• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • Tom Araya
    Vanillaextract skrev 2015-05-29 02:21:20 följande:
    Du delar denna planet med miljontals andra arter. Du har inte större rätt till planeten än de andra arterna. Människor har redan begränsats djurens värld in i absurdum. Det människor behöver är inte att ta över ännu mer revir, det är att lära sig dela världen med alla andra. Människor som djur.

Det betyder inte att du borde behöva stå ut med att djur inkräktar på ditt revir. Men du vägrar ju testa de olika metoderna för att förhindra detta för att du inte vill spendera pengar. Så det kan knappast handla så mycket om det. Hade ni varit allvarligt allergiska eller sett det som något allvarligt problem hade ni inte haft något problem med att spendera lite pengar för att bli av med problemet.

Katterna är oskyldiga. Precis som barn. Det är föräldrar eller ägare man ska vara arg på och hantera om det är något problem. Att bli arg på en katt som kissar på gräsmattan är lika logiskt som att bli arg på en skalbagge för att den kissar på gräsmattan.

Jag har aldrig upplevt katter som kissar vid mitt hus eller kommer in i huset. Inte en enda gång i hela mitt liv vart jag än bott. Den enda gång jag ens hört talas om beteendet är på familjeliv. Kanske är katten extra närgången för att ni gett den för mycket uppmärksamhet tidigare, har ni bara försökt med att spruta vatten och liknande ett kort tag kanske den inte lärt sig att hålla sig borta ännu. Fortsätt försöka att jaga bort den så fort ni ser den. Den bör lära sig tillslut. Kanske ni kan sätta en lapp runt halsbandet till ägaren om ni inte vet vem det är, där ni ber om att få prata med denne eller skriver era klagomål.
    Jag är ingen expert på hur man jagar bort katter. Jag gillar inte katter och har aldrig haft problemet. Men att skada det stackars djuret borde inte ens finnas bland alternativen.
    Dina argument är applicerbara på vilda djur, inte husdjur. Ta ansvar för de val du gör.
  • Vanillaextract
    Tom Araya skrev 2015-05-29 02:50:37 följande:
    Dina argument är applicerbara på vilda djur, inte husdjur. Ta ansvar för de val du gör.
    Nej mitt inlägg handlar om alla djur. Solig
  • Tom Araya
    Vanillaextract skrev 2015-05-29 02:53:30 följande:
    Nej mitt inlägg handlar om alla djur. Solig
    Det är kanske din åsikt, men argumenten gäller bara vilda djur, för husdjur finns där människan väljer att ha dem och utefter det valet får man ta ansvar.
  • Nenne666
    Vanillaextract skrev 2015-05-29 02:21:20 följande:

Du delar denna planet med miljontals andra arter. Du har inte större rätt till planeten än de andra arterna. Människor har redan begränsats djurens värld in i absurdum. Det människor behöver är inte att ta över ännu mer revir, det är att lära sig dela världen med alla andra. Människor som djur.

Det betyder inte att du borde behöva stå ut med att djur inkräktar på ditt revir. Men du vägrar ju testa de olika metoderna för att förhindra detta för att du inte vill spendera pengar. Så det kan knappast handla så mycket om det. Hade ni varit allvarligt allergiska eller sett det som något allvarligt problem hade ni inte haft något problem med att spendera lite pengar för att bli av med problemet.

Katterna är oskyldiga. Precis som barn. Det är föräldrar eller ägare man ska vara arg på och hantera om det är något problem. Att bli arg på en katt som kissar på gräsmattan är lika logiskt som att bli arg på en skalbagge för att den kissar på gräsmattan.

Jag har aldrig upplevt katter som kissar vid mitt hus eller kommer in i huset. Inte en enda gång i hela mitt liv vart jag än bott. Den enda gång jag ens hört talas om beteendet är på familjeliv. Kanske är katten extra närgången för att ni gett den för mycket uppmärksamhet tidigare, har ni bara försökt med att spruta vatten och liknande ett kort tag kanske den inte lärt sig att hålla sig borta ännu. Fortsätt försöka att jaga bort den så fort ni ser den. Den bör lära sig tillslut. Kanske ni kan sätta en lapp runt halsbandet till ägaren om ni inte vet vem det är, där ni ber om att få prata med denne eller skriver era klagomål.

Jag är ingen expert på hur man jagar bort katter. Jag gillar inte katter och har aldrig haft problemet. Men att skada det stackars djuret borde inte ens finnas bland alternativen.

