• Anonym (stackars!)

Tycker så jävla synd om decemberbarn!

Hejsan!

Jag och min sambo planerar barn. Vi har lite svårt att bli gravida så därför borde jag ju vara tacksam bara vi får ett barn till, men jag oroar mig så för att barnet kommer födas i December. Jag har alltid tyckt så synd om decemberbarn och önskar verkligen inte det ödet för mitt barn. Vad tycker ni? Speciellt ni som har decemberbarn?

• Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!
  • ikna

Om jag får vara ärlig så HATAR jag sånna som dig TS, det är sånna som du som jämt ska tycka synd om en som om man bara hade en arm eller liknande för att man är född i december. VAD är problemet? Jag är född i december, på självaste juldagen dessutom och alltid har folk tyckt synd om mig för det, lite smått kränkande faktiskt. Tycker ni att vi decemberfödda är sämre än ni andra eller vad är problemet?

• Anonym (..)

Min son är född i Maj och dotter i Augusti. Har alltid varit så nöjd över att båda fått fylla år på sommaren, man kan ha kalas i trädgården och man har en festlighet på sommaren (födelsedag) och en på vintern (julafton) - perfekt! Sen blev jag oplanerat gravid i våras och väntar nu barn nummer tre i november. Med alla hormoner så grät jag flera gånger över mitt stackars barn som skulle fylla år under året tråkigaste månad. Nu när jag vant mig vid tanken känns det istället bra att tråkiga november helt plötsligt blir festlig i och med en födelsedag :)

• Loriyana

Jag är född i slutet av december. Det var först när jag som 30-åring upptäckte familjeliv som jag fick reda på att det finns de som tycker det är negativt att födas i slutet på året. Har själv ALDRIG reflekterat över det. 

• linnéa001

Jag är född på jullovet, men i januari. Nu bryr jag mig inte men när jag var yngre så var det ju lika trist för mig som för de som var födda i december. 

Känner en som är född på juldagen och han bryr sig inte det minsta om det. Nära jul kan man fylla även om man är född i januari.

• Elin 834

Jag har ett januaribarn och ett december barn, det är lika synd om dem båda två ;). 
    Decemberbarnet är inte efter sina kompisar som är födda i början på året, däremot lite kortare. Hon fyller år den 14/12 firas då med kalas och paket. Det kan vara lite svårt att komma på julklappar men det brukar lösa sig. Värre är det för dottern som fyller år den 1/1, alla är lite mätta på kalas och paket när hon fyller år men hon brukar bli nöjd hon med :) 
    Vi firar två födelsedagar, lucia, jul och nyår på tre veckor....

• Anonym (dec barn)

Jag kan ju då isf tycka att det är värre att fylla år mitt i semestern! Stackars barn som inte kan få ha kalas med alla sina klasskamrater! 

Om man tycker det är så jobbigt med att få barn i December är ju upp till en själv! Det är inte synd om barnet, Det är synd om föräldrar som anser det vara jobbigt!
    Är väl inga problem att fira både födelsedag och julafton?!

• Anonym (Fia)

Jag väntar decemberbarn (runt 10e) och har aldrig reflekterat över att det skulle vara något dåligt.

Själv är jag född i slutet av september och har under tidiga skolåldern alltid varit först i klassen - jag tror intellekt snarare har att göra med arv än när man är född. Likaså den fysiska utvecklingen.

Som septemberbarn missade jag också krogkvällarna under sommaren när alla fyllt 18 och fick körkort sent. Men just idag är det skönt att fylla sent för då är man ju yngst haha. 

Jag tänker att man kan ha väldigt mysiga kalas under vintern. Med tänd brasa i ett frostigt uterum och en massa färgglatt julpynt, eller kanske pulkarace haha 

• Anonym (dec barn)
    Elin 834 skrev 2015-05-21 12:32:41 följande:

Jag har ett januaribarn och ett december barn, det är lika synd om dem båda två ;). 
    Decemberbarnet är inte efter sina kompisar som är födda i början på året, däremot lite kortare. Hon fyller år den 14/12 firas då med kalas och paket. Det kan vara lite svårt att komma på julklappar men det brukar lösa sig. Värre är det för dottern som fyller år den 1/1, alla är lite mätta på kalas och paket när hon fyller år men hon brukar bli nöjd hon med :) 
    Vi firar två födelsedagar, lucia, jul och nyår på tre veckor....

I min familj så firar vi 5 födelsedagar i December månad, om man räknar med min bror och mamma.

• Anonym (Bitsie)

"Vi hat lite svårt att bli gravida...." ändå känns tanken på ett decemberbarn jobbig? Oh lord... Tänk om folk kunde sluta tro att ALLT går att planera. Vad sjutton gör det vilken månad barnet föds? Skärpning! Vet MÅNGA decemberbarn (bl.a) min bästa vän o hon har ALDRIG varit senare än någon annan i sin utveckling.

• Anonym (Bitsie)
    ikna skrev 2015-05-21 11:40:25 följande:

Om jag får vara ärlig så HATAR jag sånna som dig TS, det är sånna som du som jämt ska tycka synd om en som om man bara hade en arm eller liknande för att man är född i december. VAD är problemet? Jag är född i december, på självaste juldagen dessutom och alltid har folk tyckt synd om mig för det, lite smått kränkande faktiskt. Tycker ni att vi decemberfödda är sämre än ni andra eller vad är problemet?

Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!