Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-11-08 23:34:25 följande:
    Jo men det jag vänder mig emot som jag tycker är dåligt i Sverige är ju att om inte alla rutintestas så är det ju bara de man redan vet om har GBS (t ex pga att de behandlats för UVI och att man därför tagit prover, eller att man tidigare fött ett barn med GBS) och de som föder före v 37/har tidig vattenavgång/har feber/har tidigare haft GBS som blir behandlade under förlossningen. Alla andra av de 20-30% av alla kvinnor som har GBS hade ju inte fått någon behandling.

Om inte jag hade blivit rutintestad hade ju ingen vetat att jag var smittad, eftersom jag inte har några symptom alls. Alltså hade jag ju i Sverige INTE fått någon behandling under förlossningen om inte något av ovanstående scenarion (föder före v 37/tidig vattenavgång/feber) stämt in på mig så att de misstänkt högre risk för GBS-smitta, och då hade ju mitt barn troligen smittats. Stod att 70% av barnen till obehandlade GBS-patienter smittas. Men i Sverige är ju vården i stort sett gratis för patienten och landstingen måste spara in på olika saker för att hålla budget, och då är väl GBS-screening en sådan sak nan inte bedömt vara värt kostnaden. Det är ju dock inget man skriver explicit så att patienter kan se.
    Jag kan inte minnas att jag testades för gbs vid ngn av mina förlossningar eller att barnen behandlades heller. Första föddes ju v 37, visserligen igångsättning men med andra gick ju vattnet i v 35. Är UVI enda tecknet på gbs? Får man fram om man kan ha UVI på sån där teststicka man tar hos bm eller är det ett speciellt prov man måste göra då?
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-11-09 06:22:40 följande:
    Konstigt! I all svensk info jag läst står det att alla som föder före de gått 37 FULLA veckor ska få antibiotikadropp oavsett om det är känt att de har GBS eller inte. Du borde alltså ha fått dropp vid båda dina förlossningar som jag förstått, men det fick du alltså inte? GBS ger i regel inga symptom hos kvinnan, men UVI kan vara ett symptom. Har ingen aning hur man testar för UVI för jag har inte testats för det utan jag testades ju direkt för GBS för det gör alla i USA. Det kan ju vara klokt att be din BM om att testas för GBS eftersom du redan fött två barn för tidigt och vid för tidig födsel är det väldigt vanligt att det beror på GBS som jag förstått det.
    Iofs skulle jag fått antibiotika vid andra förlossningen men dem hann aldrig sätta ngt innan det var dags att krysta ut honom
    Men dem nämnde aldrig ngt om gbs så jag vet ju inte ens om jag blev testad för det. Dem gjorde aldrig ngt efter han var född heller.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-09 06:45:47 följande:
    Åh jaa jag vill gärna se! Jag började faktiskt med babynestet igår, hade inte tillräckligt med stoppning så det blev inte färdigt, men sen ska det bli en sån där filt! Har beställt tygprover på ullfleece och bomullsfleece för jag är mer sugen på det än vanlig fleece, även om det är dyrt. Vad hade du för mått?
    Jag klippte 1x1 meter och det blev alldeles lagom för babyskyddet. Det är klart man ska välja det tyg man har. Jag tog tillslut den fleece jag hade hemma. Hittade ingen annat jag gillade.
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2015-11-09 07:16:18 följande:

Äntligen har vi påbörjat operation bebisrum! En kanske tok onödig sak egentligen men de bara tillhör liksom! Längtar tills de står färdigt och jag kan få boa ordentligt, ställa fram babyskyddet i väntan på första bilturen och liggdelen i väntan på vagnturen! Lillebror SKA sova där några gånger under dagen från några veckor. Haft så mkt problem att få dottern att somna på sitt rum så vi vill få i de som vana så vi slipper kampas om de igen om ett år :)

Hur gör ni med bebisrum? Vad har ni därinne? Vi kommer ha en smalare trollsäng hos oss i sovrummet och så en spjälsäng i hans rum, samt byrå och lite smått och gott ärvt från storasyster :)

Åh, vad mysigt med bebisrum. vi har inte ens ett ledigt rum, alla rum är redan upptagna. Så bebis får bo inne hos oss tills vi bestämt om vi ska bygga till ett loft eller göra om allrummet till sovrum.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-09 08:46:14 följande:

Det var nog 1×1 meter på den tuten jag såg också så jag ska testa med det, ska bli spännande! Jag har bara jersey och lakansväv hemma så jag hoppas jag har tillräckligt med jersey för att ha som innerlager om jag bestämmer mig för det. Syr du mycket annars?

Jag sydde väldigt mkt kläder förrut när dem stora barnen var små och lite annat smått sådär. Men det blir aldrig ngt avancerat, haha. Så nu med bebis igen kände jag att suget kom tillbaka att sy hittils jag har sytt denna filten då, ett babynest och ett täcke. Tänkte få ihop ett par byxor med av uggletyget som blev över och sen funderar jag på en amningskudde. Syr du mkt?

