• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2015-08-28 11:55:14 följande:
    Har inte alla babyskydd fempunktsbälte? Jag har bara haft babyskydd m fempunktsbälte... två axelremmar, höftremmar från båda hållen, och så grenband, det blir fem. Har däremot aldrig sett en stol med trepunktsbälte, bara bältesstolar för stora barn, men de använder ju bilens trepunktsbälten. 
    Nix, många jag kikat på har bara 3, ett spänne mellan benen och sen över båda axlarna. Vet att brio och maxi cosi har 3. Nu har jag inte gjort nån jättegrundlig research så hittar väl fler stolar som har fem. Vill ha ett smidigt babyskydd som inte är så klumpigt och brett då tanken är att vi ska ha det i mitten bak mellan två bältesstolar. Hyrde acta graco när lillebror var bebis men det var det värsta babyskydd jag nånsin varit med om. Tungt, klumpigt, han satt jättedåligt i det och näe skulle aldrig falla mig in att ha ett sånt igen. Nån som har tips?
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2015-08-28 12:03:31 följande:
    Satt nu och kollade, du har helt rätt, de flesta har ju bara axelband som knäpps ner i grenen. Har inte tänkt på det... ingen aning om det påverkar säkerheten.
    Du hann svara före mig, haha. Men visst är det konstigt? Känns som det borde utvecklats lite mer och känns som fem borde vara säkrare.
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-08-28 12:08:53 följande:

Du hann svara före mig, haha. Men visst är det konstigt? Känns som det borde utvecklats lite mer och känns som fem borde vara säkrare.

Jag har fem på mitt gamla och på det jag har nu. Fast båda är tunga, och breda, inget man bär ngn längre sträcka och de tar nästan upp en hel kundvagn..tur det går att ha på vagnen nu när jag är så totalt otränad.
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-08-28 11:29:25 följande:

Koppla inte ur din airbag. De ska ta emot krockvåldet på många sätt. Barnet ligger skyddat å hade det varit farligt att ha airbagen aktiv när man är gravid hade Jah som lärare lärt ut detta och även fått all info om det

Precis. Har som sagt inga planer på det heller, tycker det låter vansinnigt.
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2015-08-28 11:33:19 följande:

Jag har stängt av airbagen när jag sitter på passagerarsätet, fick en i huvudet för många år sedan och har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Har fått men av det som har resulterat i att jag är livrädd för dom (mår illa av tanken att ha en airbag framför mig), skadade mig mer av den än av själva krocken. Kraften de har när de fälls ut skulle jag inte vilja ha in i en stor mage heller... Det är svårt det där, hur man ska göra för att göra rätt.

Nä klart man inte vill ha en airbag i magen men jag vill å andra sidan inte bli mosad av ratten heller.
  • amalie79

Jag vet en som krockade utan airbag, han krossade bäckenet och fick genomgå flera operationer för att de skulle få ihop det rätt igen.

• Krocki1
    MeEmmA skrev 2015-08-28 09:54:38 följande:
    Jag har börjat få en del sammandragningar på eftermiddagar och kvällar, men det är ingen fara för bebis kan som du säger vara lite obehagligt för en själv. Funderar på hur din läkning fungerar när du har en växande mage... Men samtidigt så växer den ju inte jättesnabbt, förstår dock att det är lite läskigt för dig. Rör på dig, men ta det i din takt och när kroppen säger ifrån - vila.
    Krya på dig!
    Tack så mycket {#emotions_dlg.flower}

Jag vet inte alls hur det kommer att bli med allt nu med den växande magen, jag är inställd på att det kommer att bli rätt jobbigt och ha en del ont. Kan ju hoppas att vår lilla tjej inte vill sparka så mycket åt det hållet sen när man börjar känna mera. 

Kanske blir så att mina sammandragningar kommer lite tätare nu pga operationen och kanske avtar lite och inte kommer varje gång jag går sen. Men skönt att veta att fler än jag har det =)
  • Blgebo
    Krocki1 skrev 2015-08-28 09:00:44 följande:

Jag tror jag har börjat få sammandragningar. Läste att man kunde börja få det nu efter 20+... Men jag vet inte heller om det kan ha med min operation som jag gjorde i måndags.

Så fort jag har kommit upp på benen från sittandes/liggandes så blir magen stenhård och det känns som att den drar ihop sig. Rätt obehagligt eftersom såret fortfarande läker. Jag ska ju försöka röra på mig en del och inte bara sitta stil men det är inte så lätt. 

Någon mer som har känt av sammandragningar? 

Haft sedan v.6 och nu börjar de göra ont. Lägger mig och vilar flera ggr/dag. Jobbar bara ett pass/v nu, men börjar gå heltid igen i slutet av september. Är lite orolig över hur jag kommer klara av det. Kan inte stressa alls, inte träna, inte röra mig snabbare än långsam gåfart, inte cykla snabbare än styrfart,  inte lyfta tungt osv utan att få smärtsamma sammandragningar. Men iom. att de släpper i vila så tar jag för givet att de är ofarliga. 
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-08-28 13:03:21 följande:
    Nä klart man inte vill ha en airbag i magen men jag vill å andra sidan inte bli mosad av ratten heller.
    När jag kör har jag på den, men inte när min sambo kör och jag sitter på passagerarsätet. Sitter jättelångt fram pga en bilbarnstol bakom mig. Och som sagt, smällen jag fick av airbagen har gjort att den tiden är en total blackout och minnet har inte kommit tillbaka heller.
  • himw

Jag har varit hemma ett par dagar från jobbet med huvudvärk och allmänt hängig och när jag kommer tillbaka till jobbet idag så börjar två av mina kollegor prata om havandeskapsförgiftning och att jag borde ringa MVC och kolla vad de tycker. Ringer MVCs telefonBM som bokar in mig på en tid vid 13.

Jag fick komma och ta prover (järn, urinprov för att se om det fanns proteiner i och blodtryck) och det visade sig att jag fått högt blodtryck. Har alltid haft väldigt lågt blodtryck- låg på 101/80 på inskrivningen och hade idag 145/75. Att det ökat så snabbt tillsammans med min huvudvärk ville de kolla igen på måndag och att jag skulle träffa BM.

Hade ingen aning om att man skulle hålla koll på något så vanligt syptom som huvudvärk och allmän sjukkänsla så jag tänkte att jag skriver det här ifall det är någon annan är i samma sits.

Är det någon som har haft liknande- att blodtrycket stigit så mycket på ca 10 veckor?

Mitt järnvärde låg på 124 (ätit järntabletter sen v 20 och är idag i slutet av v 22) Är det bra? Frågade sköterskan men fick till svar att desto högre är bättre- men hur högt är högt? :)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)