Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

minahjärtan0609 skrev 2015-11-06 11:41:40 följande:

Tack för era svar. Jobbar klart denna arbetsdagen sen hem och vila. Har det inte lugnat ner sig så blir jag hemma nästa vecka. Jag får helt enkelt ta läkartiden om två veckor. BM jag pratade sa att jag skulle ringa förlossningen om det kommer rent blod eller vatten. Vår avvakta helt enkelt. Men jag känner bebis som tur är!

Håller tummarna att det håller sig lugnt för dig.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-06 20:57:41 följande:
    låter som en intressant föräldrakurs - men kanske inte för informationen utan mer för upplevelsen. Vi hade bara nån förlossningsinfo i en föreläsningssal på Sahlgrenska med typ 100 deltagare så det var rätt trist. Den här gången blir det visst ingenting.

Ja min bm frågade mig idag vad vi tyckte. Jag sa att jag vet faktiskt inte, ska fundera på om vi ska gå dit de andra gångerna eller ej. Ja upplevelsen i sig intressant, vet ju lite hur det är för jag jobbar i samma mångkulturella område: lät dig att alltid vänta dig det oväntade och vad som helst kan hända- det är liksom det roliga!

Hade det funnits en ung mamma som verkade kul så hade jag så gärna umgåtts med henne sen! Även om jag är äldre. Gud så dumt att se ner på folk pga ålder, är väl inte det som avgör vilken sorts förälder man blir eller hur man är. Det klokaste rådet kring graviditeten fick jag av min gamla sommarjobbare, hon är 20 år och fick en dotter i augusti- hon sa att M, gör så här: ta en dag i taget, det gör jag och för varje dag så funkar det bättre och bättre!
    Hon låter klok din jobbarkompis helt å hållet.
    Jag var 22 när jag fick andra barnet och den sjuksköterskan jag hade på BVC då tyckte alltid att jag var så lugn, du tar alltid allting som det kommer sa hon.

Nej, det där med att se ner på ngn för man är ung eller gammal tycker jag är så otroligt dumt, alla är olika så är det ju, ingen är bättre eller sämre mamma för man är "ung" eller "gammal", som småbarnsföräldrar har man ju ofta mkt man kan utbyta med varandra och stötta varandra istället
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 00:50:26 följande:

Någon som har som ilningar i underlivet? Började få det för någon dag sedan. Gör inte jätteont men känns obehagligt. Vad är det? Har också ont mitt i magen ibland, runt navelområdet.

Ilningarna du känner kan vara bebis som lägger sig neråt och börjar fixera sig. Det är inget ovanligt att dem fixerar sig tidigt, en del bebisar gör det. Och som förstföderska är du inte lika uppmjukad i bäckenet som en omföderska så då kan bebis kila sig fast hårdare, på en omföderska kilar dem ofta inte fast sig lika hårt eftersom man varit uppmjukad i bäckenet tidigare.

Har också ont mitt på magen ibland, vet inte vad det kan bero på men jag får det oftast när jag jobbar och håller igång, inte annars.
  • WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-11-07 12:37:15 följande:

Idag flyttade jag spännena i sonen bilbarnstol till sista hålen innan vi byter den till nästa sommar. Hjälp så stor han e! Redan 4,5år!! Vart tog tiden vägen... Så då åkte lilla systers babyskydd också upp ur kartongen å sattes i rätt läge. Har inte packat upp den förrän nu. Ville kunna slicka tillbaka den om jag hade behövt men nu när jag e så långt gången så känns det ok. Letade även upp mobilen till skötbordet å tvättade babygymmet som sonen hade. Oj så mycket minnen <3 meningen m livet är nog barnskratt skulle jag tro <3 Fixar Allt de sista plock grejerma nu. Orkar inte göra det i slutet å vem vet när lilla syster behagar titta ut. Ska inhandla lite grejer på Apoteket till oss båda också

Åh, vad mysigt att börja fixa och dona. Mitt fixande har stannat av, har fortfarande lite saker jag ska sy och sängen ska målas klar. Ska försöka hinna med en tur till ullared om ngn vecka med och inhandla sista sakerna. Sen behöver jag tvätta upp fårskinnet och alla kläderna och lite filtar och sådär. Det enda som står framme är vagnen, haha, och det har den gjort sen vi köpte den i vecka 16 typ, så den är väl snart dammig istället, annars har vi allting kvar att förbereda typ. Tur man får gå hem från jobbet snart.

