Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

MeEmmA skrev 2015-11-12 17:46:54 följande:
    Det är olika med fritidsplatser i alla kommuner, i min är det tillåtet att ha kvar 8h per vecka, vilket de fördelar två timmar mån-torsdag. Du får nog fråga personalen eller rektorn vad som gäller där du bor :)
    Vet att en del fått dispans när dem har syskon, men man får prata med rektorn tror jag här så avgör han om det finns möjlighet.
    Var mest nyfiken hur andra med äldre barn gör och hur det fungerar där dem bor.
  • WiMe06

Har läst alla era inlägg om tiden efter barnet kommit. ni har så kloka tankar allihopa.

Amalie - det är klart du ska tänka positivt. Man kan inte gå runt och som du säger måla faan på vägen innan, då tror jag det skulle föddas få barn till världen. Man kan bara tänka positivt och göra allt man kan av dem situationer som kommer upp senare i livet.

Hame - vad starka ni måste vara tillsammans som klarade av spädbarnstiden så bra. Och vilken bra BVC- sköterska som såg er situation och hjälpte er. Det är väl klart alla hoppas på lätt bebis så man kan njuta ordentligt av spädbarnstiden. Hoppas er lille bebis får lättare att följa med er vardag den här ggn.

• WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-13 13:01:11 följande:

Idag har jag varit en tur på förlossningen. Det började igårkväll med att det rann vatten ber för mina ben, inte mycket men ändå. Sedan hände samma sak i morse och då ringde jag förlossningen. Jag fick i vilket fall komma för kontroll. Så nu har jag suttit med såna där elektroner på magen och mätt hjärtljud, allt bra. Gjort vaginalt och vanligt ultraljud för att kolla om det är tillräckligt med forstervatten. Allt var bra förtutom att jag har urinvägsinfektion. Det var troligtvis inte forstervatten som läckte utan ngt annat ?
    Hon trodde dock inte att vi pratat 7 veckor till. Bebisen är fixerad och det brukar inte se ut som det gör nu när det är så långt kvar. Men som hon sa man vet aldrig. Men hon sa flera gånger att det räcker med tre veckor till, det är inte farligt att föda efter 35 veckor.

Oj, vilken tur att allting såg bra ut. Men borde du inte vara sjukskriven nu med tanke på läget? Så bebis förhoppningsvis stannar några veckor till i magen.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-11-13 17:27:07 följande:

Näst sista arbetspasset idag! Jösses så fort tiden har gått. Känner mig knappast höggravid annat än andfådd å mycket sprall i magen. Skönt att kunna enbart koncentrera mig på studierna fram tills att det är dax. Pluggar 100% å jobbar varannan helg. Skönt att kunna vara hemma m familjen from nu :)

Kom precis på att det är enbart grejet från Apoteket kvar att köpa. Å blöjor. Helt perfekt!!

Ni som väntar första barnet måste Jah rekommendera purelan till. Ett måste till de stackars bröstvårtorna!!!

