-
-
Svar på tråden BIM juni 2015
-
Tror inte du behöver oroa dig, du kommer få stegring. Jag tog ett ältest i fredags som var svagt, i lördags som bara hade ett tunnt streck, typ halvt om man säger så. På söndagen fick jag fullt utslag! Det går rätt fort på slutet, iaf för mig denna månaden!Nystjärna skrev 2015-05-20 17:40:15 följande:Hej :) Idag har jag haft lite ont i rygg slutet och av och till molnade värk i magen. Så funderade på om det kunde vara äl som var på väg. Brukar få äl ca dag 12 i cykeln och idag är jag på dag 9. Det är inte jätteont utan kommer och går lite mer, känns som det dock ökat och kommer lite oftare nu ikväll. Så gjorde faktiskt ett äl-test bara för att se. Har äl-tester hemma men sambon vill ju inte att jag använder det, så gjorde ett nu ikväll i smyg innan han kom hem :p hihi. Men det var sååå svagt, kunde ana och gissa mig till. Så får la se hur det artar sig. Kanske bara var för tidigt och testa? Sen hade jag bara hållit mig i ca 2 timmar med vet inte om det påverkar. Men kändes tyvärr lite väl svagt för att vara dag 9 om jag nu skall ha äl runt dag 12. Eller? blir lite orolig :( Tänk om man inte får äl denna månaden nu bara för att vi började tidigare ändå. Hade först tänkt att inte ta något test i morgon utan tidigast på fredag. Men vet inte om jag faktiskt skall försöka ta ett i morgon ändå. Någon som vet när man bör testa på dygnet? Vad som är bäst och rekommenderat liksom.
Varför vill ha inte att du ska ta ältest? Låter konstigt :P -
Rekommenderas att ta test mellan 10-20, men de gånger jag fått positivt äl-test (3 ggr) har varit på morgonen, så antar att det kan vara ganska individuellt. Är nog bäst att testa sig fram!Nystjärna skrev 2015-05-20 17:40:15 följande:Hej :) Idag har jag haft lite ont i rygg slutet och av och till molnade värk i magen. Så funderade på om det kunde vara äl som var på väg. Brukar få äl ca dag 12 i cykeln och idag är jag på dag 9. Det är inte jätteont utan kommer och går lite mer, känns som det dock ökat och kommer lite oftare nu ikväll. Så gjorde faktiskt ett äl-test bara för att se. Har äl-tester hemma men sambon vill ju inte att jag använder det, så gjorde ett nu ikväll i smyg innan han kom hem :p hihi. Men det var sååå svagt, kunde ana och gissa mig till. Så får la se hur det artar sig. Kanske bara var för tidigt och testa? Sen hade jag bara hållit mig i ca 2 timmar med vet inte om det påverkar. Men kändes tyvärr lite väl svagt för att vara dag 9 om jag nu skall ha äl runt dag 12. Eller? blir lite orolig :( Tänk om man inte får äl denna månaden nu bara för att vi började tidigare ändå. Hade först tänkt att inte ta något test i morgon utan tidigast på fredag. Men vet inte om jag faktiskt skall försöka ta ett i morgon ändå. Någon som vet när man bör testa på dygnet? Vad som är bäst och rekommenderat liksom.
-
Okej,tack :) låter uppmuntrande och lugnade. Hoppas det är så för mig också. :) Känns inte som vi kan missa det iallafall eftersom vi kör varannan.Aniroma skrev 2015-05-20 18:09:06 följande:Tror inte du behöver oroa dig, du kommer få stegring. Jag tog ett ältest i fredags som var svagt, i lördags som bara hade ett tunnt streck, typ halvt om man säger så. På söndagen fick jag fullt utslag! Det går rätt fort på slutet, iaf för mig denna månaden!
Varför vill ha inte att du ska ta ältest? Låter konstigt :P
Han vill inte att vi använder oss av det då han tycker det känns jobbigt och veta och så, att det blir mer press och verkligen blir "verkstad" de dagarna. Än att vi har varannan- var 3 dag för att vi vill och har lust :) Att tycker det känns bättre för honom :) Och det accepterar jag och förstår faktiskt och kan hålla med honom om. Sen vet jag ganska säkert när jag har äl då jag brukar känna av och ha tydliga tecken på det. Så därför jag blev lite orolig då jag tycker att jag känner av att den är på g nu och det vart väldigt svagt på testet liksom. Låter lite rörigt och flumigt men hoppas du förstår vad jag menar :) -

Jag har aldrig fått någon stegring på äl-test utan det har alltid gått från svagt till starkt mellan två dagar. Så även denna gång! Det högra tog jag i morse kl 6 och det vänstra nu kl 18. Ska testa i morgon vid 6 igen så får vi se hur det ser ut då.
