• Angdev

BIM juni 2015

Fortsättningstråd för oss som inte plussade i maj, och har nytt BIM i juni.
  • Svar på tråden BIM juni 2015
  • Symetrical
    mkes skrev 2015-05-18 14:24:12 följande:
    Säger (om än lite halvt vackligt) hellre en bra gång i veckan än tio halvkassa! smile2.gif
    Kan inte annat än att hålla med.
  • Nystjärna

Intressant och höra :) Jag såg att de vitaminer som jag äter nu innehåller rätt mängd folsyra, men tror ändå jag enbart skall köpa folsyre tabletter sen då jag inte tycker att jag får mer energi eller så utav dess vitaminer. Det där med tempmetoden har jag väldigt dålig koll på vad den innebär. Jag körde med äl test en gång när vi skulle ha dottern för att se när jag hade äl, sen fick jag reda av en bm på ungdomsmottagningen när jag var där att jag hade äl vilket jag misstänkte fast jag tyckte det var tidigt,men på den äl så blev dottern till :) Sen har jag tagit ett äl test för någon månad sedan för att se om jag läste av kroppens signlarer rätt,vilket jag gjorde. Har väldigt tydliga äl känningar och så. Vilket är skönt :) Men funderar på och ändå använda mig av äl test lite för att se,har nämligen test hemma men sambon vill inte att vi skall använda oss av de utan köra på med varannan dag precis som med dottern,samtidigt som han tycker det är jobbigt att det blir så planerat och så,men vet inte riktigt hur man skall göra då om man nu vill bli gravida och samtidigt inte ha sex varannan-var 3 dag för det är planerat och inte heller använda äl-test då känns det svårt. Eller klart det går ändå men kanske tar längre tid och har jag bestämt mig för något vill jag nu,nu,nu. Speciellt när det kommer till graviditet och så. Är jag ensam om detta eller tänker jag knasigt?
    Jag hade en p-piller innan dottern som jag slutade med ca 3 månader innan vi försökte med henne. Efter det skaffade jag spiral som jag hade nästan ett år men då jag hade lite bekymmer med den tog man ut den och jag fick minipiller (Azilia) Men jag mådde så väldigt dåligt utav dom,så valde att efter 4-5 månader och sluta med dem för det blev inte bättre,så använd oss av kondom ifrån januari. Så varit hormonfri sen januari vilket känns bra och skönt. Hoppas det har underlättat frö kroppen. Men märkt att kroppen/mensen varit lite knas pga mycket med jobbet,den kom ett par dagar tidigt för ett tag sen men denna månaden var den exakt på dagen vilket känns som ett bra utgångsläge. :) Men hur hade ni gjort i min sitts? Äl-test eller varannan-till var 3 dag med mys? 

Sen hur långt innan ÄL och BIM brukar ni börja testa? :)

• Nirvie

Visst känns det bra med spontansex snarare än produktionssex. Än så långe är vi relativt nykära fortfarande och känner dessutom extra pirr av tanken på att "det kanske tar sig just denna gång" så tack å lov känns det inte forcerat alls med sexet, tvärtom Men jag antar att det kan ändras om det drar ut på tiden och det visar sig att det inte tar sig månad efter månad. Har haft problem med depression tidigare och nu slutat med medicinen med anledning av våra planer. Är lite orolig för att falla tillbaka om det blir för jobbigt med för många besvikelser i rad kring BIM. Vill veta att vi i alla fall gjort vad vi kunnat då jag vill bli gravid NU! Därav tempar jag så att jag iaf har ett hum om hur min cykel ser ut.

