• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    mitthemligajag skrev 2015-12-09 09:10:56 följande:

Oj villken "lycka" att inte behöva ha ont haha, nä om jag hade fått en sån förlossning hade jag förmodligen velat kännt lite smärta ändå! Jag har faktiskt hört två st i min omkrets som startat sina förlossnings med vattenavgång och dom både är födda för tidigt ( v 34 v 35). Och mkn slemmis släppte sist 5 dagar innan meden min väns släppte i vecka 31! :) så olika de där med just med vattnet tror jag faktiskt det är ovanligt att vattnet går innan värkarna, eftersom att de är värkarna som sätter igång kroppen så att just sådana saker som att vattnet ska gå kan hända :)

Nja, det är nog inte så enkelt att det är värkarna som sätter igång kroppen, med tanke på att det finns de som mig vars vatten gått utan tillstymmelse till värk innan. Man vet ju inte varför förlossningar startar, men att det lutar åt att det är bebis själv som "bestämmer" det på något vis genom att trigga vissa hormoner. På nåt outgrundligt sätt.
  • fruthomas
    Seven Costanza skrev 2015-12-09 00:41:16 följande:

Haha som snor, låter lite halväckligt Tack för infon!

Jag har heller inte tappat hela slemproppen vid mina tidigare fl. Den har kommit lite allt eftersom, ungefär som snor ja. Segt lite klumpigt ibland och oftast lite slajmigt. Sen har mina startat med värkar. Hinnorna har de tagit på sjukhuset. Inga förvärkar har jag haft direkt heller så när det har startat har jag vetat det ändå.
  • Nettiis

Inatt har jag haft så svårt att sova, sover bättre när sambon åkt till jobbet, men då skulle ju snickarna byta dörrar i vårt bostadsområde så de låter ju en hel del just nu..

Åh ville bara få någon timmes sömn till då vi ska iväg ikväll och jag vill så gärna orka lyssna på hela föreläsningen..

• Blgebo
    WiMe06 skrev 2015-12-09 06:00:22 följande:
    Håller med dig precis, hade också gärna fått ngn förvarning, haha. Iofs var ju min förra förlossning som dem som är med i en film, haha. Man står mitt uppe i ngt och så plötsligt så säger det bara splash på golvet, oupps vattnet gick visst. Och sen några timmar senare var allt igång och ytterligare 2 timmar senare var han ute.
    Hoppas på liknande denna ggn. Men så blir jag lite orolig för alla säger typ att nr tre är den som ska trilskas lite mer.

Ni som fött 3 eller fler barn, var tredje förlossningen den värsta?
    Nej, trean var bäst.  
    Tre timmar från första känningen, hon bara gled ut utan att jag behövde krysta, och ingen bristning. Kanon. 
    Trean brukar inte vara värst, men annorlunda.  
  • Eleonor01

Tul visar -10% samma som första gången. beräknad födelsevikt ca 3000-3200g. Samma som min förstfödde. Känns bra så inga fler tul är planerade! :))

• Hame
    minahjärtan0609 skrev 2015-12-09 08:36:18 följande:

Det blir ingen sjukskrivning för mig. Det är tvär nej från både Mvc och vct. De beviljar ingen sjukskrivning efter v 34 då det är ofarligt att föda. Känner mig fruktansvärt besviken. Får ta mig en funderare idag på hur jag ska göra. Om jag ska ta föräldradagar eller gå och jobba på fredag.
    Man skulle ha varit man och haft ont i knät, hade varit enklare.

Så konstigt! Jag är sjukskriven fram till bf, det borde ju inte vara någon skillnad för att du klarade att jobba längre?! Ja man skulle nog varit man i många sammanhang..

Jag tycker du ska vara snål med dina föräldradagar och helt enkelt vara sjuk mycket. Gå hem när du känner att du inte orkar, du får ju vara hemma upp till en vecka utan sjukintyg. Sedan frår du jobba någon dag och sedan vara sjuk igen. 
  • Hame

Min förra förlossning började med att slemproppen gick ungefär två dagar innan bebisen föddes. Sedan hade jag molvärk och var dålig i magen, och sedan gick vattnet a lá Hollywood Tungan ute

Åkte in på förlossningen för att de skulle kontrollera att det verkligen var vatten, 4 timmar senare var det färdigt. Hoppas på liknande förlopp för det var så tydligt!

• WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-12-09 10:27:14 följande:

Tul visar -10% samma som första gången. beräknad födelsevikt ca 3000-3200g. Samma som min förstfödde. Känns bra så inga fler tul är planerade! :))

Åh, vad skönt att den lille växer på bra toppen!!
  • WiMe06
    Blgebo skrev 2015-12-09 10:00:05 följande:
    Nej, trean var bäst.  
    Tre timmar från första känningen, hon bara gled ut utan att jag behövde krysta, och ingen bristning. Kanon. 
    Trean brukar inte vara värst, men annorlunda.  
    Åh, vad skönt att höra. Hoppas det blir så här med då. Varför ska alla skrämma upp en hela tiden? alla har typ sagt till mig att räkna med att det kommer bli din värsta förlossning, nr tre brukar bli det.
  • minahjärtan0609
    Hame skrev 2015-12-09 10:27:55 följande:

Så konstigt! Jag är sjukskriven fram till bf, det borde ju inte vara någon skillnad för att du klarade att jobba längre?! Ja man skulle nog varit man i många sammanhang..

Jag tycker du ska vara snål med dina föräldradagar och helt enkelt vara sjuk mycket. Gå hem när du känner att du inte orkar, du får ju vara hemma upp till en vecka utan sjukintyg. Sedan frår du jobba någon dag och sedan vara sjuk igen. 

Jag har nu funderat fram och tillbaka och bestämt mig. Jag jobbar på fredag. Gör det till ett avslut med barnen och jobbar dörmed min sista dag. Nästa vecka tar jag föräldrardagar och 19 dec -7jan "jobbar" jag igen eftersom det är betalt jullov. Inser att jag har det ganska bra ändå som har två veckors fullt betalt över julen. Då blir det att jag offrar 5 föräldrardagar helt enkelt. Det är på gott och ont att vara lärare, inga semesterdagar att styra över själv men skön ledighet när det är lov. Det känns bättre att avsluta på fredag och säga hej då känner jag så vet barnen att jag försvunnit samt att jag kan koppla bort jobbet helt och hållet nästa vecka och slipper sitta och skriva lektionsplaneringar varje kväll. Nu väntar jag bara på klartecken från min chef men jag har svårt att se att hon skulle motsätta sig då vikarie är på plats.

Anledningen till att jag inte får någon sjukskrivning är just som du säger att jag kämpade på för länge. Hade jag haft en pågående sjukskrivning hade jag fått fortsätta men de beviljar inga nya.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)