Inlägg från: Blgebo |Visa alla inlägg
  • Blgebo

BF Januari 2016 :)

daoan skrev 2015-06-30 15:30:21 följande:

Fick telefon från läkaren om GBS -streptokocker B i urin. Ska få antibiotika. Någon med erfarenhet kring detta? Hjälper en kur eller kvarstår:återkommer problemen fram till födseln?

GBS överförs sexuellt. 30% av alla gravida kvinnor bär på bakterien, oftast rektalt/vaginalt, och har man den i urinen anses man vara kraftigt koloniserad. Du kommer fortsätta ha bakterien fram till födseln, och få antibiotika intravenöst under förlossningen, SÄG TILL ATT DU HAR GBS SÅ DE INTE MISSAR DET. Antibiotikan tar bort infektionen du har, men bakterien kommer finnas kvar, och det är ändå en ökad risk för infektion hos barnet, framförallt om du föder prematurt, får långvarig vattenavgång mm. GBS är den vanligaste orsaken till allvarlig infektion hos nyfödda. 
  • Blgebo
    daoan skrev 2015-07-01 09:28:53 följande:

Tack, ungefär det jag läst förutom att den överförs sexuellt. Det är inte en sjukdom som överförts sexuellt. Utan alla människor har denna bakterien. Bara några som har den på fel ställen. :p

Bakterien kan överföras sexuellt, men räknas inte som en sexuellt överförbar sjukdom,då den inte orsakar infektion (och inte sjukdom i könsorganen) hos majoriteten. Vad jag läst så bär inte alla den heller, majoriteten har det inte. 
    Znö skrev 2015-07-01 09:20:35 följande:
    Jag är också koloniserad med GBS - grupp B streptokocker. Man kan få en urinvägsinfektion av dessa och det behandlas med antibiotika, man har dock alltid kvar bakterierna ändå. Jag fick vid min första förlossning antibiotikadropp intravenöst under 2 timmar för att bebisen inte skulle få bakterien. Vid min andra förlossning skulle jag också ha minst 2 timmar med ab-dropp men jag hann bara in och sära på benen så flög ungen ut (undra hur det ska gå med trean? ;)) på grund av att jag inte hann få två timmars ab-dropp fick vi ligga kvar för observation och inte fara hem efter de sex timmarna omföderskor annars kan fara hem. Men allt gick bra!

I USA screenas alla kvinnor via MVC för GBS två ggr under graviditeten då man tycker bakterien är så pass farlig för nyfödda, i Sverige tycker man tydligen inte det är nödvändigt.

Kom ihåg att få med det i din förlossningsjournal och att nämna det direkt du kontaktar förlossningen så kommer allt gå bra ska du se! 
    Det man ser när man jämför USA och Sverige i antal allvarliga infektioner/dödsfall, är att det inte är färre dödsfall/allvarlig sjukdom i USA trots ökad screening. I Sverige ges alla högriskgrupper antibiotikaprofylax under förlossningen, vilket har gett bra resultat här. 
  • Blgebo
    Flizz skrev 2015-07-01 13:08:59 följande:

Är jag den enda som inte ringt barnmorskan än? (v.11, 10+0 idag)
    Vet att jag inte kommer kunna gå på något inskrivningsmöte på minst 2,5v till då jag är själv på jobbet, plus att jag känner mig orolig för min vikt, för att diskutera hemförlossning och ja allt möjligt.

Känns inte alls roligt och spännande, blir dom griniga om man inte ringer tidigare?

Nej, de blir inte griniga. En del kan dock ha en ngt negativ bild av hemförlossning...så där gäller det att känna av vibbarna,man vill inte ha ngn som bara hört skräckpropagandan, och inte tagit del av verkligheten. Förlossningssätt behöver du öht inte ta upp så tidigt. Eller alls. Det kan du prata med en hemförlossningsbarnmorska om istället. MVC behöver inte veta hur och var du tänker föda. 

Har du fött barn hemma tidigare? 
  • Blgebo
    Flizz skrev 2015-07-01 13:42:22 följande:
    Tack :)

Nä alltså nog har man läst på innan man tar ett sådant beslut sen har jag inga problem med folk som vill komma med tips och råd men rent gnäll känns överflödigt. Jag tänker mest att för min del blir det lite komplicerat då jag inte vet var jag ska vända mig, jag bor i skellefteå och Umeå har gratis barnmorskor för hemförlossningar men vet inte vad som gäller då det är samma landsting men olika städer. Hoppas såklart på att kunna få kontakt med de i Umeå som har mycket erfarenheter och kunskap. Är det rentav en ide att försöka få tag på hemförlossningsbarnmorska själv först?

