• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79

[quote=76063697][quote-nick]CarolinaH skrev 2015-11-30 18:14:22 följande:[/quote-nick]Hur mår ni andra? Med orken och så? Jag har ju varit sjukskriven en månad nu pga foglossningarna. Så tycker jag borde orka och hinna göra massor här hemma. Men nix. Är typ sängliggandes hela dagarna. Laddar upp för kvällarna när barnen/tonåringarna kommer hem. Allt tjafs om kläder som slänga överallt. Läxor som måste göras, hund som måste ut och varför?! Varför kan du aldrig ha maten på bordet när vi kommer hem kl 16 mamma!!!

Helgerna är ju helt fullbokade med alla barnens aktiviteter. Så måndag förmiddag, ja då är jag däckad. Har inte ens orkat tänka tanken på att gå upp på vinden efter julpyntet. Då måste det ju tas ner sen i januari. Den energin finns bara inte.

Äter redan dubbel dos med järn. Har otroligt lågt blodtryck och är bara så sjukt trött. Skulle vilja att den där energin för att boa skulle slå till snart.

Sex?! Nä klarar inte riktigt av makens lukt för tillfället, haft problem med irritation i underlivet hela graviditeten och nätterna, de behövs för att sova. Går och lägger mig före barnen här hemma så det finns inte ens i mina tankar just nu. Till makens förtret. Han tycker att det är ju ett utmärkt tillfälle att passa på med oskyddat sex.[/

Alltså, ursäkta mig men jag hade slagit näven i bordet till ungarna om de sagt så där. Eller så får deras pappa göra det om du inte orkar!

Om du är sjukskriven för smärtor och krämpor är du i din fulla rätt att vila så mycket som DU behöver, ingen annan avgör det! Övriga familjen får hämta ner julpyntet , rasta hunden, fixa sin egen mat. Har du tonåringar så finns det ingen ursäkt för att de inte ska hjälpa dig nu!

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-11-30 19:03:21 följande:

Känner igen mig i att man inte vill berätta hur lätt man haft det. Själv blev jag gravid på första försöket och rätt chockad över det eftersom jag hört/läst om så många som har svårt att bli gravida/få behålla barnet, så jag har inte berättat om vårt "flyt" för vänner för man vet aldrig vem som försöker och kanske tycker att det är ett slag i ansiktet att någon annan lyckas på första försöket. Vi berättade dock för våra föräldrar att vi lyckades på första försöket, för de hade kanske undrat lite eftersom vi redan varit gifta i tre år när jag blev gravid. Alla är jätteglada nu men ingen har sagt ett enda ljud om barnfrågan under de sju år vi varit tillsammans.

Man berättar det gärna inte, men som för oss när man gör allt för att skydda sig kan också bli väldigt jobbigt för det är inte roligt att behöva göra något så drastiskt som en sterilisering för att man ska kunna ha ett samliv med sin man. Så det här med barn och att skaffa barn är en väldigt känslig fråga och man ska väl aldrig döma någon egentligen. Man kan ju aldrig påverka hur ens kropp fungerar gällande fertilitet. om jag dömde ngn med mitt inlägg ovan så vill jag be om ursäkt för det för du har verkligen helt rätt gällande att många kanske säger att dem inte vill ha just nu osv för man inte vill prata om det.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-30 12:48:12 följande:

Min mens kan lätt ute bli i ett halvår eller längre om jag inte äter p-piller. Så jag var helt inställd på att vi skulle försöka i 6 månader och sen få söka hjälp. 

Ibland blir jag verkligen fascinerad över hur vi människor försöker planera våra liv. En del av mina vänner är över 40 år och säger att de vill ha barn men att det inte passar just nu. Jag tror aldrig att det helt passar att skaffa barn, det kommer alltid bli en stor förändring och en uppoffring som man får göra, även fast det inte kommer förändra hela ens liv (om man inte vill det förstås).

Jag tycker att det väldigt starkt gjort av dig att tänka att händer det så händer det och att du funnit ro i det. Nu hände det ju och det är ju så klart lite läskigt :)

Tack!
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-11-30 19:34:51 följande:
    Jag menar inte att det är något fel med att vara öppen och ärlig om man har svårt att få barn, många skulle säkert uppleva en lättnad om de vågade prata om det istället för att skämmas. Jag ville bara uppmärksamma att det är dumt att tro att alla som påstår att de inte har barn för att det "inte passar just nu" är så naiva att de faktiskt menar det och medvetet skjuter upp barnplanerna trots att de vill ha barn. De flesta idag är väl medvetna om att fertiliteten går ner med åldern. En del väntar och hoppas att just de ska lyckas ändå, men en stor del svarar nog bara så för att de inte vill berätta att de försöker men inte lyckas. Alltså TROTS att de kanske hade mått bättre av att vara öppna med det så vill alla inte det ändå, plus att man kanske inte är överens i paret.

