• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • klyban
    Anonym (hatar katter) skrev 2015-08-06 13:52:38 följande:
    Inte alls. Jag berättade däremot att man enligt lag skulle kunna kräva kattägaren för uppstådd skada, men att ingen i praktiken kommer att få ett öre. Det är förbannat illa, för det innebär att alla som utsätts kommer att få ta alla kostnader själv. Sen förstår jag inte varför du upprepar det där med att stänga fönstret?! Blir som sagt lite svårt i en carport att stänga fönstret. Är det någon som är off-topic och tjatig, så ligger du bra till.

Ser så skoj ut, när du pratar om nått annat.
    Om nått jag inte ens protesterar emot.
    När det kommer till obehag och sina behov.
    Så är det rätt solklart Solig

• molly50
    klyban skrev 2015-08-05 23:31:17 följande:

Vilket ansvar är det?
    När du låter fönster vara öppna så katten går in?
    Det är ditt ansvar att säkra ditt hem, inte grannens katt eller dess ägare.
    Detta vet du om, så varför du ens försöker är roande.
    Sen kan man klaga på det, det kan man göra.

T ex att ersätt sådant som katten har skadat eller haft sönder.
    Jag ska inte behöva ha stängda fönster och dörrar under varma sommardagar för att grannen ska få ha sina katter lösa.
    Jag har valt att inte ha katt (pga att min man är allergisk mot katter) och ska inte behöva anpassa mitt hem efter andras.
    Lika lite som att man ska behöva anpassa sitt hem efter sin grannes lösspringande hund.

Lagen behöver ändras så att kattägare får lika mycket skyldigheter som hundägare.
    Tillsvidare så borde kattägare kunna ta sitt ansvar om inte annat av moriska skäl.
    För grannsämjans skull t ex.

Mattias och Hannah.
  • klyban
    molly50 skrev 2015-08-07 14:55:36 följande:
    T ex att ersätt sådant som katten har skadat eller haft sönder.
    Jag ska inte behöva ha stängda fönster och dörrar under varma sommardagar för att grannen ska få ha sina katter lösa.
    Jag har valt att inte ha katt (pga att min man är allergisk mot katter) och ska inte behöva anpassa mitt hem efter andras.
    Lika lite som att man ska behöva anpassa sitt hem efter sin grannes lösspringande hund.

Lagen behöver ändras så att kattägare får lika mycket skyldigheter som hundägare.
    Tillsvidare så borde kattägare kunna ta sitt ansvar om inte annat av moriska skäl.
    För grannsämjans skull t ex.

HAHA, ni är så gulliga.
    Det är redan fastställt att vill du inte djur ska ta in sig till dig, så får DU vidta åtgärder.
    Lycka till att få ut pengar för småskador som en katt gör.
    Och försöker du, så kommer du förlora lååångt mer än skadeståndets storlek.
    Du verkar inte förstå att ha en katt ute, så är det inte kattägarens ansvar att hålla den ur ditt hem.
    Det är ditt och kommer alltid vara ditt problem.

Man kommer aldrig ändra någon lag, då en hund kan vara potentiellt livsfarlig om den släpps fri.
    Det kommer aldrig en katt vara, om nu inte katten är ett lejon.
    Men och andra sidan är det ett lejon, så finns det andra lagar som tar över istället.
    Så aldrig ett problem.

Sen leka med naturen, är nått man inte ska göra.
    Det är Australien ett levande bevis för.
    Och plocka ur katten ur faunan, kan få följder som idag inte går att förutse.
    Och tro mig, det kommer ha följder.
    Visst så kan du fåna dig och säga att alla stackars fåglar får i alla fall leva.
    Men det i sig kan skapa katastrofala följder som tex över population och sjukdomar till följd.
    samma med råttor och möss, som helt säkert kommer öka en hel del.
    Man ska inte leka med naturen.

• molly50
    klyban skrev 2015-08-07 16:20:40 följande:

HAHA, ni är så gulliga.
    Det är redan fastställt att vill du inte djur ska ta in sig till dig, så får DU vidta åtgärder.
    Lycka till att få ut pengar för småskador som en katt gör.
    Och försöker du, så kommer du förlora lååångt mer än skadeståndets storlek.
    Du verkar inte förstå att ha en katt ute, så är det inte kattägarens ansvar att hålla den ur ditt hem.
    Det är ditt och kommer alltid vara ditt problem.

