• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 14:22:23 följande:
    Hur kommer ni andra göra som inte är förstföderskor, göra med era barn?
    Mina föräldrar kommer hit och tar hand om sonen, vi har inte diskuterat så långt men tänker mig att de stannar här med honom, eftersom de inte har bilstol så de kan ta hem honom till sig. Bättre för honom att vara hemma också tror jag när vi kommer med inkräktaren, än att han ska vara borta och sen komma hem till att inkräktaren redan är här. Haha! I don't know. Men jag har själv tänkt på det där hur jag kommer fixa latensfasen med barn hemma, om det nu blir så. Det var riktigt tufft när sonen föddes, vattnet gick halv två på natten och sen var det pinvärkar hela dagen som inte hade effekt men som gjorde överjävligt ont, när vi åkte in vid 22 för att jag inte stod ut längre så hade INGENTING hänt, tappen var fortfarande opåverkad... Så jag är beredd på att det kan ta lång tid den här gången med, och i så fall kanske det är bättre att mina föräldrar åker hem till sig med Axel, men det tar vi då isf. Jag är inte avis på er som måste fundera över bonusarna!!
    mitthemligajag skrev 2015-12-01 14:24:04 följande:

Någon som har tips på bra och prisvärda amningstoppar (eller bh utan bygel)? Provade på Lindex 2 pack förra gången, älskar dom men efter väldigt få tvättar var dom riktigt noppriga och fula... :)

H&M:s amningslinnen tyckte jag var bra, men har ingen koll på bh:ar eftersom jag har jättebomber, kan inte köpa i vanliga butiker.
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 14:28:28 följande:
    Well, du får väl baka liggandes då, funkade ju för pippi :) Nä men jag fattar verkligen vad du menar, det är så sjukt frustrerande när huvudet vill göra saker men kroppen inte klarar av det. Uppenbarligen så är jag inte så duktig på att lyssna på min kropp om den inte gör det totalt omöjligt för mig att fortsätta. Jag har inte upplevt mig så stresskänslig som jag var igår någonsin tidigare, fick typ tunnelseende.

Nä fy för magsjuka!! Vi har vart förskonade från den i flera år! Hoppas att vi slipper i år med. 
    Haha jaa kanske får köra Pippi-style! ;) Nä det är bra att öva på att lyssna på kroppen, jag har blivit bättre med åren. Möter så många som inte lyssnat tillräckligt och där vill jag INTE hamna!

Ja stackars plutten här hemma, det är första gången sen han var bebis som han kräks utan att ha feber så första magsjukan skulle jag tro, han kräks dock alltid när han får feber... Nu önskar man att man hade tvättmaskin kan jag säga. ;)
    mitthemligajag skrev 2015-12-01 14:33:51 följande:
    Alla jag känner plus jag själv har påbörjat sitt värkarbete på kvällen/ natten, är de vanligast?

Ja som jag förstått det så är det vanligast att förlossningar startar på natten, eller tidig morgon, oavsett hur de startar. Det hade varit drömmen för mig att få tidig morgon, jag var så jäkla slut när jag födde sonen, hehe. Vaken sen halv två på natten och inte förrän 32 timmar senare kom han ut... Blä. 
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-01 15:02:18 följande:
    Blä blä blä. Jag avskyr att spy och har inte gjort det sedam 2002. Har någon sorts mental spärr som stoppar det tror jag, kan må illa men spyr aldrig.

Bonusen spydde i lördags, tydligen klämde han ensam en caesarsallad för fyra personer när sambon höll på med något annat. Han höll på mycket med det där för några år sedan, tryckte i sig tills han kräktes, men vi har liksom släppt det för vi trodde han vuxit iifrån det. Hoppas ni andra håller er friska!
    Oj det lät inte så kul för nån av er att han gör så! :( Jag avskyr verkligen allt som har med kräk att göra... Men jag var tydligen inte så känslig för det som jag hade trott nu som gravid, kunde hantera det. Själv har jag inte kräkts sen sonen var några månader (TA I TRÄ!!) då jag blev matförgiftad och blev så dålig att jag svimmade av medans jag kräktes... Riktigt läskigt. Sen dess är jag rädd för att bli så dålig igen, innan dess tyckte jag det var obehagligt men blev inte skräckslagen.
  • amalie79

