Anonym (Hanna) skrev 2015-05-21 14:18:47 följande:
Låter som det var dina föräldrar som brast där i och med de inte kunde ordna så att du fick känna dig speciell på din dag, det kunde lika gärna hänt mitt i sommaren. Är född på juldagen, vi firade jul på julafton med julklappar och min födelsedag på juldagen med presenter. Vad födelsedagen som barn blir är vad föräldrarna och familjen gör den till.
Visst kände jag mig speciell på min dag men mina föräldrar kunde ju knappast göra nått åt min känsla att jag fick öppna presenter en gång om året istället för två... Det var nämligen så det kändes när dagarna var så nära. De förslog nån gång att de helt enkelt skulle fira mig tex under sommaren istället, men även om jag var lite sugen på det så valde jag att bli firad på rätt dag. Kanske blev extra tydligt för mig då min bror fyller i juni och alltid bara behövde vänta i 6 månader på nästa firande, medans jag fick vänta i 12 månader.
Sen ni som säger att det är tristare att fylla år mitt på sommaren när alla är iväg på semester, hur många tror ni är hemma och har tid att komma på kalas två dagar efter julafton? Mitt kompiskalas fick alltid förläggas några veckor tidigare.
Det är kul att läsa att så många "jul"-barn inte har brytt sig men jag tyckte inte om att fylla år vid julafton. Men nu som vuxen bryr jag mig som sagt inte. :)