• Angdev

BIM juni 2015

Fortsättningstråd för oss som inte plussade i maj, och har nytt BIM i juni.
  • Svar på tråden BIM juni 2015
  • miamarina84
    Nirvie skrev 2015-05-20 13:06:59 följande:

Jag har relativt regelbunden mens och vet nu vart i cykeln jag skall vara observant för den tempdipp som sker strax innan ägglossning (väldigt marginell - inte alla som har den) och stegringen efter det blir som en bekräftelse på att ägglossning skett. Om sedan tempen förblir högre även två veckor senare, dvs inte sjunker igen som den brukar innan mens, ja då blir det spännande

Jaha de e så det går till. Alla verkar ju faktiskt tempo.. Själv köper jag clearblue ägglossningstest o de funkar utmärkt. Inget krångel eller så för jag köper en digitala så man slipper fundera o analysera streck o ränder osv. Men tempa e klart billigare då mina test stickor kostar ca 350 för tio stickor.
  • jeniii88
    Caylyn skrev 2015-05-20 19:10:16 följande:

Det blir en hel del väntan för oss alla. Först väntar vi på äl på ett sätt eller ett annat och sedan väntar vi igen. Tycker att efter äl kan väl tiden bara hoppa fram 2 veckor ????

kan bara hålla med dig, vore mycket lättare utan all väntan :)
  • gruvan
    Nystjärna skrev 2015-05-20 18:53:52 följande:

Jag har haft mens cykel på ca 27 dagar, ibland 26,ibland 28 men däromkring. Jag har dålig koll på vad lutealfasen är om jag skall vara ärlig. Men tagit äl tester tidigare och när jag blev gravid med dottern så vet jag att jag hade äl på dag 12, både test och sen en bm på ungdomsmottagningen sa det. Så brukar ha äl på dag 12-13 ca. Så är det så, är jag ju på dag 9 idag. Men behöver man hålla sig något innan man testar? Nu hade det ju bara gått ca 2 timmar från de att jag var på toaletten innan. Men hur skulle jag kunna räkna ut det då,så jag vet om det vart för tidigt för och testa? Jag hoppas jag får en äl denna månaden och att vi inte missar den. Det känns ju fysiskt sm att äl är på g men vart så osäker pga testet och hoppas verkligen inte att vi missar den. Men lever på hoppet och att vi kör varannan dag med mys. 

Lutealfasen är antal dagar mellan ägglossning och första dagen på mensen och den är alltid samma. Så om man har äl senare än vanligt av någon anledning kommer också mensen senare eftersom lutealfasen inte förändras. Är cykeln hyfsat regelbunden, som din verkar vara, och man dessutom vet hur lång lutealfas man har tar man antalet dagar i cykeln minus antalet dagar i lutealfasen. Då vet man på ett ungefär när man borde ha äl. Vet man lutealfasen och får positivt äl-test (och även andra tecken på äl) kan man på omvänt sätt räkna ut bim.

Min lutealfas har jag kommit fram till att den är 12 dagar. Jag har använt äl-test och dagen innan jag har fått positivt har jag fått äl-flytningar. Sedan får jag alltså ett positivt äl-test och dagen efter det äl-smärtor. De två senaste perioderna har smärtan varit så stark att jag inte kunnat sträcka på mig helt så jag är rätt säker på att jag har haft äl då. Sen har mensen kommit 12 dagar senare, tyvärr.

Jag tror inte man behöver hålla sig för att ta äl-test. Jag kissade innan jag gick från jobbet kl 16.45 idag och testade mig kl 18 och fick positivt.
  • Tett90

Började igår med äl test och som väntat inte fått nån glad gubbe men äl är beräknad 24-25/5 så tar som mest för att vara säker på att inte missa :) våra tidigare försök har kanske inte varit helhjärtade men jag hoppas verkligen på denna gång :) vi kör varannan dag nu och vet inte hur bör vi göra vid äl?

• Symetrical

Hoppar gärna på här officiellt, då mensen som väntat kom tidigt i morse!

