sig mer för sig själv men man kan ju inte begära att de stora barnen stoppar sina liv med aktiviteter och kompisar alltför länge.

Vi har ganska friska barn, de drar inte hem mycket sjukdom. Sedan är det ju kusinerna då, men de får ju vara friska såklart innan de kommer.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)