• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    himw skrev 2015-08-28 15:31:10 följande:

Jag har varit hemma ett par dagar från jobbet med huvudvärk och allmänt hängig och när jag kommer tillbaka till jobbet idag så börjar två av mina kollegor prata om havandeskapsförgiftning och att jag borde ringa MVC och kolla vad de tycker. Ringer MVCs telefonBM som bokar in mig på en tid vid 13.

Jag fick komma och ta prover (järn, urinprov för att se om det fanns proteiner i och blodtryck) och det visade sig att jag fått högt blodtryck. Har alltid haft väldigt lågt blodtryck- låg på 101/80 på inskrivningen och hade idag 145/75. Att det ökat så snabbt tillsammans med min huvudvärk ville de kolla igen på måndag och att jag skulle träffa BM.

Hade ingen aning om att man skulle hålla koll på något så vanligt syptom som huvudvärk och allmän sjukkänsla så jag tänkte att jag skriver det här ifall det är någon annan är i samma sits.

Är det någon som har haft liknande- att blodtrycket stigit så mycket på ca 10 veckor?

Mitt järnvärde låg på 124 (ätit järntabletter sen v 20 och är idag i slutet av v 22) Är det bra? Frågade sköterskan men fick till svar att desto högre är bättre- men hur högt är högt? :)

Högt blodtryck är det första varningstecknet man ska ta på allvar. Min kompis hade dock mycket högre än dig men de var tvungna att plocka ut barnet mycket tidigare då hon fick havandeskapsförgiftning. Jätte bra att de följer upp dig! Inget farligt med 145 dock
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-08-28 11:44:04 följande:
    Tyckte ni det var smidigt med en sån? En sån går ju att knäppa upp när man sitter i bilen.

Vi kommer inte använda overall i vagnen heller, har köpt den vita stickade jag visade här för ett tag sedan och det är isåfall den vi kommer ha på bebisen i vagnen. Den är ju inte tjock på ngt sätt utan är ju ett vanligt klädesplagg.
    Åkpåsen menar du? Ja den var super! Ville knappt ta ur den ur baby skyddet till våren eftersom den gjorde skyddet så himla mysigt haha. Så enkel när man skulle ut från bilen och tvärtom och man hare en sovande bebis, då lade vi bara in armarna och drog upp hela åkpåsen och la över en filt vid halsen så slapp vi ens dra på henne en fleece som vi sen skulle knöla av och väcka henne. Perfekt, bland de bästa köpet
  • himw
    Eleonor01 skrev 2015-08-28 15:49:06 följande:

Högt blodtryck är det första varningstecknet man ska ta på allvar. Min kompis hade dock mycket högre än dig men de var tvungna att plocka ut barnet mycket tidigare då hon fick havandeskapsförgiftning. Jätte bra att de följer upp dig! Inget farligt med 145 dock

Som jag förstår det är det vanligare i slutet av graviditeten, men vad kan jag göra själv? - sköterskan sa bara att jag skulle ta det lugnt i helgen och åka in om något förändrades. Blev jättenervös!
  • Eleonor01
    himw skrev 2015-08-28 18:51:30 följande:
    Som jag förstår det är det vanligare i slutet av graviditeten, men vad kan jag göra själv? - sköterskan sa bara att jag skulle ta det lugnt i helgen och åka in om något förändrades. Blev jättenervös!
    Hon Kunde inte förhindra det. Hon var tom inlagd för observation med beordrad sängvila. Fick inte resa sig Mao. Behöver absolut inte betyda att det är det du har. Hon blev Dock förlöst i v27 har Jah för mig. Flickan vägde 590g men är precis som alla andra barn idag fast lite mindre :)
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2015-08-28 18:18:32 följande:
    Åkpåsen menar du? Ja den var super! Ville knappt ta ur den ur baby skyddet till våren eftersom den gjorde skyddet så himla mysigt haha. Så enkel när man skulle ut från bilen och tvärtom och man hare en sovande bebis, då lade vi bara in armarna och drog upp hela åkpåsen och la över en filt vid halsen så slapp vi ens dra på henne en fleece som vi sen skulle knöla av och väcka henne. Perfekt, bland de bästa köpet
    Kikade runt lite nu om åkpåse och hittade en babywrap filt att ha i babyskyddet, verkar supersmidigt. Den verkar lätt att sy själv också
  • Blgebo
    himw skrev 2015-08-28 18:51:30 följande:
    Om du får havandeskapsförgiftning - ingenting. Vila är viktigt. Det är en komplicerad kedja med händelser som ligger bakom varför man får havandeskapsförgiftning, men orsaken uppstår direkt du blir gravid och är inget du kan påverka. 
    Men om du tittar på ditt undertryck så har det inte förändrats någonting alls. Att övertrycket stigit, kan även vara för att du var orolig/stressad.
    Hade du protein i urinen? 
    1+ protein kan man ha utan att det är ngn fara när man är gravid. 

Huvudvärk, buksmärta (ffa uppe till höger), svullnad, ögonflimmer, att man känner sig "konstig" - flummig är saker man ska vara observant på. 
  • himw
    Blgebo skrev 2015-08-28 19:55:24 följande:

Om du får havandeskapsförgiftning - ingenting. Vila är viktigt. Det är en komplicerad kedja med händelser som ligger bakom varför man får havandeskapsförgiftning, men orsaken uppstår direkt du blir gravid och är inget du kan påverka. 

Men om du tittar på ditt undertryck så har det inte förändrats någonting alls. Att övertrycket stigit, kan även vara för att du var orolig/stressad.

Hade du protein i urinen? 

1+ protein kan man ha utan att det är ngn fara när man är gravid. 

Huvudvärk, buksmärta (ffa uppe till höger), svullnad, ögonflimmer, att man känner sig "konstig" - flummig är saker man ska vara observant på. 

Ingen protein utan bara huvudvärk- och jag tror att det är en blandning mellan mycket på jobbet och att jag är väldigt trött av graviditeten. Så himla skönt att få såna här svar och att de ska kolla igen på måndag :)

Tycker det är svårt att veta vad som är vanliga gravidkrämpor och vad man ska hålla koll på- hade jag mått såhär utan att vara gravid hade jag tagit en alvedon och fortsatt som vanligt.

Hur mår ni andra?
  • dinin
    himw skrev 2015-08-28 20:46:47 följande:
    Ingen protein utan bara huvudvärk- och jag tror att det är en blandning mellan mycket på jobbet och att jag är väldigt trött av graviditeten. Så himla skönt att få såna här svar och att de ska kolla igen på måndag :)

Tycker det är svårt att veta vad som är vanliga gravidkrämpor och vad man ska hålla koll på- hade jag mått såhär utan att vara gravid hade jag tagit en alvedon och fortsatt som vanligt.

Hur mår ni andra?
    Min extrema trötthet är tillbaka, sover 9 timmar per natt och måste ändå sova 3 timmar efter jobb. Är en zombie om dagarna med sprängande huvudvärk och yrsel! Sist jag mådde så var i v 15 och då låg mitt järnvärde på 102, har nu tagit tabletter sen dess men gissar på att kroppen kanske inte tar upp ordentligt? Ska till bm på tisdag och ta lite prover, så här kan jag inte må om jag ska klara vardagen :(
  • himw

Jag är inte långt ifrån dig i sömnbehovet- helt galet! Har du tagit järntabletter varannan eller varje dag?

Svar på tråden BF Januari 2016 :)