Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Sitter och funderar över det här med förlossningsbrev. Vet inte riktigt vad jag ska skriva i det. Vad är viktigt att ta med och inte?
    Har två barn innan men minns ingenting av mina förlossningsbrev.

• WiMe06

Man kanske inte behöver skriva förlossningsbrev, det har aldrig kommit på tal för mig heller. Jo, med första men inte med andra. Jag är nog den som kör ut en stackars student vid förlossningen, haha. Hade en med första och det var hemskt, därav att jag drar mig för att ha en student igen. Jag vill helst inte ha en massa smärtlindring, jag hoppas kunna klara mig på lustgas.

• WiMe06
    FrökenBlå skrev 2015-11-19 21:40:53 följande:

Gah!! Jag har så galet svårt att välja när det finns så många fina bebissaker! Förstår naturligtvis att detta är ett löjligt problem men ändå! ;) Har svårt att välja snuttefilt, vagnhänge, första gosedjuret osv..vill ju att det man köper ska passa bebisen och vara lite speciellt utvalt till just detta barnet. Sambon skakar bara på huvudet åt mig ibland ;)

Jag kommer inte skriva nått förlossningsbrev, det kom aldrig på tal vid min förra graviditet och kommer antagligen inte att göra det denna gången heller. Verkar inte som att mitt landsting/sjukhus använder sig av det. Jag kommer försöka ta det som det kommer och litar på att personalen ser mina till mina behov. Nått som jag tror sambon kommer sätta sig emot denna gången dock är om det kommer studenter, hade maximal otur med dem vid förra förlossningen med lite olika onödiga komplikationer som min sambo stör sig på än idag. För min del spelar det ingen roll om det kommer studenter denna gången med..de ska ju lära sig på något vis de oxå...

Haha, jag är lite likadan. Var på Lindex igår då jag har massa bonus där jag behöver nyttja innan den går ut men så blir jag så velig över alla bodys så jag gick därifrån tomhänt istället. Åh, gosedjur har jag inte ens tänkt på.

Då vi bestämt att detta blir sista barnet så vill man ge det så mkt och det ska va speciellt å sådär men sen nånstans har jag ändå tyglat mig och handlat väldigt sparsamt ändå. Jag hade bl.a en jättefin dinglissnutte och ett gosedjur med speldosa i magen som pojkarna aldrig var intresserade av typ så dem tvättade jag upp igår, barnvagnshänge har jag en kvar sen pojkarna var små så den är också tvättat och hänger på plats i vagnen. Sen har vi många filtar kvar sen pojkarna men har köpt två nya ändå. Men försöker att tänka efter lite med mina köp, det är jätteroligt och handla och man kan köpa hur mkt som helst men det är ju tråkigt om det bara blir liggandes också alla saker.
  • WiMe06

Hur vanligt är det att spädbarn får RS? Det är ngt som oroar mig en hel del iom att dem stora går i skolan och sådär kan man ju inte riktigt undvika folk helt. Jag förstår ju att man inte behöver springa på typ maxi och Ikea men en del ställen kanske man ändå måste besöka. Hur tänker ni? När vågar man gå ut med sin lilla bebis?

• WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-20 07:14:53 följande:
    Just rs har jag ingen statistik på men jag vet att det är många av mina marsmammakompisars småttingar som blivit rätt dåliga av det, tror dock ingen krävde inläggning på sjukhus men många som fick åka och inhalera och en del som fått förkylningsastma efter det. Förra året höll rs-säsongen tydligen på till juni (!!!) eftersom det var såpass kallt så länge, helt vansinnigt ju. Axel var mycket förkyld första året men aldrig så vi behövde söka sjukhus för det, han har ju helt säkert haft det men han, eller vi, lär ju dra hem det igen... Jag tänker att jag lär undvika stora folksamlingar första månaden typ, mina kompisar råder mig att undvika öppna förskolan tills rs-säsongen är slut men tusan om jag pallar det med en vild fyraåring att underhålla liksom... Men vi får se när bebis är ute. Jag tycker den biten är jättesvår, och det går ju inte att hålla sig undan folk på samma sätt nu som när första var liten.
    Usch, vad jobbigt när dem små ska bli förkylda. Båda mina grabbar var ju små vid födseln och fick va på neo och var ju lite extra känsliga när vi kom hem. Äldsta är ju född i oktober men klarade första vintern bra. Man får väl bara försöka använda sunt förnuft för stänga in sig helt å hållet går ju inte heller i en månads tid minst.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-20 07:23:19 följande:
    Jag tänker mig att vi ska vara lagom försiktiga men inte nojiga. Barnen går ju som du säger i skolan och deras liv måste ju fortsätta. Det blir ju oftast att tredje barnet får hänga med liksom.

