• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mitthemligajag

här har vi inte ens skickat in moderskapsintyget... Går det att göra över nätet eller är de bara de där papperet som ska skrivas i? Haaaatttaaaaar papper

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-25 21:50:57 följande:

Jag har precis sökt om föräldraledighet hos fk (ja det kanske var i senaste laget?) Är det någon som vet hur man gör om man går över tiden? Nu är jag ju med största sannolikhet sjukskriven fram tills det är dags att föda och då antar jag att jag måste ta ut dagar om bebis bestämmer sig att stanna inne i magen 14 dagar till? Tar man ut föräldradagar även om man jobbar och går över tiden?

Jag tänkte gå hem 18 eller 23 och ta semester året ut. Sen tar jag föräldradagar januari och tills barnet kommer. Hade ju inte gjort något skillnad där om jag sökt grav. Penning, hade ju ändå fått ta fp januari, så då gör jag det.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-11-25 21:44:04 följande:

Jag har haft typ som molande mensvärk den senaste veckan och illamåendet har jag ju konstant så... Vet du om han ligger högt eller långt ner? Kanske han börjar fixera sig?

Kan vara så, jag vet inte riktigt hur han ligger faktiskt.

Hur långt innan är det vanligt att första barnet fixerar sig? Dvs om han är fixerad redan nu, är det då en indikation på att han kommer födas för tidigt eller är det normalt? Jag tycker ju att det är långt kvar.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-11-25 21:51:13 följande:

Jag har bara senaste veckan börjat känna molande värk nertill i magen,

Väldigt mkt på nätterna så jag har svårt att sova, sen har jag svårt att avgöra om jag har sammandragningar eller om det är bebisen, det är så diffust liksom. Sen känner jag ju också att bebisen blivit större, men inte så det påverkar mig. Men jag känner av väldigt mkt i magen om jag gjort mkt under dagen. Har svårt att sitta på en vanlig stol för länge för det blir väldigt obekvämt för magen då. Har börjat adventspynta en hel del hemma men igår klarade jag bara av att göra vardagsrummet sen kände jag det direkt och var tvungen att pausa i fejandet.

Ja min bebis lever rövare mer och mer känns det som men tidigare har jag bara haft obehag när jag gått snabbt så jag har fått lugna ned mig. Lite jobbigt om jag ska känna mig obekväm med magen hela tiden när jag sitter fr.o.m. nu för jag har en salstenta och sex inlämningar kvar (tror dock inte jag kommer hinna göra de två sista).

Så duktigt med adventspyntandet! Våra fönsterbrädor är så små och persiennerna är sådana där breda som hänger ner på tvären längs fönsterbrädorna om man inte vill ha det helt fördraget eller med full insyn, så vi kommer inte kunna ha något adventspynt även om jag blev sugen när jag såg adventsljusstakar på Ikea. Vi tänkte klä vår plastgran så fort det blir december så vi hinner få lite julstämning
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-25 22:08:01 följande:

Uh-oh, måste ta tag i det där snart! Jag har funderat på samma sak men antar att läkaren inte är så sugen på att skriva sjukintyg hux flux om man går över så isf är det väl fp som gäller... Man får ju ta ut fp ett par månader innan bf så de räknar väl med att man ska göra så.

Men om sjukskrivningen är pga graviditet borde den väl rimligen vara fram till barnet faktiskt föds och inte bara fram till BF? Jag hade ringt FK och frågat så det inte blir fel.
  • Eleonor01
    mitthemligajag skrev 2015-11-25 22:35:20 följande:

här har vi inte ens skickat in moderskapsintyget... Går det att göra över nätet eller är de bara de där papperet som ska skrivas i? Haaaatttaaaaar papper

Det är pappret som skall skickas. Efter det är skickat sp vill de hs in inkomst uppgifter från din arbetsgivare etc för att fastställa sgi så in m intyget så fort som möjligt. Du kan inte ansöka om fp om inte alla uppgifter finns på fk
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-11-25 23:27:54 följande:
    Ja min bebis lever rövare mer och mer känns det som men tidigare har jag bara haft obehag när jag gått snabbt så jag har fått lugna ned mig. Lite jobbigt om jag ska känna mig obekväm med magen hela tiden när jag sitter fr.o.m. nu för jag har en salstenta och sex inlämningar kvar (tror dock inte jag kommer hinna göra de två sista).

Så duktigt med adventspyntandet! Våra fönsterbrädor är så små och persiennerna är sådana där breda som hänger ner på tvären längs fönsterbrädorna om man inte vill ha det helt fördraget eller med full insyn, så vi kommer inte kunna ha något adventspynt även om jag blev sugen när jag såg adventsljusstakar på Ikea. Vi tänkte klä vår plastgran så fort det blir december så vi hinner få lite julstämning
    Ja, det är jobbigt när man liksom inte kan sitta för länge på en vanlig stol eller tex luta sig framåt mot ett bord om man skriver eller sådär. Det bästa är när man kan luta sig lite bakåt. Hoppas du fixar tentan och dina inlämningar.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-11-25 23:19:08 följande:
    Kan vara så, jag vet inte riktigt hur han ligger faktiskt.

Hur långt innan är det vanligt att första barnet fixerar sig? Dvs om han är fixerad redan nu, är det då en indikation på att han kommer födas för tidigt eller är det normalt? Jag tycker ju att det är långt kvar.
    För en förstföderska fixerar dem sig ofta tidigare än för en omföderska då bäckenet redan är uppluckrat sedan innan då är det liksom "större" plats å då kan det ta längre tid för bebis att fixera sig, för en del omföderskor fixerar dem sig aldrig helt utan kan fortsätta vara ruckbara som det kallas.

Om din bebis är fixerad nu är det inte alls ett tecken på att bebis kommer tidigt, en del bebisar fixerar sig redan runt v 30, alla bebisar är så olika. Vilken v är du nu?
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-11-26 06:03:04 följande:

För en förstföderska fixerar dem sig ofta tidigare än för en omföderska då bäckenet redan är uppluckrat sedan innan då är det liksom "större" plats å då kan det ta längre tid för bebis att fixera sig, för en del omföderskor fixerar dem sig aldrig helt utan kan fortsätta vara ruckbara som det kallas.

Om din bebis är fixerad nu är det inte alls ett tecken på att bebis kommer tidigt, en del bebisar fixerar sig redan runt v 30, alla bebisar är så olika. Vilken v är du nu?

Aha okej då förstår jag. Jag är i v 34.
  • qatteriin
    FrökenBlå skrev 2015-11-25 22:21:41 följande:

Hon blir 2 år i slutet av januari. Okej, då ska jag kolla upp den med! Usch va svårt det kan va i vissa situationer! Lär väl komma en härlig avundsjuka lagom till bebisen kommer oxå ;)

Jag tycker oxå att det påverkar andningen mer och mer, dessutom har jag massor av sammandragningar varje dag och de går inte längre över om jag inte vilar mig en stund..

Ah, underbar ålder... ;) Ser inte fram emot att hamna där igen! Det är skitsvårt, det som fått mig att överleva är typ att tänka "this too shall pass", som ett mantra. Hehe.

Jobbigt att sammandragningarna inte går över! Det har mina gjort hittills men inte lika fort som annars.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)