• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • minahjärtan0609
    Eleonor01 skrev 2015-12-01 07:27:59 följande:

Vad är detta för skit???? Årets julkalendern?!?! Så otroligt besvikna vi blev!!!

Jag jan säga att barnen i skolan var väääääldigt besvikna. Ska bli kul att se vad mina barn tycker ikväll. Jag gillade den men jag är nog yrkesskadad, tycker det är bra att de lär sig något. Den var väl inte direkt barnvänlig om man säger så, frågan är vem som är målgruppen. Barn i förskoleåldern lär inte förstå den alls. Lite synd.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-01 11:52:02 följande:
    Nu är det fokus på målet känner jag. Snart jullov och sen äntligen kommer ju bebis och det ska bli underbart!
    Vi ska hämta vagnen till helgen och jag funderar på att sätta ihop sängen.
    Du har så rätt, 47 dagar kvar om vi ska hålla oss till bf, herregud vart tog tiden vägen egentligen?

Mysigt att hämta vagnen och sätta ihop sängen. Vad blev det för vagn? Våran vagn har stått hemma sedan v 17 typ, helt sjukt. Sängen är monterad sedan förra veckan men den står i allrummet med alla grejer i. Så det är småpysslet kvar med att bädda, ställa i ordning skötplats och lite sådär men det får vänta lite till.
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-01 06:26:34 följande:
    Jaa såååå kul med julkalendern!!! Vi får kolla ikväll eftersom vi kommer att ha hunnit gå innan morgonsändningen. Ska bli så spännande!

Vad mysigt det låter med julbak! Jag är så ledsen över min kropps oduglighet just nu, jag brukar alltid baka, göra godis och julpyssla i massor, men jag orkar ju ingenting just nu. Brukar gå igång på julpyntandet första advent men i år kom ju knappt ljusstakarna upp. Blä. Men sonen har fått baka pepparkakor med mormor iaf, och lite godis ska vi väl få till, men jag hade nog egentligen behövt vara heltidssjukskriven nu för att orka vara en ok mamma.
    Jag förstår att du är ledsen över att din kropp inte pallar. Vi sitter ju lite i samma båt du och jag. Men du är mer än en okej mamma även fast du inte orkar göra allt som du brukar! Tips från mig är att köra alla genvägar du kan. Köp ett färdigt pepparkakshus och garnera det. (det är ju ändå det viktigaste för sonen!) köp alla grejer som ska bakas. Låt mannen fixa julpyntet?! Introducera nya saker som du faktiskt klarar, som att låna en bok från bibblan och läsa julsaga varje dag eller nåt liknande. Gör en fotoalmanacka med sonen som blir julklapp dels till manen men även till hela tjocka släkten (finns bra priser på dessa via let's deal och typ ica-kortet). Hahah nu minns jag, ni är ju redan klara med alla julklappar! You superwoman!

I vart fall, var inte så himla hård mot dig själv! Du kan inte påverka din kropps reaktion på graviditeten vare sig du vill det eller inte. Igår stressade jag runt, städade huset och sen åkte jag med andan i halsen på förlossningsutbildningen. Jag hade smärtor i magen redan på eftermiddagen och har vaknat flera gånger av smärta i magen i natt. Uppenbarligen det som händer när jag inte lyssnar på min kropp och den inte sätter stopp för mig genom yrsel eller kräkning... Statistiskt så föds fler barn förtidigt i december än någon annan månad på året, detta ett direkt resultat av julstress... Galet men sant.
  • Cta
    WiMe06 skrev 2015-12-01 12:03:59 följande:
    Du har så rätt, 47 dagar kvar om vi ska hålla oss till bf, herregud vart tog tiden vägen egentligen?

Mysigt att hämta vagnen och sätta ihop sängen. Vad blev det för vagn? Våran vagn har stått hemma sedan v 17 typ, helt sjukt. Sängen är monterad sedan förra veckan men den står i allrummet med alla grejer i. Så det är småpysslet kvar med att bädda, ställa i ordning skötplats och lite sådär men det får vänta lite till.
    Oj vad ni är flitiga, känner nu att jag borde sätta igång. Har 37 dagar kvar till BF och vi måste fortfarande:
    Tvätta
    Sätta ihop sängen
    Inhandla blöjor
    Inhandla andra nödvändigheter, såsom amningsgrejer
    Packa BB-väskan
    Fixa skötbord eller dylik

Men vi har en vagn sedan vecka 20, som står och väntar. Oj, nu blev jag lite stressad....
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-30 23:50:37 följande:
    Vad skönt att han var med dig, toppen att du pratade med honom, så han fick vakna till lite min bm, eller den bm jag träffade sist när min var på semester, ställde frågor om förlossningen sist jag var där. Har inte riktigt funderat så långt ännu faktiskt, så fick lite att fundera över. Börjar bli lite känslosam med nu känner jag när det gäller den biten.
    Ja det är skönt. Han började till och med prata om att det är snart är dags att packa förlossningsväskan! Jag tycker att det är lite väl tidigt fortfarande har ju ändå 59 dagar kvar till BF. Men jag blir glad över att det känns som att han äntligen börjar komma med in i matchen. Igår kom med egna tankar och frågeställningar istället för att jag ska fråga och han knappt svarar.