Men du, haha. Att du inte blivit störd av katter i rabatter. Sandlådor, altaner eller att dom traskar in innebär ju självklart inte att det inte händer . När jag bodde i centrala Göteborg hände ju såklart inte sådant. Men nu bor jag i radhus sen 6 år och innan det i villa i 4 år. Det ränner katter högt och lågt här. I vårt radhusområde verkar folk ha fått dille på katt, 1-3 katter per familj. Du fattar ju själv... Det kryllar av katter här . Jag har hund, trots det trampar dom in genom altanen eller köksfönstret. Katter är inga fega djur och min stora hund på 50 kg skiter i vilket. Mina stora skräck är att det ska markeras i mina snordyra soffor. Vad fan.. Förringa inte andras upplevelser. Jag är djurägare själv...
  • Holabalola

Jag läste ca 15 sidor av samma prat fram och tillbaka.

Min fråga är bara, ni som är så oerhört trötta på att katter springer runt fram och tillbaka, hur tycker ni att man ska lösa problemet? (som inte innebär instängning eller avlivning av katt)

• Anonym (Lumi)
    Holabalola skrev 2015-05-29 04:24:33 följande:

Min fråga är bara, ni som är så oerhört trötta på att katter springer runt fram och tillbaka, hur tycker ni att man ska lösa problemet? (som inte innebär instängning eller avlivning av katt)

Sele/koppel eller daglig promenad med uppsikt över sin katt är två exempel på ansvarsfullt beteende hos ägaren.
  • Anonym (Du en IDIOT med en poäng)

Trådstartaren verkar vara allmänt störd och är i behov av hjälp. För det första sätter du en rubrik som drar alla som har katter över en och samma kam. Min familj har två katter men dom är innekatter. Bor i lägenhet och det enda jag håller med dig om är att man inte borde ha katter springa löst i ett bostadsområde. Där tycker jag man som kattägare kan ta ansvar och faktiskt ha innekatt. Vad är det för mening att ha katt om den ska springa ute? katter är vanedjur och vänjer sig att vara inne på en vecka.

Nu till det som får mig att bli rädd för din och andras skull. När du säger att du inte bryr dig om din dotter skulle sparka katten är ju HELT JÄVLA SJUKT. Dessutom när du själv föreslår att skada katten själv. Detta är något du ska ta med hyresvärden och klaga. I området jag bor hade folk inte koll på sina katter och lät dom springa och kissa och bajsa i grannars rabatter och annat. Till slut blev folk som inte tog varningarna på allvar vräkta. Vet du vems katt det är så klaga till hyresvärden så får dom ha katten inne eller också flytta ut på landet.

Men du verkar vara en olämplig förälder med det resonemanget!

Holabalola skrev 2015-05-29 04:24:33 följande:

Instängning av katt? SKOJAR DU?

En utekatt vänjer sig på 1-2 veckor att vara inne. Sedan finns det katter som är mer vilda då dom aldrig får komma in. Men då ska man bo på landet och inte i ett område där katten förstör för grannar. Som jag skrev så är jag själv kattägare till två underbara innekatter så jag älskar katter.

Men hur jävla roligt är det att få kattskit i sin rabatt eller på utemöbler med tygdynor?

Kan man inte ta ansvar för sina djur så är man en DÅLIG djurägare. Varför ska just katter springa lösa utan uppsikt? Vad skulle du säga om ormägare släpper en orm bland grannarna? Inte giftig självklart. Det finns folk som är allergiska och som inte vill ha katter som förstör på deras uteplats.

RESPEKTERA ANDRA NÄR NI BOR I BOSTADSOMRÅDE. KATTSKIT PÅ LEKPLATS ELLER HOS GRANNAR ÄR INTE OKEJ.

Kan man inte få sin katt att trivas inomhus ska man inte bo på ett ställe där den kan ställa till det för grannar.

mvh/ kattälskare som respekterar andra människor

Och till dom idioter som tycker det är okej att skämma ut kattägare som sköter sig borde läsa LAGEN. Om du ser en katt förstöra något och vet vems katt det är kan du kräva ersättning. Personligen fick jag ny klädsel till utemöbler ersatt en gång för något år sedan.

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
    skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
    övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
    skador eller avsevärda olägenheter.

• Anonym (innekatt-ägare)
    Anonym (Lumi) skrev 2015-05-29 04:39:55 följande:
    Sele/koppel eller daglig promenad med uppsikt över sin katt är två exempel på ansvarsfullt beteende hos ägaren.
    Ja men den kattägare som låter sin katt springa ute i tättbebyggt område utan halsband tar inget ansvar öht. Den enklaste borde vara en lag som helt enkelt förbjuder kattägare att släppa ut sina katter vind för våg annat än om man bor på landet OCH då kunde man även där införa ett krav på registrering av antal katter och ev en liten skatt. Skulle förstås bli oerhörda problem när lagen skulle träda i kraft eftersom vad gör man då med alla katter som springer vind för våg. Jag älskar katter men skulle kunna tänka mig att varje kattägare får ett datum när katter ska vara borta och då får man välja att ta in sin katt eller så blir den infångad och i förlängningen avlivad (SMÄRTFRITT OCH SKONSAMT)
Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!