• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-08 19:51:29 följande:

Tack allihopa! Jag gjorde en schablon för bokstäverna genom att skriva ut namnet från datorn i lämplig font i lagom storlek, klistra upp papperet på en bit flingkartong och skära ut bokstäverna. Lite pilligt men blir bra, hade jag försökt mig på att skriva på frihand så hade ingen sett vad det skulle stå.

Jag har så mycket idéer men ingen som kan utföra dem om jag inte gör det, haha. Sist bad vi svärmor virka en filt med mormorsrutor till barnvagnen... Hon virkar liksom i sömnen nästan. Nåja, hon tyckte rutorna blev så små så hon gjorde dem gigantiska istället och filten blev så stor att den nästan funkar som överkast till en normalstor säng. Så det gör vi inte om, hehe. Hon erbjuder sig inte heller. Men idag när jag beklagade mig till min mor över mitt dåliga samvete för att jag inte hinner sy ett lapptäcke till bebis som jag gjorde till Axel, så blev hon sugen själv på det projektet, så kanske får bebis ett lapptäcke ändå. Det är så roligt att hon är sugen på att sy, hon är pensionerad syfröken och fick sluta pga artros i händerna och komplikationer från karpaltunnelsyndrom som innebär att hon förlorat känseln i fingertopparna. Så hon har väldigt svårt att handarbeta, men hon blev visst helt biten efter att ha lagat min vinterkappa!

Åh va roligt att din mamma kan göra något pyssel igen! Måste ju vara jättejobbigt annars med händerna. Min svärmor har också gjort en filt med mormorsrutor och jag har sett rutorna var för sig men har inte sett filten sedan den blev färdig så jag vet inte hur stor den blir, men jag hoppas att den inte blir för stor. Hon skulle nog bli ledsen om vi inte använde den. Jag tror att hon gärna vill hjälpa till med det HON är bra på (min mamma kan inget om handarbete) för att det är ju tyvärr vanligt att farmor och farfar hamnar lite i skymundan av mormor och morfar - eller jag vet ju inte om det är något hon medvetet tänkt på men ändå. Makens syskon är singlar och enligt utsago helt ointresserade av barn så detta är eventuellt hennes enda chans till barnbarn så det kan ju vara därför också
  • Seven Costanza
    Förstaförsökaren26 skrev 2015-12-08 19:53:53 följande:

Haha oj lite fel skrivet ;) menade så klart att hon var beräknad 15 dec 2013 å kom 31 december 2013. Dvs samma år å inte 2 år senare :) hehe

Haha nä det var väl en jäkla tur
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-12-08 19:26:40 följande:
    Jag tror hon menar bf 151213 och bebis kom 151231... Kanske :)

Jag vill ha en ny väska och därför har jag inte packat något än... Känner att jag behöver något stort och rymligt så jag får plats med saker åt båda barnen. Var missnöjd med min förra Skötväska, var så mycket fack i den att man nästan inte fick plats med något. Nu kör jag på en liten ryggsäck som ligger i sidokorgen på vagnen, men det kommer ju inte att fungera.
    Har plockat fram bebiskläder iaf och gjort iordning lite hyllor åt bebis. Ska titta på säng imorgon också! Men jag har inte hittat några kläder lillen ska ha på BB och hem.
    Fyndade idag också, handlade på Willys och dom hade rabattkuponger med värdet 25kr på valfri Pampers newborn, storlek 1 kostar 33kr (för 24st), med avdragen rabatt betalade jag 8kr! Ska dit och handla mer :)

Idag har min mage sjunkit ner som bara den, har även fått påpekanden om det. Har också känt ett väldigt tryck i baken, det har jag inte varit med om innan. Och förvärkar börjar göra sig kända också. Men oroar mig inte för att få för tidigt, ingen annan har gjort det så denna stannar nog ett tag till också.
    Måste bara flika in med ett litet tips! Vi har letat sköterska som galningar, egentligen ända sedan dottern låg i magen hehe! Men nu jäklar har vi hittat rätt! Gå in på eBay, vi är så galet böjda med vårt köp därifrån!! Slänger in ett inlägg från min blogg så kan ni se bilder där :) för under 300 kr och den är stor och rymlig med massvis av fack

camilla3614.vimedbarn.se/skotvaska-2/
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-08 20:00:27 följande:

Åh va roligt att din mamma kan göra något pyssel igen! Måste ju vara jättejobbigt annars med händerna. Min svärmor har också gjort en filt med mormorsrutor och jag har sett rutorna var för sig men har inte sett filten sedan den blev färdig så jag vet inte hur stor den blir, men jag hoppas att den inte blir för stor. Hon skulle nog bli ledsen om vi inte använde den. Jag tror att hon gärna vill hjälpa till med det HON är bra på (min mamma kan inget om handarbete) för att det är ju tyvärr vanligt att farmor och farfar hamnar lite i skymundan av mormor och morfar - eller jag vet ju inte om det är något hon medvetet tänkt på men ändå. Makens syskon är singlar och enligt utsago helt ointresserade av barn så detta är eventuellt hennes enda chans till barnbarn så det kan ju vara därför också