Hur går dina tankar kring förlossningen?

Apropå förlossning hur tänker ni övriga göra med barn/bonusbarn under latent fasen? Jag vet att det antagligen kommer gå mkt fortare för er omföderskor och då kanske ni knappt hinner lämna iväg barnen innan det är dags att åka in. Men hur tycker ni att jag ska tänka ang bonusarna? Vill man ha en 6 åring och en 9 åring runt omkring sig när man är i latentfasen? Eller ska man försöka bli av med dem även fast det blir väldigt många dygn som det kommer vara ifrån sin stora trygghet vilket är deras pappa? 
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2015-12-01 07:21:44 följande:

Åh jag måste bara dela med mig av några positiva saker! Vi var på "comfort techniques for labor class" ikväll (andning, massage, förlossningsställningar att variera sig med, hur partnerna kan hjälpa till på olika sätt osv) och vi är jättenöjda och jag känner mig relativt trygg med att min man kommer kunna vara ett bra stöd .

Sedan har vi äntligen beställt en spjälsäng! Vi ville ju ha en svartbrun från Ikea för att matcha vår enorma byrå men de kommer ju aldrig in så vi beställde en svart med typ en volang/moln ovanpå kortsidorna. Detta gjorde den lite gulligare vilket vi tyckte vore bra i och med att den är svart.

Slutligen har vi även beställt en "riktig" kamera! Vi har aldrig haft en riktig kamera utan bara sådan där gammal digitalkamera och de senaste åren har vi endast använt kameran i mobilen, men vi tyckte att det vore kul med en lite mer fancy kamera nu när vi ska få ett barn att fota . Vi ville inte lägga en förmögenhet så vi köpte inte någon av de mest fancy utan typ något mellanskikt, en Nikon D3300 (det var ju lite rabatt nu med Black Friday/ Cyber Monday också) men VI är superförväntansfulla och tycker det ska bli jättekul. Vi hoppas hinna lära oss lite hur den funkar innan bebisen kommer, någon här som har koll på fotografering?

Och just det, jag hittade en chokladadventskalender, det ni! Ska snart gå och lägga mig och när jag vaknar är det en ny månad här också... Ha en underbar första december allihop!

Vad bra att kursen gav er något och att du känner trygghet i din man inför förlossningen.

Åh vad mysigt att ni beställt både spjälsäng och kamera. Vilka roliga paket att öppna när de kommer med posten! Jag är lite stressad när det kommer till spjälsäng, vi ska få spjälsäng och hela kittet från min bror. Men de har fortfarande inte klurat ut hu deras snart två-åring ska sova när de tar bort spjälsängen så det står lite still där. 
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 12:38:56 följande:

Jag förstår att du är ledsen över att din kropp inte pallar. Vi sitter ju lite i samma båt du och jag. Men du är mer än en okej mamma även fast du inte orkar göra allt som du brukar! Tips från mig är att köra alla genvägar du kan. Köp ett färdigt pepparkakshus och garnera det. (det är ju ändå det viktigaste för sonen!) köp alla grejer som ska bakas. Låt mannen fixa julpyntet?! Introducera nya saker som du faktiskt klarar, som att låna en bok från bibblan och läsa julsaga varje dag eller nåt liknande. Gör en fotoalmanacka med sonen som blir julklapp dels till manen men även till hela tjocka släkten (finns bra priser på dessa via let's deal och typ ica-kortet). Hahah nu minns jag, ni är ju redan klara med alla julklappar! You superwoman!

I vart fall, var inte så himla hård mot dig själv! Du kan inte påverka din kropps reaktion på graviditeten vare sig du vill det eller inte. Igår stressade jag runt, städade huset och sen åkte jag med andan i halsen på förlossningsutbildningen. Jag hade smärtor i magen redan på eftermiddagen och har vaknat flera gånger av smärta i magen i natt. Uppenbarligen det som händer när jag inte lyssnar på min kropp och den inte sätter stopp för mig genom yrsel eller kräkning... Statistiskt så föds fler barn förtidigt i december än någon annan månad på året, detta ett direkt resultat av julstress... Galet men sant.

