• Anonym (TS)

sluta hata Islam!

Jag börjar bli trött på alla som jämt skriver skit om islam och muslimer. Trådar spammas med länkar till islamhatare och diskussioner om muslimer som vill ta över världen får mig att vilja kräkas!
    Kan inte alla köpa sig en koran och läsa den istället för att leta "fakta" på islamfientliga sidor?
    Varför är alla så rädda för muslimer?

• Svar på tråden sluta hata Islam!
  • kivirush

TS. Varför utför du inte en motaktion och skapar en tråd om allt det positiva som islam skulle kunna tillföra det västerländska samhället då?

Eller förespråkar en reformation inom islam där allt det som inte passar i ett utvecklat och rättvist samhälle plockas bort?

Säger lite vad jag vill.
  • Anonym (Religionsfrihet tack)

Varför ska jag acceptera en religion när jag har turen att bo i världens mest sekulariserade land?

Jag gillar inte religion överhuvudtaget och jag förstår inte varför jag ska respektera människor som vill leva 2000 år tillbaka i tiden.

Islam är en av dom värsta religionerna för att muslimer inte tål kritik och det som inte tål kritik eller ifrågasättande förtjänar inte heller min tid.

Religionsfrihet innebär även rätten att inte gilla religion och att slippa bli utsatt för den.

Det finns en anledning att Sverige är en av världens bästa länder att bo i och det är inte tack vare islam.

Då hade alla velat bo i Mellanöstern.

Fattar du inte det?

Som kvinna är jag så glad att jag inte är född i ett muslimskt land.

• Aniiee
    kivirush skrev 2015-04-28 09:28:28 följande:

TS. Varför utför du inte en motaktion och skapar en tråd om allt det positiva som islam skulle kunna tillföra det västerländska samhället då?

Eller förespråkar en reformation inom islam där allt det som inte passar i ett utvecklat och rättvist samhälle plockas bort?

Åh, du menar... som kristendomen genomgick för 500 år sedan? 

Ser man på fler gamla religioner så är trenden tydlig. Ungefär 1000 år för att bygga upp religionen, ofta mer eller mindre fredligt, ungefär 500 år där det blir mer och mer våldsamt (inte bara rent våld, även propaganda, osv) som till slut, efter ett par djupa andetag (tänk de heliga krigen (The Cruisades) till exempel),  kulminerar, för att folket tröttnar på våldet, prominenta personer intresserar sig för andra saker (förvånande ofta vetenskap, faktiskt. Förstå Gud och hans skapelse, inte genom hur det står i boken, utan hur världen funkar, hellre än tillbe och lyda Gud) eller helt enkelt för att det blev slut på folk att försöka övertyga om religionens förträfflighet. Religiositeten planar ur och religionen anpassas till rådande tid och verklighet. Religionen finns kvar, mer eller mindre i bakgrunden, i ett större eller mindre antal år, ibland upprepas hela eller delar av utvecklingen, religioner som överlever i mer än 2000 år tenderar att pendla en del, ta några steg tillbaka då och då, men inte nödvändigtvis gå hela vägen tillbaka till 0, så att säga. Dessa cykler/pendelrörelser kan vara olika långa eller korta och ha olika orsaker, och de flesta religioner förpassas till historien innan de är 2500 år gammal. 

Även islam genomgår detta, just i denna stund.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Flash Gordon
    Anonym (TS) skrev 2015-04-27 16:41:39 följande:

Varför är alla så rädda för muslimer?

Därför att din gud och din profet har sagt att jag som kristen i din värld endera ska:

- dödas
    - konvertera till islam
    - fördrivas

eller

- tvingas betala en straffskatt/en beskyddaravgift för att få leva i fred.

Och då är jag vare sig jude eller något annat som skall straffas långt mycket värre. Enligt din gud och din profet.

.
    "Rädd för" är nog fel uttryck i sammanhanget eftersom vi än så länge lever i ett Sverige där islam inte är den dominerande faktorn, men där har du nog i alla fall grunden till varför islam är så pass illa omtyckt som det ändå är i större delen av världen - utanför de muslimska länderna.
  • Anonym (Vad är det som är så bra med religion, ÖVERHUVUDTAGET?!)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-28 08:38:31 följande:
    Nu gifter sig inte majoriteten med fler än en ändå. Och en kvinna har rätt att begära skilsmässa och lämna honom om han har gift sig med en till.

