• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    Kixpix skrev 2015-08-28 11:16:12 följande:

Jag använder bältet på rätt sätt men magen är ivägen. Därför tycker jag det är bättre att ha den för man ska ju inte behöva ha det obekvämt/ont utav ett bälte n

Blgebo skrev 2015-08-28 11:21:37 följande:

Besafe baltet ska tydligen bara vara en komfortgrej. Det ger ingenting vare sig positivt eller negativt f;r funktionen. 

Mm precis, så då känns det ju som onödiga pengar, jag visste inte ens att de fanns innan min sambo sa det, då ska jag säga det till honom:)
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-08-28 10:52:16 följande:
    Jag har hört att det där bara är någonting de tjänar pengar på, att det inte har någon egentlig funktion, stämmer det?

Min sambo tjatar om att jag ska ha ett för det har alla han känner plus hans andra barns mamma haft. Men jag å andra sidan vet inte en enda som haft det??
    Det är absolut något de endast tjänst pengar på. Det har du helt rätt i
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-08-28 10:56:49 följande:
    Men har iof också läst att man konstaterat att det inte inverkar på bältets funktion heller, alltså det vanliga blir inte sämre. Funderar på detta man läst om airbag, de som kopplar ur. Har aldrig ens tänkt tanken på göra det för då blir väl MITT krockskydd sämre? Vill ju inte minska på min säkerhet liksom.
    Koppla inte ur din airbag. De ska ta emot krockvåldet på många sätt. Barnet ligger skyddat å hade det varit farligt att ha airbagen aktiv när man är gravid hade Jah som lärare lärt ut detta och även fått all info om det
  • MeEmmA
    amalie79 skrev 2015-08-28 10:56:49 följande:
    Men har iof också läst att man konstaterat att det inte inverkar på bältets funktion heller, alltså det vanliga blir inte sämre. Funderar på detta man läst om airbag, de som kopplar ur. Har aldrig ens tänkt tanken på göra det för då blir väl MITT krockskydd sämre? Vill ju inte minska på min säkerhet liksom.
    Jag har stängt av airbagen när jag sitter på passagerarsätet, fick en i huvudet för många år sedan och har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Har fått men av det som har resulterat i att jag är livrädd för dom (mår illa av tanken att ha en airbag framför mig), skadade mig mer av den än av själva krocken. Kraften de har när de fälls ut skulle jag inte vilja ha in i en stor mage heller... Det är svårt det där, hur man ska göra för att göra rätt.
  • Blgebo
    Eleonor01 skrev 2015-08-28 11:29:25 följande:
    Koppla inte ur din airbag. De ska ta emot krockvåldet på många sätt. Barnet ligger skyddat å hade det varit farligt att ha airbagen aktiv när man är gravid hade Jah som lärare lärt ut detta och även fått all info om det
    NTF säger att man ska undvika att sitta nära airbagen som gravid, helst skjuta tillbaka sätet så långt det går (vilket ju inte fungerar om man kör). 
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2015-08-28 11:11:13 följande:
    Vi hade maxi cosi åkpåse som satt fast i maxi cosin heela hösten vintern ich halva våren, hon hade alltid en fleece jacka bara! I vagnen hade vi också en hp åkpåse så där hade hon knappt heller overall, enda gången var om vi skulle vara utomhus på ngt och vi visste att vi kunde behöva ta upp henne! Annars har den där fleecen använts dagligen! Hade samma från strl 50 till 68 haha, köpte på mig varenda strl
    Tyckte ni det var smidigt med en sån? En sån går ju att knäppa upp när man sitter i bilen.

Vi kommer inte använda overall i vagnen heller, har köpt den vita stickade jag visade här för ett tag sedan och det är isåfall den vi kommer ha på bebisen i vagnen. Den är ju inte tjock på ngt sätt utan är ju ett vanligt klädesplagg.
  • WiMe06

Har varit på stan en liten sväng nu och köpte första bodyn och byxorna. Byxorna var rosa blommiga, skulle ju inte köpa rosa sa jag till mig själv men kunde inte motstå. Setet var ju såå fint. Köpte även lite sygrejer för jag tänkte sy ett eget babynest framöver och en amningskudde.

När vi ändå är inne på det här med bilsäkerhet. Varför finns det så dåligt med babyskydd som har fempunktsbälte? Den enda jag hittat som har fempunktsbälte är axkid. Är inte det säkrare än trepunktsbälte?

• Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-08-28 11:47:48 följande:

Har varit på stan en liten sväng nu och köpte första bodyn och byxorna. Byxorna var rosa blommiga, skulle ju inte köpa rosa sa jag till mig själv men kunde inte motstå. Setet var ju såå fint. Köpte även lite sygrejer för jag tänkte sy ett eget babynest framöver och en amningskudde.

När vi ändå är inne på det här med bilsäkerhet. Varför finns det så dåligt med babyskydd som har fempunktsbälte? Den enda jag hittat som har fempunktsbälte är axkid. Är inte det säkrare än trepunktsbälte?

Har inte alla babyskydd fempunktsbälte? Jag har bara haft babyskydd m fempunktsbälte... två axelremmar, höftremmar från båda hållen, och så grenband, det blir fem. Har däremot aldrig sett en stol med trepunktsbälte, bara bältesstolar för stora barn, men de använder ju bilens trepunktsbälten. 
  • Eleonor01
    Blgebo skrev 2015-08-28 11:35:34 följande:
    NTF säger att man ska undvika att sitta nära airbagen som gravid, helst skjuta tillbaka sätet så långt det går (vilket ju inte fungerar om man kör). 
    Man sitter inte närmare om man inte har en gigantiskt stor magen som gör att mN måste flytta stolen. Så länge stolen är på samma ställe behöver du inte göra något alls
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-08-28 11:47:48 följande:

Satt nu och kollade, du har helt rätt, de flesta har ju bara axelband som knäpps ner i grenen. Har inte tänkt på det... ingen aning om det påverkar säkerheten.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)