Man kommer aldrig ändra någon lag, då en hund kan vara potentiellt livsfarlig om den släpps fri.
    Det kommer aldrig en katt vara, om nu inte katten är ett lejon.
    Men och andra sidan är det ett lejon, så finns det andra lagar som tar över istället.
    Så aldrig ett problem.

Sen leka med naturen, är nått man inte ska göra.
    Det är Australien ett levande bevis för.
    Och plocka ur katten ur faunan, kan få följder som idag inte går att förutse.
    Och tro mig, det kommer ha följder.
    Visst så kan du fåna dig och säga att alla stackars fåglar får i alla fall leva.
    Men det i sig kan skapa katastrofala följder som tex över population och sjukdomar till följd.
    samma med råttor och möss, som helt säkert kommer öka en hel del.
    Man ska inte leka med naturen.

Jag har ingenstans skrivit något om att leka med naturen så det kan du lägga ner direkt.

Jag gör det jag kan för att skydda mitt hem från andras katter,vilket du hade sett om du hade läst mina kommentarer.
    Jag har lock på sandlådan,tar in stolsdynorna i en dynbox,barnvagnen och bilen i garaget.
    Men alla har inte den möjligheten!

Man ska inte behöva kasta ut pengar på att sätta upp staket runt tomten,vilket ändå inte hjälper mot katter.
    Man ska inte behöva betala för att hålla andras husdjur borta!
    Det är dit jag vill komma!

En katt kan också vara livsfarlig för den som är t ex allergisk.
    Den kan även orsaka skador om den t ex klöser någon i ögonen.
    Kattbett kan orsaka infektioner och stelkramp. Precis som hundars.
    Och som ägare så borde man ha moral nog att ersätta för skador som katten har orsakat. Även om lagen säger annat.
    (Vilken för övrigt borde ändras till att gälla kattägare lika mycket som hundägare. Då skulle kanske katterna stiga i värde och ägarna bli mer aktsamma om sina djur)

Mattias och Hannah.
  • Dannyboy

Är man djurvän så har man inte katter lösa i naturen. Katter dödar otaliga smådjur och långtifrån bara möss, de dödar ofta på mycket uttagna och smärtsamma sätt. Katter far själva otroligt illa när de är utomhus och den mängd katter som skadas och dödas är procentuellt väldigt hög för andelen utekatter.

Lagen ger oturligt nog dåliga katt ägare rätt att vind för våg låta svensk natur och de egna djuren fara illa på grund av att de inte orkar/vill göra sig besväret att säkerställa katternas naturliga behov på ett SÄKERT sätt.

Svensk lag kommer säkerligen att ändras i framtiden eftersom så många inte tar ansvar när det kommer till de egna djuren inte för att skydda allergiska grannar och katthatare utan för att skydda utekatterna själva och de svenska vilda djuren. Katten har fått ett kryphål som gör att de har mer friheter än andra husdjur, de har dock egentligen inte några mer behov av dessa juridiska friheter än andra djur. Om kattägare tar ansvar så kommer problemen som utekatter medför inte att kräva åtgärder. För er som säger att utekatter inte kan vänja vid att vara inomhus/utomhus under ordnade former så har jag något ni bör fundera på. De katt hem som ser till att fd vildkatter får ett hem kräver nästan alltid att katterna inte ska få bli utekatter, djur som alltså i vissa fall inte bott inomhus alls. Dessa katter vänjer sig och mår bra så varför skulle era utekatter inte kunna vänja sig? Kanske det snarare är DU som inte vill snarare än din katt?

Som gammal och blivande katt ägare tänker jag i alla fall se till så att mina katter inte far illa och därigenom inte heller stör potentiella grannar. Det går att bygga bra katt"voljärer" som inte bara är trygga utan också ökar möjligheterna för att berika kattens liv.

• klyban
    molly50 skrev 2015-08-08 13:07:05 följande:
    Jag har ingenstans skrivit något om att leka med naturen så det kan du lägga ner direkt.

Jag gör det jag kan för att skydda mitt hem från andras katter,vilket du hade sett om du hade läst mina kommentarer.
    Jag har lock på sandlådan,tar in stolsdynorna i en dynbox,barnvagnen och bilen i garaget.
    Men alla har inte den möjligheten!

