Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

himw skrev 2015-11-09 12:48:00 följande:

Här kommer ett riktigt gnällinlägg.

Jag är nu i vecka 33, jobbar bara halvtid sen ett tag då mitt blodtryck gick upp och bebisen inte mådde bra av att ha en mamma som stressade på jobbet.

Halvtiden har funkat superbra för mig men inte för jobbet som är under en omorganisation som bara kan beskrivas som fullständigt kaos. Mina 4 timmar som jag inte är där har inte blivit ersatta med någon utan mina kollegor har fått tagit det viktigaste jag inte hunnit med i mån av tid. Idag är det 5 veckor kvar tills jag går hem på semester i två veckor innan bebis kommer och min chef har fortfarande inte beslutat om vem som ska ersätta mig.

Bara detta kan få mig att bli väldigt stressad och frustrerad men jag har försökt tänka att det inte är jag som ska lösa det. Vi har gått på föräldrautbildning två gånger tisdagar fram till klockan halv 10- dessa dagar har jag skjutit min arbetstid och börjat halv 10 och jobbat 4 timmar- inget konstigt men chefen har väl mumlat lite.

I förra veckan bokade min BM om vår tid så jag fick gå en halvtimme ifrån jobbet- detta har jag kollat med facket och det har man ju rätt till att göra på arbetstid men min chef hade ingen förståelse alls och ville att jag skulle boka om tiden då jag bara skulle vara där 3 1/2 timme den dagen.

Idag hände ytterligare en liknande grej och stressen på jobbet, den oförstående chefen tillsammans med dom här JÄKLA foglossningarna gjorde att jag fick ett äkta hormonpsykbryt och storgrät i en timme när jag kom hem. Mannen kom hem och tröstade superbra så nu känns det bättre men just nu vill jag inte gå tillbaka till jobbet och det känns så sorgligt då jag trivs så himla bra annars och jag vill inte gå hemma på heltid så här länge innan bebisen kommer.

Jag har försökt att prata med chefen vid ett flertal tillfällen - men han har ingen förståelse alls och behandlar min sjukskrivning som nån slags obekväm ledighet. Sen blir jag orolig för hur min lilla bebis mår av detta då det har dragit och slitigt i magen de dagarna jag stressat mest.

Har ni några kloka ord?

Usch vilken jobbig situation du verkar ha har tyvärr inget bra råd att ge dig. Då jäkla trist med sådana chefer som inte kan förstå någonting.

Min chef var likadan i början (och hon är ändå kvinna och har själv barn) men hon vägrade mig rul på arbetstid så hon gick in i mitt schema och gav mig en kvällstur istället bara så, och jag gjorde verkligen allt för att försöka ändra tid för rul men det gick inte och då ska man ju ha rätt att gå på arb.tid.
    Nu har hon dock ändrat attityd och frågar ofta hur jag mår och hur det går att jobba och sådär, hade en delad tur för ett tag sedan på mitt schema som jag verkligen inte hade klarat att jobba men hon var så hjälpsam och förstående när jag förklarade det för henne.

Vet inte vart jag försöker komma egentligen men jag förstår verkligen hur du känner gentemot din chef och jobbet men du har dina rättigheter och för din och bebis skull så försök att bara koppla bort hans dumheter och stressa inte upp dig över hur han hanterar din sjukskrivning. Han har ju tid att ordna ngn som ersätter dig när du är f-ledig så det är ju bara upp till honom själv när han väljer att ta tag i det. Styrkekramar till dig!!
  • WiMe06

Har just skurat rent hela skafferiet i köket, hittade mjölbaggar i havregrynen i fm och fick typ panik! Så nu har jag typ rensat hela skafferiet på varor och kastat allt i en sopsäck! Så det ekar tomt i skåpet nu. Haha. Men usch så äckligt, har aldrig någonsin varit med om det tidigare. Men nu är jag typ helt slut!

• WiMe06
    himw skrev 2015-11-09 13:39:15 följande:

WiMe06; Tack för pepp, jag har ju haft det tvärtemot- min chef har varit superbra innan min sjukskrivning men är verkligen hemsk nu. I vanliga fall är jag väldigt snabb och effektiv så han har aldrig haft något med mitt jobb att göra innan så jag tror stressen runt att han nu ska sätta sig in i det, lösa ersättningen samt resten av kaoset har nog blivit för mycket men just nu vill jag inte gå tillbaka utan stanna hemma och slippa stressen. Samtidigt som jag inte alls gillar att bara släppa allt.

Förstår verkligen din känsla med att bara släppa allt. Jag har varit sjukskriven nu i helgen och imorgon för mina sammandragningar men jag känner att jag måste jobba mina sista 3 pass för att göra klart en massa saker. Nu går ju jag på grav.penning pga av tungt jobb och för mkt risker med slag nu sista tiden, men jag förstår dig hur du känner när man vill kunna fortsätta jobba med kroppen liksom säger ifrån.

