• Anonym (stackars!)

Tycker så jävla synd om decemberbarn!

Hejsan!

Jag och min sambo planerar barn. Vi har lite svårt att bli gravida så därför borde jag ju vara tacksam bara vi får ett barn till, men jag oroar mig så för att barnet kommer födas i December. Jag har alltid tyckt så synd om decemberbarn och önskar verkligen inte det ödet för mitt barn. Vad tycker ni? Speciellt ni som har decemberbarn?

• Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!
  • Anonym (###)
    IMHO skrev 2015-05-21 08:14:11 följande:

Därmed inte sagt att alla nov/dec-barn har behov av senare skolstart. Flera personer i tråden har liksom jag själv (född i nov) klarat livet bra ändå.

Vi har en son född i december som jag ville skulle få skjuta upp skolstarten på men det gick inte igenom för han var så före sina kompisar i samma årskull.

Nu var det inte pga av att jag trodde han skulle få svårt i skolan men jag ville att han skulle få leka ett år till. Socialt kan de behöva tiden för att "mogna ikapp"de barn som är födda tidigt på året. 
  • Dixie
    Anonym (stackars!) skrev 2015-05-20 21:45:58 följande:

Vad tycker ni? Speciellt ni som har decemberbarn?

Om jag ser det praktiskt är det ju kanske inte så praktiskt att ett barn fyller år när man har en massa annat firande - men vad har det egentligen för betydelse..... ett barn är ju välkommet när som helst! 

Jag förstår inte på vilket sätt det skulle vara synd om decemberbarn? Min pappa är ett decemberbarn - det har gått väldigt bra för honom i livet - med en framgångsrik karriär - nu tror jag inte hans födelsemånad har någon betydelse för hans framgång, utan den är ganska betydelselös! 

När man får barn får man också lämna planerande in i minsta deltan utanför, jag har kompisar som skulle fått februaribarn - men barnet kom förtidigt och blev ett decemberbarn! 
  • Dixie
    Anonym (stackars!) skrev 2015-05-20 21:54:24 följande:
    Det är ju många i December med och så alla sjukdomar som åker runt överallt! 
    Med den inställningen så är det väl endast lämpligt att ni får barn mellan maj - sep - och om ni tycker det är viktigare att få barn i rätt månad än att få fler barn överhuvudtaget, jag det är ju ert beslut! 
  • Anonym (Hallu!?)
    Anonym (stackars!) skrev 2015-05-20 21:45:58 följande:

Hejsan!

Jag och min sambo planerar barn. Vi har lite svårt att bli gravida så därför borde jag ju vara tacksam bara vi får ett barn till, men jag oroar mig så för att barnet kommer födas i December. Jag har alltid tyckt så synd om decemberbarn och önskar verkligen inte det ödet för mitt barn. Vad tycker ni? Speciellt ni som har decemberbarn?

Men, lilla vän då! Varför frågar du föräldrarna till decemberbarn!? - Är det inte bättre att ställa frågan direkt till decemberbarnen? Dvs de vuxna på forumet som levt i 20, 30, 40 år med att ha 20, 30, 40 födelsedagar i just december?

Själv är jag född i februari och jag avskydde det som barn. Nu avskyr jag det ännu mer då jag blir 30 före i princip alla mina vänner.
  • Duckan

Alltså, såååååå synd om oss decemberbarn är det inte ts. Inget du behöver oroa dig för.

• IMHO
    Anonym (###) skrev 2015-05-21 09:16:32 följande:

Vi har en son född i december som jag ville skulle få skjuta upp skolstarten på men det gick inte igenom för han var så före sina kompisar i samma årskull.

Nu var det inte pga av att jag trodde han skulle få svårt i skolan men jag ville att han skulle få leka ett år till. Socialt kan de behöva tiden för att "mogna ikapp"de barn som är födda tidigt på året. 

Hur gick processen till efter att ni ansökt?
  • lördagsgodis

Vi har ett decemberbarn och jag tycker inte synd om henne, tänk om vi väntat en månad och fått i januari istället då skulle hon ju inte varit hon! Vår tjej spelar fotboll med ett lag där de flesta är nästan 2 år äldre och hon har alltid kämpat för att hålla jämna steg med storebror som är två år äldre vilket fått henne att lära sig det mesta innan andra. Tror inte krogutgång och körkort kommer vara allt för stora besvikelser så det är värt att tycka synd om henne hela livet!

• Anonym (26 dec)

Är född runt julafton och nu som vuxen bryr jag mig inte alls. Men när jag var mindre så var det faktiskt inte så jättekul.
    1. Kändes som man bara firades en gång om året när alla andra firades två gånger (fick paket...)
    2. Det var extremt viktigt att mina presenter inte var inslagna i julpapper!
    3. Kändes som jag alltid fick mindre presenter, men det vet jag inte om det faktiskt stämde eller om det var inbillning.

Så hade jag haft lätt att få barn hade jag helt klart planerat in någon annan månad. Men nu var vi tvungna att gå igenom IVF för att lyckas och då kändes det mer viktigt att bli gravid, inte vilken månad bäbisen skulle komma i.

• Anonym (25:e december)

Vad kul. Jag fyller år den 25 december. Alla mins min dag.

• Ellyn

Om det är någon tröst TS så kan du sluta tycka synd om oss som är födda i december, vi klarar oss alldeles utmärkt, tack.
    Jag är född på nyårsafton, en skitdag att födas enligt många näst efter julafton, men jag har legat före mina jämnåriga kamrater i allt under hela uppväxten.

Jag och många andra "decemberbarn" är duktigt trötta på fördomar om hur korkade och efter i allt decemberbarn anses vara bara för att vi är födda när vi är. Gener och fostran och engagemang från föräldrarna har nog betydligt större inverkan på ens barn än när exakt på året man är född, vilket bevisar sig i hur många långsamttänkande februaribarn det finns också runtom i världen....

Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!