• Anonym (TS)

sluta hata Islam!

Jag börjar bli trött på alla som jämt skriver skit om islam och muslimer. Trådar spammas med länkar till islamhatare och diskussioner om muslimer som vill ta över världen får mig att vilja kräkas!
    Kan inte alla köpa sig en koran och läsa den istället för att leta "fakta" på islamfientliga sidor?
    Varför är alla så rädda för muslimer?

• Svar på tråden sluta hata Islam!
  • Anonym (TS)
    Anonym (--) skrev 2015-04-27 22:00:33 följande:

Utövarna.

Fast utövarna är många. Muslimer är vanliga människor precis som dig. Att de tror på Gud gör inte dom till ointelligenta. Det har blivit en hetsjakt på muslimer och jag förstår inte varför.

Läs koranen. Förstå budskapet och då kanske man börjar respektera sina medmänniskor mer oavsett vilken tro de har
  • Anonym (Vad är det som är så bra med religion, ÖVERHUVUDTAGET?!)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-27 21:58:21 följande:
    Jag vet inte vad du menar här. Jag har inte sett dokumentären men av det du skriver så låter det inte rätt. Islam förespråkar INTE att man gifter sig tillfälligt mot betalning. Shia har tillfälliga äktenskap men majoriteten har det inte och det står inte i koranen om det här heller. Och även dom har regler kring hur dessa äktenskap ska se ut och kvinnan är med på det hela. Islam förtrycker inte kvinnor. Sluta tala om för muslimska kvinnor att de är förtryckta. Dom kanske tycker västerländska kvinnor är förtryckta men inte går de runt och säger det till kvinnorna?
    Skulle gärna vilja få det mer närmare förklarat då vad dessa tillfälliga äktenskap är.

Kvinnoförtryck world wide, det är jävligt tråkigt att islam framstå som den ledande religionen inom kvinnoförtyck, men i mina ögon är världen fylld av världar som sköter kvinnoförtryck utomordentligt Utan religion. Islam är väl en religion där männen i Guds namn kommer undan med en hel jävla massa!?
  • Rutgers
    Anonym (TS) skrev 2015-04-27 22:07:39 följande:
    Att de tror på Gud gör inte dom till ointelligenta. 
    Sådana här påståenden kliar bra mycket... men jag kan vara snäll mot dig och omformulera innan jag svarar.

"Att de tror på en/flera Gud(ar) gör inte dom till ointelligenta."

Ointelligenta var väl att ta i. Men iaf mindra intelligenta.

"Läs koranen. Förstå budskapet och då kanske man börjar respektera sina medmänniskor mer oavsett vilken tro de har" 

Jag respekterar mer de som inte har en tro alls.

• Anonym (TS)
    Anonym (Vad är det som är så bra med religion, ÖVERHUVUDTAGET?!) skrev 2015-04-27 22:09:05 följande:

Skulle gärna vilja få det mer närmare förklarat då vad dessa tillfälliga äktenskap är.

Kvinnoförtryck world wide, det är jävligt tråkigt att islam framstå som den ledande religionen inom kvinnoförtyck, men i mina ögon är världen fylld av världar som sköter kvinnoförtryck utomordentligt Utan religion. Islam är väl en religion där männen i Guds namn kommer undan med en hel jävla massa!?

Ja absolut så kommer män undan med en hel del när det är dom som sitter i maktpositioner och när det är dom som bestämmer hur koranen ska tolkas. Kvinnor förtrycks oavsett religion men islam förtrycker inte nån anser jag. Alla har fått sina rättigheter inom islam. Det är när samhället och tiden ändras som man kan diskutera om ett antal regler fortfarande ska gälla eller inte.

Shia har tillfälliga äktenskap. De stödjer sig på en hadith från profeten Muhammed. Männen var på den tiden i krig och kriget var långdraget. Männen ville inte begå synd då och ha utomäktenskapliga förhållanden med kvinnor. Då sa profeten till dom att de kunde ha tillfälliga äktenskap och ge kvinnorna sina rättigheter med brudpeng försörjning uppehälle legitimitet till eventuella barn och tre månader betänketid efter upplösningen av äktenskapet. Det fick dom göra under det speciella kriget och därefter blev det förbjudet. Men enligt shia så förbjöds det inte och därför här de det idag. Tanken idag är väl att folk som reser eller pluggar utomlands och vill ha ett förhållande men inte ett varaktigt då ska kunna göra det legitimt utan att begå synd. Och kvinnan ska så klart gå med på det
  • Anonym (TS)
    Rutgers skrev 2015-04-27 22:22:53 följande:

Sådana här påståenden kliar bra mycket... men jag kan vara snäll mot dig och omformulera innan jag svarar.

"Att de tror på en/flera Gud(ar) gör inte dom till ointelligenta."

Ointelligenta var väl att ta i. Men iaf mindra intelligenta.

"Läs koranen. Förstå budskapet och då kanske man börjar respektera sina medmänniskor mer oavsett vilken tro de har" 

Jag respekterar mer de som inte har en tro alls.

