-
Jag hatar också att städa och skulle nog också kunna tänka mig typ varannan-vecka-städ, men som sagt så fort det gäller övriga utgifter blir jag snåååål! HahaWiMe06 skrev 2015-11-03 18:00:09 följande:Ja, men efter Rut-avdraget är det ju inte så himla dyrt. Skulle dem få städa här så putsar dem fönstren också, så vi ser ut i vinter -
Ja, det hade ju inte varit ngn höjdare precis att föda barn och vara sjuk samtidigt.himw skrev 2015-11-03 17:30:24 följande:Tänker exakt likadant- det stod att kulmen på influensasäsongen var i januari- hade varit hemskt att få värkar när man ligger sjuk men jag vet inte.
Angående storstädningen- det hade jag också velat! Vi tog hjälp av ett företag att rensa alla trädgårdsland för nån månad sen så trädgården skulle vara höstfin och det var guld värt! Stor trädgård och en gravid och en övertidsjobbande man gick inte ihop :)
Vad skönt med lite trädgårdshjälp
det känns som det mesta blivit lite eftersatt här hemma med en man som jobbar långa dagar, mina studier och jobb och sen barnen som man vill ägna all ledig tid åt, då har väl städning fått ta ett kliv åt sidan helt enkelt, haha, sen älskar jag ju inte direkt att städa heller och sen känns det som att när man börjar storstäda så blir man alltid avbruten så man hinner aldrig klart med allt på samma dag iallafall. Och det hade varit såååå skönt att liksom få ett hem som är som när vi flyttade in och allting var helt nytt. Haha, jag får det väl att låta som att vi bor på en soptipp, men så illa är det inte
-
Min snålhet sätter nog också stopp, men en grovstädning överväger jag ändå nu, hade varit skönt att få allt clean när bebis kommer. Våra barn är 6 och 8 och får såklart också hjälpa till, dem städar sina egna rum och får alltid plocka undan sin disk och liknande. Men att plocka undan och sådär får man ju ändå göra själva även om man tar hjälp med "städ". Våra hjälper ju såklart till att dammsuga och skura golv också emellanåt men för min del skulle jag vilja ha en riktig storrengöring gjord hemma.fruthomas skrev 2015-11-05 10:24:34 följande:Jag skulle också gärna hyra in städ, inköp, fönsterputsen och trädgårdsarbetet. Men jag är nog för snål och jag gillar att göra det själv också. Visst är det jobbigare nu. Men man för göra vad man kan och orkar, ta lite var dag så är det inte så mycket som behöver göras när helgen kommer. Mina grabbar 4 & 5 år får ofta hjälpa till. Ibland är det inte så lätt (man får tjata mycket) och inte heller alltid roligt. Men med lite motivation (fika, skura golvet, titta på lego i affären, få en liten godis i afären när man uppför sig eller något annat kul efteråt), lite hot (plockar ni inte upp legot hamnar det i dammsugaren) och samtal om att mamma inte orkar själv nu med bebisen i magen så brukar jag få lite hjälp. Att vara ute och plocka i trädgården en stund är ju bra både för mig och dem och vi gör något tillsammans. För mig är det viktigt att inte visa barnen att saker bara sker utan ansträngning. Sen gör vi ju ofta det tillsammans med barnen, så jag tycker inte att vi alla gånger kunde ha gjort med tiden. Pengarna vi sparar kan vi ju göra annat kul för.
Vi jobbar heltid båda två, min man oftast mer, och vi ser alltid till att ha tid med barnen.
Vi har helt enkelt dragit ner på annat som tar upp mycket tid för många andra. Tex har vi inga tvkanaler (vi kollar på typ svt-play när barnen har somnat), inga gymkort (vi använder naturen) och inga andra konstiga hobbys som tar upp vår tid.
Så jag lider inte så mycket av att vara utan RUT-hjälp, även om det skulle vara skönt att lägga upp benen någon timme extra emellanåt ????
-
Tack för tipset, kollade upp det men tyvärr bor jag nog i för liten stad för det fanns inga erbjudande här omkring.mirakelspektakel skrev 2015-11-03 19:23:03 följande:beroende på vart du bor kan jag verkligen rekommendera att kika på dealarna från groupon eller let's deal. Vi hade en firma som hjälpte oss med flyttstädningen via en groupon deal och sen fick vi ett super erbjudande på underhållstädning varannan vecka, hade bara henne 2 gånger innan snålheten tog mig, men jag drömmer fortfarande om känslan när man kom hem till ett helt nystädat hus! Fantastiskt! Tror vi betalade ca 250 kr per gånger eller nåt (då ingick 3 h städning med vår städutrustning). -
Jag upplever mer att det är ngn som knölar runt i magen, rörelserna är större liksom. Men jag har aldrig riktigt upplevt riktiga "sparkar" den här ggn. Din bebis kanske håller på att fixera sig riktigt nu, därav trycket och sammandragningarna. V 30 för mig (29+3).minahjärtan0609 skrev 2015-11-05 14:01:03 följande:Städhjälp hade ju varit lyxigt! Gott för er som har det.
