• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    WiMe06 skrev 2015-12-12 22:28:59 följande:

Ligger här i sängen vaken själv med en föräldratidning och kan inte låta bli att bli lite bitter. Varför ska varenda jäkla barnpryl vara så dyr? Är det för att vi blivande och nyblivna föräldrar anses som ngt lättlurat byte av ngt slag?? Bara detta med skötväska!! Varför måste en skötväska egentligen vara så förbenat dyr, dem är ju oftast bara gjorda i ngt vanligt tygmaterial men det är lite extra fack här och där och kanske lite roligare tyger och den råkar kallas för just skötväska! Men ändå, varför måste allt vara så dyrt? En liten leksak att hänga över sängen 500 spänn! Näe, nu får jag nog sluta fundera på det. Är nog bara lite hormonstörd ikväll. Och sur över att jag inte kan och tänker lägga 1000 spänn på en jäkla blöj och kräkhandduksbärare fast att jag egentligen skulle vilja.

Jag har aldrig handlat en pryl på ordinarie pros å kommer aldrig att göra! Gäller att planera sina inköp å inte köps onödigt krimskrams. Jag är en sån som kan sitta å jämföra priser å leta rabattkuponger. Det sparar man massor på :) sen som Skötväska. Varför köps en väska endast för ett ändamål?!?! :)
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-12-13 03:41:12 följande:

Normal födelsevikt finns inom spannet på tre kurvor. En medel sedan en över Å en under. På 40 veckor medel är vikten 3500g. Från de kan du sedan plussa eller ta minus de procenten som räknas ut. Allt mellan 2800-ca4800 är inom kurvorna för normalvikt. Sen är allt individuellt. Jah som själv är liten ska inte få en klump på 4800 utan mer normalt är runt 3000 vilket min bebis ligget på efter alls tul nu. Va det krångligt eller du hängde med??? Så +24% innebär en födelsevikt på ca 4100-4300 efter 40 veckor fullgångem

Okej ja jag fattar. Jag menade mer hur de GÖR själva uppskattningen av vikten på fostret, alltså de kan ju mäta hur långt fostret är men hur kan de räkna ut så noggrant vad de tror att det väger?
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-12-13 03:41:12 följande:

Normal födelsevikt finns inom spannet på tre kurvor. En medel sedan en över Å en under. På 40 veckor medel är vikten 3500g. Från de kan du sedan plussa eller ta minus de procenten som räknas ut. Allt mellan 2800-ca4800 är inom kurvorna för normalvikt. Sen är allt individuellt. Jah som själv är liten ska inte få en klump på 4800 utan mer normalt är runt 3000 vilket min bebis ligget på efter alls tul nu. Va det krångligt eller du hängde med??? Så +24% innebär en födelsevikt på ca 4100-4300 efter 40 veckor fullgångem

Det var solklart förklarat tack snälla för det! Fick aldrig frågat riktigt för det var sent och han var en underbar men ganska nitisk st-läkare, han började fråga efter blödningar och smärta och jag bara nej nej, jag mår toppen förutom nu när du trycker ihop min bebis med ultraljud typ:) ligger l sängen med vetekudden nu för helvete vad den där timmen och lite till på rygg på brits utan att få röra sig tog styggt på ryggen kan knappt röra mig utan att kvida just nu.

Fick massa sammandragningar med vilket syntes på kurvan och hon frågade om jag märkte av dem. Det gör jag ju, men inte med smärta utan bara stt det spänner.

Men andra kurvan fick jag sitta i en fåtölj istället, genast bättre och även mindre och enklare sammandragningar också. Vad mindre hjälplös man känner sig så fort man slipper ligga som en skalbagge på rygg!

Bm vi träffade, två styck, var jättetrevliga. Nu var detta tyvärr inte den vanliga förlossningen utan special, det var där de hade mest plats igår kväll. Sambon sa stt han önskar att vi kunde få föda där för det är så mycket lugnare och man får såklart mer uppmärksamhet. Hans äldste son är född där nämligen pga HF.

Ok, först ville han tydligen ge oss en tid för tillväxtultraljud men sedan ändrade han sig för allt såg så bra ut. Min systers första flicka, som ju också är januaribarn vägde 4200 vid födseln, en riktig liten tjockis var hon med valkar på armarna redan som nyfödd, för längden var normal, tror hon var 51. Det satt i sen för redan under sommaren hade hon storlek 74/80. Efter ett par år hade längden hunnit ikapp är hon en ståtlig snart 5- åring som är mycket längre än de flesta kompisarna. På 4-årskontrollen var hon 113 cm.

