• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • minahjärtan0609

Det blir ingen sjukskrivning för mig. Det är tvär nej från både Mvc och vct. De beviljar ingen sjukskrivning efter v 34 då det är ofarligt att föda. Känner mig fruktansvärt besviken. Får ta mig en funderare idag på hur jag ska göra. Om jag ska ta föräldradagar eller gå och jobba på fredag.
    Man skulle ha varit man och haft ont i knät, hade varit enklare.

• amalie79
    kindofnothing skrev 2015-12-09 07:37:34 följande:

Jag o sambon är helt novisar o pratade om ett par saker igår kväll som ni gärna får hjälpa till med.

Hur vet man vilka blöjor man ska ha? Storlek? Märke? Hur många paket behöver man ha hemma?

Vi har fått ärva en del kläder men behöver nog köpa några pyjamasar. Hur vet man vad som är en pyjamas i affären? Kanske jättekonstig fråga, haha! Ska man köpa 56 o hoppas på att det passar o att man kan vika upp ärmarna? Surt att köpa 50 som man hört att vissa barn inte ens kan ha!

Vi fick hem en rabattkupong på libero stl 1 o 2. Sambon har ju lite koll sedan innan och säger att Pampers var bäst till hans barn iof.

Men vi bor i en storstad, blöjor finns att få tag på dygnet runt, vi tänker inte köpa hem en massa, det går väl att fixa snabbt när man vet vad som är bäst tänker jag.

Jag som är förlossningsnojig är inte ett dugg nojig över att inte ha väskan klar osv. Där är jag mer " ja men allt går väl att fixa". Är väl för att jag hoppas vara lika kaxig som min syster som kom hem på morgonen efter ett dygn och gick på barnvagnspromenad på eftermiddagen :)

Nej men skämt åsido, klart vi ska försöka ha saker klara, men det viktigaste är ju att babyskyddet hinner Komma så jag slipper ta vagnen hem med bebis :)
  • amalie79

[quote=76097313][quote-nick]minahjärtan0609 skrev 2015-12-09 08:36:18 följande:[/quote-nick]Det blir ingen sjukskrivning för mig. Det är tvär nej från både Mvc och vct. De beviljar ingen sjukskrivning efter v 34 då det är ofarligt att föda. Känner mig fruktansvärt besviken. Får ta mig en funderare idag på hur jag ska göra. Om jag ska ta föräldradagar eller gå och jobba på fredag.

Man skulle ha varit man och haft ont i knät, hade varit enklare.[/

Men så dumt. Klart det är bättre att bebis stannar där inne än föds tidigare, även efter v 34.

Ta föräldradagar tycker jag. Det tänker jag göra för de sista veckorna. Även jag vill vara hemma lite grann innan det är dags.

• amalie79

Jag o sambon är helt novisar o pratade om ett par saker igår kväll som ni gärna får hjälpa till med.

Hur vet man vilka blöjor man ska ha? Storlek? Märke? Hur många paket behöver man ha hemma?

Vi har fått ärva en del kläder men behöver nog köpa några pyjamasar. Hur vet man vad som är en pyjamas i affären? Kanske jättekonstig fråga, haha! Ska man köpa 56 o hoppas på att det passar o att man kan vika upp ärmarna? Surt att köpa 50 som man hört att vissa barn inte ens kan ha!

Vi har köpt det mesta i 56 eller dubbelstorlek 50-56. Tänker som så att är bebis pytteliten så får sambon stanna i köpcentrat som ligger på vägen och plocka åt sig lite 50 när han hämtar hem oss.