Är det fler som upplever rörelserna i magen annorlunda? Jag känner inte längre några sparkar. Fick är det mycket rörelse i magen så jag är inte orolig. Tycker bara att det känns som om jag är längre gången än vad jag faktiskt är. V 32 idag. Bebis låg ju med huvudet ner redan för två veckor sedan. Men nu känner jag ett jättetryck neråt och har mycket sammandragningar, det jan även komma en värk någon gång om dagen men inget regelbundet. Ni som fött för tidigt innan. Kände ni på er att det skulle bli så eller kom förlossningen som en överraskning?
Med andra satte förlossningen igång spontant fem veckor för tidigt och jag hade det inte alls på känn. Hade bara lite sammandragningar ibland men inte mkt alls. Så för mig kom det helt oväntat. Är du orolig att det kommer sätta igång snart? -
Skönt för er som blivit sjukskrivna, hoppas det kommer hjälpa er
-
Jobbar min sista dag den 16 november sen går jag på havandeskap och barnen är ju i skolan varje dag fram till 14, men då kommer jag lägga fokus på att klara av så mkt studier som möjligt innan bebis kommer.fruthomas skrev 2015-11-05 15:58:45 följande:Plocka upp sina leksaker och ta undan sin disk är ungefär det jag begär, med lite hjälp av mig så klart. Jag har precis gått på helt havandeskap och kommer ha lite tid hemma som barnen är på dagis (15h/vecka). Då kommer jag försöka göra storstädet och förbereda inför lill*ns ankomst. Min kropp säger ifrån numera och jag var de sista 6 veckorna innan jag gick på havandeskap sjukskriven 25%. Jag klarade inte av att stå upp hemma efter en 7-16 dag på jobbet (hemtjänst). -
Jag har aldrig varit med om det. Jag har ju haft och får en hel del ont i magen när jag jobbar, stressar upp mig eller härjar för mkt hemma. Min bm frågade om jag hade mkt sammandragningar och om jag blött ngt när jag berättade för henne men det har jag inte. Då sa hon till mig att om du får nån blödning eller att sammandragningarna gör ont måste du höra av dig. Vill inte göra dig mer orolig men jag hade ringt till förlossningen om inte din bm tar dig på allvar. Men jag tycker också du bör sjukskriva dig och ta det riktigt lugnt. Ring till förlossningen och se om ngn läkare där kan sjukskriva dig. Hoppas det håller sig lugnt, förstår att du inte vill föda barn redan.minahjärtan0609 skrev 2015-11-06 09:32:15 följande:Nu har jag börjat få ljusrosa flytningar. Har extremt mycket sammandragningar och en del värkar. Känner mig faktiskt orolig. Ringde BM men känner inte att hon tog mig på allvar alls. Det är helt normalt när man fött flera barn osv. Är det det? Ni som fött flera barn? Jag har verkligen inte lust att föda barn i v 32. Hon tyckte att jag skulle sjukskriva mig och vara hemma men kunde inte erbjuda mig någon läkartid förrän om två veckor. Känner mig mycket förvirrad. Det går ju inte vara hemma från jobbet i två veckor utan läkarintyg.
-
Mina bröst är också väldigt ömma, men tycker inte dem ändrat sig ngt sorlet sedan början av graviditeten, storleksmässigt håller dem samma storlek ännu, ja dem blev ju större i början men sen har dem inte växt mer.mirakelspektakel skrev 2015-11-06 17:20:50 följande:Ser inte fram emot de första dagarna mina bröst har vart så ömma att de typ gjort ont när någon tittar på dem :) Jag blir bara så fundersam då de är så ojämnt hårda/svullna...
Vilken vecka är du i? Antar att råmjölken rinner till olika för alla, brukar den komma tidigare om man inte är förstagångsföderska?
Har inte börjat läcka ngt ännu och jag har ju två barn sedan innan, så det är nog väldigt individuellt för både förstföderskor och omföderskor. Jag är i v 30 nu. -
Haha, känner också igen det där och då var jag ändå inte mer än 20 när jag gick f-utbildning. Men jag fick inte ut särskilt mkt av det, inte ens några att umgås med under ledigheten då alla andra var äldre och mest såg ner på en som ung förälder. Haha.amalie79 skrev 2015-11-05 21:46:40 följande:Idag var vi på föräldrautbildning. Kändes lite som föräldraskap för dummies :) sambon som gått innan hade varnat mig men blev ändå lite full i skratt.
Barnmorskestudenten som höll i det var helt underbar. En varm, afrikansk kvinna runt 40 med nära till skratt, som jobbat flera år som barnmorska i hemlandet. Hon kommer bli en jättebra barnmorska, hade lätt kunnat tänka mig henne:)
Men resten... En kvinna förstod inte ett ord svenska och skulle haft bulgarisk tolk som avbokat. De fick ringa någon på hennes mobil och förklara att hon fick gå hem igen.
Vi var de enda två med svenska som modersmål men det hade jag räknat med och alla andra verkade förstå.
Det vi pratade om var väldigt pedagogiskt, och jag förstår att de måste vara så tydliga - de är vana vid folk som har svårt med språket. Har känt detsamma med min barnmorska, hon är ibland lite övertydlig.
När hon tog fram en plastdocka med en moderkaka i ett rep och började trycka ihop den genom en plastmodell av ett bäcken -"detta hara ar kviinas beeecken", då började jag nästan skratta.
Det kanske alltid ungefär samma innehåll men det kändes lite som föräldraskap för mentally challenged typ :)
Denna ggn går vi ingen f-kurs.