Vi jämförde 2,5- årskontrollen med hennes lillasyster, som gjorde sin nu, och det skiljer 8 cm och nästan 6 kg på dem i den åldern :)

Det enda var lite strul i början för att hon tappade för mycket första dagarna, de där stora barnen är tydligen känsligare för blodsockerfall och svåra att underhålla vikten på, så de fick börja med flaska.

Men, kan ju säga att detta får mig att än mer fundera över mitt bf, som var 4/1 från början men nu är 15/1... Kanske ska förbereda mig lite mentalt på en tidigs januaribebis... Man vet aldrig!
  • amalie79

W

Seven Costanza skrev 2015-12-13 06:24:00 följande:

Okej ja jag fattar. Jag menade mer hur de GÖR själva uppskattningen av vikten på fostret, alltså de kan ju mäta hur långt fostret är men hur kan de räkna ut så noggrant vad de tror att det väger?

Fick aldrig se så mycket, sambon kunde se skärmen men var rätt obegripligt. Han tog en massa mått, ungefär som på rul, fast ännu fler, ksn tänka för att man får flytta runt mer när bebis är så stor. Sedan gick han och matade in dem i datorn typ.
  • qatteriin

Amalie79, vad skönt att allt såg bra ut! Men det är verkligen hemskt att behöva ligga på rygg sådär länge, fy farao.

Låter ju nästan som ditt första bf skulle kunna stämma bättre om bebis var såpass stor nu. Eller så är det bara rejäla gener. Jag var också en knubbis när jag föddes så jag hade också lite klurigt med sockret men mamma fick till det med amningen ändå, men de var nog inte lika ok med flaska för 35 år sen. :-P Sonen var dock medelsvensson redan från början, jag var lite orolig för en stor bebis minns jag. Nu tänker jag att det mest är huvudmåttet som spelar roll ändå, hehe, mer än vikten, just för förlossningen.

• qatteriin

Fy tusan. Har åkt på en monsterförkylning med jätteont i halsen och bihålorna, och snor som bara rinner... Hoppas jag inte får feber bara. Jag MÅSTE jobba de här dagarna fram till läkarbesöket!!

• amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-13 01:12:49 följande:

Vad skönt att det bara var ytterligare en liten busbebis som vill skrämmas!

Förhoppningsvis så fick du superbemötande av dem på förlossningen så att du känner dig lite tryggare inför förlossningen?

Vilken mardröm att krocka höggravid...

Ja nu är den minsann igång igen där inne!

Ja vi undrade lite när det satt en gravid kvinna, tre män, två lite äldre kvinnor och en typ sexårig pojke i väntrummet. Den ene mannen satt och kliade sig i håret, undrade lite varför men så sa han själv sedan till mog och sambon när pojken hans lämnat rummet att de varit i en olycka och att han fortfarande hade glassplitter i hårbotten. Alla hade blivit kollade pp sjukhuset och var nu orolig för den yngre kvinnan såklart, och bebisen. Hon stod och gick och talade själv så alla hade haft änglavakt typ. Var halt i vissa områden i stan i går kväll så.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-13 06:55:31 följande:

Amalie79, vad skönt att allt såg bra ut! Men det är verkligen hemskt att behöva ligga på rygg sådär länge, fy farao.

Låter ju nästan som ditt första bf skulle kunna stämma bättre om bebis var såpass stor nu. Eller så är det bara rejäla gener. Jag var också en knubbis när jag föddes så jag hade också lite klurigt med sockret men mamma fick till det med amningen ändå, men de var nog inte lika ok med flaska för 35 år sen. :-P Sonen var dock medelsvensson redan från början, jag var lite orolig för en stor bebis minns jag. Nu tänker jag att det mest är huvudmåttet som spelar roll ändå, hehe, mer än vikten, just för förlossningen.

Tack, ja det är det jag misstänker också. För både min bm, gynekologen på Mvc, och bm på kub satte det första datumet. Rul sa annorlunda dock fem veckor senare... Så vi får se! :)

Mm sant ang huvudet ja... :)
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2015-12-13 06:56:54 följande:

Fy tusan. Har åkt på en monsterförkylning med jätteont i halsen och bihålorna, och snor som bara rinner... Hoppas jag inte får feber bara. Jag MÅSTE jobba de här dagarna fram till läkarbesöket!!

Nej! fy! Drick en massa, gör gärna te på färsk ingefära och citron och lättare sagt än gjort (jag har sovit 4,5 h i natt) SOV!!! Skicka iväg Axel och manen på adventsmys på stan eller nåt.
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-12-13 06:24:00 följande:
    MAn mäter lårbenets längd, huvudet i genom skärning å ett mått till... Glömt det men kan ta fram mina mätningar om Du vill? Tre mått tas å medelmåttet används för beräkningen
Svar på tråden BF Januari 2016 :)