• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-26 07:42:13 följande:

Ja jag vet. :) Min bm gav mig ett papper ang fosterrörelser när jag var i v 20 ( då hade jag ju inget känt!) och hon sa faktiskt att jag ger inte detta till alla för vissa blir jätteoroliga men jag tror du kan läsa och hantera det!

Mina varierar jättemycket beroende på vad jag gör under dagen, det är ju mer rörelse på kvällar och när ledig än när man åker traktor osv på jobbet. Logiskt :)

Jag har ju ingen sådan där bebis som reagerar bara man killar på magen utan jag får verkligen putta där den har fötterna om man undrar vad den tagit vägen. Har ju också trott att den är rätt stilla på natten men sambon hade hållit om mig när han kröp ner i natt och känt hur den sparkade, så är väl jag som sover igenom det bara. Men att bebis låter mamma sova på natten gillar vi ju, hoppas det fortsätter. Sambon är också bortskämd med två barn som sovit som grisar och hela nätter i princip från början så vi hoppas på det nu med.

Puh, haha, jag går alltid igång på det där med rörelser. Men bra att du är ordentligt informerad! Och riktigt schysst av bebis att låta mamma sova! Min väcker mig inte heller men nog rör hon sig även nattetid, märker jag när jag är uppe på natten.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-26 12:36:14 följande:
    Är i v 32+3 nu. Ja, men visst så är det ju alltid, det är för att man får tid att tänka efter då så då ploppar alla frågor upp. Precis efter undersökningen så var jag inte alls orolig utan det kom liksom ett tag efteråt.

Känner ju bebis mkt varje dag tycker jag men det var liksom läkarens råd, att så länge du känner bebis ungefär lika mkt varje dag så behövde jag inte vara orolig och skulle det vara så att jag tycker det minskar eller något annat händer skulle jag ringa dit eller förlossningen. Vet inte varför jag försöker lugna honom egentligen, är väl bara ngt försvar för min egna del kanske. Kan ju bara säga det jag vet.

Bra tips om att få igång bebis. Jag har hört att riktigt kolsyrat kallt vatten också ska få fart på bebis.
    okej, men då kommer du ju vara 34+3 om två veckor. Och om de i värsta fall bestämmer sig för att ta ut henne så är lilla fröken nästan vara 35 v innan de har hunnit göra det. Efter 35 v i din mage så kommer hon klara sig bra här ute i sina föräldrars varma famnar, även fast ni säkerligen kommer få spendera ett par veckor på neo. Så gör som ovan rekommenderat och fokusera på att alla värden ser bra ut och att flödet i navelsträngen är bra.

Ang rörelserna så ligger hon som du säger, långt ner och vänd neråt och är liten och dessutom har hennes syskon gjort plats åt henne tidigare, så det är kanske inte så konstigt att du inte känner några mastodont sparkar? 

Vill du ha tidsfördriv så håller qatteriin  och jag på att diskutera garn till babyfiltar som vi ska virka... 
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-26 13:06:16 följande:
    okej, men då kommer du ju vara 34+3 om två veckor. Och om de i värsta fall bestämmer sig för att ta ut henne så är lilla fröken nästan vara 35 v innan de har hunnit göra det. Efter 35 v i din mage så kommer hon klara sig bra här ute i sina föräldrars varma famnar, även fast ni säkerligen kommer få spendera ett par veckor på neo. Så gör som ovan rekommenderat och fokusera på att alla värden ser bra ut och att flödet i navelsträngen är bra.

Ang rörelserna så ligger hon som du säger, långt ner och vänd neråt och är liten och dessutom har hennes syskon gjort plats åt henne tidigare, så det är kanske inte så konstigt att du inte känner några mastodont sparkar? 

Vill du ha tidsfördriv så håller qatteriin  och jag på att diskutera garn till babyfiltar som vi ska virka... 
    Jo, så är det ju. Yngste sonen föddes ju i v 35+0 och det gick ju jättebra. Behövde bara stanna en vecka på neo, men då var han ju iofs normalstor för sin vecka. Nej, det viktigaste är väl ändå att jag känner rörelser.

Åh, virka hade varit mysigt, men jag vet inte ens hur man håller ett par virknålar, haha
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-26 12:53:42 följande:
    På mitt papper, som tydligen delas ut till gravida i Göteborg då, och av min bm till de som hon tror kan hantera det, står det 10 rörelser på 2 timmar, då ska man ligga avslappnad på sidan, gäller efter v 28.
    Aha, okej. Får väl testa det om det skulle bli så att jag ligger vaken helt avslappnad ngn. Tack för tips
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-26 13:02:15 följande:
    Åh vad typiskt med att det var fel bm också! När jag bytte bm i slutet av förra graviditeten gick mitt sf-mått ner direkt... jag minns hur orolig jag blev bara av det! Men sf-måttet är ju så beroende av vem som mäter. Ja skillnaderna beror helt säkert på att knodden ligger annorlunda men det är ju inte betryggande direkt.
    Ja, så himla typiskt. Ja, dem mäter ju säkert olika, och det sa hon också den bm jag träffade idag att dem säkert mäter på olika sätt vilket gör att måttet kan skilja också.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-26 13:25:41 följande:
    Jo, så är det ju. Yngste sonen föddes ju i v 35+0 och det gick ju jättebra. Behövde bara stanna en vecka på neo, men då var han ju iofs normalstor för sin vecka. Nej, det viktigaste är väl ändå att jag känner rörelser.

Åh, virka hade varit mysigt, men jag vet inte ens hur man håller ett par virknålar, haha
    haha. går att lära sig från youtube. och du behöver bara en virknål ;)
  • qatteriin

Haha precis det räcker med en virknål, och det är det enklaste som finns! ;) Men mönster är jag inte så haj på att följa! Hehe. Jag har mest virkat figurer och mössor hittills. Kom på nu att jag virkat en liten skallra till min bästa väns dotter, den var så poppis, undrar om jag ska göra en sån till bebis...

• WiMe06

Haha, okej, ni ser det ser ju så krångligt ut att virka men det är kanske lättare än det ser ut. En virkad skallra hade jag velat ha, åh, en uggleskallra!! Har förälskat mig i ugglor, som 5 miljoner andra också, haha.

Förresten, Tack alla för omtanken och era kloka svar.

• qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-26 15:12:23 följande:

Haha, okej, ni ser det ser ju så krångligt ut att virka men det är kanske lättare än det ser ut. En virkad skallra hade jag velat ha, åh, en uggleskallra!! Har förälskat mig i ugglor, som 5 miljoner andra också, haha.

Förresten, Tack alla för omtanken och era kloka svar.

Det är ju därför vi är här.

Ugglor finns det nog gott om virkmönster för, det är ju så poppis nu! Det gick väldigt fort att virka skallra, den såg ut som en liten nalle med bara huvud på en päronformad kropp. Jag hade en stor bjällra som skallra inuti huvudet. Hoppas jag har kvar mönstret, jag hittade det på nätet nånstans men det var ju 2010...
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-11-26 15:06:50 följande:

Haha precis det räcker med en virknål, och det är det enklaste som finns! ;) Men mönster är jag inte så haj på att följa! Hehe. Jag har mest virkat figurer och mössor hittills. Kom på nu att jag virkat en liten skallra till min bästa väns dotter, den var så poppis, undrar om jag ska göra en sån till bebis...

du får gärna skicka beskrivning på skallran om du har.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)