Haha ja alltså svärmors rutor var ungefär 3 dm varje ruta, jag vet inte riktigt hur hon tänkte där! Vi har använt det ändå men inte till det som detvar avsett för. Men de köper inte självmant presenter eller julklappar till sonen heller så jag är inte så förvånad. Deras enda barnbarn också och min svåger lär aldrig få några ungar. Men det är som det är, sonen älskar dem ändå och de älskar ju honom på sitt sätt.
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-12-08 20:02:24 följande:
    Måste bara flika in med ett litet tips! Vi har letat sköterska som galningar, egentligen ända sedan dottern låg i magen hehe! Men nu jäklar har vi hittat rätt! Gå in på eBay, vi är så galet böjda med vårt köp därifrån!! Slänger in ett inlägg från min blogg så kan ni se bilder där :) för under 300 kr och den är stor och rymlig med massvis av fack

camilla3614.vimedbarn.se/skotvaska-2/
    Det ska jag absolut kolla upp, tack :)
    Jag har ett litet bekymmer med att inte hitta alla grejer när det blir för många fack bara...
  • mirakelspektakel
    kindofnothing skrev 2015-12-08 16:41:36 följande:
    Jag har ont i ljumskarna (framförallt vänster) o känner igen känslan av att vilja lyfta magen. Beror enligt både bm o sjukgymnast på framfogen (har ont mellan benen där den är också). Ljumsken gör framförallt ont när jag lyfter benen. Fått ett brett fogbälte från sjukgymnasten som hjälper mig att kunna gå (ok iaf)
    Tack för info, gör mest ont på vänster på mig med. Klart som f-n att jag ska få foglossning också. Jag antar att jag får höra av mig till en sjukgymnast, kanske slipper skaffa en TENS utan kan få det via sjukgymnasten? 
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-08 19:25:38 följande:

Jag och sonen har pysslat lite ikväll, jag orkade, wohoo! Så nu är det bäst att det blir en Sally! Glad att jag fick till att göra en eftersom sonen fick en som förstaplagg.

Super fin!!! Eftersom vi inte bestämt namn så ska jag skriva Lillutt på en eller två av de neutrala tråkbodysarna som jag köpt. Kan bara inte bestämma mig om jag ska använda textilfärg eller brodera. Tål din textilfär med glitter mer än 30 graders tvätt?
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2015-12-08 20:47:22 följande:

Super fin!!! Eftersom vi inte bestämt namn så ska jag skriva Lillutt på en eller två av de neutrala tråkbodysarna som jag köpt. Kan bara inte bestämma mig om jag ska använda textilfärg eller brodera. Tål din textilfär med glitter mer än 30 graders tvätt?

När man strukit på den klarar den 40 grader utan problem, funkar nog med 60 också om det kniper. Sonens senaste tröja har vi tvättat oräkneliga gånger (på 40) och den glittrar fortfarande precis lika mycket. Brukar tvätta utochin. Broderi är ju himla fint annars, det fixar inte jag!
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-08 20:06:48 följande:

Haha ja alltså svärmors rutor var ungefär 3 dm varje ruta, jag vet inte riktigt hur hon tänkte där! Vi har använt det ändå men inte till det som detvar avsett för. Men de köper inte självmant presenter eller julklappar till sonen heller så jag är inte så förvånad. Deras enda barnbarn också och min svåger lär aldrig få några ungar. Men det är som det är, sonen älskar dem ändå och de älskar ju honom på sitt sätt.

Jaha haha, nej men svärmors är nog max 1 dm per ruta så det blir nog bra. Jo, man får väl se om intresset mattas av med tiden men just nu är bådas föräldrar väldigt exalterande även om de tycker det är surt att de äntligen ska få första barnbarnet och så är vi inte ens i samma land. Vi är tacksamma för den uppmärksamhet barnet får för man vet ju aldrig om det håller i sig.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-12-08 19:57:23 följande:
    Haha, tycker alltid att det är svårt att få plats med allt man ska ha i en väska, har en tendens att alltid försöka trycka i för mycket.
    Funderar på om jag ska försöka hitta en större handväska, nått bagaktigt och köpa barnvagnskrokar till. Jag gillar littlelephant men tycker att de är lite för dyra eftersom att jag sällan har samma väska en längre period. Har dock hintat min sambo lite om att en sån står med på min önskelista till jul... Har också försökt få honom till att förstå att jag vill ha en ring... Får se om det blir något av det. Vi har lite olika prioriteringar, han tittar mest på bilar istället just nu.
    Det har du så rätt i, jag har killarnas skötväska kvar så funkar inte denna eller jag inte hittar ngn annan får jag väl rota fram den, haha.
    Gillar också littlephant, men för dyr tycker jag. Har kikat mkt på jujubes väskor också, men tycker dem är dyra med. För snål helt enkelt, haha. Men vi hittar säkert ngt till slut en vanlig snygg väska funkar ju också alldeles utmärkt
Svar på tråden BF Januari 2016 :)