Oj, har du kommit så långt med allt redan? Haha, jag har precis legat blocket och skrivit en egen liten checklista, nästa vecka åker jag och svärmor till ullared och hoppas kunna beta av en del då. Sen var jag och hämtade ut en babybox från apoteksgruppen idag, så nu väntar jag bara på Liberos Box som jag hoppas kommer snart.
    Sen kollade jag igenom kläder och så igår vad vi behöver mer utav.
    Men alla stora saker är avklarat och det är skönt
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-13 21:19:24 följande:
    Physiomer är nånting som sprayar rent i näsan när bebisen är snorig, jag vet inte mer än så, haha! Men så många har sagt att den är bra så jag har gått på det. Magdropparna är bakteriekultur för bebisens mage, det tar ju ett tag att få en bra tarmflora och för en del hjälper det mot magknip och sånt.
    Kan tipsa om bröstmjölk för täppta små bebisnäsor, det funkade alltid på mina killar när dem var små, alltid värt ett försök.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-13 21:37:31 följande:
    Jo det kan man ju tycka. Läkaren menade dock att det var helt ofarligt att vara igång och jobba. Men logiken säger mig att det är väl självklart att bebis vill stanna längre om man tar det lugnt. Har sjukskrivit mig nästa vecka iallafall, sen får jag se...
    Jasså? Tycker också det låter rimligare att ta det lugnt för bebis skull. Du gör helt rätt som sjukskrivit dig. Ta vara på den veckan nu och passa på att vila ut ordentligt. Håller tummarna att lille bebis väljer att stanna i magen några veckor till iallafall.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-13 21:53:18 följande:
    Ja om man får ut nåt! Jag hade jättesvårt att handmjölka och att pumpa. Det gick efter några månader men inte i början (tog drygt tre månader innan amningen gick smärtfritt, jag fick white nipple syndrome alltså som kärlkramp i bröstvårtorna, haha gud jag hoppas verkligen jag slipper det den här gången!).
    Självklart så är det ju kommer du försöka amma denna ggn eller har det skrämt dig att det var jobbigt sist?
    jag hade jättesvårt med amningen med andra barnet, kunde bara amma honom en månad sen fick det bli ersättning. Så jag är själv kluven denna ggn men min bm rekommenderade mig ju såklart att försöka iallafall och det kommer jag att göra, men absolut inte tills jag eller bebis mår dåligt utav det. 6-åringen fick som sagt ersättning och han är en frisk och kry kille idag, väldigt sällan sjuk, snarare mindre sjuk än den äldsta.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-13 21:59:56 följande:

Nån som vet om man får såna där startpaket från Pampers/Libero numera? Vi fick sånt på bb med blöjor och sånt. Annars måste man ju köpa på sig blöjor innan man vet vilka man vill ha, haha! Jag tror vi hade Pampers sist men minns inte riktigt.

Jag har hämtat ut på apoteksgruppen, babyproffsen, lloyds apotek, Apoteket kronan och apotek hjärtat, men bara kronan och hjärtats boxar har varit lite vettiga tycker jag, dem andra har varit dåliga tycker jag. Har beställt från libero, man skulle få ett meddelande när man kunde hämta ut den på maxi, det stod 3 månader innan men än har jag inte hört nåt och det var ett tag sedan jag beställde den, så vi får väl se om den dyker upp.

Detta har vi hittills fått i boxarna vi hämtat ut, väldigt mkt "småprover".
    Haha, måste säga att jag inte riktigt förstår meningen med öronpropparna, man vill väl höra om ens bebis skriker om nätterna, men klart turas man om om nätterna kanske den andra partern som inte har natten vill ha proppar :-P
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-13 17:38:45 följande:
    Vad skulle du säga att man behöver från Apoteket? där känner jag verkligen att jag har noll koll!
    Jag har aldrig behövt så mkt grejer till bebis från Apoteket när våra två killar var små. Kanske nån salva för röd rumpa, men det har man ju fått ett par provtuber i babyboxarna.
    Olja till badet, men det går även lika bra med vanlig olivolja för bebis hud. Själv är jag inte den som köper en massa lotions och dylikt till bebis utan använder som sagt bara nån olja i badet och skulle det behövas nått annat med tiden köper jag det då.

Men värktabletter till dig själv, bindor modell större, amningsinlägg (men det finns ju oftast i större livsmedelsaffärer också), möjligtvis ngn salva för ömma bröstvårtor.

Ett tips är ett par "bröstvärmare". Då vi alla får bebisar under den kallare årstiden är ju risken för mjölkstockning större och att ha ett par varma inlägg att stoppa i bh-n är guld värt, tyckte jag iallafall med första barnet som föddes på hösten.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-11-13 23:28:23 följande:
    Jag har ett barn sedan tidigare då allt e sparat sedan han var liten så det var inte mycket vi behövde köpa. Sen tillhör jag en av dem som inte köper saker jag inte vet att Jah kommer använda :)
    Okej, ja vi har ju verkligen ingenting kvar sen våra tidigare så vi har ju fått börja om helt på noll. Men fördelen är ju att man vet på ett ungefär vad man hade användning för och inte sen tidigare barn, så listan är ju ändå mkt mindre nu än med första barnet, haha. Mkt grejer som man kan vänta med till senare om det ens kommer behövas
Svar på tråden BF Januari 2016 :)