• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2015-12-14 13:33:20 följande:
    Nej, alltså, det är sambon som ska på julbord... Hans mamma tyckte väl inte riktigt han borde gå särskilt inte som det är sprit inblandat. Men jag känner sambon och är inte ett dugg orolig för att släppa iväg honom, han är väldigt måttsam med alkohol och jag mår ju inte dåligt på något sätt ! Vet att han sett fram emot detta ända sedan förra årets julbord.

Ja men det var ju inget fel på bebis, blev lite chockad över vilken apparat de drog igång för att den var stilla, jag sa ju att den levde. Men skönt att bli tagen på allvar och att de gjorde alla de där sakerna.

Imorgon ska jag till bm och då ska jag lyfta frågan igen med storlek på bebis tänkte jag. Tror som sagt arr det är datumet som inte stämmer, men varför ändrade läkaren sig om tillväxtultraljudet tro?

Tack för er omtanke <3
    Men då förstår jag :) Förstår att du känner dig som ett litet barn och att du är van att göra och klara allt själv, jag är precis likadan. Varför ska jag ringa en killkompis och bära sängen upp för 3 trappor när jag kan göra det själv?! En hel del saker som anses vara manssysslor göra dessutom mkt bättre än de flesta männen. Men med tiden har jag lärt mig att uppskatta kärlekshandlingen min sambo visar mig när han vill bära min väska/ica-kasse/shoppingpåsarna. Och nu när jag har ont av att röra mig och inte kan bära tungt så är jag bara tvungen att gilla läget.

Självklart så har inte din svärmor med att göra hur ni bestämmer om han ska gå på julbord eller inte. Även fast hon säkert har en poäng att du kanske inte skulle uppskatta din sambo full eller bakis om värkarna sätter igång. Men så långe det inte är ett problem och framför allt så länge du inte blir orolig över att han är i väg på fest så är det ju inget att diskutera.

Jag tycker som sagt fortfarande att du borde går till en annan BM som tar din rädsla på allvar.
  • fruthomas
    MeEmmA skrev 2015-12-14 13:02:20 följande:

När min minsta hade babyskyddet (med bas) så hade vi även en bältesstol och en bilkudde där bak. Trångt blev det, fick lära oss att trixa lite för att kunna knäppa deras bälten. Babyskyddet var skönt att bara kunna klicka fast. När vi bytte till den större stolen för ett tag sedan fick min äldsta sluta med kudde (han är 147cm). Problemet hade iofs lätt varit löst om någon av barnen satt fram, men jag gillar inte att ha dom där.

Nu har vi nästa problem för att överhuvudtaget få plats allihopa. Behöver ha en sju-sitsig bil med ett bagage till syskonvagn. Har tittar på nästan alla bilar som finns nu och det är inte många alternativ kvar och ha en sambo som är biltokig o något kräsen så gör det allt ännu svårare. Försöker få honom till att tänka på vad som blir lättast och mest praktiskt, men utseende och märke är viktigt för honom. En buss är tack och lov det enda vi är överens om att vi inte ska ha! Ska börja titta på allvar efter nyår, i vilket fall som helst ska det bli underbart med en rymligare bil.

Vi har en Toyota corolla verso (min bil) som är 7sittsig, den har även nyckelavstängning till airbagen i fram så vi kan ha ett barn där. Många gillar inte det men ibland är det mest praktiskt. Sen kommer det ju gå att ha en i bagagen tror jag, men jag gillar att kunna lasta barnvagn och tex matkassar samtidigt. Vi har köpt ett brio babyskydd med bas, de är ju rätt små så jag hoppas att det ska gå bra med det mellan barnens stolar, utan bas, i den andra bilen (en BMW kombi som min man oftast kör och som han gärna tar när vi åker ihop). Men det får lösa sig när det är dags. Hade vi köpt ett helt nytt babyskydd hade vi nog testat redan vid köpet, men nu ingick den i ett begagnatköp med barnvagnen, vilken den också passar på.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-14 13:53:44 följande:
    Men då förstår jag :) Förstår att du känner dig som ett litet barn och att du är van att göra och klara allt själv, jag är precis likadan. Varför ska jag ringa en killkompis och bära sängen upp för 3 trappor när jag kan göra det själv?! En hel del saker som anses vara manssysslor göra dessutom mkt bättre än de flesta männen. Men med tiden har jag lärt mig att uppskatta kärlekshandlingen min sambo visar mig när han vill bära min väska/ica-kasse/shoppingpåsarna. Och nu när jag har ont av att röra mig och inte kan bära tungt så är jag bara tvungen att gilla läget.

