• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • MatsMats
    kattenklös skrev 2015-05-29 01:47:30 följande:

Folk är på riktigt efterblivna. Låt katter få vara katter och stäng dörrjäveln. Förbannade efterblivna idiot!! Sån som dig borde tvåbgssteriliseras. Äckliga människa!!!!

Många vill kunna ha dörren öppen, utan att få in grannens husdjur. Håll ordning på dina djur så slipper du oroa dig! Om man vill ha husdjur som springer fritt och uträttar sina behov ska man kanske inte bo nära andra...
  • MatsMats
    radwanska skrev 2015-05-28 22:24:45 följande:

Vanliga bondkatter är relativt vilda. Betydligt vildare än hundar allafall. Jag ger min katt mat men jag kallar mig inte direkt dess ägare, och jag kan inte styra eller ansvara för vad den gör när den är ute. Katter gör som dom vill. Jag kan inte ens styra om den kommer hem eller ej. Hittils har den alltid gjort det till min glädje, men två gånger har det dröjt ett par dygn. 

Jag förstår att det kan vara frustrerande om man har problem med en katt som bajsar eller förstör. Men en sandlåda kan täckas över, och kanske man inte bör vara så rädd om utemöbler, jag vet inte. Människan delar samhället med katter och har gjort så rätt länge nu.

Du har skaffat katten, katten är ditt ansvar. Du äger katten. Att du vägrar ta det ansvaret och tycker att andra ska få hantera eventuella problem bidrar tyvärr bara till konflikten mellan kattägare och andra.
  • Anonym (innekatt-ägare)
    kattenklös skrev 2015-05-29 01:47:30 följande:

Folk är på riktigt efterblivna. Låt katter få vara katter och stäng dörrjäveln. Förbannade efterblivna idiot!! Sån som dig borde tvåbgssteriliseras. Äckliga människa!!!!

Hoppas du inte är kattägare eller har ngt djur öht.
  • MatsMats
    Anonym (Du en IDIOT med en poäng) skrev 2015-05-29 05:01:48 följande:

Och till dom idioter som tycker det är okej att skämma ut kattägare som sköter sig borde läsa LAGEN. Om du ser en katt förstöra något och vet vems katt det är kan du kräva ersättning. Personligen fick jag ny klädsel till utemöbler ersatt en gång för något år sedan.

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och

skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och

övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar

skador eller avsevärda olägenheter.

Visst är det bra med lagstöd, men samtidigt har flera kattägare i tråden uttryckt att de aldrig kommer betala ersättning för skador som deras katter orsakar. Flera har skrivit att det ligger i djurens beteende (av någon anledning tycker man då att kattägaren är fri från ansvar), en kattägare har till och med kallar mig oansvarig för att jag har en stol på min uteplats.

Men ni kattägare kanske har blivit mer ödmjuka, accepterat ni ert ansvar?
  • Anonym (innekatt-ägare)
    MatsMats skrev 2015-05-29 07:30:39 följande:
    Du har skaffat katten, katten är ditt ansvar. Du äger katten. Att du vägrar ta det ansvaret och tycker att andra ska få hantera eventuella problem bidrar tyvärr bara till konflikten mellan kattägare och andra.
  • radwanska
    MatsMats skrev 2015-05-29 07:30:39 följande:
    Nej jag äger inte katten. Den är ingen ägodel och jag har inte ens köpt den. Men jag tar ansvar för dens välbefinnande. När jag säger att jag inte kan ta ansvar för vad den gör menar jag helt normala saker som lite exkrementer och beträdande av annans tomt. Skulle den däremot bli galen och attackera andra djur och människor så skulle jag givetvis agera.
  • MatsMats
    radwanska skrev 2015-05-29 08:31:27 följande:

Nej jag äger inte katten. Den är ingen ägodel och jag har inte ens köpt den. Men jag tar ansvar för dens välbefinnande. När jag säger att jag inte kan ta ansvar för vad den gör menar jag helt normala saker som lite exkrementer och beträdande av annans tomt. Skulle den däremot bli galen och attackera andra djur och människor så skulle jag givetvis agera.

Om du inte äger katten, då har alltså en granne lika stor rätt att besluta om avlivning eller katthemsplacering som du? Eller hur ser du på det?
  • radwanska
    Anonym (innekatt-ägare) skrev 2015-05-29 06:47:05 följande:
    Ja men den kattägare som låter sin katt springa ute i tättbebyggt område utan halsband tar inget ansvar öht. Den enklaste borde vara en lag som helt enkelt förbjuder kattägare att släppa ut sina katter vind för våg annat än om man bor på landet OCH då kunde man även där införa ett krav på registrering av antal katter och ev en liten skatt. Skulle förstås bli oerhörda problem när lagen skulle träda i kraft eftersom vad gör man då med alla katter som springer vind för våg. Jag älskar katter men skulle kunna tänka mig att varje kattägare får ett datum när katter ska vara borta och då får man välja att ta in sin katt eller så blir den infångad och i förlängningen avlivad (SMÄRTFRITT OCH SKONSAMT)
    Usch vilken hemsk försämring av samhället det skulle vara att inte längre se några katter ute. 

Vad blir nästa steg? Massutrotning av stadsduvor?
  • radwanska
    MatsMats skrev 2015-05-29 08:40:21 följande:
    Om du inte äger katten, då har alltså en granne lika stor rätt att besluta om avlivning eller katthemsplacering som du? Eller hur ser du på det?J
    Ja i princip. Lika liten rätt som jag själv har att avliva den. Varför nu någon skulle vilja det. Min katt är mycket rar och skötsam.
  • MatsMats
    radwanska skrev 2015-05-29 08:47:09 följande:

Ja i princip. Lika liten rätt som jag själv har att avliva den. Varför nu någon skulle vilja det. Min katt är mycket rar och skötsam.

Okej, ja det är ju i alla fall konsekvent. Men märkligt att du skriver om "min katt"!
Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!