Jag själv är ganska öppen av mig medan min man har hög integritet och troligen inte skulle tycka att en enda människa hade med att göra om vi haft fertilitetsproblem. Han hade säkert accepterat att jag velat berätta för min mamma och min bästa vän men för hans familj eller våra gemensamma vänner tror jag aldrig att han skulle velat berätta, och då hade ju jag också fått ge sådana svar som att det inte passar just nu, även om JAG hade velat berätta hade jag ju fått respektera att han velat hålla det privat. Jag är pga detta OERHÖRT tacksam att vi inte har några fertilitetsproblem för min man hade inte hanterat det på det sätt jag hade velat, även om han har många andra goda sidor. Därav att jag inte tycker att man ska ställa sådana frågor till folk. Vill de berätta gör de det ändå tänker jag.
    Precis det jag menar! Lättare att vara öppen å ärlig för det är jobbigt! Men msn måste våga. Hälften satsar hälften vunnit liksom :)
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2015-11-30 18:46:23 följande:
    Jag vet ju inget om hur nära vänskap ni har men det är ju oerhört vanligt att folk inte vill berätta om att de försöker få barn men inte lyckas. Därför säger många att det inte passar just nu, eller kanske skyller på att den andra inte vill, för de kanske skäms eller tycker att andra inte har med att göra att de har fertilitetsproblem. Jag har en sådan vän, hon fyller 40 snart och de pratade om barn självmant redan inför sitt bröllop för tre-fyra år sedan för att förklara varför de gifte sig så snabbt och flyttade till Sverige (de bodde tidigare här i USA). Tror du att de har några barn idag eller pratar om barn numera? Nej. Jag tror att de försöker men att det inte går och om hon inte själv tar upp det tänker jag inte fråga. De KAN ju ha ändrat sig i barnfrågan men hon var eld och lågor över det inför sitt bröllop...

Så jag tycker inte att man ska förutsätta att folk talar sanning när de säger att de "vill ha barn men inte just nu" och tänka att de är naiva som väntar. Vissa talar sanning och är kanske naiva, andra vill inte ha barn men orkar inte stå för det eftersom vissa kommer tjata för att de ska ändra sig (för barn är det bästa som hääänt), och vissa försöker men lyckas inte. Jag tar aldrig upp barnfrågan själv med mina barnlösa vänner för jag har lärt mig att det är ofint att fråga, och man kan aldrig lita på att folk säger som det är för det är en alldeles för känslig fråga för många.
    Du har absolut rätt.

Men de vännerna jag tänker på har jag känt i över 10 år och barn har inte vart högt på listan över saker de vill göra. Tror det är lite av ett Stockholmssyndrom då medelåldern på att skaffa barn här är mkt högre än i övriga landet. Jag har inte själv frågat dem utan det är de själva som tar upp det. Vi ska skaffa men nu har vi ju bokat en resa till det här landet i sommar så det är ju bättre att vänta till efter den resan osv.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-30 19:42:13 följande:
    Man berättar det gärna inte, men som för oss när man gör allt för att skydda sig kan också bli väldigt jobbigt för det är inte roligt att behöva göra något så drastiskt som en sterilisering för att man ska kunna ha ett samliv med sin man. Så det här med barn och att skaffa barn är en väldigt känslig fråga och man ska väl aldrig döma någon egentligen. Man kan ju aldrig påverka hur ens kropp fungerar gällande fertilitet. om jag dömde ngn med mitt inlägg ovan så vill jag be om ursäkt för det för du har verkligen helt rätt gällande att många kanske säger att dem inte vill ha just nu osv för man inte vill prata om det.
    För att sammanfatta ett svar på alla inlägg du skrivit. Det måste vara otroligt jobbigt att skyddat sig men ändå bli gravid, jag tycker inte alls att du ska vara så hård mot er själva att ni avbröt graviditeten. Jag tror även fast det är omöjligt att jämföra: att få barn fast man känner att de är oönskade kan vara minst lika jobbigt som att vara ofrivilligt barnlösa. Livet är orättvist helt enkelt, vissa föds i krig, andra utan alla lemmar, vissa utan förmågan att skaffa barn. Bara för att ni har lätt för att få barn tycker jag inte att ni på något sätt ska känna skuld mot dem som har svårt att få barn, det ena har ju inte med det andra att göra. Jag tror att i slutända handlar det om att försöka se det man faktiskt har, annars blir man lätt bitter.