Självklart så har inte din svärmor med att göra hur ni bestämmer om han ska gå på julbord eller inte. Även fast hon säkert har en poäng att du kanske inte skulle uppskatta din sambo full eller bakis om värkarna sätter igång. Men så långe det inte är ett problem och framför allt så länge du inte blir orolig över att han är i väg på fest så är det ju inget att diskutera.

Jag tycker som sagt fortfarande att du borde går till en annan BM som tar din rädsla på allvar.
    Nej klart jag inte skulle men tror inte att det kommer att komma igång just precis på fredag- och som sagt, jag känner honom :) kommer inte bli något fylleslag där jag får åka och leta efter honom i kanalen nere i hamnen typ...

Jag ska tala om det för henne imorgon har jag bestämt. Att hon får hjälpa mig eller låta mig prata med någon annan. Men imorgon får jag gå själv för sambon kommer inte ifrån, han ska introducera sin vikarie för de 10 pappadagarna.

Jo men det är precis det jag menar- med skillnaden att jag faktiskt klarar en hel del själv fortfarande då. Men det är jobbigt. Och sedan kommer väl alla goda råd om hur man ska göra med barnet opåkallad från höger och vänster- tex har jag redan fått höra att det är den bästa tiden att få barn för man kan stanna inne och sova och behöver inte gå ut på hela vintern. :)
  • amalie79
    fruthomas skrev 2015-12-14 14:00:09 följande:
    Vi har en Toyota corolla verso (min bil) som är 7sittsig, den har även nyckelavstängning till airbagen i fram så vi kan ha ett barn där. Många gillar inte det men ibland är det mest praktiskt. Sen kommer det ju gå att ha en i bagagen tror jag, men jag gillar att kunna lasta barnvagn och tex matkassar samtidigt. Vi har köpt ett brio babyskydd med bas, de är ju rätt små så jag hoppas att det ska gå bra med det mellan barnens stolar, utan bas, i den andra bilen (en BMW kombi som min man oftast kör och som han gärna tar när vi åker ihop). Men det får lösa sig när det är dags. Hade vi köpt ett helt nytt babyskydd hade vi nog testat redan vid köpet, men nu ingick den i ett begagnatköp med barnvagnen, vilken den också passar på.
    Vi måste ha alla barnen bak. Ingen av dem har stol eller kudde längre ( minste pojken är iof gränsfall, han är precis lång nog)
    Om vi skulle sätta bebis fram så måste jag alltid köra för jag blir åksjuk av att åka bak. Och då kan inte sambon åka med för han är för stor för baksätet, särskilt med det lilla benutrymme som blir med en stol på passagerarsätet fram.
    Dessutom är elvaåringen stor som en vuxen, runt 60 kg så det skulle ändå inte funka.
    Vi hoppas att bebisen mellan dem ska skapa lite fred när vi åker bil, tror inte de vågar försöka slå ihjäl varandra med en liten emellan :)
    Deras mamma har killarna på var sida och lillasyster i mitten och deras bil är i storlek med vår så det borde funka!
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-14 13:41:16 följande:

Ja sörskilt som jag inte tänkt ta några avsked. Jag tänker ju att vi kommer att ses så gott som varje vecka för jag både bor i området och ska gå på BVC vägg i vägg.

