• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • minahjärtan0609
    Elma skrev 2016-01-10 19:42:42 följande:

Tillhör kategorin som fått för mig att det blir ungefär som sist vilket var 3 dagar före bf, problemet är bara att jag inte vet vilket bf jag ska gå på ;)

På kub sa de den 13:e men på rul den 18:e januari och här ändrar de tydligen efter rul numera. Har inget minne av att de ändrade så sist jag var gravid, vilket är lite mer än två år sen nu. Känner mig lite förvirrad ärligt talat. 

Det skulle kunna förklara varför jag gått över. Fick 6 på kub men på rul sa hon att 12 vore mer rimligt men att de inte ändrar för att kub ska vara det säkraste, fråga mig inte varför. Kanske är 12e det "riktiga" datumet. I så fall är det två dagar kvar :) känner mig genast mer positiv.
  • kindofnothing
    qatteriin skrev 2016-01-10 15:31:17 följande:

Haha ah men jag kan ta det, så mycket olika smärtor i den här graviditeten så en sort till gör inte så mycket.

Jag tycker ju det är värt det, även om jag ibland känner mig galen för att tycka det. Jag avskyr att vara gravid men ändå har jag gjort det igen för att få en bebis till. Jag var aldrig så orolig för förlossningen med stora - spänd förstås, men inte rädd. Men det är stor skillnad nu när jag varit igenom det en gång, nu längtar jag efter att det ska sätta igång och ser fram emot att undersöka hur jag hanterar smärtan den här gången. Jag är så nyfiken! Osäkerheten är alltid värst och vi i dagens samhälle är så vana att kunna veta och kontrollera, här kommer då en urtidskraft som varken går att styra eller ha koll på när det blir! Det är fruktansvärt frustrerande och det är inte så konstigt tänker jag. Men för mig hjälper nyfikenheten, jag är rädd för mycket i mitt liv för jag är rätt nervöst lagd, men försöker bita tag i min evinnerliga nyfikenhet istället och gå in i det som en upptäckare.

Sant så sant. En grej till gör varken till eller från. Och jag ser så mycket fram emot belöningen. Hur hanterade du smärtan förra gången? Dagtid kan jag fokusera på nyfikenheten men på nätterna funderar jag så mycket på just detdär hur det kommer gå o kännas.
  • Elma
    minahjärtan0609 skrev 2016-01-10 19:47:41 följande:
    Det skulle kunna förklara varför jag gått över. Fick 6 på kub men på rul sa hon att 12 vore mer rimligt men att de inte ändrar för att kub ska vara det säkraste, fråga mig inte varför. Kanske är 12e det "riktiga" datumet. I så fall är det två dagar kvar :) känner mig genast mer positiv.
    Haha gillar hur du tänker! 
  • Blgebo
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-10 19:29:51 följande:

Ni alla som fått era andra barn innan eller på BF har ni ställt in er på att det blir lika nu? Kan nästan tänka mig att det måste vara mer frustrerande nästan än för oss som gick över! Jag är ju som sagt heeeelt inställd på övertid å rejält då första var de. Men hur tänker ni andra?!

Jag hade absolut gjort det... Fött de andra i 39+2 eller +3,och så blev det en igångsättning i v.38+2 förra gången. Nu är jag i 39+5, och jag har inga tecken alls. Inte någonting. Inga sammandragningar, ingenting. Förutom att jag är "tjock" så mår jag bra, för bra. Till och med svullnaden i benen har försvunnit. Hade helt klart hoppats på att föda under jullovet, nu är det två barn som ska till skolan och två som ska till förskolan på morgonen, det är hämtningar osv. Och maken kommer hem 18.30 på kvällarna Bläää....
  • Mallis87
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-10 19:29:51 följande:

Ni alla som fått era andra barn innan eller på BF har ni ställt in er på att det blir lika nu? Kan nästan tänka mig att det måste vara mer frustrerande nästan än för oss som gick över! Jag är ju som sagt heeeelt inställd på övertid å rejält då första var de. Men hur tänker ni andra?!

Dotter föddes i vecka 36+3, jag var totalt oförberedd.

Nu till denna gången sa min BM att bara för att nr 1 föddes tidigt, behöver inte nr 2 göra det. Men, endå har man ju varit inställd på att det KAN ske, och jag var såå nojjig att inte gå över nyår. Nu hade jag ju inte behövt nojja över det alls ;) Och har nog varit inställd hela tiden på att få minst en vecka innan bf. Men icke!

Är så nojjig också att det ska vara en jättebebis, som bara ligger där inte och sväller på sig. Skulle på tillväxt ul med nr 1, då sfkurvan pekade rätt upp i vecka 35 och sf måttet var 37cm. Men jag hann aldrig då hon föddes några dagar innan tänkt ul. Hon vägde 3300g, alltså stor för att födas i den veckan!

Nu i vecka 39 är sf måttet 37 cm! Vilket jag hoppas talar för att det inte är en jättestor bebis. Men hade ju gärna fått ut honom nu... Eller helst igår ;)
  • qatteriin
    kindofnothing skrev 2016-01-10 19:50:43 följande:

Sant så sant. En grej till gör varken till eller från. Och jag ser så mycket fram emot belöningen. Hur hanterade du smärtan förra gången? Dagtid kan jag fokusera på nyfikenheten men på nätterna funderar jag så mycket på just detdär hur det kommer gå o kännas.

Ja tankarna blir alltid tyngre på natten... Björn Skifs var inte helt fel ute! Det blir alltid värre framåt natten...

Jag var ganska rädd för smärtan sist, när det väl satte igång. Den påminde mig i både kropp och själ om smärtan vid mina missfall, särskilt det senaste som var som en miniförlossning i v 11, när jag satt i min ensamhet på toa mitt i natten och krystade... Så smärtan i sig var nog inte så farlig, men minnet sa ju "det blir ingen bebis av det här!!", så jag tror jag spände mig, kunde inte slappna av. Sen blev det så utdraget så inte ens när vi kom till sjukhuset var det så lätt, jag var väldigt trött. Med lustgas gick det bra att hantera men jag var rätt borta av kombinationen trötthet (hade varit vaken nästan ett dygn med ineffektiva pinvärkar innan jag kom i akiv fas) och lustgas. Orkade inte röra mig så mycket som jag hade tänkt. Så nu hoppas jag dels att jag slipper pinvärkarna, och dels att jag är piggare så jag kan röra mig, bada eller duscha, fokusera... Nu vet jag ju till skillnad från sist att det faktiskt kommer en belöning efteråt och det tror jag kommer underlätta.
  • minahjärtan0609
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-10 20:06:21 följande:

Tycker att alla bebisar kan vara "lydiga" å komma på BF. Vore så mkt enklare då :)

Ja visst vore det så :)
  • Elma
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-10 20:06:21 följande:

Tycker att alla bebisar kan vara "lydiga" å komma på BF. Vore så mkt enklare då :)

Låter bra det då jag dessutom har ett klockslag! Tänk så mycket enklare det vore med barnvakten då.
    Hon som gjorde ultraljudet vid kub sa att vid rul får ni exakt tid. Jag hade så kul åt den formuleringen så jag framförde detta vid rul och då hade hon ju inget val än att ge oss inte bara datum utan tid också ;)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)