• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • himw
    WiMe06 skrev 2015-12-13 00:05:24 följande:

Herregud 2 1/5 vecka, ingenting ju. Jösses vad tiden går.

Det är ju jättesvårt att säga om det är någonting på gång eller om kroppen tränar upp sig ordentligt bara men Spännande om det är bebis som börjar sitt antågande, du måste hålla oss update om hur det går.

Lovar- ska försöka sova nu, det drar rejält fortfarande men inga andra tecken än :)
  • amalie79

Så var det min tur att göra en tur till förlossningen- tyckte det varit väl lugnt där inne idag. Jobbade på dagen så inte konstigt men även när jag la mig i soffan på kvällen.

Så ringde in, inte superorolig för hade ju känt den, bara mindre.

Första kurvan de tog fick aldrig den där lilla gröna bocken trots 60 min så då fick vi vänta på läkaren. I väntrummet satt en utländsk trevlig familj- 7 personer :O

Visade sig dock att de varit inblandade i en trafikolycka och dottern i familjen var höggravid, när vi började prata med den trevlige pappan.

Sedan blev det ultraljud med viktskattning och flödesmätning. Sedan en ny kurva, blev grön på en kvart.

Allting ser jättebra ut och bebis ligger med huvudet väldigt långt ner och på +24%

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-12-12 22:28:59 följande:

Ligger här i sängen vaken själv med en föräldratidning och kan inte låta bli att bli lite bitter. Varför ska varenda jäkla barnpryl vara så dyr? Är det för att vi blivande och nyblivna föräldrar anses som ngt lättlurat byte av ngt slag?? Bara detta med skötväska!! Varför måste en skötväska egentligen vara så förbenat dyr, dem är ju oftast bara gjorda i ngt vanligt tygmaterial men det är lite extra fack här och där och kanske lite roligare tyger och den råkar kallas för just skötväska! Men ändå, varför måste allt vara så dyrt? En liten leksak att hänga över sängen 500 spänn! Näe, nu får jag nog sluta fundera på det. Är nog bara lite hormonstörd ikväll. Och sur över att jag inte kan och tänker lägga 1000 spänn på en jäkla blöj och kräkhandduksbärare fast att jag egentligen skulle vilja.

Jag är vagt bekant med en kille som jobbar i på en stor barntillbehörsafför. De tjänar sjuka pengar på förstagångsföräldrar som läst alla listor på sådant man "måste" ha....

Jag har en väska för 99:- från stadium, syrran hade en sådan och det funkade utmärkt. Sen är jag ju en ryggsäcksmänniska så tänkte använda min haglöfs då med
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-13 00:33:52 följande:

Så var det min tur att göra en tur till förlossningen- tyckte det varit väl lugnt där inne idag. Jobbade på dagen så inte konstigt men även när jag la mig i soffan på kvällen.

Första kurvan de tog fick aldrig den där lilla gröna bocken trots 60 min så då fick vi vänta på läkaren. I väntrummet satt en utländsk trevlig familj- 7 personer :O

Visade sig dock att de varit inblandade i en trafikolycka och dottern i familjen var höggravid, när vi började prata med den trevlige pappan.

Sedan blev det ultraljud med viktskattning och flödesmätning. Sedan en ny kurva, blev grön på en kvart.

Allting ser jättebra ut och bebis ligger med huvudet väldigt långt ner och på +24%

Vad skönt att det bara var ytterligare en liten busbebis som vill skrämmas!
    Förhoppningsvis så fick du superbemötande av dem på förlossningen så att du känner dig lite tryggare inför förlossningen?