Tänkte fråga imorgon om att få prata med Mvc s psykolog, men om inte du har något bra tips så kanske de heller inte kan komma med något bra...? ;)

Haha jodå, skyll inte på det för att få slippa! Mvc-psykologen är mycket mer van vid såna frågeställningar, tro mig! Jag träffar tyvärr folk först när det redan skitit sig och de behöver traumabehandling eller liknande, mycket bättre att förebygga. Och mycket enklare att ge råd när man ses irl än via nätet.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-14 14:34:49 följande:
    Haha jodå, skyll inte på det för att få slippa! Mvc-psykologen är mycket mer van vid såna frågeställningar, tro mig! Jag träffar tyvärr folk först när det redan skitit sig och de behöver traumabehandling eller liknande, mycket bättre att förebygga. Och mycket enklare att ge råd när man ses irl än via nätet.
    Ja traumabehandling, riktigt så illa är det väl inte än iaf. :)
    Nej jag ska prata med henne imorgon. Kanske gråta en skvätt,  kan gråta hemma för det hur lätt som helst men bland folk framstår jag för det mesta som sansad och har koll på läget. Det är väl en del av problemet, precis som hon sa- jag är ju så normal... fast det är jag ju egentligen inte alls : )
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-12-14 14:40:28 följande:

Ja traumabehandling, riktigt så illa är det väl inte än iaf. :)

Nej jag ska prata med henne imorgon. Kanske gråta en skvätt,  kan gråta hemma för det hur lätt som helst men bland folk framstår jag för det mesta som sansad och har koll på läget. Det är väl en del av problemet, precis som hon sa- jag är ju så normal... fast det är jag ju egentligen inte alls : )

Ah jodå jag tycker du låter rätt normalstörd faktiskt, haha. Du får säga att du fått rekommendation att be om psykologsamtal från en annan psykolog. Du ska inte behöva bryta ihop hos henne för att få det, om du inte känner att det känns ok att göra det vill säga.
  • Elma

Tack för svaren. Känns lite konstigt att de flyttar datumen ibland men inte för alla. Men å andra sidan lär väl bebis göra som den vill oavsett!

• WiMe06
    fruthomas skrev 2015-12-14 13:49:05 följande:
    Äh, jag är van. Det är han som drar in pengarna i familjen (även om min usk-lön ger lite) och jag är gärna hemmafru Som tur är flyttade vi "hem" igen när nr 1 kom, efter ca 5 år i Gbg. Annars hade vi nog inte haft nr 3 på gång, kanske inte ens nr 2. Här i hemtrakterna har vi ju så mycket mer stöd av familj och vänner så jag känner mig aldrig orolig över att vara ensam. Jag kan tillägga att grannarna är underbara och jag skulle inte tycka det var minsta jobbigt att behöva lämna bort barnen till någon av dem om det blir akut när han är bortrest. I Gbg visste vi inte ens hur våra grannar såg ut.
    Det är klart, man vänjer sig, så är det ju. Min man jobbade i Sthlm förrut när dem här var mindre. Då kom han hem Tors kväll åkte sönd em. Skönt att du känner att du har stöd runt omkring dig iallafall och med grannar med. Våra grannar hälsar inte ens på människor om dem inte är miljonärer, haha. Men vi har en granne jag skulle våga fråga om barnen fick vara hos tills farmor och farfar kommer om det skulle krisa vid förlossningen.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-12-14 13:49:38 följande:
    Som sagt så fick de plats, men var lite pilligt att komma åt deras bälten. Fick vinkla lite på stolarna för att komma emellan med händerna. Hade babyskyddet på sidan med Isofix, bältesstolen i mitten och kudden på andra sidan. Har en passat nu och sätena är inte riktigt anpassade för barnstolar.
    Okej, ja, att ha bältesstolen i mitten skulle ju funka, men då skulle jag lika gärna kunna byta ut den helt för den sitter med Isofix idag. Så den funktionen försvinner ju om jag sätter den i mitten. Det är ett litet pyssel.
    Jag förstör ert dilemma nu med att byta bil, inte lätt att hitta ngn man trivs med.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)