• Anonym (stackars!)

Tycker så jävla synd om decemberbarn!

Hejsan!

Jag och min sambo planerar barn. Vi har lite svårt att bli gravida så därför borde jag ju vara tacksam bara vi får ett barn till, men jag oroar mig så för att barnet kommer födas i December. Jag har alltid tyckt så synd om decemberbarn och önskar verkligen inte det ödet för mitt barn. Vad tycker ni? Speciellt ni som har decemberbarn?

• Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!
  • The past is now

Då tycker jag att du ska sluta tycka synd om de barnen TS. Det kan verklige inte vara ett problem för dig? Huvudsaken är väl att du KAN få ett barn?

Däremot är det "synd" om min lilla flicka som fyller år den 20/6! Ingen firande av varse sig förskola eller kompisarna därifrån. Alla är ju på semester!

Min ena son är ett Decemberbarn men aldrig att någon eller han själv bryr sig.

• Anonym (Novemberbarn)

Jag är född i slutet av november och har aldrig förstått varför det är synd om decemberbarn. Vad är problemet?
    Många av dem kanske är lite senare i utvecklingen än sina kamrater? Det är det argument jag får höra oftast.
    NEWSFLASH! Utvecklingstakten bestäms inte av födelsemånad! Jag vet att det låter märkligt för vissa men det är faktiskt helt sant!

Och varför måste man vara tidig i utvecklingen?

Jag har alltid varit tidig i utvecklingen och det är ingen jävla dans på rosor det heller. Att vara först med att lära sig läsa och skriva, att vara först med att förstå matematiken, att vara först med att få bröst, att vara först med att få mens... Inte så jävla kul alls!
    Ok det var inte kul att fylla år så nära jul, men det kan man ju lösa med att införa midsommarklappar om man tycker det är ett verkligt problem.

Jag tycker lite synd om min son som är född mitt i juli och aldrig får några kompisar med på kalaset eftersom alla är på semester då, det problemet har jag aldrig haft.

VARFÖR är det synd om decemberbarn? Jag fattar verkligen inte.

• Anonym (BF 31/12)

Ja, det tycker jag och min sambo också. Så nu när vi inte har kunnat få barn på egen hand och fått göra IVF så valde vi att skjuta upp en månad för att slippa riskera att få barnet i december. Och så slutade det med att det blev BF 31/12 i alla fall, så nu är det verkligen bara så att jag får kniiiiipa då. Vill verkligen inte ha barnet i december! Men kommer den då så gör den ju det och vi är lika glada ändå, men det är bara att vi vill ge barnet så bra förutsättningar som möjligt och där ingår t.ex. att inte vara född senast i klassen och därmed halka efter i utveckling och mognad.

• asta66
    Anonym (Hanna) skrev 2015-05-21 14:18:47 följande:
    Låter som det var dina föräldrar som brast där i och med de inte kunde ordna så att du fick känna dig speciell på din dag, det kunde lika gärna hänt mitt i sommaren. Är född på juldagen, vi firade jul på julafton med julklappar och min födelsedag på juldagen med presenter. Vad födelsedagen som barn blir är vad föräldrarna och familjen gör den till.
    Anonym (stackars!) skrev 2015-05-20 21:45:58 följande:

Hejsan!

Jag och min sambo planerar barn. Vi har lite svårt att bli gravida så därför borde jag ju vara tacksam bara vi får ett barn till, men jag oroar mig så för att barnet kommer födas i December. Jag har alltid tyckt så synd om decemberbarn och önskar verkligen inte det ödet för mitt barn. Vad tycker ni? Speciellt ni som har decemberbarn?

Enda gången det är synd om oss december barn är när folk som du ser ner på oss för vilken tid på året vi är födda och ska jag vara ärlig är det mer synd om dig so har dessa fördomar.
    Så sant att det är föräldrarna som väljer hur de hanterar det. Det är deras ansvar att födelsedagen inte slarvas bort bara för att barnet är fött när det är fött.
  • Anonym (####)

Vi räknade inte riktigt månader när vi bestämde oss för att prova att skaffa barn, det råkade ta sig på första försöket och BF blev 15/12, sen dröjde det till 30/12 innan hon kom. Shit happens liksom.

I år fyller hon 7, är näst längst i sin klass, ligger långt före de flesta i klassen med både läsning, skrivning och räkning, bästisten är född i februari. Hon verkar inte lida direkt ;)

Det som är svårast är att få ihop barnkalas, antingen får det bli början av januari eller början av december om det ska funka. Släkten firar stort när hon fyller! Sen är vi också noga med att hon inte bara ska få "vinterpresenter", utan förra året blev det t.ex en ny cykel och hon ska också få en skateboard nu i sommar.

• trololol

Jag är född lite mer än en vecka efter julafton och det suger också. Men jag älskar årstiden. Bara för att just du inte gillar det, behöver ju inte betyda att ditt framtida barn heller inte gör det? Barnet kanske kommer älska vintern, det vet vi ju inte.

• Anonym (Annadagen)

Va?!

Har alltid äääälskat att fylla år i december och vet två andra decemberbarn som känner likadant! En helt magisk månad t o m som vuxen!

• Anonym (Hanna)
    Anonym (26 dec) skrev 2015-05-21 14:33:31 följande:

Visst kände jag mig speciell på min dag men mina föräldrar kunde ju knappast göra nått åt min känsla att jag fick öppna presenter en gång om året istället för två... Det var nämligen så det kändes när dagarna var så nära. De förslog nån gång att de helt enkelt skulle fira mig tex under sommaren istället, men även om jag var lite sugen på det så valde jag att bli firad på rätt dag. Kanske blev extra tydligt för mig då min bror fyller i juni och alltid bara behövde vänta i 6 månader på nästa firande, medans jag fick vänta i 12 månader.

Sen ni som säger att det är tristare att fylla år mitt på sommaren när alla är iväg på semester, hur många tror ni är hemma och har tid att komma på kalas två dagar efter julafton? Mitt kompiskalas fick alltid förläggas några veckor tidigare.

Det är kul att läsa att så många "jul"-barn inte har brytt sig men jag tyckte inte om att fylla år vid julafton. Men nu som vuxen bryr jag mig som sagt inte. :)

Okej då förstår jag. Tyckte det lät som att föräldrarna slagit ihop alltihop till ett enda firande.
  • misspoison

Jag är född i december, superbra. Jag fick pengar i julklapp och i födelsedagspresent så jag hade massor att köpa för på rean. Nu när jag är äldre är det ju superbra att vara yngre än mina kompisar.

• SamanthaJ

"Önskar inte det ödet för mitt barn"? Okej.. 
    Jag är själv född i december, kan inte säga att jag lidit på något sätt utav det. Cad är problemet?

Svar på tråden Tycker så jävla synd om decemberbarn!