Vilken mardröm att krocka höggravid...
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-12 22:28:59 följande:

Ligger här i sängen vaken själv med en föräldratidning och kan inte låta bli att bli lite bitter. Varför ska varenda jäkla barnpryl vara så dyr? Är det för att vi blivande och nyblivna föräldrar anses som ngt lättlurat byte av ngt slag?? Bara detta med skötväska!! Varför måste en skötväska egentligen vara så förbenat dyr, dem är ju oftast bara gjorda i ngt vanligt tygmaterial men det är lite extra fack här och där och kanske lite roligare tyger och den råkar kallas för just skötväska! Men ändå, varför måste allt vara så dyrt? En liten leksak att hänga över sängen 500 spänn! Näe, nu får jag nog sluta fundera på det. Är nog bara lite hormonstörd ikväll. Och sur över att jag inte kan och tänker lägga 1000 spänn på en jäkla blöj och kräkhandduksbärare fast att jag egentligen skulle vilja.

Jag tror absolut att det är så. Vi har vart på lekmers outlet idag, väldigt mkt trevligare priser, 50% på alla leksaker, 70 % på alla ytterkläder, 100 kr för skor, köpte en mini fårskinsåkpåse för 300 kr. Såg inga skötväskor idag men när jag var där förra gången var de på 50%. Det ger lite bild över hur mkt marginal de egentligen har på sakerna. Jag har fortfarande inte köpt någon skötväska, jag tycker typ inga är tillräckligt snygga, prisvärda och praktiska.
  • mirakelspektakel
    himw skrev 2015-12-12 23:45:49 följande:

Ikväll har vi haft minijul men jag har suttit ner hela tiden och inte gjort något ansträngande men ändå haft rejäla sammandragningar/förvärkar från kl 18 till nu när jag ligger i ett varmt bad. Känner de fortfarande men inte lika "hårda". Men en del ikväll var så jag var tvungen att sluta prata och andas- har ju 2 1/2 vecka kvar till BF- är det något på gång eller är det bara mer rejäla förberedelser? Vad säger ni? Är såååå nyfiken!

så spännande! hoppas att allt går bra!
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-12-12 23:41:22 följande:

Haha, näe, det var bara mitt bittra namn för skötväska. Det är ju typ blöjor och kräkhanddukar man bär runt på

En liten gubbe som hjälper en med det hade ju inte varit fel

Haha, jahaaa
  • Seven Costanza
    himw skrev 2015-12-12 23:45:49 följande:

Ikväll har vi haft minijul men jag har suttit ner hela tiden och inte gjort något ansträngande men ändå haft rejäla sammandragningar/förvärkar från kl 18 till nu när jag ligger i ett varmt bad. Känner de fortfarande men inte lika "hårda". Men en del ikväll var så jag var tvungen att sluta prata och andas- har ju 2 1/2 vecka kvar till BF- är det något på gång eller är det bara mer rejäla förberedelser? Vad säger ni? Är såååå nyfiken!

Ojdå vad tiden går! När har du BF då? Det låter ju som att värkarbetet börjar närma sig lite grann om det är rätt mycket även när du vilar. Har varit på språng mycket idag så nu vilar jag på soffan i två timmar, sedan ska vi gå på tysk julmarknad när det blivit mörkt - man måste fejka julstämning lite här för mitt på dagen fattar man inte alltid att det är december. Igår hade jag fyra veckor till BF så jag hoppas att min kropp håller sig lugn ett tag till.
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-12-13 00:33:52 följande:

Vad skönt! Bra att du åkte in.

Kan någon förklara hur de räknar ut de där procenten egentligen, är det bara en viktuppskattning eller är det längd också?
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-12-13 01:39:36 följande:
    Vad skönt! Bra att du åkte in.

Kan någon förklara hur de räknar ut de där procenten egentligen, är det bara en viktuppskattning eller är det längd också?
    Normal födelsevikt finns inom spannet på tre kurvor. En medel sedan en över Å en under. På 40 veckor medel är vikten 3500g. Från de kan du sedan plussa eller ta minus de procenten som räknas ut. Allt mellan 2800-ca4800 är inom kurvorna för normalvikt. Sen är allt individuellt. Jah som själv är liten ska inte få en klump på 4800 utan mer normalt är runt 3000 vilket min bebis ligget på efter alls tul nu. Va det krångligt eller du hängde med??? Så +24% innebär en födelsevikt på ca 4100-4300 efter 40 veckor fullgångem
Svar på tråden BF Januari 2016 :)