Fast jag är jäääääkligt tråkig just nu. :-P Jag bakar inte för att ha fikabröd eller godis, utan för att jag tycker om aktiviteten, så orkar jag inte det så kan jag lika gärna vara utan. Sonen bryr sig inte så mycket, han tycker det är kul när det händer nåt men traditioner har han inte riktigt koll på eftersom han är så liten. Och jag skulle aaaaaldrig kunna låta maken fixa julpyntet, haha, då kan det lika gärna vara! Min gran är liksom helig, det är i princip bara handgjort pynt och mycket jag gjort själv eller köpt på marknader genom åren. Jag vill ha det som jag vill. Men vi hjälps alltid åt. Det är liksom bara det att tiden rinner iväg, den lilla tid jag har hemma behöver jag vila och då blir det liksom inget av det roliga gjort. Städa bryr jag mig inte mycket om, maken skötet det. Förutom nu i morse... då sonen ställde sig upp i soffan och kaskadkräktes över halva vardagsrummet... fy faan. Jag tog golvet medans maken tog sonen och soffan och alla prylar som blev nedkräkta. Så håll tummarna för att ingen mer blir sjuk här, blir jag magsjuk så dör jag nog. Det gäller att lyssna på kroppen! Jag gör det ganska bra ändå, men det är väl därför jag blir så less, när jag inte kan göra allt det roliga som jag älskar med julen. Stressa brukar jag aldrig göra faktiskt, men nu känner jag att risken finns... och föda för tidigt vill jag verkligen inte om jag kan undvika det!
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 12:56:16 följande:

Ja det är skönt. Han började till och med prata om att det är snart är dags att packa förlossningsväskan! Jag tycker att det är lite väl tidigt fortfarande har ju ändå 59 dagar kvar till BF. Men jag blir glad över att det känns som att han äntligen börjar komma med in i matchen. Igår kom med egna tankar och frågeställningar istället för att jag ska fråga och han knappt svarar.

Hur går dina tankar kring förlossningen?

Apropå förlossning hur tänker ni övriga göra med barn/bonusbarn under latent fasen? Jag vet att det antagligen kommer gå mkt fortare för er omföderskor och då kanske ni knappt hinner lämna iväg barnen innan det är dags att åka in. Men hur tycker ni att jag ska tänka ang bonusarna? Vill man ha en 6 åring och en 9 åring runt omkring sig när man är i latentfasen? Eller ska man försöka bli av med dem även fast det blir väldigt många dygn som det kommer vara ifrån sin stora trygghet vilket är deras pappa? 

Nej nej nej säger jag till bonusar hemma när det startar, klarar dem knappt ens nu, vi försöker dela på dem så mycket som möjligt, sista veckorna har de gått omlott hos oss och farmor farfar och vi har bara haft båda typ två nätter per barnvecka. Har sedan juni sagt ifrån till att ha dem båda samtidigt, ska sambon åka iväg får han ta med eller ordna barnvakt till äldste som är den som går hårdast åt mig. De hsr haft en riktig bråkperiod med. Nu klarar de ju sig själva en hel del, de är ju äldre än dina, men detta är mitt första och enda barn, jag tänker vara lite ego och tala om vad jag behöver. Farmor och farfar har redan erbjudit sig att ta dem mer eller mindre runt hela bf-veckorna, men jag sa att hellre att de åker dit när vi känner att det behövs och stannar några dagar när vi kommer hem, så får sambon hämta hem dem lite så de får se bebisen. Så får de komma hem när jag orkar igen.

Det är ju skillnad för de sover alltid någon natt hos dem vv. Förstår att det finns någon annan historia bakom i ert fall eftersom ni har mesta vårdnaden.

När barnens mamma fick barn tog vi dem åt henne men det är av olika skäl inte aktuellt längre då vi varit i familjerätten sedan dess.
  • amalie79
    Cta skrev 2015-12-01 12:41:00 följande:

Oj vad ni är flitiga, känner nu att jag borde sätta igång. Har 37 dagar kvar till BF och vi måste fortfarande:

Tvätta

Sätta ihop sängen

Inhandla blöjor

Inhandla andra nödvändigheter, såsom amningsgrejer

Packa BB-väskan

Fixa skötbord eller dylik

Men vi har en vagn sedan vecka 20, som står och väntar. Oj, nu blev jag lite stressad....

Ha ha du stressad, jag har inte ens köpt någon av de där grejerna!
  • mitthemligajag
    Eleonor01 skrev 2015-12-01 07:27:59 följande:

Vad är detta för skit???? Årets julkalendern?!?! Så otroligt besvikna vi blev!!!

Åhhh jag som älskar Lotta och Erik i historielärarna, var de själva "typen" av adventskalender som var dålig? Tycker dom varit dålig ända sedan Kasper eller vad den nu hette hehe.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)