• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2016-01-10 17:00:47 följande:

Hej hå kära damer! Nu ligger man på förlossningen hög på lustgas hehe, åkte in strax efter 16! 7 cm öppen och de var inget vatten som gått men otroligt buktande hinnor så snart så spricker dom nog av sig självt! :)

Yeey!! Härligt, då blir det bebis nu!! Vad härlig du är som uppdaterar oss trots värkar och lustgas. Haha, det hade jag aldrig pallat med med dem värkarna jag fick direkt. Lycka till nu!!
  • MeEmmA
    Ninin skrev 2016-01-10 21:24:58 följande:
    Usch vad jobbigt! Jag vaknar varje gång jag ska vända på mig, fogarna gör ont och jag är smidig som en blåval. Och så kissa 1-2 ggr/natt, nästäppa.. Har varit lite orolig för hur jag ska klara sömnbristen med en bebis och en 2,5-åring men å andra sidan kommer man förhoppningsvis vara smidigare, ha mindre ont, slippa kissa jämt få lite goa amningshormoner så förhoppningsvis blir det iallafall inte värre än nu.
    Jag tänker också som så att det blir bättre när man slipper vända på sig och kissa, visst blir man trött av nattamningen också men förhoppningsvis försvinner "tyngden" från kroppen och precis som du säger att hormonerna hjälper till lite.
    Har också nästäppa, slemmig hals och halsbränna. Har en rutin varje kväll där jag först dricker vatten, tar en tuggtablett, borstar tänderna, snyter mig och sen lite nässpray om det är illa (försöker att hålla ner på det). Sen när jag lägger mig i sängen har jag två tjocka kuddar under huvudet, amningskudde + täcke som jag lägger upp benen på och ett stort glas vatten på nattduksbordet. Stackars sambon kommer inte nära mig längre :)
    Jag tänker också som så att det finns en pappa som får hjälpa till lite mer på nätterna med 1-åringen sen, nu tar jag han själv mest för att jag ändå inte kan sova. Förhoppningsvis om man har tur så kanske alla helt plötsligt bara sover :)
  • FrökenBlå

Kom att tänka på en sak, hur vet man vilka riktlinjer de olika landstingen har gällande igångsättning? Står det nånstans? Har helt glömt att fråga min bm om detta. Det känns ju väldigt stor skillnad på att gå över 3 veckor istället för 2..

• qatteriin
    FrökenBlå skrev 2016-01-10 22:31:21 följande:

Kom att tänka på en sak, hur vet man vilka riktlinjer de olika landstingen har gällande igångsättning? Står det nånstans? Har helt glömt att fråga min bm om detta. Det känns ju väldigt stor skillnad på att gå över 3 veckor istället för 2..

Borde inte det stå på t.ex. regionens/landstingets hemsida nånstans? Jag undrar hur jag fick veta att det var 3 v i Vgregion när jag bodde där, jag minns inte... Man brukar kunna googla sig till riktlinjer av olika slag men det kan vara rätt bökigt.
  • qatteriin
    Hame skrev 2016-01-10 21:11:47 följande:

Det där med olika datum på RUL och kub spökar lite för mig också. Jag fick 3/1 enligt kub och skulle isf vara bf+6, men där jag bor går de efter RUL och då blev jag flyttad till 29/12 och är alltså "officiellt" bf+12. Datumet ifrån kub stämmer bättre enligt hur jag själv räknade och sista mens, men och andra sidan har jag gjort två ultraljud till efter RUL där de sa att 29/12 verkade stämma.

På onsdag när jag har tid gör igångsättning är jag isf bf+15 eller bf+9..

Ju tidigare mätning desto säkrare har jag alltid hört. Mitt bf enligt sista mens är 14/1 men med en väldigt svag testning baserad på det datumet så tror jag mer på 17/1 som jag fått på tidiga ul. Senare i graviditeten så växer ju bebis så olika så jag hade snarare trott på det tidiga än de senare.
  • MeEmmA
    FrökenBlå skrev 2016-01-10 22:31:21 följande:

Det är barnmorskorna som har sagt det till mig när jag har gått över tiden vid det sista besöket. Här har dom som rutin att man får hinnsvepning om det går när man har passerat bf och händer det inget då får man åka till förlossningen senast den 14:e dagen för igångsättning.
    I v-Götaland däremot när jag gick över, fick man iaf förr göra en överburenhetskontroll efter ca två veckor och om det fortfarande såg ok ut bli igångsatt efter tre...
  • FrökenBlå
    qatteriin skrev 2016-01-10 22:39:30 följande:
    Borde inte det stå på t.ex. regionens/landstingets hemsida nånstans? Jag undrar hur jag fick veta att det var 3 v i Vgregion när jag bodde där, jag minns inte... Man brukar kunna googla sig till riktlinjer av olika slag men det kan vara rätt bökigt.
    Jag hittade en text på 1177, det stod om man varit gravid i mer än 42 veckor. Men jag som aldrig riktigt fattat hur de menar, är det i v.42+0? Haha snacka om kvällstrött gravidhjärna här men jag får verkligen inte ihop siffrorna nu!! :P
  • FrökenBlå
    MeEmmA skrev 2016-01-10 22:46:20 följande:
    Det är barnmorskorna som har sagt det till mig när jag har gått över tiden vid det sista besöket. Här har dom som rutin att man får hinnsvepning om det går när man har passerat bf och händer det inget då får man åka till förlossningen senast den 14:e dagen för igångsättning.
    I v-Götaland däremot när jag gick över, fick man iaf förr göra en överburenhetskontroll efter ca två veckor och om det fortfarande såg ok ut bli igångsatt efter tre...
    Aha okej! Gick över 11 dagar med dottern, hade ett mvc-besök inbokat samma dag jag fick åka in till förlossningen, då hade vi nog diskuterat det då antagligen!
  • MeEmmA
    FrökenBlå skrev 2016-01-10 23:05:16 följande:
    Aha okej! Gick över 11 dagar med dottern, hade ett mvc-besök inbokat samma dag jag fick åka in till förlossningen, då hade vi nog diskuterat det då antagligen!
    Tror inte att de pratar så mycket om vad som händer när man har passerat bf förrän man är där eftersom att de flesta vill ju ha sin bebis till bf :)

Med 42 veckor menar de 14dgr efter bf, när man alltså är 42 fullgångna veckor.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)