Tempning funkar som så: Du mäter bastempen varje morgon innan du kliver ur sängen. Viktigt att ta det ungefär samma tid varje morgon och när du är nyvaken. I början tog jag tempen i badrummet men märkte snart att det blev mycket jämnare resultat att ha tempen på nattduksbordet så att kroppen inte hinner aktiveras och värmas upp innan mätningen. Anteckna värdet varje morgon så du kan se utvecklingen. Omkring någon dag innan ägglossningen får många, dock inte alla, en dipp på ca en tiondels grad. Någon dag efter ägglossningen ökar tempen med 0.2 - 0.5 grader, kanske mer. Temperaturökningen beror av progesteronet som utsöndras efter ägglossningen. Det låter kanske som banala skillnader i temp men antacknar man det i en graf så ser man det tydligt! Ökningen kvarstår till dess att man får mens. Blir mensen sen och tempen fortfarande är hög så kan det vara ett tecken på graviditet.

Som exempel, min förra cykel: dag 1-12 pendlade min bastemp mellan 36.4-36.5. Dag 13-15 dippade den till 36.3 (hade äl dag 14 enligt test med sticka dagen innan samt tydliga känningar och även en liten äl-blödning samma dag). Dag 16-24 pendlade bas-tempen mellan 36.6-36.9 och tyvärr sjönk den sedan tillbaka till 36.4 mellan dag 26-28 och sedan kom mensen.

• Caylyn
    HardrockGoddess skrev 2015-05-18 15:55:24 följande:
    Sjunger upp i kör och säger "Heja dig!"

Kan du berätta om sprutan de använder vid inseminering? Jag är så desperat här så jag funderar på att vi både ska köra sex och att jag inseminera min mans sperma. Den biologiska klockan tickar här med!!! :)
    Det är bara en tunn kateter men de går ju direkt in i livmodern med de små rackarna. Får ju förkorta simtiden för dem Tungan ute. Det hela är ju över på några minuter. Du kan ju alltid kolla på klinikens hemsida. De har information om heminseminering.

www.storkklinik.dk
  • Nirvie

Eftersom jag har regelbunden cykel och inte gillade att använda äl-stickorna kommer jag att använda de jag har kvar som preliminära graviditetstest istället De ger nämligen även utslag för hCG (vid graviditet) eftersom detta är snarlikt LH (vid ägglossning). Alltså, ett starkt possitivt ägglossningstest kring BIM => värt att satsa på ett gravtest, medans ett svagt ägglossningstest kring BIM => bättre att vänta lite till.

• Symetrical
    Nirvie skrev 2015-05-18 19:08:45 följande:

Eftersom jag har regelbunden cykel och inte gillade att använda äl-stickorna kommer jag att använda de jag har kvar som preliminära graviditetstest istället smile1.gif De ger nämligen även utslag för hCG (vid graviditet) eftersom detta är snarlikt LH (vid ägglossning). Alltså, ett starkt possitivt ägglossningstest kring BIM => värt att satsa på ett gravtest, medans ett svagt ägglossningstest kring BIM => bättre att vänta lite till.

Sant, dock kan de ge ganska starkt utslag precis innan mens också, så är lite tvetydigt det där. :-/
  • waan

Uppdatering! Tredje försöket till ett litet syskon :)

ÄGGLOSSNING

18/5 Caylyn

18-19/5 aniroma

22/5 miamarina84

23/5 gruvan

20-25/5 Desideri

23-24/5 Nystjärna

25/5 kastrullen

26/5 waan

29/5 Angdev, lillskrutten, Nirvie

31/5 jeniii888

1/6 fsake

2/6 mkes, 

BIM

2/6 Caylyn

3/6 miamarina84, Desideri

4/6 gruvan, Fian88

4-5/6 aniroma

7/6 Nystjärna

8/6 kastrullen

9/6 waan

12/6 Angdev

13/6 Nirvie

14/6 Jeniii88

16/6 fsake

17/6 mkes

• Caylyn

Ville bara säga tack för alla uppmuntrande lyckoönskningar. Det betyder mycket, speciellt som det inte är många i min familj som stöder mitt beslut men det är deras problem och inte mitt. Nu ska jag bara stå ut med att vänta i 2 veckor innan jag tar grav testet de skickade med mig hem. Hoppas bara att det tar sig.

Svar på tråden BIM juni 2015