Ä

qatteriin skrev 2015-12-01 15:15:52 följande:

Oj det lät inte så kul för nån av er att han gör så! :( Jag avskyr verkligen allt som har med kräk att göra... Men jag var tydligen inte så känslig för det som jag hade trott nu som gravid, kunde hantera det. Själv har jag inte kräkts sen sonen var några månader (TA I TRÄ!!) då jag blev matförgiftad och blev så dålig att jag svimmade av medans jag kräktes... Riktigt läskigt. Sen dess är jag rädd för att bli så dålig igen, innan dess tyckte jag det var obehagligt men blev inte skräckslagen.

Så var det för mig med. Jag svimmade på golvet, dåvarande sambon släpade mig till toa medan det rann ur alla ändar samtidigt. Kroppen släppte ifrån sig allt på en gång, kändes som jag skulle dö. :)

Efter det spärrade nog kroppen kräkfunktionen eller nåt :)
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-01 15:19:53 följande:

Ä

Så var det för mig med. Jag svimmade på golvet, dåvarande sambon släpade mig till toa medan det rann ur alla ändar samtidigt. Kroppen släppte ifrån sig allt på en gång, kändes som jag skulle dö. :)

Efter det spärrade nog kroppen kräkfunktionen eller nåt :)
    Hehe jaa det kan jag tänka mig, ur ren självbevarelsedrift! ;) Det är fasansfullt! Hoppas verkligen jag slipper uppleva det som gravid, tror inte kroppen skulle palla...
  • WiMe06
    Cta skrev 2015-12-01 12:41:00 följande:
    Oj vad ni är flitiga, känner nu att jag borde sätta igång. Har 37 dagar kvar till BF och vi måste fortfarande:
    Tvätta
    Sätta ihop sängen
    Inhandla blöjor
    Inhandla andra nödvändigheter, såsom amningsgrejer
    Packa BB-väskan
    Fixa skötbord eller dylik

Men vi har en vagn sedan vecka 20, som står och väntar. Oj, nu blev jag lite stressad....
    Jag tror mest det är jag som vill ha allt färdigt då jag fött förtidigt båda gångerna innan och då var jag inte förberedd alls på ngn utav dem. Så denna ggn känner jag att jag vill hinna allt det där jag inte gjort innan, haha.

Vagnen hade vi dock inget val, dem sålde ut den och man var tvungen att ta hem den direkt.
    Men det känns som man har det mysigaste kvar när man får ställa sängen bredvid min och bädda lite fint, och göra i ordning skötplatsen med dem fina lådorna jag köpt. Vi ska bara ha en dyna i tvättstugan så ngt skötbord har vi inte behövt tänka på. Blöjor har jag fått rabattkuponger från libero som inte varade så länge så köpte ett paket stlk 1 och ett paket stlk 2 när jag var på maxi idag.

Jag tror du kommer hinna och gör du inte det så lovar jag att möjligheten finns att ordna allt det sista när bebis kommit också
  • minahjärtan0609
    WiMe06 skrev 2015-12-01 12:03:59 följande:
    Du har så rätt, 47 dagar kvar om vi ska hålla oss till bf, herregud vart tog tiden vägen egentligen?

Mysigt att hämta vagnen och sätta ihop sängen. Vad blev det för vagn? Våran vagn har stått hemma sedan v 17 typ, helt sjukt. Sängen är monterad sedan förra veckan men den står i allrummet med alla grejer i. Så det är småpysslet kvar med att bädda, ställa i ordning skötplats och lite sådär men det får vänta lite till.
    36 dagar kvar för mig!
    Det blev en Emmaljunga super nitro air. Ska bli så kul att se den och fixa.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-12-01 12:56:16 följande:
    Ja det är skönt. Han började till och med prata om att det är snart är dags att packa förlossningsväskan! Jag tycker att det är lite väl tidigt fortfarande har ju ändå 59 dagar kvar till BF. Men jag blir glad över att det känns som att han äntligen börjar komma med in i matchen. Igår kom med egna tankar och frågeställningar istället för att jag ska fråga och han knappt svarar.