Ang sterilisering, är det inte så att om man gör det som man så kan man ogöra det senare?

Jag sover väldigt mkt om man tittar på mängden timmar, men jag kan sova en stund på dagen med, jag antar att det är för att sömnen inte är av den bästa kvaliteten. 
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-30 15:40:25 följande:
    Ngn som har beslutsångest över läget i magen

Haha, ja, det hade varit spännande att se vad dem gör där inne egentligen.

Fick ny tid idag till tul, tisdag nästa vecka får vi se om tösen växer.
    håller verkligen tummarna för att lillan växt så det knakat!!
  • mirakelspektakel
    fruthomas skrev 2015-11-30 16:42:38 följande:

Sex och orgasm är ingen vardag här. Även om man önskade det ibland. Men jag har ingen energi och mannen tar det med ro. Jag är tacksam men samtidigt lite frustrerad.

Dessutom har jag rejäla åderbråck på ena blygdläppen, vilket gör att jag får ont efter samlag och har svårt att få orgasm. Det ser inte så trevligt ut heller när man är svullen och blålila i halva underligt (andra halvan är också lite svullen pga den extra blodmängden och trycket från att bära extrakilon). Egentligen är det väl inget problem för jag vet att det kort igång sen igen, men jag saknar det ändå.

Någon mer med samma (icke)problem?

Oj låter som det skulle göra ont? Är det pga att du är gravid? Kan man göra något åt det, eller går det bort av sig själv sen? Det är väl inte så konstigt att du saknar att ha sex och känner dig frustrerad om du känner att du vill ha det men inte kan pga detta problem. 
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-30 19:37:22 följande:
    Det är skillnad, jag förstår att du tvekar, du är fortfarande ung. Inte för att jag är emot att man får sterilisera sig ung, det är var och ens privata beslut.

Men du var ung när du fick dina barn, du kan fortfarande få lust med en sladdis om tio år liksom:)

Så var det för min mamma. Hon fick mig vid nästan 22 och lillasyster vid 25, sedan dröjde det till 33 med lillebror :) pappa var 45 då, vi har samma pappa allesamman så det var inget omgifte inblandat :

Jag är åtta år äldre än dig, skulle väl kunnat kanske tänka mig ett till när detta var självgående möjligtvis, men den möjligheten har inte vi. Sambon är dessutom fem år äldre än mig och hsr ingen önskan om barn vid 50:)
    Jo, och det är väl det som gör att det känns så väldigt definitivt. Att aldrig mer kunna ha möjligheten till barn.
    Förstår era tankar också kring ålder, det är inga lätta beslut att ta.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-11-30 21:38:45 följande:

Du har absolut rätt.

Men de vännerna jag tänker på har jag känt i över 10 år och barn har inte vart högt på listan över saker de vill göra. Tror det är lite av ett Stockholmssyndrom då medelåldern på att skaffa barn här är mkt högre än i övriga landet. Jag har inte själv frågat dem utan det är de själva som tar upp det. Vi ska skaffa men nu har vi ju bokat en resa till det här landet i sommar så det är ju bättre att vänta till efter den resan osv.

Konstigt att de själva tar upp det, undrar varför egentligen. Intressant! Kanske de vill att någon ska säga att om ni vill ha barn ska ni nog försöka NU - de kanske inte är överens i paret och den som vill kanske behöver ventilera det men lyckas ändå inte berätta hela sanningen. Eller så vill de kanske att man ska svara att man faktiskt inte måste skaffa barn om man inte helhjärtat vill. Eller så tror de på riktigt att alla som vill ha barn kommer få det när de vill, bara man bestämmer sig (ungefär som med karriären).

Men det rimmar ju illa med att många som tänker så är karriärister för om man är tillräckligt smart för att ha lyckats med sin karriär borde man ju inte vara så naiv att man tror att det funkar så med att få barn. Alla som öppnat en tidning har väl koll på att ofrivillig barnlöshet är väldigt vanligt - ca 15 % av alla par är drabbade. Det är vart sjätte par. Mellan raderna har man ju förstått att till och med Kronprinsessparet drabbats av detta, så ingen är ju garanterad barn oavsett förutsättningar, inkomst etc. Jag grät faktiskt när jag hörde Victorias kommentar om den nya graviditeten för det var så uppenbart att de fått kämpa länge för att få syskon till Estelle. Vad brukar folk svara dina vänner som säger sådant där med att det inte passar just nu då?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)