Har inte fött barn hemma tidigare utan har varit på sjukhus, det var inte alls min grej och jag känner mig inte alls trygg eller bekväm heller för den delen. vi åkte hem mindre än 5 timmar efter förlossningen för miljön var inte alls trevlig och jag tänkte mig bara stressad och pressad av alla människor runt omkring som bara föste omkring en.
    Jag har fött hemma, med tredje barnet, oassisterat och planerat. Var en helhäftig upplevelse. Har tänkt föda hemma den här gången också om allt är normalt.  

www.barnmorskeforbundet.se/aktuellt/vasterbotten/foda-hemma-i-umea/
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-07-02 09:04:20 följande:

Så härligt att sommaren äntligen är här, men ack så var man gravid och just det ja, blir röd som en kräfta istället för brun. Fler som märker enorm skillnad på hur ni tål solen sämre som gravida?

Satt ute igår och blev alldeles illröd på kvällen sen och då satt jag ändå inte länge men det räckte så känslig man är nu. Som icke gravid tål jag solen hur bra som helst och blir sällan röd.

Jag blir prickig. Får både pigmentfläckar på rygg, armar osv. men även de där fula utbredda bruna i ansiktet. Kör med hög solskyddsfaktor och hoppas det inte blir för illa... 
  • Blgebo

Har inte kunnat få barn tätt då det tar två år för mig att få tillbaka mensen. Så knappt tre år mmellan är det tätaste vi kan få.

• Blgebo
    Seven Costanza skrev 2015-07-03 22:54:13 följande:

Har du helammat länge, eller vad berodde det på att det tog sådan tid? Jag kommer troligen inte amma så förhoppningsvis kommer ägglossningen tillbaka snabbt.

Helammat 6 månader, men känner flera som helammat och fått mens tidigt. Jag är nog bara en extrem variant
  • Blgebo
    dinin skrev 2015-07-10 09:54:17 följande:

Jag blir lika förvånad varje gång när jag ser att det varit aktivitet här så sent på kvällen haha! Hur orkar ni, själv kan jag knappt hålla mig vaken till kl 21... Och då sitter jag ändå och gäspar nu!

Jag var iaf uppe till 02...  
    Men visst är jag trött. Är trött på jobbet med, härom natten stod jag i ett förlossningsrum, tittade mig omkring och förstod liksom inte var jag skulle börja städa. Har städat massor av gånger förut, men det låste sig i huvudet totalt. Inte normal trötthet, utan för mig känns det som min hjärna stänger ner  
  • Blgebo
    dinin skrev 2015-07-10 10:21:53 följande:
    Jag håller helt med, det är inte alls en vanlig trötthet utan man funkar inte alls. Jag sa det i helgen till min svåger, att jag är så himla trött, då svarade han "är det så konstigt egentligen, det växer ett helt nytt liv i dig som kräver energi". Ibland behöver man en liten påminnelse om man varför man egentligen mår som man mår och då blir det plötsligt värt det Hjärta
    Lite svårt på jobbet, alla våra patienter är ju gravida, vi vårdar gravida under graviditeten också, det kanske gör att man tar mindre "hänsyn" till gravida kollegor på ett sätt. Jag är ju fullt frisk, så jag ska kunna hålla igång. Annars borde jag inte jobba nätter (men dagarna tycker jag är värre, ronder, pappersarbete osv...) . Sätter jag mig och fastnar, så ser jag ju till så kollegorna får mer jobb, så det fungerar inte. 
    Min man tycker inte det verkar sunt att vara så trött, och ifrågasätter om jag inte ska vara sjukskriven om det fortsätter såhär. 
  • Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-07-10 12:06:44 följande:

Var och hämtade ut mina trombyl idag så jag får väl börja med dem nu. Usch gillar inte att ta tabletter men det ska ju vara utav en god anledning.

Jag börjar känna att vissa dagar är tröttheten bättre men jag är fortfarande trött och sen andra dagar är det ingen skillnad alls då kan jag sova hur länge som helst. Så skönt att jag har 5 veckors ledigt kvar. Hoppas bara sommaren kan komma nån vecka till.

Har ni börjat fundera över barnvagn och andra saker ännu? Min man började prata lite om barnvagn idag men jag vet inte om jag ens vågar fundera över det ännu. Går in i v 14 på måndag.

Jag har kollat lite på syskonvagn...näst minsta blir ju tre i januari, men hon är liten som ett ettåring i kroppen och orkar inte gå så jättelånga sträckor. Men många vagnar är så små och trånga tycker jag. Sedan har jag köpt en lammfäll och en fin yllefilt Så jag hoppas allt går vägen, för de var eg. lite för dyra för min kassa... 
Svar på tråden BF Januari 2016 :)