Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

mirakelspektakel skrev 2015-11-11 00:16:54 följande:

Så här blev mitt babywrap. Har svurit som få, symaskin har krånglat och jag har kräkts om vart annat....

åh, den blev ju jättefin, tygerna blev ju jättebra ihop
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-11 08:37:18 följande:
    qatteriin skrev 2015-11-11 06:35:23 följande:Åh vad fin och gosig! Men jobbigt med kräkandet!
    Tack snälla, vi får se hur det ser ut när tjockis-panda blir ersatt med en liten bebis. Trodde aldrig att det skulle kunna hända men jag börjar faktiskt bli lite trött på det där molntyget... Vill dock sy ett spjälsängsskydd i samma tyg så att det matchar mobilen jag gjort som ska hänga över sängen.

Jag är så van vid att kräkas nuförtiden att det är lite som att behöva kissa liksom. Men kroppen gillade inte att sitta på golvet och mäta tyg och klippa till det.

Haha, ja, tänk att man kan tröttna på tyg. Har alltid tyckt att molntyget varit så fint med har aldrig ägt en enda pryl med det tyget eller ngt från färg och form heller för den delen. Men klart har man flera saker med samma tyg tröttnar man kanske snabbare

Jobbigt att behöva kräkas hela tiden, har haft tur med mina grav. Dem två första mådde jag typ inte illa alls men denna har jag gjort det men inte så jag behövt kräkas.
  • WiMe06
    kindofnothing skrev 2015-11-11 10:09:37 följande:

Vilka fina saker ni syr! Själv överlåter jag allt syande till svärmor :)

BM hänvisade till vårdcentralen om ljumsken/området där inte blir bättre. Hon pratade lite om ljumskbråck. Jag berättade att en kollega haft så av foglossning o då sa hon att det kan det också vara.

Men jag fick större huvudbry o är jätteorolig nu. SF-måttet var 24 cm den 11/10. Nu va det 26 cm vilket hon tyckte va för lite (v. 29+6). Fick tid om en vecka för en ny mätning. Har gått från mittkurvan till nästan den nedre... så vae nog inte måttet i sig som oroade utan att det planat ut lite.

Vad tror ni? Nån som vart med om samma?

Förstår din oro över måttet. Med min första graviditet låg jag under nedersta kurvan och på två besök hade mitt mått inte växt alls. Tror jag hade ett mått runt 28 i v 36. Tyvärr skötte min bm inte sin uppgift och jag fick inget tillväxtultraljud som man egentligen ska få om måttet inte ändrat sig på två mättningar.

Nu fick ju jag hf med första så dem fick sätta igång förlossningen i v 37 för det visade sig på ett ul att bebisen var tillväxthämmad, det berodde på att navelsträngen var för tunn och skrumpen på vissa ställen så flödet var inte tillräckligt till bebis.

Skönt att din bm tar måttet på allvar, håller tummarna att allt går bra. Det vanligaste är ju att det trots allt inte är ngn fara.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-11 15:06:32 följande:
    Jag känner igen mig i nästan alla, mycket igenkännande!
    Haha, jag med. Några var helt klockrena tycker jag.

Mysigt att pyssla med dem stora barnens rum. Härligt att ge dem lite extra uppmuntran såhär med innan dem får nytt syskon. Så det inte blir att allt fokus hamnar på bebisen.

Idag hade vi städfirman hemma och det var så sjukt härligt att komma hem, passade på att plugga på bibblan medan dem var hemma och städade, kände mig lite ivägen att vara hemma. Men var hemma och lämnande lite grejer innan det var dags att åka till jobbet och det var så rent och fräscht och luktade jättegott. Så det var skönt, lätt att hålla efter nu

Men Gud vad jag ångrar att jag inte sjukskrev mig resten utav veckan, så jobbigt att jobba, känner redan av ryggen och har bara varit här i 2 timmar. Ska vara här i 5 till. Suck!!!
  • WiMe06
    himw skrev 2015-11-11 20:59:21 följande:
    Hoppas timmarna går fort för dig!

Snart kan du vara hemma och bara ta det lugnt! <3

Vilken städfirma tog ni? Jag är så sugen på att göra likadant- putsade de fönstren också?
    Äntligen hemma i sängen, såå skönt. Haha.
    Bebis vaknade till liv när jag la mig nu med, haha. Förresten jag har också fått mkt mörka hårstrån på magen, jag såg det när det jag var hos bm sist och hon skulle lyssna. När jag låg där med magen i vädret så såg jag bara massa hårstrån som inte varit där innan. Haha.

