• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-25 22:33:23 följande:

Jag känner inget på andningen än som tur är för det var en av mina fasor. Däremot trycker det på höger sida om jag sitter länge, som tur är växlar ju mitt jobb en hel del så. Satt länge på huk idag och lagade en vägbom och det är ju sådär skönt nu.

Däremot så är det fullt ös i magen även på dagarna nu, lustigt att folk säger att det brukar lugna ner sig nu, jag tycker det är de sista tre veckorna det tagit fart på allvar! Nu vet jag ju att bebisen ligger som jag trodde, huvudet neråt men inte fixerat.

Har fler och fler sammandragningar så tar det rätt lugnt nu även på jobbet. Men oroar mig inte, de gör inte alls ont utan spänner bara. Skum känsla!

Aaaah jag blir lite nervös av sånt där som att folk säger att det brukar bli lugnare, det är en jäääättefarlig myt som lever kvar ju! :) Rörelserna kan bli annorlunda, men ska inte bli lugnare eller mindre. Med sonen blev det bara värre och värre, haha!
    mitthemligajag skrev 2015-11-25 22:35:20 följande:

här har vi inte ens skickat in moderskapsintyget... Går det att göra över nätet eller är de bara de där papperet som ska skrivas i? Haaaatttaaaaar papper

Det är det där papperet som du fick av bm efter rul, så det är bm som skriver under och sen du som skickar in.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-25 23:35:22 följande:

Men om sjukskrivningen är pga graviditet borde den väl rimligen vara fram till barnet faktiskt föds och inte bara fram till BF? Jag hade ringt FK och frågat så det inte blir fel.

Det kan man tycka ja. Men på läkarintyget står det datum så det datumet gäller, läkaren frågade tillochmed innan han skrev när jag hade tänkt gå hem - då sa jag att jag tänkte jobba till bebisen kommer för inte tusan tänker jag bli sjukskriven bara till nyår eller så bara för att jag inte tänkt jobba längre! :-P Så ska jag bli sjukskriven efter det så måste jag ha nytt läkarintyg och det tar ju ett tag ayt skaffa.
    Seven Costanza skrev 2015-11-25 23:19:08 följande:

Kan vara så, jag vet inte riktigt hur han ligger faktiskt.

Hur långt innan är det vanligt att första barnet fixerar sig? Dvs om han är fixerad redan nu, är det då en indikation på att han kommer födas för tidigt eller är det normalt? Jag tycker ju att det är långt kvar.

Ettan var fixerad i v 30, han kom på bf. Så som andra sagt så är det inte relaterat till när bebis kommer.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-26 06:23:51 följande:

Ah, underbar ålder... ;) Ser inte fram emot att hamna där igen! Det är skitsvårt, det som fått mig att överleva är typ att tänka "this too shall pass", som ett mantra. Hehe.

Jobbigt att sammandragningarna inte går över! Det har mina gjort hittills men inte lika fort som annars.

Åh, jag använder också "this too shall pass". Gillar även "keep your eye on the prize". Ibland känns det ju lite töntigt med sådana här engelska fraser men det hjälper faktiskt.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-26 06:56:34 följande:

Åh, jag använder också "this too shall pass". Gillar även "keep your eye on the prize". Ibland känns det ju lite töntigt med sådana här engelska fraser men det hjälper faktiskt.

Och om det hjälper så är det värt all töntighet! Haha vi pratade om det där priset på jobbet igår, liksom, tänk om den jäkla ungen inte är värd allt det här lidandet?! :') Jag vet ju att hon kommer vara det, men ibland är det svårt att komma ihåg!
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-11-26 02:05:41 följande:

Det är pappret som skall skickas. Efter det är skickat sp vill de hs in inkomst uppgifter från din arbetsgivare etc för att fastställa sgi så in m intyget så fort som möjligt. Du kan inte ansöka om fp om inte alla uppgifter finns på fk

Jag skickade in moderskapsintyget och har fått hem blanketten arbetsgivaren ska fylla i. MEN samtidigt har jag ett pågående vab ärende där jag vabbat för sambons son och har i samband med det fått hem en blankett där det står att vi fastställer din sgi till x antal kronor.

