• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza

Har inte provat gravidvattengympa men har idag skrivit upp mig på gravidyoga, mest för att träffa andra gravida att kanske umgås med eftersom vi precis flyttat hit. Någon som provat gravidyoga eller vanlig yoga? Något man ska tänka på? Jag är inte särskild vig så det kan väl vara bra med lite stretching . Gravidyogan är gratis här på ett International center för alla medföljande och de har även en sånggrupp och en lekgrupp för bebisar så det ska bli kul sedan att träffa andra mammor. Ska även gå lite språkkurser nu under hösten för att träffa nytt folk. Jag kan tycka att det känns lite jobbigt att gå på en aktivitet ensam för första gången när man inte känner någon men de hade informationsträff idag om alla kurser man kunde välja på och bjöd på fika, och det kändes faktiskt bra så nu har jag fyra olika aktiviteter per vecka under hösten. Jag tycker om att umgås med folk när jag väl känner dem men det tar emot i början, så jag klappar mig själv på axeln lite för att jag faktiskt gick dit .

Har ni andra skrivit upp er på mammagrupper el liknande eller hur fungerar det i Sverige?

• amalie79

[quote=75801815][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-09-26 01:30:37 följande:[/quote-nick]Har inte provat gravidvattengympa men har idag skrivit upp mig på gravidyoga, mest för att träffa andra gravida att kanske umgås med eftersom vi precis flyttat hit. Någon som provat gravidyoga eller vanlig yoga? Något man ska tänka på? Jag är inte särskild vig så det kan väl vara bra med lite stretching . Gravidyogan är gratis här på ett International center för alla medföljande och de har även en sånggrupp och en lekgrupp för bebisar så det ska bli kul sedan att träffa andra mammor. Ska även gå lite språkkurser nu under hösten för att träffa nytt folk. Jag kan tycka att det känns lite jobbigt att gå på en aktivitet ensam för första gången när man inte känner någon men de hade informationsträff idag om alla kurser man kunde välja på och bjöd på fika, och det kändes faktiskt bra så nu har jag fyra olika aktiviteter per vecka under hösten. Jag tycker om att umgås med folk när jag väl känner dem men det tar emot i början, så jag klappar mig själv på axeln lite för att jag faktiskt gick dit .

Har ni andra skrivit upp er på mammagrupper el liknande eller hur fungerar det i Sverige?[/quot

Vi ska gå en föräldrautbildning via Mvc på tre gånger. Fast har sett de andra på listan och vi är 15 och 20 år äldre än flera av de andra... Här bor mycket folk från andra kulturer och de får barn tidigt!

I övrigt är jag lite allergisk mot det där, att umgås med folk bara för att man har barnen gemensamt. Vet att kyrkan jag brukade gå till förr har en öppen förskola som tydligen ska vara bra. Tror sambon kommer ha mer glädje av det där när han går hem och barnet är lite större. Jag ser mest fram emot att tillbringa senare vintern och våren med att mysa hemma, promenera, ta hand om bebis när den är vaken och försöka hinna med mig själv och mina hobbies när den sover. Jag levde ensam på landet i många år och är egentligen inte överdrivet social, och en så liten behöver ju egentligen mest dina föräldrar. Sen har jag min pappa nära som är pensionär så kan tänka mig hänga lite med honom.

Är ju såklart skillnad för dig som måste knyta kontakter i ett nytt land och har en man som jobbar mycket!

• amalie79
    Hame skrev 2015-09-25 11:50:49 följande:

Jag går och tycker det är jättebra, jag kan röra mig utan problem trots foglossning  Hos oss finns det både baddräkter och bikinis, så kör på det du tycker är bekvämast! 

Låter ju toppen!!
  • Seven Costanza

[quote=75801825][quote-nick]amalie79 skrev 2015-09-26 01:42:12 följande:[/quote]

Vi ska gå en föräldrautbildning via Mvc på tre gånger. Fast har sett de andra på listan och vi är 15 och 20 år äldre än flera av de andra... Här bor mycket folk från andra kulturer och de får barn tidigt!

I övrigt är jag lite allergisk mot det där, att umgås med folk bara för att man har barnen gemensamt. Vet att kyrkan jag brukade gå till förr har en öppen förskola som tydligen ska vara bra. Tror sambon kommer ha mer glädje av det där när han går hem och barnet är lite större. Jag ser mest fram emot att tillbringa senare vintern och våren med att mysa hemma, promenera, ta hand om bebis när den är vaken och försöka hinna med mig själv och mina hobbies när den sover. Jag levde ensam på landet i många år och är egentligen inte överdrivet social, och en så liten behöver ju egentligen mest dina föräldrar. Sen har jag min pappa nära som är pensionär så kan tänka mig hänga lite med honom.