Har inte köpt något större, vet att vi kommer få av mamma Och 62 osv vill jag handla själv när jag vet vem och vad det är som ligger därinne:)

Ska även gå igenom min systers lådor, tydligen hade hon en del mysiga varma tröjor och fleece byxor och så, hon har också en januariflicka
  • Eleonor01

Min erfarenhet av blöjor är att Libero är bäst. Pampers tycker jag luktar konstigt. När sonen sen blev större använde vi dock Pampers som natt blöja. Upplevde att de klarade mer vätska å läkte mer sällan men det är otroligt individuellt. Har köpt libero nr 1. Sen brukar vi få två paket på BB, en av var sort som sponsring å lite presenter i en väska i form av nån leksak rabattkuponger etc. Kanske inte det finns på alla BB dock. Möjligt att de har tagit bort det här med. Har inte frågat så jag har packat ner några blöjor redan för säkerhets skull
  • mitthemligajag
    qatteriin skrev 2015-12-08 21:54:44 följande:
    Den hade vi också! En i turkost mönster. Jag pimpade den med strass, haha.
    Stiligt haha ;) !! Tyckte den var helt okej första tiden men ju äldre hon blev desto mer saker med mat och leksaker, den blev lite trång då!
  • mitthemligajag
    Seven Costanza skrev 2015-12-08 23:07:18 följande:

Hur ovanligt är det att ha förlossningsvärkar men som inte gör ont utan känns som vanliga sammandragningar? Jag träffade en kvinna idag som fött sitt tredje barn i badrummet för att hon aldrig fått onda värkar. Allt hade dock gått bra. Vet dock inte när vattnet gick för henne men undrar hur man ska tänka kring det - alltså hur långt efter att vattnet går börjar man normalt känna onda värkar? Låter ju skitläskigt att inte fatta att det är på gång.

Och den här slemproppen, hur vanligt är det att man inte märker när den kommer ut? Hur långt innan barnet föds brukar den komma ut?

Oj villken "lycka" att inte behöva ha ont haha, nä om jag hade fått en sån förlossning hade jag förmodligen velat kännt lite smärta ändå! Jag har faktiskt hört två st i min omkrets som startat sina förlossnings med vattenavgång och dom både är födda för tidigt ( v 34 v 35). Och mkn slemmis släppte sist 5 dagar innan meden min väns släppte i vecka 31! :) så olika de där med just med vattnet tror jag faktiskt det är ovanligt att vattnet går innan värkarna, eftersom att de är värkarna som sätter igång kroppen så att just sådana saker som att vattnet ska gå kan hända :)
  • WiMe06

Fick ett paket med några stlk 1 och några stlk 2 i Liberos babybox, sen har jag köpt till ett litet paket stlk 1 och ett litet paket stlk 2 från Libero med en rabattkupong jag fick. Har även en rabattkupong på 50 kr på Liberos nya blöjor touch som jag tänkte utnyttja, den går ut innan bebis är beräknad så tänkte köpa ett paket stlk 2, sen kommer jag inte köpa mer blöjor förrän man vet. Till våra killar hade vi Liberos prematur i kanske 2 veckor innan dem kunde ha stlk 1. Sen är det som quatterin skrev, en del föredrar Pampers en del Libero och en del helt andra märken. För oss växlade det en del under tiden dem växte vilka som satt bäst.

Gällande pyjamas är den oftast en heldress i bomull (ej velour eller liknande) med knappar eller dragkedja hela vägen ner i ena benet. En del pyjamas har även fötter men jag skulle rekommendera er att satsa på pyjamas utan fötter, man kan vika upp när den är förstor och dem kan ha den lite längre för det finns inga fötter som tar emot när dem växer ur den, samt rekommenderar jag med dragkedja, det underlättar blöjbytena nattetid. Inga jobbiga knappar man lätt knäpper fel när man är lite halvtrött eller sådär
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-09 08:36:18 följande:

Det blir ingen sjukskrivning för mig. Det är tvär nej från både Mvc och vct. De beviljar ingen sjukskrivning efter v 34 då det är ofarligt att föda. Känner mig fruktansvärt besviken. Får ta mig en funderare idag på hur jag ska göra. Om jag ska ta föräldradagar eller gå och jobba på fredag.

Men fasen vad surt. Hoppas du kan lösa det iallafall.
  • qatteriin
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-09 08:36:18 följande:

What?! Men är de dumma i huvudet helt eller?! Åh vad arg jag blir för din skull!!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)