Man ska inte behöva kasta ut pengar på att sätta upp staket runt tomten,vilket ändå inte hjälper mot katter.
    Man ska inte behöva betala för att hålla andras husdjur borta!
    Det är dit jag vill komma!

En katt kan också vara livsfarlig för den som är t ex allergisk.
    Den kan även orsaka skador om den t ex klöser någon i ögonen.
    Kattbett kan orsaka infektioner och stelkramp. Precis som hundars.
    Och som ägare så borde man ha moral nog att ersätta för skador som katten har orsakat. Även om lagen säger annat.
    (Vilken för övrigt borde ändras till att gälla kattägare lika mycket som hundägare. Då skulle kanske katterna stiga i värde och ägarna bli mer aktsamma om sina djur)

Haha, du är så naivt gullig.
  • molly50
    Dannyboy skrev 2015-08-08 13:12:00 följande:

Är man djurvän så har man inte katter lösa i naturen. Katter dödar otaliga smådjur och långtifrån bara möss, de dödar ofta på mycket uttagna och smärtsamma sätt. Katter far själva otroligt illa när de är utomhus och den mängd katter som skadas och dödas är procentuellt väldigt hög för andelen utekatter.

Lagen ger oturligt nog dåliga katt ägare rätt att vind för våg låta svensk natur och de egna djuren fara illa på grund av att de inte orkar/vill göra sig besväret att säkerställa katternas naturliga behov på ett SÄKERT sätt.

Svensk lag kommer säkerligen att ändras i framtiden eftersom så många inte tar ansvar när det kommer till de egna djuren inte för att skydda allergiska grannar och katthatare utan för att skydda utekatterna själva och de svenska vilda djuren. Katten har fått ett kryphål som gör att de har mer friheter än andra husdjur, de har dock egentligen inte några mer behov av dessa juridiska friheter än andra djur. Om kattägare tar ansvar så kommer problemen som utekatter medför inte att kräva åtgärder. För er som säger att utekatter inte kan vänja vid att vara inomhus/utomhus under ordnade former så har jag något ni bör fundera på. De katt hem som ser till att fd vildkatter får ett hem kräver nästan alltid att katterna inte ska få bli utekatter, djur som alltså i vissa fall inte bott inomhus alls. Dessa katter vänjer sig och mår bra så varför skulle era utekatter inte kunna vänja sig? Kanske det snarare är DU som inte vill snarare än din katt?

Som gammal och blivande katt ägare tänker jag i alla fall se till så att mina katter inte far illa och därigenom inte heller stör potentiella grannar. Det går att bygga bra katt"voljärer" som inte bara är trygga utan också ökar möjligheterna för att berika kattens liv.

Mattias och Hannah.
  • Anonym (less)
    klyban skrev 2015-08-05 23:31:17 följande:

Vilket ansvar är det?
    När du låter fönster vara öppna så katten går in?
    Det är ditt ansvar att säkra ditt hem, inte grannens katt eller dess ägare.
    Detta vet du om, så varför du ens försöker är roande.
    Sen kan man klaga på det, det kan man göra.

Som djurägare har man alltid ansvar för sitt djur. Om inte annars borde man vara såpass rädd om sitt djur att man tar väl hand om det. Och ser till att det inte orsakar problem för andra. För andra kan ta ut det på katten. Eller helt enkelt få nog. Och då åtgärda problemet i vredesmod. Mitt dur får hålla sig till min tomt. Andras djur är faktiskt inte välkomna.
  • klyban
    Anonym (less) skrev 2015-08-13 07:21:03 följande:
    Som djurägare har man alltid ansvar för sitt djur. Om inte annars borde man vara såpass rädd om sitt djur att man tar väl hand om det. Och ser till att det inte orsakar problem för andra. För andra kan ta ut det på katten. Eller helt enkelt få nog. Och då åtgärda problemet i vredesmod. Mitt dur får hålla sig till min tomt. Andras djur är faktiskt inte välkomna.
    Du vet vad jag pratar om, så varför prata om annat?
  • Anonym (less)
    klyban skrev 2015-08-13 12:26:34 följande:
    Du vet vad jag pratar om, så varför prata om annat?
    Nix!
Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!