• Anonym (stackars!)

Tycker så jävla synd om decemberbarn!

Hejsan!

Jag och min sambo planerar barn. Vi har lite svårt att bli gravida så därför borde jag ju vara tacksam bara vi får ett barn till, men jag oroar mig så för att barnet kommer födas i December. Jag har alltid tyckt så synd om decemberbarn och önskar verkligen inte det ödet för mitt barn. Vad tycker ni? Speciellt ni som har decemberbarn?

• Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (26 dec) skrev 2015-05-21 09:38:15 följande:

Är född runt julafton och nu som vuxen bryr jag mig inte alls. Men när jag var mindre så var det faktiskt inte så jättekul.

1. Kändes som man bara firades en gång om året när alla andra firades två gånger (fick paket...)

2. Det var extremt viktigt att mina presenter inte var inslagna i julpapper!

3. Kändes som jag alltid fick mindre presenter, men det vet jag inte om det faktiskt stämde eller om det var inbillning.

Så hade jag haft lätt att få barn hade jag helt klart planerat in någon annan månad. Men nu var vi tvungna att gå igenom IVF för att lyckas och då kändes det mer viktigt att bli gravid, inte vilken månad bäbisen skulle komma i.

Låter som det var dina föräldrar som brast där i och med de inte kunde ordna så att du fick känna dig speciell på din dag, det kunde lika gärna hänt mitt i sommaren. Är född på juldagen, vi firade jul på julafton med julklappar och min födelsedag på juldagen med presenter. Vad födelsedagen som barn blir är vad föräldrarna och familjen gör den till.
    Anonym (stackars!) skrev 2015-05-20 21:45:58 följande:

Hejsan!

Jag och min sambo planerar barn. Vi har lite svårt att bli gravida så därför borde jag ju vara tacksam bara vi får ett barn till, men jag oroar mig så för att barnet kommer födas i December. Jag har alltid tyckt så synd om decemberbarn och önskar verkligen inte det ödet för mitt barn. Vad tycker ni? Speciellt ni som har decemberbarn?

Enda gången det är synd om oss december barn är när folk som du ser ner på oss för vilken tid på året vi är födda och ska jag vara ärlig är det mer synd om dig so har dessa fördomar.
  • Anonym (26 dec)
    Anonym (Hanna) skrev 2015-05-21 14:18:47 följande:
    Låter som det var dina föräldrar som brast där i och med de inte kunde ordna så att du fick känna dig speciell på din dag, det kunde lika gärna hänt mitt i sommaren. Är född på juldagen, vi firade jul på julafton med julklappar och min födelsedag på juldagen med presenter. Vad födelsedagen som barn blir är vad föräldrarna och familjen gör den till.
    Visst kände jag mig speciell på min dag men mina föräldrar kunde ju knappast göra nått åt min känsla att jag fick öppna presenter en gång om året istället för två... Det var nämligen så det kändes när dagarna var så nära. De förslog nån gång att de helt enkelt skulle fira mig tex under sommaren istället, men även om jag var lite sugen på det så valde jag att bli firad på rätt dag. Kanske blev extra tydligt för mig då min bror fyller i juni och alltid bara behövde vänta i 6 månader på nästa firande, medans jag fick vänta i 12 månader.

Sen ni som säger att det är tristare att fylla år mitt på sommaren när alla är iväg på semester, hur många tror ni är hemma och har tid att komma på kalas två dagar efter julafton? Mitt kompiskalas fick alltid förläggas några veckor tidigare.

Det är kul att läsa att så många "jul"-barn inte har brytt sig men jag tyckte inte om att fylla år vid julafton. Men nu som vuxen bryr jag mig som sagt inte. :)

• Rocket Mania

Då tycker jag mer synd om de som fyller i april (för då fyller varenda jävel år) eller på sommarlovet (för då är inte en  jävel hemma).

Jag tror inte jag kan komma på en enda sak som betyder mindre för mig än när på året barnen fyller år ( en i april och två på sommarlovet )

• cosinus

Jag har haft lätt att bli gravid och då planerat in barnen på våren (utom sista som är född i juli för det tog några månader att övertyga maken om att vi behövde ett till :) )

Min 7-åring är född i mars och med marginal minst i klassen. När han spelar fotboll och innebandy är han ganska jämnlång med de sena barnen född 2009 (han är då född 2008) och ja jag är tacksam att han inte är född i dec eftersom han då varit superliten mot många klasskompisar.

Även de övriga syskonen är korta och det är ingen skräll med tanke på hur vi föräldrar ser ut och ja, jag tänkte faktiskt på att så kul kan det inte vara att både vara markant minst och yngst i klassen. Generna var svårare att styra över än födelsedatumet :)

Men självklart går det jättebra för de allra flesta födda i dec. Men har man problem med inlärning så är det ju klart att det hjälper om man får vara äldst i en klass och inte yngst. Som vuxen kan jag inte tänka mig att det alls spelar roll men i skolålder kan det göra skillnad om man av andra anledningar sticker ut åt något håll. 