Det är kanske stressen som du säger att fin chef kanske känner av när han plötsligt måste sätta sig in i det. Finns det nån möjlighet att du kan prata med honom och förklara hur du känner eller så? Skulle han lyssna tror du om du gjorde det? Du kan ju trots allt inte stressa på och riskera din och bebis hälsa för att din chef plötsligt får lite extra press på sig, och han har ju trots allt haft tid att förbereda för en vikarie. Hoppas det löser sig för dig.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-09 14:05:37 följande:
    du kommer ihåg att du är SJUKSKRIVEN va? :)  Men jag förstår dig, inte alls trevligt när maten börjar krypa.. urk!!!

Börjar inse att jag nog kommit till ro att min situation är som den är och slutat kämpa i mot den. Dagarna går inte så snabbt, men jag har inte så mkt energi ändå. Igår var jag ute och gick en kortare promenad och fick som jag hade håll fast på hela vänstersida. Blev tvungen att gå i kryptakt hem...
    Haha, ja jag försöker komma ihåg det. På onsdag kommer iallafall en städfirma som gör huset rent från golv till tak, snålheten fick ge vika den här ggn för jag insåg att familjen, jag och bebis kommer nog må bäst av det.

Skönt när man börjar komma till ro i situationen, men jobbigt att inte kunna ta en promenad heller utan att känna av att det är smärtsamt.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-09 17:53:34 följande:
    Vi hade mjölbaggar i skafferiet när vi flyttade in i huset, var ett helvete att bli av med dom. Fick slänga nästan allt och köpa burkar med lock att lägga allt i. Sanerade även alla skåp och då försvann dom. Men har man påsar eller vanliga förpackningar så kommer det nya då det är väldigt svårt att bli av med alla ägg om man inte har möjlighet att frysa ner hela köket.
    Usch, låter inget vidare. Jag har slängt alla mjölpåsar, kartongförpackningar, knäckebröd och liknande. Så det som egentligen fanns kvar var oboy som står i en glasburk med tätslutande lock, pasta som också var i en tättslutande burk, konservburkar med majs och typ soya och sånt i flaskor. Eller ska man kasta det också? Skurade hela skafferiet och kunde inte hitta ngt.
    Men det intressanta var att havregrynen låg i en plastburk med lock så det var ju inte i en påse eller så.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-11-09 22:11:49 följande:
    Vad konstigt att dom hittade in där. Om du har tur så räcker det så! Jag slängde allt och städade, men de kom tillbaka. Städade och städade. Fick slänga allt en gång till och köpte burkar till allt, då efter ett tag var de borta. Usch, jag ryser av tanken på dom, så äckliga!
    Urk! Ja, jag hoppas verkligen att det bara var i den burken dem fanns och ingen annanstans. Usch så vidrigt.
  • WiMe06
    himw skrev 2015-11-10 12:51:21 följande:

Idag så fixade jag klart det mest akuta för denna vecka på jobbet och pratade med mina kollegor om vad som är på gång sen pratade jag med min chef om hur jag känner och uppfattar situationen.

Vi uppfattar den ju såklart helt olika men jag tror han fick en del att tänka på- han sa helt andra saker till mig idag än han tidigare sagt på våra veckomöten som vi har i gruppen så han har nog en del att tänka på.

Sen sa jag att jag sjukskrev mig själv resten av veckan för att se om jag mår bättre och framförallt om sammandragningarna lugnar sig och att är det inte bättre i helgen så kommer jag gå till läkaren och be de sjukskriva mig resten av tiden men att jag hoppas att kroppen känns bättre så jag kan jobba halvtid fram till 14 dec.

Mot chefen känns det bra för nu har jag sagt det mesta jag tänkt på och sen hann jag även prata med den kollega som kommer få ta det mesta under veckan och hon tyckte jag gjorde helt rätt.

Sen var det ju två andra små skator som kom dragande med att de jobbade till dagen innan de födde och att lite sammandragningar och foglossningarna får man nog stå ut med men jag väljer att försöka tänka bort dem och känner mig nöjd med att jag bara ska vila resten av veckan. :)

Superbra att du tog tag i det, styrkekramar till dig!

helt rätt att bara ignorera dem som sa så. Kanske det själva önskade dem hade vågat göra likadant när dem väntade barn. Det viktiga är dig själv och bebis nu. Hoppas du får lite lugn och ro nu och tid att återhämta dig
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-10 09:58:42 följande:

Amalie79; Ja hade också lätt kunnat flytta in där, haha! Vi har inte så mycket retro hemma helt enkelt för att jag inte gått in för inredning, vi har bott i den ena sletna hyresrätten efter den andra och jag kommer mig aldrig för, men detaljer och småinredning får gärna vara 60- och 70-tal. Och babynestet som jag sydde klart igår är äkta 70-talslakan

Åh, vad fint det blev
  • WiMe06

Quatterin - vad duktig du är på att sy, jättefina kläder du gjort

• WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-10 15:37:42 följande:

Nu har jag varit och tagit vaccinet för säsongsinfluensan. Jag var i valet och kvalet men det känns ändå ok att ha gjort det. Barnet får ju antikroppar i några månader efter förlossningen också och med de dagisbaciller jag räknar med att sonen kommer dra hem så känns det tryggast så. Hoppas jag slipper biverkningar!

Jag har också övervägt vaccination faktiskt och kommer att ta det med. Får sprutan genom jobbet så väntar bara på en tid.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)