Hur kan man vara mer intelligent om man INTE respekterar sina medmänniskor oavsett tro än om man gör skillnad på folk och folk?
  • Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-27 21:51:54 följande:
     Islam ÄR en fin religion och jag tycker alla som är fyllda med har ska läsa koranen och förstå vad som står i den.
    Anonym (TS) skrev 2015-04-27 21:48:00 följande:
    Vad var det du inte gillade med koranen? Mycket som står är faktiskt historiska händelser.

Anonym (TS) skrev 2015-04-27 21:48:00 följande:
    Vad var det du inte gillade med koranen? Mycket som står är faktiskt historiska händelser.
    Anonym (TS) skrev 2015-04-27 22:04:26 följande:
    Vad var det du inte gillade med koranen om man får fråga?

Anonym (TS) skrev 2015-04-27 22:07:39 följande:
    Läs koranen. Förstå budskapet
    Det här är en av anledningarna till att jag ogillar islam. Allt tjat från muslimer att man måste läsa deras bok för annars kan man tydligen inte veta något.

"Läs koranen så förstår du mig!"

Nej, det skulle jag inte göra. Men om jag nu skulle läsa koranen och inte hitta ditt fina budskap, så skulle du ändå bara säga att jag har fel och du har rätt, och att jag inte förstått vad jag läste.

Man måste inte läsa en religiös skrift för att veta att man inte gillar religionen. Det finns andra sätt att lära sig om en religion, och det bästa sättet är att titta på dess utövare.

Ett sätt som får mig att ta rejält avstånd är de som inte kan respektera min åsikt utan att trycka i ansiktet att jag måste läsa något som de bestämmer innan de anser att jag har rätt att uttala mig.

"Sluta hata islam."

är det ok för mig att säga "Sluta följa islam!!" ? Ok, då gör jag det. Ts, sluta följa islam!

• Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-27 22:30:11 följande:
     folk som reser eller pluggar utomlands och vill ha ett förhållande men inte ett varaktigt då ska kunna göra det legitimt utan att begå synd. Och kvinnan ska så klart gå med på det
    Folk som reser och kvinnan som ska gå med på det?

kan dessa folk som reser inte vara kvinnor? Kan dessa personer som går med på det inte vara män?

Hade du kunnat uttrycka dig såhär istället?

"Kvinnor som reser eller pluggar utomlands och vill ha ett förhållande men inte ett varaktigt då ska kunna göra det legitimt utan att begå synd. Och männen ska så klart gå med på det!"
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!) skrev 2015-04-27 22:33:15 följande:

Det här är en av anledningarna till att jag ogillar islam. Allt tjat från muslimer att man måste läsa deras bok för annars kan man tydligen inte veta något.

"Läs koranen så förstår du mig!"

Nej, det skulle jag inte göra. Men om jag nu skulle läsa koranen och inte hitta ditt fina budskap, så skulle du ändå bara säga att jag har fel och du har rätt, och att jag inte förstått vad jag läste.

Man måste inte läsa en religiös skrift för att veta att man inte gillar religionen. Det finns andra sätt att lära sig om en religion, och det bästa sättet är att titta på dess utövare.

Ett sätt som får mig att ta rejält avstånd är de som inte kan respektera min åsikt utan att trycka i ansiktet att jag måste läsa något som de bestämmer innan de anser att jag har rätt att uttala mig.

"Sluta hata islam."

är det ok för mig att säga "Sluta följa islam!!" ? Ok, då gör jag det. Ts, sluta följa islam!

Fast jag tycker inte man ska döma islam genom att kolla på utövarna. De är vanliga människor och alla följer inte religionen som man ska. Så för att förstå islam så måste man läsa källan dvs koranen.

Jag menade inte att nån ska läsa koranen för att gilla islam. Nej jag menade att man ska läsa koranen för att förstå varför muslimer väljer att leva som dom gör. Och alla förtjänar respekt och att behandlas som en medmänniska oavsett vad man tror på. Jag tycker det pågår en hetsjakt nästan nuförtiden. Och alla

Hatiska trådar här på forumet. Ingen som skriver nåt positivt om islam eller muslimer eller som ens gör en skillnad mellan en religion och folk.
  • Rutgers
    Anonym (TS) skrev 2015-04-27 22:32:42 följande:
    Hur kan man vara mer intelligent om man INTE respekterar sina medmänniskor oavsett tro än om man gör skillnad på folk och folk?
    Jag gör en väldigt stor skillnad på folk och folk. Om jag stötte på Anders Breivik eller Anders Eklund av någon oförklarad anledning själv en natt så kan du ge dig på att det skulle ske ett mord.

• Anonym (TS)
    Anonym (Nej, jag behöver inte läsa!) skrev 2015-04-27 22:38:00 följande:

Folk som reser och kvinnan som ska gå med på det?

kan dessa folk som reser inte vara kvinnor? Kan dessa personer som går med på det inte vara män?

Hade du kunnat uttrycka dig såhär istället?

"Kvinnor som reser eller pluggar utomlands och vill ha ett förhållande men inte ett varaktigt då ska kunna göra det legitimt utan att begå synd. Och männen ska så klart gå med på det!"

Jag skulle förklara varför shia har såna äktenskap. Jag är inte shia själv och hos oss är det förbjudet med tillfälliga äktenskap. Det är klart att det är ologiskt precis som du skriver
Svar på tråden sluta hata Islam!