• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-11-25 21:22:00 följande:

Börjar ni andra också känna att bebisens storlek påverkar andningen? Idag har jag mest suttit ned framför datorn så jag har ibte ansträngt mig, men ändå känt mig lite illamående och haft svårt att andas samt att det är en dov smärta i magen runt navelområdet. Jag är i v 34.

Jag har bara senaste veckan börjat känna molande värk nertill i magen,
    Väldigt mkt på nätterna så jag har svårt att sova, sen har jag svårt att avgöra om jag har sammandragningar eller om det är bebisen, det är så diffust liksom. Sen känner jag ju också att bebisen blivit större, men inte så det påverkar mig. Men jag känner av väldigt mkt i magen om jag gjort mkt under dagen. Har svårt att sitta på en vanlig stol för länge för det blir väldigt obekvämt för magen då. Har börjat adventspynta en hel del hemma men igår klarade jag bara av att göra vardagsrummet sen kände jag det direkt och var tvungen att pausa i fejandet.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-25 21:50:57 följande:

Jag har precis sökt om föräldraledighet hos fk (ja det kanske var i senaste laget?) Är det någon som vet hur man gör om man går över tiden? Nu är jag ju med största sannolikhet sjukskriven fram tills det är dags att föda och då antar jag att jag måste ta ut dagar om bebis bestämmer sig att stanna inne i magen 14 dagar till? Tar man ut föräldradagar även om man jobbar och går över tiden?

Senaste laget, jag har inte ens lagt in om föräldrapenning ännu. Har bara sökt gravidpenningen. Dags att göra det kanske.
  • Eleonor01
    Förstaförsökaren26 skrev 2015-11-25 20:46:48 följande:

Åh jag är oxå ifrån Örebro :) kul!! Rosa deli chicken alfredo är gudomlig!!

Åh! Den e helt outstanding!! Örebro är en super mysig stad
  • qatteriin
    FrökenBlå skrev 2015-11-25 21:12:29 följande:

Vi har oxå köpt ett begagnat babyskydd från acta graco från några vänner vi litar på. Tycker som er att det känns stort och tungt, men till mitt följde det med ett spädbarnsinlägg iallafall. Jag kommer dock inte bära babyskyddet några längre sträckor, utan isåfall sätta det i en kundvagn eller liknande om bäbis sover, annars blir det vagn, sjal eller sele istället. Min rygg havererade förra gången då jag bar mkt i babyskyddet samt använde en babybjörnsele, så det tänker jag låta bli denna gången! ;)

Har en ganska krävande dotter här hemma, trots eller utvecklingsfas gissar jag. Hon är även i en fas där hon eg behöver sova en stund på dagen för att inte bryta ihop på eftermiddagen, samtidigt som det tar 1-2 timmar att lägga henne på kvällen om hon har sovit på dagen. Läste innan att ni rekommenderade Jesper juul, finns det några andra böcker om sådana här perioder i barnens liv?

Trotsboken kanske? Inte så jätteingående men väldigt skönt att läsa. Min husguru Malin Alfvén som skrivit tillsammans med Kristina Hoffsten. Hur gammal är dottern? Fem gåner mer kärlek som mirakelspektakel länkar till är också grym.

Ja jag ska kolla med min kollega om de har babyinlägget för jag har sett på nätet att typ alla babyskydd har, han är lätt förvirrad av sig så det kan gott hända att han glömt det.

Så roligt! Jag är inte från Örebro egentligen utan uppväxt utanför, men eftersom jag bott nästan halva livet i Göteborg så ska jag helt ärligt säga att jag känner mig mer som en göteborgare. Hehe.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-25 21:22:00 följande:

Börjar ni andra också känna att bebisens storlek påverkar andningen? Idag har jag mest suttit ned framför datorn så jag har ibte ansträngt mig, men ändå känt mig lite illamående och haft svårt att andas samt att det är en dov smärta i magen runt navelområdet. Jag är i v 34.

Japp! Särskilt när jag sitter. Sen kan jag inte sitta rakt så ofta heller eftersom bebis ofta ligger med rumpan mot höger revbensbåge, så jag sitter oftast och lutar, haha!
  • qatteriin

Jag har precis sökt om föräldraledighet hos fk (ja det kanske var i senaste laget?) Är det någon som vet hur man gör om man går över tiden? Nu är jag ju med största sannolikhet sjukskriven fram tills det är dags att föda och då antar jag att jag måste ta ut dagar om bebis bestämmer sig att stanna inne i magen 14 dagar till? Tar man ut föräldradagar även om man jobbar och går över tiden?

Uh-oh, måste ta tag i det där snart! Jag har funderat på samma sak men antar att läkaren inte är så sugen på att skriva sjukintyg hux flux om man går över så isf är det väl fp som gäller... Man får ju ta ut fp ett par månader innan bf så de räknar väl med att man ska göra så.
  • FrökenBlå
    qatteriin skrev 2015-11-25 22:04:05 följande:
    Trotsboken kanske? Inte så jätteingående men väldigt skönt att läsa. Min husguru Malin Alfvén som skrivit tillsammans med Kristina Hoffsten. Hur gammal är dottern? Fem gåner mer kärlek som mirakelspektakel länkar till är också grym.

Ja jag ska kolla med min kollega om de har babyinlägget för jag har sett på nätet att typ alla babyskydd har, han är lätt förvirrad av sig så det kan gott hända att han glömt det.

Så roligt! Jag är inte från Örebro egentligen utan uppväxt utanför, men eftersom jag bott nästan halva livet i Göteborg så ska jag helt ärligt säga att jag känner mig mer som en göteborgare. Hehe.
    Hon blir 2 år i slutet av januari. Okej, då ska jag kolla upp den med! Usch va svårt det kan va i vissa situationer! Lär väl komma en härlig avundsjuka lagom till bebisen kommer oxå ;)

Jag tycker oxå att det påverkar andningen mer och mer, dessutom har jag massor av sammandragningar varje dag och de går inte längre över om jag inte vilar mig en stund..
  • mitthemligajag

Vi fyller alltid i föräldraledighet två dagar innan den skickas ut, alltid när vi betalar räkningar den 25 så fyller vi i och den 27 betalas den ut! När dottern föddes fyllde vi i från de att hon föddes och så hade vi sparat ihop ngn tusenlapp extra till just det så vi slapp ta ut dagar när hon inte ens var född :) men du får ta ut dagar från två månader innan bf :)
  • amalie79

Jag känner inget på andningen än som tur är för det var en av mina fasor. Däremot trycker det på höger sida om jag sitter länge, som tur är växlar ju mitt jobb en hel del så. Satt länge på huk idag och lagade en vägbom och det är ju sådär skönt nu.

Däremot så är det fullt ös i magen även på dagarna nu, lustigt att folk säger att det brukar lugna ner sig nu, jag tycker det är de sista tre veckorna det tagit fart på allvar! Nu vet jag ju att bebisen ligger som jag trodde, huvudet neråt men inte fixerat.

Har fler och fler sammandragningar så tar det rätt lugnt nu även på jobbet. Men oroar mig inte, de gör inte alls ont utan spänner bara. Skum känsla!

Svar på tråden BF Januari 2016 :)