Mina cykler verkar bara bli kortare och kortare för varje månad. Trodde jag skulle ha äl lör eller sön men det verkar ju bli tor eller fre. Sambon kom hem från jobb igår och då fick vi till det. Men hur ska vi göra nu tycker ni? Varannan dag eller varje dag nu när äl är så nära? -
Oj, det blev visst upp och ner! :) Det "högra" är det översta och det "vänstra" är det nedersta.gruvan skrev 2015-05-20 18:25:30 följande:Jag har aldrig fått någon stegring på äl-test utan det har alltid gått från svagt till starkt mellan två dagar. Så även denna gång! Det högra tog jag i morse kl 6 och det vänstra nu kl 18. Ska testa i morgon vid 6 igen så får vi se hur det ser ut då.
Mina cykler verkar bara bli kortare och kortare för varje månad. Trodde jag skulle ha äl lör eller sön men det verkar ju bli tor eller fre. Sambon kom hem från jobb igår och då fick vi till det. Men hur ska vi göra nu tycker ni? Varannan dag eller varje dag nu när äl är så nära?
-
Okej tack :) funderar fortfarande om man skall ta ett test imorgon eller inte,svårt.Symetrical skrev 2015-05-20 18:10:42 följande:Rekommenderas att ta test mellan 10-20, men de gånger jag fått positivt äl-test (3 ggr) har varit på morgonen, så antar att det kan vara ganska individuellt. Är nog bäst att testa sig fram!
-
Vet du hur lång cykel och lutealfas du har? Då kan du ju räkna ut ungefär när du borde ha äl och när det är värt att börja testa. Jag fick ju positivt nu ikväll och är på dag 13 av 26/27 och har en lutealfas på 12 dagar. I morse var det negativt och jag kunde inte se någon stegring alls jämfört med de två tidigare dagarna jag testat.Nystjärna skrev 2015-05-20 18:28:39 följande:Okej tack :) funderar fortfarande om man skall ta ett test imorgon eller inte,svårt.
-
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/89/MenstrualCycle_sv.svg/1280px-MenstrualCycle_sv.svg.png
Får se om länken fungerar... Wikipedias bild på menstruationscykeln är inte helt tokig faktiskt. Där kan man se hur LH (som ägglossningstestesten ger utslag för) först är mycket lågt för att sedan plötsligt bli mycket högt i endast något dygn i samband med ägglossning, sedan lågt igen. Ingen långsam stegring med andra ord utan mer chockartat. Jämför med linjen för progesteronet exempelvis
-
Jag har haft mens cykel på ca 27 dagar, ibland 26,ibland 28 men däromkring. Jag har dålig koll på vad lutealfasen är om jag skall vara ärlig. Men tagit äl tester tidigare och när jag blev gravid med dottern så vet jag att jag hade äl på dag 12, både test och sen en bm på ungdomsmottagningen sa det. Så brukar ha äl på dag 12-13 ca. Så är det så, är jag ju på dag 9 idag. Men behöver man hålla sig något innan man testar? Nu hade det ju bara gått ca 2 timmar från de att jag var på toaletten innan. Men hur skulle jag kunna räkna ut det då,så jag vet om det vart för tidigt för och testa? Jag hoppas jag får en äl denna månaden och att vi inte missar den. Det känns ju fysiskt sm att äl är på g men vart så osäker pga testet och hoppas verkligen inte att vi missar den. Men lever på hoppet och att vi kör varannan dag med mys.gruvan skrev 2015-05-20 18:36:31 följande:Vet du hur lång cykel och lutealfas du har? Då kan du ju räkna ut ungefär när du borde ha äl och när det är värt att börja testa. Jag fick ju positivt nu ikväll och är på dag 13 av 26/27 och har en lutealfas på 12 dagar. I morse var det negativt och jag kunde inte se någon stegring alls jämfört med de två tidigare dagarna jag testat. -
Det blir en hel del väntan för oss alla. Först väntar vi på äl på ett sätt eller ett annat och sedan väntar vi igen. Tycker att efter äl kan väl tiden bara hoppa fram 2 veckor ????