Behöver jag verkligen skicka in de andra pappren då när dessa kom före sgi beslutet??
  • amalie79

[quote=76047198][quote-nick]qatteriin skrev 2015-11-26 06:28:01 följande:[/quote-nick]Aaaah jag blir lite nervös av sånt där som att folk säger att det brukar bli lugnare, det är en jäääättefarlig myt som lever kvar ju! :) Rörelserna kan bli annorlunda, men ska inte bli lugnare eller mindre. Med sonen blev det bara värre och värre, haha!Det är det där papperet som du fick av bm efter rul, så det är bm som skriver under och sen du som skickar in.[/

Ja jag vet. :) Min bm gav mig ett papper ang fosterrörelser när jag var i v 20 ( då hade jag ju inget känt!) och hon sa faktiskt att jag ger inte detta till alla för vissa blir jätteoroliga men jag tror du kan läsa och hantera det!

Mina varierar jättemycket beroende på vad jag gör under dagen, det är ju mer rörelse på kvällar och när ledig än när man åker traktor osv på jobbet. Logiskt :)

Jag har ju ingen sådan där bebis som reagerar bara man killar på magen utan jag får verkligen putta där den har fötterna om man undrar vad den tagit vägen. Har ju också trott att den är rätt stilla på natten men sambon hade hållit om mig när han kröp ner i natt och känt hur den sparkade, så är väl jag som sover igenom det bara. Men att bebis låter mamma sova på natten gillar vi ju, hoppas det fortsätter. Sambon är också bortskämd med två barn som sovit som grisar och hela nätter i princip från början så vi hoppas på det nu med.

• Seven Costanza

Min bebis sparkar också mycket på nätterna har min man berättat, men jag vaknar inte heller av det. Tycker det är jätteskönt att veta att bebisen är aktiv på nätterna för på dagarna är det lite på förmiddagarna och lite på kvällen, men inga mängder. Dock verkar det bli mer och mer även på dagtid .

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-26 06:03:04 följande:

För en förstföderska fixerar dem sig ofta tidigare än för en omföderska då bäckenet redan är uppluckrat sedan innan då är det liksom "större" plats å då kan det ta längre tid för bebis att fixera sig, för en del omföderskor fixerar dem sig aldrig helt utan kan fortsätta vara ruckbara som det kallas.

Om din bebis är fixerad nu är det inte alls ett tecken på att bebis kommer tidigt, en del bebisar fixerar sig redan runt v 30, alla bebisar är så olika. Vilken v är du nu?

Min kompis flicka , andra barnet, låg rätt men fick för sig att vända sig fel igen i typ v 39. Hon sa att det kändes som om hela magen vände sig ut och in typ! Sedan la hon sig rätt igen på vägen in till förlossningen! Öppningsskedet gick från 5 cm till fullt öppen på 20 minuter och så damp hon ner i på lakanet innan bm hann få tag i henne.

Hon blev en riktig stolla utanför magen sedan också :)
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-26 07:34:16 följande:

Jag skickade in moderskapsintyget och har fått hem blanketten arbetsgivaren ska fylla i. MEN samtidigt har jag ett pågående vab ärende där jag vabbat för sambons son och har i samband med det fått hem en blankett där det står att vi fastställer din sgi till x antal kronor.

Behöver jag verkligen skicka in de andra pappren då när dessa kom före sgi beslutet??

Nope. Jag kollade just det eftersom jag är sjukskriven så jag vet att de har min sgi. Eftersom din sgi så nyligen är fastställd så behöver du inte skicka in. Sa de till mig. :)
  • Hame

Jag känner också av andningen, det är svårt att liksom halvligga i soffan för då känns det inte som att lungorna får plats Tungan ute 

Min första batting fixerade sig tidigt och jag gick över 9 dagar. Nu är jag i v.36 och denna är redan fixerad, så det är nog väldigt olika. 

Jag är också sjukskriven fram till bf, och tänker ta föräldrarledigt därefter. Eller komp, får se hur det ser ur med dagar och pengar.

På tal om föräldrarpeng, hur många dagar i veckan tänker ni ta? Med första barnet tog vi tre fram tills han fyllde ett och sedan fem. Funderar på om vi ska ta tre baserade på SGI och en av storebrors lägstanivådagar i veckan nu, så att man drygar ut lite och "blir av" med lägstadagarna.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)