Är ju såklart skillnad för dig som måste knyta kontakter i ett nytt land och har en man som jobbar mycket![/quote]

Okej ja jag ska fråga på första läkarbesöket här om de har föräldrautbildning för det vore bra för oss - din sambo har ju åtminstone erfarenhet men min man och jag kan inget känns det som . Vad är det man får lära sig på föräldrautbildning egentligen?

Här är ju inte vinter som hemma men om jag hade bott kvar i Sverige hade jag absolut tänkt som du att det räcker att mysa hemma och umgås med familjen och ens vanliga vänner den första tiden. Här måste jag ju ge mig ut för jag börjar känna mig lite isolerad efter en månad hemma ensam med mina distansstudier...

Får passa på nu innan bebisen kommer och sedan får jag se ifall man får lov att ha bebisen med sig eller om jag kan lämna bebisen hos min man under tiden jag går mina kurser. Hans jobb och mina kurser är rätt nära varandra på campusområdet så han kan väl ta bebisen under den tiden tänker jag (1,5 timme per gång) och sedan jobba lite längre den dagen, eller komma dit tidigare på morgonen. Så får han ju också mer vakentid med bebisen och jag får komma ut bland folk en stund . Tycker det känns viktigt att kunna ha någon egen vuxenkontakt som inte kretsar kring bebisar.

• WiMe06

Eftersom vi har barn sedan tidigare så får vi bara gå föräldrakurs om det finns plats och det fanns det inte, jag vet ju hur det är att ha bebis och har fött två barn så föräldrakursen för oss hade nog mer inneburit att träffa andra blivande föräldrar. Tänker inte så mkt kring tiden hemma ännu, kommer ha en kompis som kommer vara hemma med sin bebis som är 5 månader nu, så vi kommer säkert ses en del kan jag tänka mig. Sen har man ju fullt upp ändå med dem två man redan har när deras skola slutar.

Men förstår dig Seven costanza att du vill träffa lite människor när ni flyttat till helt nytt land och inte känner några direkt.

• minahjärtan0609

Äntligen är vagnen beställd. Känns super! Blev en super nitro 2016 med lufthjul. Gick "all in" på vagnen men snålade på liften. Blev en babytravel mjuklift för 599kr.

• amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-09-26 02:22:51 följande:

[quote=75801825][quote-nick]amalie79 skrev 2015-09-26 01:42:12 följande:

Är ju såklart skillnad för dig som måste knyta kontakter i ett nytt land och har en man som jobbar mycket![/quote]

Okej ja jag ska fråga på första läkarbesöket här om de har föräldrautbildning för det vore bra för oss - din sambo har ju åtminstone erfarenhet men min man och jag kan inget känns det som . Vad är det man får lära sig på föräldrautbildning egentligen?

Här är ju inte vinter som hemma men om jag hade bott kvar i Sverige hade jag absolut tänkt som du att det räcker att mysa hemma och umgås med familjen och ens vanliga vänner den första tiden. Här måste jag ju ge mig ut för jag börjar känna mig lite isolerad efter en månad hemma ensam med mina distansstudier...

Får passa på nu innan bebisen kommer och sedan får jag se ifall man får lov att ha bebisen med sig eller om jag kan lämna bebisen hos min man under tiden jag går mina kurser. Hans jobb och mina kurser är rätt nära varandra på campusområdet så han kan väl ta bebisen under den tiden tänker jag (1,5 timme per gång) och sedan jobba lite längre den dagen, eller komma dit tidigare på morgonen. Så får han ju också mer vakentid med bebisen och jag får komma ut bland folk en stund . Tycker det känns viktigt att kunna ha någon egen vuxenkontakt som inte kretsar kring bebisar.[/quote]

Ja Gud ja. Jag har min BVC vägg i vägg me mitt jobb. Tänker att det blir perfekt att ta en sväng in där efter besöken och få lite vuxenprat- även om de kommer vara mest intresserade av bebis... :)

Ja klart du måste ut och träffa lite folk!

Idag har vi tittat på vagn. Det gör det så verkligt, känns lite småjobbigt.

Det lustiga är att killen i butiken var en gammal kollega, som jag sommarjobbat med. Han är lite yngre än mig, supertrevlig och har själv tre barn nu!

När vi sagt vad vi sökte - inget galet, något ganska vanligt, och inte alltför dyrt ledde han oss direkt till de två vagnar jag redan tänkt lite på - brio happy och brio smile.

Happy är ju verkligen en typisk barnvagn. Vet dock vänner som fort tröttnat på att använda sittdelen, den är klumpig.

Smile fastnade framförallt. sambon för pga att chassit blir så litet ihopfällt- vi har en mellanklassbil och en hockeybag som ska med ibland...

Vi ska lyckas enas om färg också dock:)
  • amalie79

Ang föräldrautbildning , tror inte man lär sig så särskilt mycket, det tyckte inte sambon som gått innan heller... Är mest intresserad av infon som rör förlossningen och hur det funkar praktiskt i just vår stad.

Det är bara tre tillfällen, förutom förlossning skulle det handla om första tiden hemma, sen minns jag inte.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)