• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    MeEmmA skrev 2015-12-14 13:16:56 följande:
    Har tittat på den också, men bagaget blir för litet när vi måste använda ett säte där bak och man ska få in vagn och packning/matkassar. Vill inte bygga för mycket på höjden heller när någon av barnen ska sitta där bak.
    Har ni kollat på den nya x-trailen med? Den är ju lite större vad jag förstått. Sen hade faktiskt citroen en ny jätte fin 7-sitsig, som såg helt enorm ut, jag kan missminna mig men har för mig att det inte var en buss. 
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-14 13:04:37 följande:

Jag tänker att idag håller du för fullt på att bearbeta att du fick åka till förlossningen och att bebis kanske är felberäknad och kanske kommer tidigare än vad du har planerat. Tycker inte att det är konstigt att du tycker dagen är en riktig skitdag. Samtidigt så tycker jag kanske din omgivning är lite osmidiga, men försök att se deras goda vilja istället för att känna dig döende eller nergraderad till ett barn. Sambon säger ju så pga omtanke, sist du öste på hamnade ni ju på förlossningen... Och din kollega menar säkert bara att hen kommer sakna dig medan du är borta.

Nej, alltså, det är sambon som ska på julbord... Hans mamma tyckte väl inte riktigt han borde gå särskilt inte som det är sprit inblandat. Men jag känner sambon och är inte ett dugg orolig för att släppa iväg honom, han är väldigt måttsam med alkohol och jag mår ju inte dåligt på något sätt ! Vet att han sett fram emot detta ända sedan förra årets julbord.

Ja men det var ju inget fel på bebis, blev lite chockad över vilken apparat de drog igång för att den var stilla, jag sa ju att den levde. Men skönt att bli tagen på allvar och att de gjorde alla de där sakerna.

Imorgon ska jag till bm och då ska jag lyfta frågan igen med storlek på bebis tänkte jag. Tror som sagt arr det är datumet som inte stämmer, men varför ändrade läkaren sig om tillväxtultraljudet tro?

Tack för er omtanke <3
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-12-14 12:45:28 följande:
    kom du på något smart? Har båda äldre barnen bälteskuddar? Vi borde också gå ut i bilen och testa babyskyddet tillsammans med 2 bälteskuddar, finns ju en risk att det inte kommer funka... Äldsta är tyvärr inte tillräckligt lång för att sitta utan än, men vi har som sagt 2 säten till i bagageutrymmet som man kan använda om det verkligen inte går. Vart kommer ni sätta babyskyddet? Vi funderar att ha det på mittensätet. 
    Min perfekta tanke i huvudet var att babyskyddet i mitten och sen att killarna satt kvar i sina bältesstolar. Hm, ja, den tanken var ju bra i huvudet tills jag testade idag. Inte en chans. Så som det ser ut nu kommer minsta grabben få sitta kvar i sin bältesstol bakom föraren, äldsta kommer få flytta över på en bälteskudde i mitten och så kommer vi ha babyskyddet fram tror jag. Testade att sätta babyskyddet på ena kanten bak men då fick inte bälteskudden plats i mitten, den var för bred, möjligtvis att det kan funka med en smalare bälteskudde. Men det är verkligen ett pussel.
    Babyskyddet funkade inte att sätta i mitten för det är en puckel på golvet som gör att stödbenen till basen inte går ner ordentligt. Aha, smart med två säten i bagaget, vad är det för bil ni har? Vi har en Volvo V70, familjebil, men inte gjord för 3 barn i stolar, haha.
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2015-12-14 13:16:56 följande:

Har tittat på den också, men bagaget blir för litet när vi måste använda ett säte där bak och man ska få in vagn och packning/matkassar. Vill inte bygga för mycket på höjden heller när någon av barnen ska sitta där bak.

Vi är så optimistiska att vi ska behålla vår Kia ceed, ej kombi. Vi tänker att vi har ju bara stora barnen varannan vecka och annars är det mest en, två, eller tre som kommer åka.
  • mirakelspektakel
    MeEmmA skrev 2015-12-14 13:19:52 följande:
    Jag har gått på två antibiotikakurer under denna graviditeten och det ska inte vara någon fara, finns ju alltid olika alternativ. Är nästan svårare när man ammar, många sorter går över i bröstmjölken men det finns andra alternativ till det också.
    qatteriin skrev 2015-12-14 13:19:53 följande:
    Haha ja det finns nog några till som jag kan hitta på om jag behöver. Vem behöver apotekare när man har janusinfo att tillfråga? Haha!

Antibiotika ska inte vara några problem, vanligt att få vid gbs ju och under förlossningen om det är långvarig vattenavgång. Inte så dumt kke att kolla upp det så snart du kan när du brukar bli så dålig!
    Tack för snabba svar. Om jag får mer ont i halsen under dagen ska jag absolut ringa och fixa en tid för provtagning imorgon, de brukar inte vara så sugna på att man ska komma in om man inte ha ordentliga symtom, men med tanke på att jag är gravid så kanske de är lite mer samarbetsvilliga.

• amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-14 12:48:40 följande:

Den där rädslan låter jävligt jobbig, om jag ska vara ärlig. Har inga bra tips på hur du ska hantera den, dock. Smärtan GÅR över. Det är nåt som är bra med förlossningssmärtan, den GÅR över. För de allra flesta går ju värken i värken över när värken är över, om du förstår hur jag menar, alltså att man faktiskt får vila mellan värkarna - och för varje värk är man lite närmre att alltihop är över. Jag hade jättesvårt att hantera värkarna, inte för att jag på något vis är ovan vid smärta utan för att det påminde mig så mycket om smärtan vid missfallen jag haft innan. Ändå tog jag mig igenom det på nåt vis, med mycket fokus på min man som coachade mig enormt bra. Jag tycker vi är ett helt ok team annars med men det här var nåt alldeles särskilt, jag hoppas du kan känna detsamma i din sambo.

Tufft med så mycket avsked och sånt - förstår att det blir för mycket av det där och att det spär på din oro. Jag tänker fortfarande att du kanske skulle tjäna på att prata med aurora-bm eller så men det kke är för lite tid kvar för det nu. Hoppas dagen blir bättre vad det lider!

Ja sörskilt som jag inte tänkt ta några avsked. Jag tänker ju att vi kommer att ses så gott som varje vecka för jag både bor i området och ska gå på BVC vägg i vägg.

Tänkte fråga imorgon om att få prata med Mvc s psykolog, men om inte du har något bra tips så kanske de heller inte kan komma med något bra...? ;)
  • MeEmmA
    mirakelspektakel skrev 2015-12-14 13:32:26 följande:
    Har ni kollat på den nya x-trailen med? Den är ju lite större vad jag förstått. Sen hade faktiskt citroen en ny jätte fin 7-sitsig, som såg helt enorm ut, jag kan missminna mig men har för mig att det inte var en buss. 
    Citroën eller Renault skulle jag aldrig få han att titta på :)
    Vi har tänkt att Max lägga 250000:- på en bil nu för att sedan kunna ha en s-max när vi inte behöver ha barnvagnen (när det räcker med en sulky). Därför är det inte aktuellt att titta på en helt ny bil. Våra främsta alternativ just nu är xc90, Voyager eller alhambra. Men det hinner säker ändra sig till januari.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-12-14 13:02:20 följande:
    När min minsta hade babyskyddet (med bas) så hade vi även en bältesstol och en bilkudde där bak. Trångt blev det, fick lära oss att trixa lite för att kunna knäppa deras bälten. Babyskyddet var skönt att bara kunna klicka fast. När vi bytte till den större stolen för ett tag sedan fick min äldsta sluta med kudde (han är 147cm). Problemet hade iofs lätt varit löst om någon av barnen satt fram, men jag gillar inte att ha dom där.
    Nu har vi nästa problem för att överhuvudtaget få plats allihopa. Behöver ha en sju-sitsig bil med ett bagage till syskonvagn. Har tittar på nästan alla bilar som finns nu och det är inte många alternativ kvar och ha en sambo som är biltokig o något kräsen så gör det allt ännu svårare. Försöker få honom till att tänka på vad som blir lättast och mest praktiskt, men utseende och märke är viktigt för honom. En buss är tack och lov det enda vi är överens om att vi inte ska ha! Ska börja titta på allvar efter nyår, i vilket fall som helst ska det bli underbart med en rymligare bil.
    Hur sjutton fick ni ihop det där bak för jag får det inte men hade gärna fått in barnen bak, det hade känts bättre.
  • fruthomas
    WiMe06 skrev 2015-12-14 10:56:54 följande:

Oj, det blir ju ändå ganska många dagar varje månad, så det blir ju ändå mkt tid du får vara själv med bebis sedan? Men det är ju skönt att han slipper resorna nu vid jul och bf iallafall. Skönt att dina sammandragningar lugnat ner sig, hoppas det fortsätter så.

Äh, jag är van. Det är han som drar in pengarna i familjen (även om min usk-lön ger lite) och jag är gärna hemmafru Som tur är flyttade vi "hem" igen när nr 1 kom, efter ca 5 år i Gbg. Annars hade vi nog inte haft nr 3 på gång, kanske inte ens nr 2. Här i hemtrakterna har vi ju så mycket mer stöd av familj och vänner så jag känner mig aldrig orolig över att vara ensam. Jag kan tillägga att grannarna är underbara och jag skulle inte tycka det var minsta jobbigt att behöva lämna bort barnen till någon av dem om det blir akut när han är bortrest. I Gbg visste vi inte ens hur våra grannar såg ut.
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-12-14 13:44:35 följande:
    Hur sjutton fick ni ihop det där bak för jag får det inte men hade gärna fått in barnen bak, det hade känts bättre.
    Som sagt så fick de plats, men var lite pilligt att komma åt deras bälten. Fick vinkla lite på stolarna för att komma emellan med händerna. Hade babyskyddet på sidan med Isofix, bältesstolen i mitten och kudden på andra sidan. Har en passat nu och sätena är inte riktigt anpassade för barnstolar.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)