Å andra sidan, är man väldigt tidig kan det ju vara skönt att inte vara äldst så på det sättet kan det ju vara skönt vara född sent.

• Anonym (Nobeldagen)

Nu som äldre är det faktiskt lite kul att vara yngre eller t.o.m yngst av alla födda samma år! Jag blir ju liksom inte 47 lika tidigt som dom. Tungan ute 

• Anonym (26 dec)
    Anonym (Nobeldagen) skrev 2015-05-21 14:46:05 följande:

Nu som äldre är det faktiskt lite kul att vara yngre eller t.o.m yngst av alla födda samma år! Jag blir ju liksom inte 47 lika tidigt som dom. Tungan ute 

Hehe, precis så känner jag med. Var trist när man var yngre (framförallt det året man fyllde 18) att fylla sist men nu är det enbart positivt!
  • IMHO
    Anonym (..) skrev 2015-05-21 11:49:27 följande:

Min son är född i Maj och dotter i Augusti. Har alltid varit så nöjd över att båda fått fylla år på sommaren, man kan ha kalas i trädgården och man har en festlighet på sommaren (födelsedag) och en på vintern (julafton) - perfekt! Sen blev jag oplanerat gravid i våras och väntar nu barn nummer tre i november. Med alla hormoner så grät jag flera gånger över mitt stackars barn som skulle fylla år under året tråkigaste månad. Nu när jag vant mig vid tanken känns det istället bra att tråkiga november helt plötsligt blir festlig i och med en födelsedag :)

Hormonerna är bra att skylla på. Jag gör det dagligen och undrar vad jag ska skylla mina märkliga tankegångar på efter förlossningen i höst .

Ärligt talat, dock, vad bra att du lyckades vända tankarna till något positivt. Jag är novemberbarn och tyckte som ung mer synd om alla andra som inte hade något kul att se fram emot i november (detta var innan novemberlovet var uppfunnet). En tradition i min familj var att efter min födelsedag fick vi sätta igång med julförberedelserna. På så sätt längtade alla till min födelsedag.

Det kan ju vara ett tips till alla som får barn med "tråkiga" födelsemånader - vänd tidsperioden till något positivt, skapa egna familjetraditioner som gör månaden efterlängtad på fler sätt, var kreativa!
  • ikna

Hur kan ni sitta och påstå att någon född i december har ett sämre intellekt och inte samma inlärningsegenskaper som barn födda tidigare på året ?

Säger ni då också att ett decemberbarn som presterar bäst i skolan är ett underbarn eller att januaribarnet som det inte går lika bra för är mentalt handikappat?

Hur kan man ens vara så dumt funtad att man börjar diskutera intellekt och intelligens?

Hypotetiskt sagt är då de senare födda barnen egentligen smartare än de tidigt födda eftersom hela klassen lär sig skriva ungefär samtidigt.

Nä, ingen logik i det öht!

• Dr Mupp

Jag har ett augustibarn,  ett novemberbarn,  ett decemberbarn och januaribarn. 

Den som tycker det är tråkigast är augustibarnet. Hon fyller år veckan innan skolan börjar och då är det typ ingen som är hemma.

Novemberbarnet hade mått bra av att få börja skolan ett år senare, men sånt är ju inviduellt. 

Januaribarnet hade fördelen med att vara äldst när han började skolan, hade en helt annan mognad.

Yngsta barnet är född 28:e december och börjar skolan nu i höst. Det kommer bli super för han är verkligen skolmogen. Så att bli yngst i klassen kommer fungera utmärkt. 

När man är född på året har egentligen ingen större skillnad i det långa loppet. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • IMHO
    ikna skrev 2015-05-21 16:16:36 följande:

Hur kan ni sitta och påstå att någon född i december har ett sämre intellekt och inte samma inlärningsegenskaper som barn födda tidigare på året ?

Säger ni då också att ett decemberbarn som presterar bäst i skolan är ett underbarn eller att januaribarnet som det inte går lika bra för är mentalt handikappat?

Hur kan man ens vara så dumt funtad att man börjar diskutera intellekt och intelligens?

Hypotetiskt sagt är då de senare födda barnen egentligen smartare än de tidigt födda eftersom hela klassen lär sig skriva ungefär samtidigt.

Nä, ingen logik i det öht!

En befogad reaktion. Det finns en vida spridd fixering vid hur utvecklade barn ska vara vid först en viss levnadsmånad och senare levnadsår.

Många barn kan skriva redan innan skolstart. Ingen big deal. Man behöver varken få ångest över att barnen lär sig tidigare eller senare än klasskamrater, kusiner eller grannbarn. De är individer och stressar man barnen med schemalagda förväntningar kan man hämma deras medfödda lust att vara nyfikna och lära sig (se t.ex. James Nottinghams forskning). Barnets egen nyfikenhet är betydligt effektivare för dess utveckling än omgivningens förväntningar eller krav. Uppmuntra varje framsteg och hjälp barnet att se nya rimliga nåbara utmaningar UTAN deadline.
Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!