Vi hade en städfirma som heter Söderåkra entreprenad och städ. Japp, dem putsade fönster med. Känns skönt faktiskt att ha unnat sig den hjälpen, lätt att hålla efter nu. Så jag kan verkligen rekommendera att ta hjälp med det nu såhär innan jul och bebis ankomst och sådär.
  • WiMe06

Sover också sådär om nätterna. Men vi har fortfarande två st som kommer in i stort sett varje natt och det blir mkt korsning tvärs, ben under kudden, armar över ansiktet och liknande. Tyvärr vaknar jag inte varje natt dem kommer så det är svårt att vara konsekvent med det där att gå tillbaka med dem. Vet inte hur jag ska få dem att ligga kvar i sina sängar. Den äldsta är liksom 8 och det börjat gå lite för långt, han är den som kommer in oftast. Vet inte hur man ska få honom trygg i sin säng, han har också extremt svårt att somna, vill helst att man sitter bredvid jättelänge eller så vill han ha tvn på. Har försökt med lite lugn musik och ibland går det.

• WiMe06

På tal om dagis, nu har ju jag mina stora barn på fritids, hur fungerar det för er som också har större barn, måste man säga upp fritidsplatsen eller får ni behålla den under f-ledigheten fast ni inte använder den?

Detta kan säkert tolkas som jag inte vill ha 6-åringen hemma men det handlar inte om det, men om jag får ok från rektorn så funderar jag på om 6-åringen får vara på fritids tills 8-åringen slutar skolan. 6-åringen slutar 12.20 och 8-åringen slutar skolan 14.00. Vilket skulle innebära att man knappt hinner hem innan man ska tillbaka till skolan och hämta igen. Så min tanke var om 6-åringen får vara på fritids till 14.00. Han skulle själv älska att få vara kvar till 14.00, så för allas välmående känns det som en bra lösning om det går bra.

• WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-12 16:57:22 följande:
    I min kommun är det blankt nej till fritids när man är f-ledig ( vill inte skriva ut vilken, men i västra götaland). Min 6 åring slutar 11:10 och jag hade gärna sett att han fick lunch och lite lek. Men efterson ingen får så ärdet fler barn som går hem så det känns okej för honom och mig med. Fritidsplatsen ska sägas upp men man hargaranterad plats när man behöver det igen. Min 9 åring går hem själv så jag behöver bara lämna och hämta en gång på skolan. Vet att det ser helt annorlunda ut i andra kommunder, ex stockholm så det är ju värt att kolla upp.
    Oj, det var tidigt dem slutar. Vad konstigt att dem inte får lunch, det är ju som nån annan skrev att det är en del av det sociala att få äta tillsammans. Vad olika det kan vara.

Vet att när äldsta gick i f-klass så hade han några i sin klass som fick gå kvar på fritids tills deras syskon slutade och då hade dem dem 5 min gångpromenad hem. Men dem fick söka om det hos rektorn.
    Skönt att bara behöva hämta och lämna 1 gång, vi har försökt några ggr med den stora att han ska cykla hem själv men tyvärr är det många "större" vägar han måste korsa och det känns sådär. Vi får se helt enkelt hur det blir när vi väl är där. Förhoppningsvis har ju barnen lite jullov när bebis kommer iallafall.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-12 16:40:15 följande:
    Det finns ingen chans att åttaåringen kan börja gå hem själv? Beror ju på barnet förstås. Sambons store klarade det suveränt, lille går lite sämre, trots att han är 9 nu
    Det är en bit hem så han måste cykla och det är några "större" vägar han måste korsa. Så det är väl man själv som hindrar kanske. Vi har testat några ggr innan men sen har vi inte riktigt vågat sen en lärare sa fel till honom.

Han brukade gå till mitt jobb förut som ligger typ 100 m från hans skola men en gång sa en lärare till honom att han skulle gå hem istället. Så han började traska hemåt och där stod jag utanför jobbet och väntade. Gick mot skolan men möte ingen unge, efter en stund började det att skymma så fick ju panik när han aldrig dök upp. Ringde mannen som vi egentligen skulle hämta men han hade som tur var fått skjuts av en annan hem så han tog cykeln och cyklade den cykelvägen sonen skulle tagit hem och halvvägs ungefär möter han en liten pojke i mörkret utan vantar och lite smått rädd och frusen. Stackarn hade gått mer än halva vägen hem istället för pedagogen på fritids sa det. Så efter det har jag inte riktigt vågat släppa taget heller men det är kanske dags att göra det igen.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)