Skall börja med letrozol den här cykeln, för att förhoppningsvis kunna sätta lite sprätt på äggtillväxten och lyckas få äl tidigare än dag 44 som förra gången!

Funkar det som det ska borde äl bli typ första helgen i juni, men återkommer med mer klara besked efter gynbesöket om typ veckor.

• Nirvie
    Tett90 skrev 2015-05-20 23:40:04 följande:

Började igår med äl test och som väntat inte fått nån glad gubbe men äl är beräknad 24-25/5 så tar som mest för att vara säker på att inte missa :) våra tidigare försök har kanske inte varit helhjärtade men jag hoppas verkligen på denna gång :) vi kör varannan dag nu och vet inte hur bör vi göra vid äl?

Varannan dag kring ägglossning är mycket bra. Om man sedan känner för någon extra gång, eller hoppa över någon dag, så skadar inte det heller. Huvudsaken är att man prickar in några av de fertila dagarna, särskilt de närmast kring ägglossning. Tror det viktigaste ändå är att man gör som man har lust, dvs inte kör på tvångsmässigt bara för att. Då är nog risken stor för att man tröttnar helt om det skulle ta flera månaders försök.

Min app tipsar förövrigt om att ha "baby-making-sex" utanför sovrummet och att spara sovrummet till "loving-sex" just för att hålla hettan å spänningen uppe appen heter ovia fertility och rekommenderas varmt för er som inte har emot engelska. Skapad av ett forskningsteam och fullmatad med bra information, pepp och trevliga tips
  • mkes
    Symetrical skrev 2015-05-21 07:07:16 följande:

Hoppar gärna på här officiellt, då mensen som väntat kom tidigt i morse!

Skall börja med letrozol den här cykeln, för att förhoppningsvis kunna sätta lite sprätt på äggtillväxten och lyckas få äl tidigare än dag 44 som förra gången!

Funkar det som det ska borde äl bli typ första helgen i juni, men återkommer med mer klara besked efter gynbesöket om typ veckor.

Officiellt välkommen hit!

Följt varandra sedan februari så nu börjar jag bli less på dig. Vad sägs om att juni blir sista månaden?!
  • Tett90
    Nirvie skrev 2015-05-21 07:25:49 följande:
    Varannan dag kring ägglossning är mycket bra. Om man sedan känner för någon extra gång, eller hoppa över någon dag, så skadar inte det heller. Huvudsaken är att man prickar in några av de fertila dagarna, särskilt de närmast kring ägglossning. Tror det viktigaste ändå är att man gör som man har lust, dvs inte kör på tvångsmässigt bara för att. Då är nog risken stor för att man tröttnar helt om det skulle ta flera månaders försök.

Min app tipsar förövrigt om att ha "baby-making-sex" utanför sovrummet och att spara sovrummet till "loving-sex" just för att hålla hettan å spänningen uppe smile5.gif appen heter ovia fertility och rekommenderas varmt för er som inte har emot engelska. Skapad av ett forskningsteam och fullmatad med bra information, pepp och trevliga tips smile1.gif
    Tack , vilket smart tips från appen :) den ska jag ta ner :) (som att jag inte har massa appar redan ;) haha)
  • Tett90

Bara för att jag skrev så igår kväll fick jag nyss glad gubbe på äl test ????

• Tr86

ÄL 30/5 och BIM 13/6. Fick ett MA i mars i 9e veckan (eller femte beroende på hur man ser det). Två skrapningar efter det och jag har haft ganska mycket olustiga småsmärtor i nedre högre del av magen både innan och efter det. Första mensen efter MA:t kom ca 6 veckor efteråt, men vi lyckades inte få det ägget efter det att bli befruktat.

Nu, efter andra mensen efter MA:t så har jag än sålänge inte kvar det där konstiga onda. Jag kopplade det till livmodern på nått sätt, men exakt vad det var... det vete katten...

Svar på tråden BIM juni 2015