• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • MeEmmA

Jag en brio babyskydd med bas, jättesmidigt att bara klicka fast stolen och slippa bältet runt om :) men antar att det är en bekvämlighetsgrej kanske, känns dock som att stolen även sitter stadigare med basen.
    Nu har vi en maxi cosi som stol nr 2, en väldigt prisvärd stol tycker jag! Kommer att bli en likadan till nästa också! Köpte den på babyproffsen när de hade rabatt på den, men har även sett att tex lekmer har sålt den till bra priser också. Det viktigaste med stolar är att man provar ut vad som passar sin bil bäst, då det kan vara väldiga skillnader på hur stolen sitter från bil till bil. Jag har en akta graco som extrastol, men den sitter riktigt dåligt i vår bil! Jag vet att både babyproffsen och mekonomen låter sina kunder att prova stolarna i bilen innan man köper dom (har frågat och fått göra det utan problem), ett tips att göra om man är tveksam till vad man ska ha :)

• mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-11-25 15:11:15 följande:
    Konstigt att det är så olika i storstäder, vi bor ju i Göteborg.
    Du har helt rätt i det du säger. Det ÄR skönt när de åker till sin mamma och jag har ju sagt ifrån från början att jag är INTE någon allmän barnvän- jag sa till sambon från början att jag ska försöka, men jag är inte sådan att jag generellt gillar alla barn, precis som jag inte gillar alla vuxna. Vissa av mina vänners barn älskar jag, som min bästa väninnas dotter som har Downs syndrom, eller min systerdotter som är en karbonkopia av mig själv som barn- tänker att där vill jag vara med, för fortsätter hon vara som mig så kommer hon behöva mig- min syster är underbar på alla sätt men inte så bra på att tänka utanför boxen om man säger så :D

Jag och min sambo är väl ganska överens om hur vi ska uppfostra barnet för jag har väl varit ganska ärlig med att jag inte håller med om allt vad gäller killarnas uppfostran. De är fina, men har uppfostrats som små prinsar som alltid fått gå först. De har fått prata rätt ut, utan att ta hänsyn till om någon annan håller på att säga något, alla har släppt allt för att tillgodose deras även mer orimliga krav- typ "farmor, ha en macka klar till mig när jag kommer för jag är hungrig!!", de har blivit serverade först på kalas, fått äta hur mycket de vill, osv. Sambon likadant.

Där jag kommer från låter man andra prata till punkt, man ber snällt om en smörgås, och man låter gästerna/födelsedagsbarnet ta först.
    Det är små saker, bara menat som exempel, men irritationsmoment om man inte tycker lika om dem!
    Jag förstår precis vad du menar. I och med att vi har killarna nästan jämt så har jag rätt mycket påverkan på deras uppfostran även fast det är deras pappa som har det allra sista ordet (han har ensam vårdnad). Jag kan inte låta bli att lägga mig i vissa saker som för min egen del hade vart mkt mindre smärtfria om jag bara blundade för. Till skillnad från äldsta så är yngsta på väg mot övervikt enligt bvc och jag kan inte låta det fortgå även om jag ibland måste kriga om det. För mig handlar det om en ren kärlekshandling långsiktigt att inte tillåta honom att sätta i sig vad som helst. Jag tror dock det handlar om att jag har kämpat mot övervikt i hela mitt liv med sambon kunnat äta precis vad som helst fram tills han var 30 typ och alltid haft ett 6-pack på magen. Nu måste han träna en del för att hålla samma form men han har fortfarande extremt bra förbränning. 

De är ju just de där små sakerna som blir viktiga, och som jag tror att man som förälder själv blir hemmablind för, och som man sen inte orkar ta tag i. Fy fasen vad jag kan få onda ögat ibland när jag tycker barnen är bortskämda eller oförskämda, men jag antar att det har att göra med att jag indirekt kritiserar min sambo.
  • kindofnothing
    Eleonor01 skrev 2015-11-25 16:59:30 följande:

Det är ett vanligt ultraljud över magen. Vaginalt görs endast när fostret är så litet att det ej gått ovan Bäcknet. De kan inte hellre göra sina mätningar genom vaginalt som de behöver vid ett tul. Berätta gärna hur det hår imorgon. Vi sitter i samma båt du å jag än så länge. Men glöm inte att SF måttet säger inte lika mycket som ett ultraljud!!! Det behöver inte vata så att bebisen är för liten eller får för lite näring. Vilken vecka e du i??