Att det fortfarande tillämpas har med socioekonomiska faktorer. Att han inte ska kunna skilja sig från sin fru och gifta om sig i ett samhälle där en kvinna kanske inte har någon annanstans att ta vägen. Det skulle vara orättvist mot henne om han lämnade henne och hon då skulle hamna på gatan. Då får han fortsätta försörja henne och ge henne tak över huvudet istället
    Rätten och rätten. Men det vet vi ju att det inte är så tjusigt som det låter. Hon lär först bli förkastad och lämnad till sitt eget öde om ej mördad innan dess.
  • Anonym (Ojoj)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-28 08:38:31 följande:

Nu gifter sig inte majoriteten med fler än en ändå. Och en kvinna har rätt att begära skilsmässa och lämna honom om han har gift sig med en till.

Att det fortfarande tillämpas har med socioekonomiska faktorer. Att han inte ska kunna skilja sig från sin fru och gifta om sig i ett samhälle där en kvinna kanske inte har någon annanstans att ta vägen. Det skulle vara orättvist mot henne om han lämnade henne och hon då skulle hamna på gatan. Då får han fortsätta försörja henne och ge henne tak över huvudet istället

Det har jag svårt att tro, när jag har varit i Egypten så har flera människor jag träffat haft mer än en fru.

Men du svarade fortfarande inte på min fråga. Antar att kvinnor inte får vara gifta med upp till fyra män samtidigt? Eller det kanske dom får, eftersom islam tydligen är så jämställt enligt dig?
  • Anonym (Ojoj)
    Anonym (Vad är det som är så bra med religion, ÖVERHUVUDTAGET?!) skrev 2015-04-27 19:54:37 följande:

Ganska svårt att "tycka om" islam, speciellt när det hela hela hela tiden bevisas hur kvinnoförnedrande religionen är.

Svt play, sex kärlek religion dokumentär som visar en muslimsk man som inte kan hålla kuken i styr, som då går till en imam som ger honom förståelsen i hur en "tillfällig fru" kan låta honom slippa leva i synd. Tillfällig fru är alltså samma som prostitution. Mannen betalar flertal kvinnor för deras kroppar, i en vecka en månad eller vad som nu behagar.

Undrar om kvinnan får lov att göra samma?!

Och sen var det ju den där dokumentären på TV4 eller något, om muslimska kvinnor som filmade i smyg när dom gick in och pratade med sin imam och låtsades att deras män slog dom och att dom sökte hjälp. ALLA (typ 5-6 st) imamer sa att dom skulle stanna i äktenskapet eftersom skilsmässa är fel. Nej okej, islam är inte alls kränkande mot kvinnor..
  • dessan59

Ts

det finns många fina muslimer, och det är inte dom som kritiseras.

själv är jag kristen, har varit det i hela mitt liv. Men det finns en del muslimer som verkligen hatar kristna. Vad gjorde IS med kristna bara för någon vecka sedan?
    Jo de kristna avrättades på plats, för att dom var kristna! jag vill inte läsa koranen, om inte du har läst vår bibel. jag tycker lika lite eller mycket  om eran koran, som du är emot vår bibel! så, kan du fatta varför en del svenskar och andra människor som inte tycker om islam?
    IS är redo att slakta så många kristna i sin desperata kamp om "det heliga kriget"

• Anonym (TS)
    dessan59 skrev 2015-04-28 11:25:32 följande:

Ts

det finns många fina muslimer, och det är inte dom som kritiseras.

själv är jag kristen, har varit det i hela mitt liv. Men det finns en del muslimer som verkligen hatar kristna. Vad gjorde IS med kristna bara för någon vecka sedan?

Jo de kristna avrättades på plats, för att dom var kristna! jag vill inte läsa koranen, om inte du har läst vår bibel. jag tycker lika lite eller mycket  om eran koran, som du är emot vår bibel! så, kan du fatta varför en del svenskar och andra människor som inte tycker om islam?

IS är redo att slakta så många kristna i sin desperata kamp om "det heliga kriget"

Nu är inte IS några representanter för islam även om de hävdar det. De dödar ju muslimer överallt. Och jag respekterar dig som kristen och jag har flera kristna vänner från mellanöstern.

Muslimer hatar inte kristna för dom är bokens folk och både koranen och profeten Muhammed talar om respekt för bokens folk. Profeten var gift med en kristen och hon konverterade aldrig till islam. Han respekterade henne och talade om för folk att inte tvinga nån att konvertera. Att IS har kapat vår religion betyder inte att det är islam som ni ser och som de gör i islams namn.

Ja jag har läst Bibeln och jag kan förstå att mycket som står är historiska händelser precis som de i koranen. Läs koranen så får du en annan bild av islam
Svar på tråden sluta hata Islam!