• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-08 23:07:18 följande:

Hur ovanligt är det att ha förlossningsvärkar men som inte gör ont utan känns som vanliga sammandragningar? Jag träffade en kvinna idag som fött sitt tredje barn i badrummet för att hon aldrig fått onda värkar. Allt hade dock gått bra. Vet dock inte när vattnet gick för henne men undrar hur man ska tänka kring det - alltså hur långt efter att vattnet går börjar man normalt känna onda värkar? Låter ju skitläskigt att inte fatta att det är på gång.

Och den här slemproppen, hur vanligt är det att man inte märker när den kommer ut? Hur långt innan barnet föds brukar den komma ut?

Det är bara för ca 20 % som förlossningen startar med vattenavgång. Slemproppen märker man inte alltid när den går och den kan återbildas hela tiden, jag skulle tro att min gick efter att vattnet gick men vet inte. Jag fick onda värkar så fort vattnet gått men de var tyvärr inte effektiva förrän efter nästan ett dygn, jag öppnade mig ingenting alls, så det är helt individuellt. Men om vattnet går ska man iaf in på kontroll så de har koll på om de måste sätta igång en senare för infektionsrisken. Det är nog väldigt ovanligt att få förlossningsvärkar som inte gör ont.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-12-09 06:22:00 följande:

Det är bara för ca 20 % som förlossningen startar med vattenavgång. Slemproppen märker man inte alltid när den går och den kan återbildas hela tiden, jag skulle tro att min gick efter att vattnet gick men vet inte. Jag fick onda värkar så fort vattnet gått men de var tyvärr inte effektiva förrän efter nästan ett dygn, jag öppnade mig ingenting alls, så det är helt individuellt. Men om vattnet går ska man iaf in på kontroll så de har koll på om de måste sätta igång en senare för infektionsrisken. Det är nog väldigt ovanligt att få förlossningsvärkar som inte gör ont.

Aha jag hade fått uppfattningen att det vanligaste var att vattnet gick först men okej, bra att veta. Vad jobbigt att ha onda värkar så länge! Jag hoppas slippa det, men om det börjar på nyårsafton kan jag tänka mig att ha onda värkar i ett dygn för att komma över årsskiftet .
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-12-09 06:59:21 följande:

Aha jag hade fått uppfattningen att det vanligaste var att vattnet gick först men okej, bra att veta. Vad jobbigt att ha onda värkar så länge! Jag hoppas slippa det, men om det börjar på nyårsafton kan jag tänka mig att ha onda värkar i ett dygn för att komma över årsskiftet .

Ja det är ju typ bara det man hör om, och ser på filmer! Mitt vatten gick inte heller sådär filmiskt med ett splash utan det rann lite när jag var på toa, så när jag ringde förlossningen så trodde de inte det var vattnet, men själv var jag rätt övertygad och jag hade ju rätt. Men jag tror värkarna hade blivit mer effektiva om det splashat, eller så låg ungen bara så långt nere som en propp så att det inte KUNDE splasha, hehe. Både för min syster och min mamma har det börjat med vattenavgång så jag var rätt övertygad om att det skulle göra det för mig med. Får se hur det blir den här gången!

Ja det var inget vidare med så lång tid med onda värkar utan att de hade effekt, jag hoppas det går fortare den här gången. Men som du säger, just för nyårsafton kan man ju göra ett undantag, haha!
  • Seven Costanza

Ikväll har vi förresten tvättat de minsta bebiskläderna, så små och gulliga . Imorgon kväll efter min tenta tänkte jag försöka packa sjukhusväskan - på mitt papper stod det att de rekommenderar att göra det en månad före förlossningen så det skulle ju ha gjorts idag då... Det känns dock inte alls som att det är något på gång så det kan nog lätt vänta till imorgon kväll. För övrigt är jag snart på väg att efterlysa spjälsängen vi beställde den 27/11. Madrassen kom efter bara 2-3 dagar men spjälsängen har vi inte sett röken av. Man vill ju bara ha allt på plats .

• Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-12-09 00:08:29 följande:
    Okej va synd att alla inte märker slemproppen. Jag skulle tycka att det vore lugnande om man såg några tecken i taget på att det är på gång, typ att en vecka före går slemproppen, sedan går vattnet och sedan kommer värkarna, men jag tycker det är bra att få höra att man inte kan räkna med det. Jag tycker inte om överraskningar
    Slemproppen kan släppa gradvis under hela graviditeten men den återbildas hela tiden så det behöver absolut inte vara något tecken. Håller med om att man VET när det startar. De som säger att de inte gjorde det är en försvinnande liten andel
  • Eleonor01
    qatteriin skrev 2015-12-09 06:22:00 följande:
    Min som föddes nästan m hinnorna på huvudet. Vattnet gick aldrig utan han va påväg att födas m fostervattnet runt sig. Kommer inte ihåg vad de kallade det.... Kungafödsel eller nåt... De tog sönder hinnorna två minuter innan han kom ut typ
  • kindofnothing
    mirakelspektakel skrev 2015-12-08 21:51:54 följande:

Du behöver inte be om ursäkt. Jag ä bara bitter, jag är ju redan sjukskriven och har vart det i evigheter (känns det som), jag har klarat den psykiska biten rätt bra hittills - har lyckas njuta de stunder jag inte kräkts eller haft yrsel. Men nu, fasen det gör ont så fort jag rör mig, bröt ihop totalt precis innan middagen, känner mig som en fånge i min egen kropp...

Ja jag har förstått det. Låter som en orimligt jobbig graviditet. Skönt för dig att det snart borde vara över :)
  • kindofnothing

Jag o sambon är helt novisar o pratade om ett par saker igår kväll som ni gärna får hjälpa till med.

Hur vet man vilka blöjor man ska ha? Storlek? Märke? Hur många paket behöver man ha hemma?

Vi har fått ärva en del kläder men behöver nog köpa några pyjamasar. Hur vet man vad som är en pyjamas i affären? Kanske jättekonstig fråga, haha! Ska man köpa 56 o hoppas på att det passar o att man kan vika upp ärmarna? Surt att köpa 50 som man hört att vissa barn inte ens kan ha!

• minahjärtan0609
    Seven Costanza skrev 2015-12-08 23:07:18 följande:

Hur ovanligt är det att ha förlossningsvärkar men som inte gör ont utan känns som vanliga sammandragningar? Jag träffade en kvinna idag som fött sitt tredje barn i badrummet för att hon aldrig fått onda värkar. Allt hade dock gått bra. Vet dock inte när vattnet gick för henne men undrar hur man ska tänka kring det - alltså hur långt efter att vattnet går börjar man normalt känna onda värkar? Låter ju skitläskigt att inte fatta att det är på gång.

Och den här slemproppen, hur vanligt är det att man inte märker när den kommer ut? Hur långt innan barnet föds brukar den komma ut?

Mina förlossningar har startat på samma vis. Först en tydlig slempropp. En eller två dagar senare började värkarna som jag inte kunde ta miste på, de kom till en början med 20 min mellanrum för att successivt bli tätare. Vattnet gick aldrig för mig utan de tog hål på hinnorna på förlossningen strax innan krystvärkarna.
    Det jag oroar mig för denna gången är att förloppet ska bli helt annorlunda och att jag inte ska veta när det är dags. Så din oro är inte konstig, det är ju första gången. Jag är ju nojjig tredje gången liksom

Nu ska jag ringa runt och jobba för en sjukskrivning.
  • qatteriin
    kindofnothing skrev 2015-12-09 07:37:34 följande:

Jag o sambon är helt novisar o pratade om ett par saker igår kväll som ni gärna får hjälpa till med.

Hur vet man vilka blöjor man ska ha? Storlek? Märke? Hur många paket behöver man ha hemma?

Vi har fått ärva en del kläder men behöver nog köpa några pyjamasar. Hur vet man vad som är en pyjamas i affären? Kanske jättekonstig fråga, haha! Ska man köpa 56 o hoppas på att det passar o att man kan vika upp ärmarna? Surt att köpa 50 som man hört att vissa barn inte ens kan ha!

Med blöjorna - det vet man inte. Man får prova sig fram, och olika blöjor sitter olika bra på olika ungar. Vi fick lite blöjor i Liberos babybox så vi har köpt några paket Pampers också, ett pkt 1 och ett pkt 2 eftersom man inte vet hur stor bebis blir. Vet att vi fastnade för Pampers med sonen men den här ungen kanske är en helt annan modell... Det går åt vansinnigt mycket blöjor i början men jag tänker att besökare får handla med sig blöjor om vi inte hinner, haha.

I affären brukar det stå skyltat "pyjamas" så det är nog lugnt, hehe. De flesta heldressar till de här små är väl pyjamaser, och de flesta jag sett är i dubbelstorlek 50/56 vilket gör valet enkelt, iaf inde stora kedjorna. Vi hade väldigt lite i 50 och även om ungen inte var så stor så funkade det bra ändå med 56.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)