Då är det iaf nåt positivt att det är på magem. Får tänka att det ska bli kul att se liten iaf.

Nä sf-måttet säger väl inte så mkt egentligen men var 24 cm i v 25. Nu är det 26 cm så har bara vuxit två cm sen dess. Går in i vecka 33 imon (alltså 32+6 på mätningen idag)
  • FrökenBlå

Vi har oxå köpt ett begagnat babyskydd från acta graco från några vänner vi litar på. Tycker som er att det känns stort och tungt, men till mitt följde det med ett spädbarnsinlägg iallafall. Jag kommer dock inte bära babyskyddet några längre sträckor, utan isåfall sätta det i en kundvagn eller liknande om bäbis sover, annars blir det vagn, sjal eller sele istället. Min rygg havererade förra gången då jag bar mkt i babyskyddet samt använde en babybjörnsele, så det tänker jag låta bli denna gången! ;)

Har en ganska krävande dotter här hemma, trots eller utvecklingsfas gissar jag. Hon är även i en fas där hon eg behöver sova en stund på dagen för att inte bryta ihop på eftermiddagen, samtidigt som det tar 1-2 timmar att lägga henne på kvällen om hon har sovit på dagen. Läste innan att ni rekommenderade Jesper juul, finns det några andra böcker om sådana här perioder i barnens liv?

• Seven Costanza

Börjar ni andra också känna att bebisens storlek påverkar andningen? Idag har jag mest suttit ned framför datorn så jag har ibte ansträngt mig, men ändå känt mig lite illamående och haft svårt att andas samt att det är en dov smärta i magen runt navelområdet. Jag är i v 34.

• mirakelspektakel
    FrökenBlå skrev 2015-11-25 21:12:29 följande:

Vi har oxå köpt ett begagnat babyskydd från acta graco från några vänner vi litar på. Tycker som er att det känns stort och tungt, men till mitt följde det med ett spädbarnsinlägg iallafall. Jag kommer dock inte bära babyskyddet några längre sträckor, utan isåfall sätta det i en kundvagn eller liknande om bäbis sover, annars blir det vagn, sjal eller sele istället. Min rygg havererade förra gången då jag bar mkt i babyskyddet samt använde en babybjörnsele, så det tänker jag låta bli denna gången! ;)

Har en ganska krävande dotter här hemma, trots eller utvecklingsfas gissar jag. Hon är även i en fas där hon eg behöver sova en stund på dagen för att inte bryta ihop på eftermiddagen, samtidigt som det tar 1-2 timmar att lägga henne på kvällen om hon har sovit på dagen. Läste innan att ni rekommenderade Jesper juul, finns det några andra böcker om sådana här perioder i barnens liv?

Denna bok är som sagt fantastisk:

www.bokus.com/bok/9789127088702/fem-ganger-mer-karlek-forskning-och-praktiska-rad-for-ett-fungerande-familjeliv-en-bok-till-foraldrar-med-barn-mellan-2-och-12-ar/&gclid=Cj0KEQiA1dWyBRDqiJye6LjkhfIBEiQAw06ITqJ7cHRV6LZETFbWneAs1o98hNRTFTfdQKsfOGdv2WwaAijK8P8HAQ
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2015-11-25 21:22:00 följande:

Börjar ni andra också känna att bebisens storlek påverkar andningen? Idag har jag mest suttit ned framför datorn så jag har ibte ansträngt mig, men ändå känt mig lite illamående och haft svårt att andas samt att det är en dov smärta i magen runt navelområdet. Jag är i v 34.

Jag har haft typ som molande mensvärk den senaste veckan och illamåendet har jag ju konstant så... Vet du om han ligger högt eller långt ner? Kanske han börjar fixera sig?
  • mirakelspektakel

Jag har precis sökt om föräldraledighet hos fk (ja det kanske var i senaste laget?) Är det någon som vet hur man gör om man går över tiden? Nu är jag ju med största sannolikhet sjukskriven fram tills det är dags att föda och då antar jag att jag måste ta ut dagar om bebis bestämmer sig att stanna inne i magen 14 dagar till? Tar man ut föräldradagar även om man jobbar och går över tiden?

Svar på tråden BF Januari 2016 :)