Vi har bara en bil så jag måste liksom ut och åka kollektivt ganska tidigt.

Man kan ju välja tider när man vill gå någonstans när man ändå har möjlighet, går du på maxi när det öppnar är man ju typ ensam där. Och låta bebisen ligga i vagnen så långt det går.
    Man får väl bara använda sunt förnuft, inte välja dem mest folktäta platserna vid dem tiderna när det är som mest folk. Men det är ju alltid jag som handlar här hemma då mannens arb.tider kan va lite sena ibland. Men som du säger på morgonen är det ju oftast inte så mkt folk.
    Och livet måste ju kunna fortsätta för dem stora barnen med.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-11-20 07:48:01 följande:

Längtar tills tråden består av frågor som "det känns så här.... E det på gång?" :)) igår å inatt har töser borrat ner sug i bäckenet. Känner liksom igen känslan. Många tror å vet fortfarande inte att jag är gravid. Magen e inte så stor dom sagt å ännu mindre nu när hon sjunkit ner.... Klara nog julskyltningen utan att skylta med det ;)
    V 32 imorgon. Inte lång tid kvar nu :))

Jag har börjat fundera på om liten har vänt sig neråt, ibland kan jag känna ett tryck neråt och så känns det som rörelserna flyttat sig från sidorna av magen till mitten av magen och så har det varit nu i en vecka ungefär att rörelserna hållt sig i mitten liksom.

Får också höra att jag är liten. Bakifrån syns det nog inte alls att jag är gravid men det börjar bli trångt under en ytterjacka känner jag, hoppas jag ska slippa köpa ny jacka utan att jag kan fortsätta ha dem jag har tiden ut.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-20 09:40:53 följande:
    Jackorna använder jag och tänker fortsätta med men knäppa min didrikson har jag inte kunnat göra sedan i september:)

Är så varm så det behövs inte, de passar ku i armar rygg osv så jag tar en extra tröja.
    Ja, men precis, har en lättviktjacka som börjar bli lite svårknäppt, men en tjock tröja under och sen sjal så funkar det min didriksons kan jag knäppa än så länge men det är alldeles för varm just nu känner jag.

På tal om varm jag svettas rätt mkt ibland. Har aldrig gjort innan och jag kan liksom känna svettdoft från mig själv vilket jag aldrig haft problem med innan. Skitjobbigt. Nån mer som har det så?
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-20 09:44:32 följande:
    Jag med, men jag tycker det känns så märkligt att vi snart är där!! När jag väntade sonen var det flera stycken i den tråden som fick i vecka 30-34 och där är vi ju redan, herregud! Skönt med liten mage, min är också rätt behändig, men den är allt i vägen när man ska hjälpa sonen med ytterkläderna...
    Visst känns det märkligt? Herregud dem som har bf bland dem första måste ju snart vara i v 35-36 eller nåt sånt? Herregud, vad tiden har gått. V 33 för mig imorgon. Längtar till mitt tul nästa vecka för att se hur bebis har det i magen.

Det är en så rolig grupp det här, mkt bra diskussioner och man kan ventilera allt känns det som, tänk att vi har följt varandra nästan en hel graviditet.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-20 09:53:11 följande:
    Jaaaaa jag är jättevarm och svettas jämt!! Kan inte minnas att det var så sist. På nätterna är det inte kul, jag sover alltid i pyjamas men jag måste byta minst varje natt för att den blir genomblöt, svettas massor på dagarna med. Lite praktiskt just nu iofs när vi fått snö och minusgrader och min vinterkappa är på lagning hos min mamma, hehe. Tror inte den kommer gå att stänga så länge till men jag funderar på att sy en extra front att knäppa fast (den stängs med knappar) så att jag kan ha den som bärjacka sen.
    Oj, Gud har ni redan snö och minusgrader. Myyysigt!! Här är + 8-9 grader och sådär höstblött vilket jag haaaaatar! Gillar inte hösten alls!

Ah, praktiskt att kunna använda som bärjacka om du väljer att sy på den
Svar på tråden BF Januari 2016 :)