Har hunnit sätta filten i babyskyddet redan så det blir bara bilder när det redan sitter där, men hojta om ni vill se hur den ut utanför babyskyddet så kopplar jag loss det isåfall. Men här är filten iallafall. Barnens docka fick agera bebis.

• WiMe06

Åh, fattar inte varför bilderna hamnar på fel håll, men hoppas ni kan se iallafall.

• WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-09 09:44:24 följande:
    Åh så fint! Byxor i det tyget blir ju jättehärligt det med! Jag syr inte så mycket som jag kanske skulle vilja - hade velat ha ett ordentligt sybord men nu får maskinen trängas med annat pyssel som jag aldrig hinner färdigt. Mamma är pensionerad syfröken så jag har "alltid" sytt, men det är syrran som står för den stora produktionen i familjen. Jag har bara en gammal Husqvarna från '81, den funkar ok men jag är inte jättehaj på att sy i trikå, hade gärna haft en overlock eller nåt men det får bli i ett annat liv. Jag har sytt några få plagg till sonen, men mest syr jag medeltidskläder och då blir det mycket för hand. Men rätt många muddbyxor i linne har det blivit till sonen (funkar bra till medeltidskläderna och alldeles utomordentligt som sommarbyxor).
    Tack hade också velat ha ett sybord men som det är nu åker maskinen fram från förrådet dem ggr jag syr. Köpte en begagnad symaskin från en symaskinsaffär för typ 7 år sedan kanske. Det är en easy jeans från Janome, jag älskar den, den går som smort och den är väldigt enkel att använda
    Aha, är det ni själva som har ett intresse för medeltiden eller syr du åt andra?
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-09 10:48:07 följande:
    Åh så fint det blev! Jag tror att jag ska ta tag i det och sy ett likadant idag. Mår rätt okej idag! Tänker nog återanvända det tyget jag redan har liggandes hemma (har inte vart förbi min mamma på några dagar). Är inte helt säker på färgkombon bara. Fleecetyget är grönblått och yttertyget är grått med vita moln... Har du mönster till byxor eller vill du ha?
    Grått och vitt passar ju med allt moln är fint. Det var kul att sy filten, men trodde jag skulle få utbrott ett par ggr, har ju ingen bra tygsax så när man skulle klippa genom alla lager var det värre. Haha.

Skönt att du känner att du har en ganska bra dag idag. Jag kommer vara sjukskriven imorgon med och sen gör jag ett sista försök att jobba mina 3 sista dagar. Behöver ju ändå till jobbet och plocka hem alla mina saker och sådär och tömma skåpet och lite. Sen har jag några sista grejer jag måste göra klart med.

Jag tror jag har mönster till byxor, vill gärna ha tajta, typ leggingsliknande, inga pösiga byxor, så har du nåt bra mönster får du gärna tipsa eller dela med dig
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-09 11:11:35 följande:
    Haha ja det GÅR ju, och jag gör det emellanåt, men jag inbillar mig att det är mycket lättare med en overlock och då vill jag ha en sån. Ja 80-talsmaskinerna går inte av för hackor. Jag lärde mig iofs sy på en maskin som var en riktig hightech-version på sin tid, med elektronik, knappar och disketter och digitala inställningar (trots 80-tal!), och den har alltid varit min stereotyp av symaskin. Mem min skolmaskin funkar bra den med när jag vill.
    WiMe06 skrev 2015-11-09 10:58:06 följande:

Tack hade också velat ha ett sybord men som det är nu åker maskinen fram från förrådet dem ggr jag syr. Köpte en begagnad symaskin från en symaskinsaffär för typ 7 år sedan kanske. Det är en easy jeans från Janome, jag älskar den, den går som smort och den är väldigt enkel att använda

Aha, är det ni själva som har ett intresse för medeltiden eller syr du åt andra?

Det är nog bra att ha en riktigt inkörd maskin egentligen, så har nån annan fått ta hand om barnsjukdomarna.

Medeltidandet är mitt och makens intresse, vi är ganska så nybörjare än så länge och jag fantiserar om hur jag ska göra min första historiskt korrekta dräkt, vad jag ska ha för ylle och vilken modell osv osv. Haha! Nuvarande klädsel är inte historiskt korrekt men good enough och väldigt bekväma. I somras nördade jag in på det nåt enormt innan och framförallt efter medeltidsveckan i Visby. Ett litet smakprov på hur vi ser ut - 2011 med sonen i magen och 2015 med sonen utanför och lillasyster i magen (båda bebisarna i magen hemliga vid fotograferingarna, hehe).
    Spännande, jag har inte haft med medeltiden att göra sedan man hade typ medeltidsdagar i skolan och det är ju några år sedan, haha. Kul att ni har ett gemensamt intresse att kunna görs tillsammans. Kan inte se bilder i appen så får gå in på riktiga fl senare.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)