• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • CarolinaH

Hur mår ni andra? Med orken och så? Jag har ju varit sjukskriven en månad nu pga foglossningarna. Så tycker jag borde orka och hinna göra massor här hemma. Men nix. Är typ sängliggandes hela dagarna. Laddar upp för kvällarna när barnen/tonåringarna kommer hem. Allt tjafs om kläder som slänga överallt. Läxor som måste göras, hund som måste ut och varför?! Varför kan du aldrig ha maten på bordet när vi kommer hem kl 16 mamma!!!
    Helgerna är ju helt fullbokade med alla barnens aktiviteter. Så måndag förmiddag, ja då är jag däckad. Har inte ens orkat tänka tanken på att gå upp på vinden efter julpyntet. Då måste det ju tas ner sen i januari. Den energin finns bara inte.
    Äter redan dubbel dos med järn. Har otroligt lågt blodtryck och är bara så sjukt trött. Skulle vilja att den där energin för att boa skulle slå till snart.
    Sex?! Nä klarar inte riktigt av makens lukt för tillfället, haft problem med irritation i underlivet hela graviditeten och nätterna, de behövs för att sova. Går och lägger mig före barnen här hemma så det finns inte ens i mina tankar just nu. Till makens förtret. Han tycker att det är ju ett utmärkt tillfälle att passa på med oskyddat sex.

• WiMe06
    Blgebo skrev 2015-11-30 15:45:44 följande:
    Jag är också superfertil. Har blivit gravid direkt vi haft ett oskyddat samlag de senaste åren. Och efter tre barn tyckte maken det räckte, jag med egentligen. Men det blev två "hoppsan" efter det. Har aldrig haft ngt missfall. Min räddning är att det tar två år att få tillbaka mensen efter en graviditet, annars hade jag kunnat ha barn tätt. Jag har haft 8 menstruationer sedan april 2009 (innan det åt jag p-piller en vända). 
    Mår dåligt av hormonpreparat, har testat mig igenom det mesta och kondom tål jag inte (bara de i plast, men de prasslar tycker jag...). Spiral vågar jag inte testa, har varit med på en operation där man fick ta ut en som de satt igenom livmoderväggen, och sedan hade den vandrat bort till levern och satt sig där istället... Får bli sterilisering för mig eller gubben efter det här tror jag, känns som vi är tillräckligt "familjen annorlunda" som det är idag. 
    Upplever du det aldrig jobbigt eller sådär att vara så fertil? Det är både positivt och negativt när det tar så lång tid att få tillbaka mensen, för mig har det gått relativt snabbt båda ggrna att få tillbaka den och då ammade jag ändå första sonen läääänge, tycker jag själv. Så amning är inget skydd för oss.

Usch vad otäckt med spiralen, förstår att du inte vågar testa det, för mig känns det som enda alternativet nästan. Har också funderat på sterilisering, känner mig rätt nöjd tror jag efter 3 barn, men sen känns det så definitivt på ngt sätt och jag är ju bara 28. Men det tåls att fundera på igen.
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-11-30 07:23:00 följande:

Sitter å dricker mitt morgon kaffe å det smakar fan. Min första tanke va tänk om jag är gravid :))))) sååååå trööööög!!!! Skrattar nästan så jag gråter. Vi försökte m syskon så länge att det sitter kvar fortfarande ha ha ha ha

Ja så gravid känner jag mig att Jah glömmer av det helt nästan hela dagarna :))))) förutom när hon bökar givetvis.

Staketet mellan oss å grannen har missat vår bil m centimeter så vi klarade oss bra för det är det enda i hår trädgård efter stormen trots att vi bor utanför Helsingborg :)

Har sovit som en gris. Vaknade av att mannen satt en ficklampa på mitt nattduksbord. Vi hade tydligen strömavbrott. Jaha!!!! JAG SOVER!!! :))) ha ha ha ha

Hur har det gått för er andra???

Haha, jag gick in i tråden och detta var det första inlägget jag läste, så jag bläddrade tillbaka för jag tänkte att det handlade om att vi skulle berätta om hur vi reagerade då i april/maj när vi fick veta att vi var gravida... Och så hade du den tanken NU! Skrattade så gott åt detta Va roligt att ni äntligen lyckades efter så lång tid!