Fick gå hem idag för jag klarade inte av mer med sammandragningarna. Så vi får se om jag orkar jobba sista dagarna eller om jag fortsätter vara sjukskriven till jag går hem.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 06:49:19 följande:
    Ok, så man ska inte ta fixeringen som ett tecken på att förlossningen är på gång för tidigt?
    Nej, det behöver du inte göra det kan ju va så att bebis bars vänt sig och börjat trycka lite neråt, sen kan det ju ändå dröja innan den fixerar sig riktigt. Men jag vet många som beskrivit just den ilande känslan när deras bebisar börjat trycka neråt.
  • WiMe06
    FrökenBlå skrev 2015-11-07 17:20:21 följande:
    Får man fråga hur du tvättar fårskinnet? Har med ett och det skulle verkligen behöva en tvätt, men har inte vågat då många säger att man ska ha specialtvättmedel osv?

Jobbigt med så mkt sammandragningar, jag är hemma på grav.penning nu och mina har avtagit mkt när tempot blivit lägre! Hoppas att det blir samma för dig!

Jag har oxå ilningar, förra gången va det när bäbisen började fixera sig så gissar att det är samma nu..

Har köpt en babyoverall idag och ett babyskydd, så nu är det inga stora inköp kvar, bara lite småsaker som snuttefilt och sånt :) Börjar längta ordentligt nu och ser verkligen fram emot jul och allt som förhoppningsvis kommer innan bäbisen ;)
    Jag har aldrig tvättat det innan faktiskt så jag vet ju inte ens om det kommer bli fint. Men jag tänkte tvätta det i tvättmaskinen med speciellt ulltvättmedel. Men det är ju inte alla skinn som går att tvätta i tvättmaskin.

Hoppas att mina sammandragningar avtar när man får möjlighet att ta det lugnare med.
  • WiMe06

Quatterin - jag hoppas dem ska avta lite, är sjukskriven imorgon och sen ledig måndag så för vi se hur jag gör med dem andra 3 dagarna jag har nästa vecka.

Jag tänkte hinna med att sy en filt till babyskyddet och en amningskudde. Sen tänkte jag göra lite byxor av tyg jag köpte till filten. Det är så mkt man vill hinna med typ, haha. Hoppas jag kommer hinna boa så mkt man vill.

• WiMe06
    FrökenBlå skrev 2015-11-07 17:20:21 följande:
    Får man fråga hur du tvättar fårskinnet? Har med ett och det skulle verkligen behöva en tvätt, men har inte vågat då många säger att man ska ha specialtvättmedel osv?

Jobbigt med så mkt sammandragningar, jag är hemma på grav.penning nu och mina har avtagit mkt när tempot blivit lägre! Hoppas att det blir samma för dig!

Jag har oxå ilningar, förra gången va det när bäbisen började fixera sig så gissar att det är samma nu..

Har köpt en babyoverall idag och ett babyskydd, så nu är det inga stora inköp kvar, bara lite småsaker som snuttefilt och sånt :) Börjar längta ordentligt nu och ser verkligen fram emot jul och allt som förhoppningsvis kommer innan bäbisen ;)
    Har även hittat en annan metod som tydligen ska vara skonsammare mot skinnen än maskintvätt.

Spraya ullen lite lätt med vatten från en blomspruta
    Höll över potatismjöl och gnugga in
    Låt torka och dammsug sedan upp allt potatismjöl
    Potatismjölet drar åt sig smutsen från ullen
    Vädra gärna skinnet i lite fuktigt väder innan, fukten ska tydligen göra att smutsen lossnar lättare. Värt att testa detta istället för att kanske riskera att skinnet blir förstört i maskinen.
  • WiMe06
    fruthomas skrev 2015-11-08 07:45:55 följande:
    Jag har för mig att hon jag köpte mitt fårskinn av sa att det gick bra att tvätta i 30 grader i maskinen. Men jag har aldrig provat och jag vet inget om något speciellt tvättmedel. Det från Ikea har väl ett tvättråd va? Jag har inte använt det sen jag köpte det 'nya ' för ca tre år sen.
    Ulltvättmedel ska är för att det inte ska torka ut när man tvättar det i maskinen tror jag. Vanligt tvättmedel innehåller ämnen som inte är bra för skinnet, så ska du tvätta ditt i maskin rekommenderar jag att du köper ulltvättmedel. Ikeas skinn vet jag faktiskt inget om.
  • WiMe06

Ikväll tog jag mig tiden att sy en babyskyddsfilt. Och jag blev sååå nöjd Har ingen bild på den just nu men kan ta imorgon och lägga upp en bild. Så mysigt att pyssla till liten. Det var så en av dem större grabbarna blev lite avis på filten, haha, för den var så mjuk och gosig.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)