• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-12-11 20:23:15 följande:
    Ska man känna resultat direkt? Drack fem glas vatten för en stund sedan men tycker inte det händer så mkt mer än att jag mådde illa istället och nu ligger och huttrar på soffan. Känner henne lite lite och när jag känner henne gör det mer ont, känns som svepande rörelser liksom.
    Detta var ju det BM sa på förlossningskursen. Man skulle känna det relativt direkt. Kallt och sött är tydligen det som ska få igång dem. Men har du redan druckit massa vatten så tycker jag som Ellinor att det är bättre att ringa och rådfråga förlossningen.

Hoppas att allt har gått bra och att du nu sitter och myser i soffan framför en film.
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-12-11 22:10:07 följande:
    det är det jag sagt till sambon, får vi inte stanna så slår jag läger i foajén eller ställer till ett jävla liv. Någon avdelning måste ju ta hand om en människa som förmodligen har total panik:)
    Så länge du tänker på andra runt om dig..... 2 cm i timmen för förstföderskor brukar msn säga. Stämmer inte alltid men dock. Det brukar snarare gå ett lugn genom en födande kropp. Msn vet liksom vad som händer så panikslagen det tror jag inte du blir :)
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2015-12-11 22:44:07 följande:

Jag var inställd första gången på att gå hemma ett tag innan jag åkte in, men det kom starka värkar regelbundet på en gång. Blev något chockad efter allt man har hört om att gå länge med lite värk och efter att ha varit med en kompis som hann vila mellan sina. Mina var så intensiva på en gång att när en värk kom och gick över, kom nästa värk på en gång. Hade inte hört att det kunde vara så.

Därför är det svårt att säga om man ska gå hemma och hur länge i så fall, det är så olika så är man osäker SKA man åka in. Jag åkte in direkt den gången och hamnade på förlossningen omedelbart.

Precis så var det för min syster, hon ringde in och fick standardsvaret, alvedon, vila, det är första barnet. Andra gången hon ringde ville de fortfarande att hon skulle avvakta, men då sa hon att nu kommer jag in så får ni skicka hem mig igen isf, jag tar risken, för nu klarar jag inte detta själv längre. Hon var 6 cm öppen när hon kom in och födde ett par timmar senare. Så visst ska man lyssna på sig själv.

Har ju sagt det innan, hade min bästa vän väntat hade hon inte haft sin dotter i livet idag. Hon valde att lyssna på kroppen och inte på "ta två alvedon och en dusch".
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2015-12-11 22:48:38 följande:

Tänk på att handtvätta dom efter varje användning och häng upp dom på tork under natten så klarar du dig gott och väl på två par :) gjorde så när jag jobbade inom vården och endel vårdtagare hade bara ett par, slits ju snabbt om man tvättar dem i maskin varje gång också.

Ja smart. Tack!
  • Eleonor01
    Eleonor01 skrev 2015-12-11 23:07:59 följande:
    Så länge du tänker på andra runt om dig..... 2 cm i timmen för förstföderskor brukar msn säga. Stämmer inte alltid men dock. Det brukar snarare gå ett lugn genom en födande kropp. Msn vet liksom vad som händer så panikslagen det tror jag inte du blir :)
    1 cm ska det vara
  • amalie79

Andra? Tror inte det kommer finnas några andra i det läget... :) jag hoppas ju såklart stt kroppen klarar det och att det blir som du säger men jag är en människa som grinar för minsta smärta och har svårt att hantera mensvärk tom. Som tog ett rejält tag i tandläkaren för jag fick panik. Så vi får väl se:)
  • MeEmmA
    Jag vill inte skrämmas, men panikslagen kan man bli. Jag fick panik första gången för att det gjorde så ont, gick för snabbt och jag tappade helt kontrollen över situationen. Så att om man känner en oro för det från början är det bra att ha en plan för hur man ska hantera det. För mig slutade det med att bebis blev stressad, dom fick klippa upp och dra ut han. Hade jag varit mer förberedd från början tror jag att det hade gått lugnare till. Och framförallt om man nu är rädd för smärta tycker jag nog att det är bra att åka in till förlossningen i god tid för att få rätt smärtlindring från start.
  • WiMe06

Tack snälla alla för all omtanke.

Kom just hem från förlossningen, har gjort ctg, ultraljud, tagit blodtryck, temp och urinprov, allt såg bra ut. Den lille ungen där inne rör på sig och hjärtljuden var bra men dem hade svårt att hitta dem först för hennes hjärtljud ligger precis vid min puls, så det tog nog en timme iallafall innan ctg var klart.
    Men jag kände fortfarande ingenting när jag kom in.

Efter ultraljudet så bar det precis som att trycka på en knapp och värsta skidbacken dök upp på magen. Nu ligger jag i sängen och tösen är igång igen. Men jävla unge till å skrämmas.

Fick jättebra bemötande så skulle jag känna likadant igen ska jag ringa igen å jag får komma in och göra nya tester.
    Men skönt att allt var bra, man blir ju livrädd.
    Förvärkar titt som tätt nu med.

• MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-12-11 23:19:52 följande:

Tack snälla alla för all omtanke.

Kom just hem från förlossningen, har gjort ctg, ultraljud, tagit blodtryck, temp och urinprov, allt såg bra ut. Den lille ungen där inne rör på sig och hjärtljuden var bra men dem hade svårt att hitta dem först för hennes hjärtljud ligger precis vid min puls, så det tog nog en timme iallafall innan ctg var klart.
    Men jag kände fortfarande ingenting när jag kom in.

Efter ultraljudet så bar det precis som att trycka på en knapp och värsta skidbacken dök upp på magen. Nu ligger jag i sängen och tösen är igång igen. Men jävla unge till å skrämmas.

Fick jättebra bemötande så skulle jag känna likadant igen ska jag ringa igen å jag får komma in och göra nya tester.
    Men skönt att allt var bra, man blir ju livrädd.
    Förvärkar titt som tätt nu med.

Gud vad skönt att höra!! Jag har en väldigt känslig bebis som bökar runt så fort jag tar på honom, hade blivit livrädd om han slutade med det.
  • WiMe06

Oj vad ni varit aktiva under tiden jag låg still, haha.

Imponerande att alla bebbar ligger kvar ännu, spännande att se vem som behagar titta ut först

Tack för svaren angående min lilla päckelfråga förrut, äter inga särskilda frön sådär, utan håller väl rätt likadan kost som tidigare. Det oroar mig egentligen inte men tyckte det var så konstigt när man aldrig varit med om liknande innan.

Angående att komma in till förlossningen vet jag inte alls hur dem tänker här.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)