Själv glömmer jag också ibland att jag är gravid, sedan får jag bråttom och då hugger det i magen direkt när jag försöker gå snabbt... Men överlag mår jag bra, inte sååå mycket flodhäst ännu .
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-30 17:13:09 följande:
    Ja kondomer ger mig mindre roliga reaktioner också, och innebär att jag inte fixar sex för ofta, vilket för all del nog har bidragit till vårt ganska dämpade sexliv. P-stav tycker jag också låter läskigt... Jag har funderat på sterilisering faktiskt, syrran gjorde efter sina två och jag är så övertygad om att jag inte orkar med en graviditet till, vare sig psykiskt eller fysiskt. Men det känns lite läskigt.
    Ja, det är mkt som påverkar det där sexlivet och humöret med, det är en djungel med alla p-medel. Om karlarna kunde få det istället, haha!! Näe, men jag har också funderat över sterilisering men som jag skrev till blgebo så känns det så definitivt. Men vet inte heller om jag skulle orka vara gravid en gång till. Känner mig otroligt välsignad i livet ändå om man får 3 barn.
  • WiMe06
    CarolinaH skrev 2015-11-30 18:14:22 följande:

Hur mår ni andra? Med orken och så? Jag har ju varit sjukskriven en månad nu pga foglossningarna. Så tycker jag borde orka och hinna göra massor här hemma. Men nix. Är typ sängliggandes hela dagarna. Laddar upp för kvällarna när barnen/tonåringarna kommer hem. Allt tjafs om kläder som slänga överallt. Läxor som måste göras, hund som måste ut och varför?! Varför kan du aldrig ha maten på bordet när vi kommer hem kl 16 mamma!!!
    Helgerna är ju helt fullbokade med alla barnens aktiviteter. Så måndag förmiddag, ja då är jag däckad. Har inte ens orkat tänka tanken på att gå upp på vinden efter julpyntet. Då måste det ju tas ner sen i januari. Den energin finns bara inte.
    Äter redan dubbel dos med järn. Har otroligt lågt blodtryck och är bara så sjukt trött. Skulle vilja att den där energin för att boa skulle slå till snart.
    Sex?! Nä klarar inte riktigt av makens lukt för tillfället, haft problem med irritation i underlivet hela graviditeten och nätterna, de behövs för att sova. Går och lägger mig före barnen här hemma så det finns inte ens i mina tankar just nu. Till makens förtret. Han tycker att det är ju ett utmärkt tillfälle att passa på med oskyddat sex.

Orken, näe den är ganska som bortblåst. Idag däckade jag på soffan när jag kom hem och lämnat barnen i skolan, vaknade igen 12.30 :-O (ooops) vad hände liksom. Kan ju berott på att jag sovit dåligt inatt med. Har aldrig haft problem att komma upp på morgonen innan men nu känns det som en evighetssträcka att ta sig upp. Skitjobbigt. Och tvätthögarna bara växer här hemma, orkar liksom inte ta tag i det. Orken för mina studier är också rätt obefintlig.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-11-30 12:48:12 följande:

Ibland blir jag verkligen fascinerad över hur vi människor försöker planera våra liv. En del av mina vänner är över 40 år och säger att de vill ha barn men att det inte passar just nu. Jag tror aldrig att det helt passar att skaffa barn, det kommer alltid bli en stor förändring och en uppoffring som man får göra, även fast det inte kommer förändra hela ens liv (om man inte vill det förstås).

Jag vet ju inget om hur nära vänskap ni har men det är ju oerhört vanligt att folk inte vill berätta om att de försöker få barn men inte lyckas. Därför säger många att det inte passar just nu, eller kanske skyller på att den andra inte vill, för de kanske skäms eller tycker att andra inte har med att göra att de har fertilitetsproblem. Jag har en sådan vän, hon fyller 40 snart och de pratade om barn självmant redan inför sitt bröllop för tre-fyra år sedan för att förklara varför de gifte sig så snabbt och flyttade till Sverige (de bodde tidigare här i USA). Tror du att de har några barn idag eller pratar om barn numera? Nej. Jag tror att de försöker men att det inte går och om hon inte själv tar upp det tänker jag inte fråga. De KAN ju ha ändrat sig i barnfrågan men hon var eld och lågor över det inför sitt bröllop...

Så jag tycker inte att man ska förutsätta att folk talar sanning när de säger att de "vill ha barn men inte just nu" och tänka att de är naiva som väntar. Vissa talar sanning och är kanske naiva, andra vill inte ha barn men orkar inte stå för det eftersom vissa kommer tjata för att de ska ändra sig (för barn är det bästa som hääänt), och vissa försöker men lyckas inte. Jag tar aldrig upp barnfrågan själv med mina barnlösa vänner för jag har lärt mig att det är ofint att fråga, och man kan aldrig lita på att folk säger som det är för det är en alldeles för känslig fråga för många.
  • Seven Costanza

Känner igen mig i att man inte vill berätta hur lätt man haft det. Själv blev jag gravid på första försöket och rätt chockad över det eftersom jag hört/läst om så många som har svårt att bli gravida/få behålla barnet, så jag har inte berättat om vårt "flyt" för vänner för man vet aldrig vem som försöker och kanske tycker att det är ett slag i ansiktet att någon annan lyckas på första försöket. Vi berättade dock för våra föräldrar att vi lyckades på första försöket, för de hade kanske undrat lite eftersom vi redan varit gifta i tre år när jag blev gravid. Alla är jätteglada nu men ingen har sagt ett enda ljud om barnfrågan under de sju år vi varit tillsammans.

