• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-11-26 06:12:45 följande:
    Aha okej då förstår jag. Jag är i v 34.
    Då är det inget ovanligt att bebis börjat fixera sig
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-26 08:02:44 följande:
    Min kompis flicka , andra barnet, låg rätt men fick för sig att vända sig fel igen i typ v 39. Hon sa att det kändes som om hela magen vände sig ut och in typ! Sedan la hon sig rätt igen på vägen in till förlossningen! Öppningsskedet gick från 5 cm till fullt öppen på 20 minuter och så damp hon ner i på lakanet innan bm hann få tag i henne.

Hon blev en riktig stolla utanför magen sedan också :)
    Oj, vilken liten vilding, då fixerade hon sig aldrig säkert utan la sig bara neråt. Skönt att hon bestämde att vända på sig igen. Vilken raketförlossning.
  • WiMe06

Varit på tul nu och det är en liten bebis vi väntar. Ska tillbaka om två veckor och mäta igen. Bebis låg väldigt långt ner så hon hade svårt att se och mäta huvudet. Normalt fostervatten. Procentmässigt låg bebis på -24. Så vi får se hur det ser ut om två veckor. Blodtrycket låg bra.
    Ska till bm nu vid 10.30 också, så får vi se om SF-måttet vuxit ngt.

• amalie79
    qatteriin skrev 2015-11-26 08:44:22 följande:

Nope. Jag kollade just det eftersom jag är sjukskriven så jag vet att de har min sgi. Eftersom din sgi så nyligen är fastställd så behöver du inte skicka in. Sa de till mig. :)

Tack!
  • Hame
    WiMe06 skrev 2015-11-26 09:51:06 följande:

Varit på tul nu och det är en liten bebis vi väntar. Ska tillbaka om två veckor och mäta igen. Bebis låg väldigt långt ner så hon hade svårt att se och mäta huvudet. Normalt fostervatten. Procentmässigt låg bebis på -24. Så vi får se hur det ser ut om två veckor. Blodtrycket låg bra.

Gissade de någon födelsevikt? Hoppas det gick bra hos BM!
  • WiMe06
    Hame skrev 2015-11-26 10:55:56 följande:
    Gissade de någon födelsevikt? Hoppas det gick bra hos BM!
    Nix, ingen födelsevikt. Gick sådär hos bm, SF-måttet helt still sedan sista mätningen. Så det stämmer väl överens med att bebis verkar liten och sjunkit väldigt långt ner. Men värden och så var bra iallafall. Så nu blir det två veckor av oro innan man får veta igen.

Hade så bea förhoppningar att denna bebis skulle hålla sig på normalkurvan men det är väl meningen vi ska ha små barn kanske. Men det vore ju bra om bebis kan få må bra och stanna åtminstone några veckor till. Tycker v 33 känns lite tidigt.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-26 09:51:06 följande:

Såg allt annat bra ut? -24 låter väldigt mkt? Hur låg dina andra barn när ni gjorde TUL? Är du okej? oroad? massa kramar till er!
  • Blgebo
    Hame skrev 2015-11-26 09:34:04 följande:

Jag känner också av andningen, det är svårt att liksom halvligga i soffan för då känns det inte som att lungorna får plats Tungan ute 

Min första batting fixerade sig tidigt och jag gick över 9 dagar. Nu är jag i v.36 och denna är redan fixerad, så det är nog väldigt olika. 

Jag är också sjukskriven fram till bf, och tänker ta föräldrarledigt därefter. Eller komp, får se hur det ser ur med dagar och pengar.

På tal om föräldrarpeng, hur många dagar i veckan tänker ni ta? Med första barnet tog vi tre fram tills han fyllde ett och sedan fem. Funderar på om vi ska ta tre baserade på SGI och en av storebrors lägstanivådagar i veckan nu, så att man drygar ut lite och "blir av" med lägstadagarna.

Min lille kille ligger högt under högra revbenet med rumpan, så det trycker på i vissa lägen. Halvligga kan jag inte, och åka bil är sjukt obehagligt, känns som jag inte får plats i min kropp. Han har huvudet högt ovanför bäckenet. Tur att det är en lite mindre variant av bebis, han känns åt det mindre hållet när jag tar på honom och sf-måttet ligger en halv kanal under medel. 
    Har för mig att förra barnet aldrig fixerade sig, ibland gör de inte det förrän värkarna startar om man är omföderska. 
    Han rör sig galet mycket, framförallt sena kvällar, oavsett när på dygnet behöver jag inte vänta många sekunder innan jag känner någon typ av rörelse. 

Jag kommer förmodligen inte att ta ut några dagar första året. Maken ska ev. ta ut dagar under sommaren på trean som snart blir sex år, innan de brinner inne. Knöligare att ta ut när de börjat förskoleklass/skola. Vi har dagar kvar på både trean och fyran, tror det är sammanlagt kring 200 dagar med föräldrapenningnivå. 
  • WiMe06

Hur ofta känner ni bebisen röra sig? Jag blir jättenojjig nu efter alla mättningar och man bara får höra att det viktigaste är att du känner bebisen röra sig. Men hur ofta ska man känna den liksom. Jag känner av bebisen ett par ggr om dagen, men måste det vara hårda rörelser hela tiden eller är det ok om dem varierar lite?

• WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-26 11:12:32 följande:
    Såg allt annat bra ut? -24 låter väldigt mkt? Hur låg dina andra barn när ni gjorde TUL? Är du okej? oroad? massa kramar till er!
    Tack så mycket.
    Ja, tyckte också att -24 lät mkt. Vet inte vad dem brukar anse är ok, den låg precis och slickade det nedersta strecket på tillväxtkurvan. Vi gjorde aldrig tul med dem andra. Eller jo, ett med första men det var i samband med att dem tog beslut om att starta förlossningen så jag minns inga mått då.

Är lite omskakad, känns som man fick en miljon tankar i huvudet nu. Just att bebin är liten är jag inte så orolig för egentligen då båda barnen innan varit små men sen vet man ju att det kan påverka hälsan i magen så det är mer den biten jag blev väldigt orolig för nu. Men flödet i navelsträngen var jättebra och hjärtljuden hos bm var jättebra. Så det känns skönt dem har koll iallafall men jag kommer nog leva i ständig oro nu tills bebis är hos oss.
    Mannen blev såklart också orolig när jag berättade för honom och jag tycker det är jättejobbigt när han blir det för då ska försöka hitta anledningar hela tiden till att lugna honom fast man själv är orolig med.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)