Hur går dina tankar kring förlossningen?

Apropå förlossning hur tänker ni övriga göra med barn/bonusbarn under latent fasen? Jag vet att det antagligen kommer gå mkt fortare för er omföderskor och då kanske ni knappt hinner lämna iväg barnen innan det är dags att åka in. Men hur tycker ni att jag ska tänka ang bonusarna? Vill man ha en 6 åring och en 9 åring runt omkring sig när man är i latentfasen? Eller ska man försöka bli av med dem även fast det blir väldigt många dygn som det kommer vara ifrån sin stora trygghet vilket är deras pappa? 
    Vad skönt, det kanske var en extra spark i baken han behövde för att förstå sin roll gentemot dig och just att det är ditt första barn härligt med egna initiativ.

Usch, det går många tankar om förlossningen. Tror mycket av mina tankar egentligen går till det praktiska här hemma när väl förlossningen startar. Det har ju gått snabbt dem andra ggrna så någonstans i bakhuvudet finns ändå rädslan att inte hinna in, att jag är själv hemma med barnen och att deras farmor och farfar inte hinner komma, maken har en timme hem från jobbet så jag tänker att jag får väl ställa mitt hopp till att grannen är hemma och att jag får lämpa av barnen där tills barnvakten kommer och sen ringa en ambulans och maken får åka direkt till sjukhuset.

När det gäller smärtlindring vill jag klara mig med bara lustgas i den mån det går. Vill definitivt undvika en eda. Annan smärtlindring är jag egentligen inte särskilt insatt i. Har klarat mig med bara lustgas innan så hoppas det räcker denna ggn med.
    Sen vet jag ju innerst inne att själva förlossningen i sig inte går att påverka.

Hur känner du då som förstföderska?
    När det gäller dina bonusar tycker jag du har rätt att säga att du helst inte vill ha dem hemma om det är så du känner, samt kanske att det kan vara det bästa för din partner också som kan lägga allt fokus på att finnas där för dig i den stunden. Har barnen ngn nära barnvakt som dem känner sig trygga med?
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-01 15:36:42 följande:
    36 dagar kvar för mig!
    Det blev en Emmaljunga super nitro air. Ska bli så kul att se den och fixa.
    Herregud, 36 dagar. Det känns ju som ingenting. Tiden går verkligen nu.

Åh, vi tittade också på en sådan, vad valde ni för färg? för oss föll valet på en Emmaljunga super viking till slut. Ni blir säkerligen nöjda med den
  • WiMe06

Usch, vilka kräkhistorier ni varit med om, så otäckt. Själv har jag nog inte kräkts på x antal år. Hoppas slippa det också, yngsta sonen har nog kräkts Max 1 gång i sitt sexåriga liv (peppar peppar, ta i trä) och hoppas vi ska slippa några kräkhistorier nu.

Förresten är det ngn som tagit vaccinationen ännu? Är det för sent att göra det nu? Tar aldrig annars men tänkte nog göra det i år men har helt enkelt inte fått tummen ur att komma iväg ännu.

• MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-12-01 14:33:51 följande:
    Dotterns farmor flyttat in här när vi åker in, vill inte ställa till det för henne med sömn och massa nytt (har inte sovit borta förut). Hoppas att allt går normalt så jag kan ta värkarbetet hemma och så hoppas jag det drar igång så jag får de värsta på natten när hon sover så vi kan ringa farmor på morgonen eller dagen :)

Alla jag känner plus jag själv har påbörjat sitt värkarbete på kvällen/ natten, är de vanligast?
    Med min minsta började det på natten, min äldsta på morgonen och min mellersta under dagen :)
    Men jag har hört att natten är vanligast då man slappnar av.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)