• Eleonor01

Vår första blev till väldigt fort.
    Ville ha syskon fort men kroppen ville inte funka för äl uteblev. Fick tom pergo för att få set att funka. Bytade jobb å två månader efter blev vi gravida. Nu idag förstår jag hur dåligt jag mådde på den arbetsplatsen. Var alltid öppen m allt å berättade gärna för många vågar inte säga något å då är Man väldigt lite å ensam. Fann många nya bekanta genom att vara öppen å ärlig!! Inte alla som vågat det å det är väldigt tråkigt. För vad gör det liksom?!?!? Att inte få barn är jätte jobbigt å att inte prata m någon gör det ännu värre

• Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-11-30 19:11:49 följande:

Vår första blev till väldigt fort.

Ville ha syskon fort men kroppen ville inte funka för äl uteblev. Fick tom pergo för att få set att funka. Bytade jobb å två månader efter blev vi gravida. Nu idag förstår jag hur dåligt jag mådde på den arbetsplatsen. Var alltid öppen m allt å berättade gärna för många vågar inte säga något å då är Man väldigt lite å ensam. Fann många nya bekanta genom att vara öppen å ärlig!! Inte alla som vågat det å det är väldigt tråkigt. För vad gör det liksom?!?!? Att inte få barn är jätte jobbigt å att inte prata m någon gör det ännu värre

Jag menar inte att det är något fel med att vara öppen och ärlig om man har svårt att få barn, många skulle säkert uppleva en lättnad om de vågade prata om det istället för att skämmas. Jag ville bara uppmärksamma att det är dumt att tro att alla som påstår att de inte har barn för att det "inte passar just nu" är så naiva att de faktiskt menar det och medvetet skjuter upp barnplanerna trots att de vill ha barn. De flesta idag är väl medvetna om att fertiliteten går ner med åldern. En del väntar och hoppas att just de ska lyckas ändå, men en stor del svarar nog bara så för att de inte vill berätta att de försöker men inte lyckas. Alltså TROTS att de kanske hade mått bättre av att vara öppna med det så vill alla inte det ändå, plus att man kanske inte är överens i paret.

Jag själv är ganska öppen av mig medan min man har hög integritet och troligen inte skulle tycka att en enda människa hade med att göra om vi haft fertilitetsproblem. Han hade säkert accepterat att jag velat berätta för min mamma och min bästa vän men för hans familj eller våra gemensamma vänner tror jag aldrig att han skulle velat berätta, och då hade ju jag också fått ge sådana svar som att det inte passar just nu, även om JAG hade velat berätta hade jag ju fått respektera att han velat hålla det privat. Jag är pga detta OERHÖRT tacksam att vi inte har några fertilitetsproblem för min man hade inte hanterat det på det sätt jag hade velat, även om han har många andra goda sidor. Därav att jag inte tycker att man ska ställa sådana frågor till folk. Vill de berätta gör de det ändå tänker jag.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-30 18:25:27 följande:

Upplever du det aldrig jobbigt eller sådär att vara så fertil? Det är både positivt och negativt när det tar så lång tid att få tillbaka mensen, för mig har det gått relativt snabbt båda ggrna att få tillbaka den och då ammade jag ändå första sonen läääänge, tycker jag själv. Så amning är inget skydd för oss.

Usch vad otäckt med spiralen, förstår att du inte vågar testa det, för mig känns det som enda alternativet nästan. Har också funderat på sterilisering, känner mig rätt nöjd tror jag efter 3 barn, men sen känns det så definitivt på ngt sätt och jag är ju bara 28. Men det tåls att fundera på igen.

Det är skillnad, jag förstår att du tvekar, du är fortfarande ung. Inte för att jag är emot att man får sterilisera sig ung, det är var och ens privata beslut.

Men du var ung när du fick dina barn, du kan fortfarande få lust med en sladdis om tio år liksom:)

Så var det för min mamma. Hon fick mig vid nästan 22 och lillasyster vid 25, sedan dröjde det till 33 med lillebror :) pappa var 45 då, vi har samma pappa allesamman så det var inget omgifte inblandat :

Jag är åtta år äldre än dig, skulle väl kunnat kanske tänka mig ett till när detta var självgående möjligtvis, men den möjligheten har inte vi. Sambon är dessutom fem år äldre än mig och hsr ingen önskan om barn vid 50:)
Svar på tråden BF Januari 2016 :)