• Anonym (Stina)

Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!

Blir galen snart, vad är det med kattägare som bara skiter i sitt ansvar.

Nu när solen tittar fram vill man ju gärna sitta ute o ha dörren öppen. O min 2åring gillar ju o leka i trädgården, men så fort vi sätter oss ute är det ALLTID en jävla katt som kommer, min dotter tycker det är jättekul, i början va de väl lite roligt, men man får ju säga va försiktigt klappa fint osv osv. Då kom den nån gång bara. Men nu är det

Vaaaarje dag vi är ute. Nu orkar jag inte hålla koll på vad dottern gör med katten. Råkar hon trampa eller sparka på den får det väl va så. O den försöker springa in heeela tiden. Får sitta med en jäkla vattenspruta nu. Både jag o sambon är allergiska så vi vill absolut inte ha den inne.

Men ska den hålla på så hela sommaren så överväger jag o doppa makrill i svinstark sås eller spruta tabasco i ögonen på den eller nått. Jag ska fan kunna sitta ute i min egen trädgård utan o "hålla vakt" vad får er kattägare o tro att era katter är välkomna o springa överallt. Varför har ni inte koll på era djur?!!!

• Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!
  • klyban
    Tom Araya skrev 2015-08-29 09:18:22 följande:

Det är mycket prat om det ekologiska systemet på dig, fast mig veterligen har ingen föreslagit att katten ska bort, bara att alla ägare av husdjur tar samma ansvar.

Du har heller inte kunnat försvara kattens särart som fritt tamdjur till skillnad mot andra. Ekosystemet är inte hållbart där eftersom alla djur har tagits från något ekosystem.

Vi har helt olika syn på vilket ansvarstagande det finns behov av du och jag, så där har du fel.

Du verkar alldeles ha glömt vad du själv skrev...

Tjatet om ekologiska systemet, har uppkommit för någon påstod att den inte finns där.
    Har aldrig diskuterat att den som art verkligen hör hemma där.
    Men efter tusentals år, så är det svårt att säga det inte är helt normalt att den tillhör ekosystemet.
    Och plockar man bort katten, så kommer balansen som idag finns rubbas.

Vet exakt vad ansvarstagande är, det är knappast det som är problemet här.
    Utan att folk inte bryr sig om att ta ansvar, då inget händer om de struntar i detta.
    Detta är knappast ett ovanligt fenomen i världen.

Att plocka ut meningar i sitt sammanhang, tar dig ingenstans.
    Också en diskussionsteknik som är förlegad.

• Tom Araya
    klyban skrev 2015-08-29 09:28:13 följande:

Vet exakt vad ansvarstagande är, det är knappast det som är problemet här.
    Utan att folk inte bryr sig om att ta ansvar, då inget händer om de struntar i detta.
    Detta är knappast ett ovanligt fenomen i världen.

Bra, då är vi överens om det i alla fall. Dags att ändra på regelverket då.
  • kaffe
    klyban skrev 2015-08-25 17:30:41 följande:

HAHA, där fick jag ett skratt Skrattande
    Det är ett mycket marginellt problem, dock sker det.
    Tydligen är det bara första toxyplasmasmittan som kan föras över till bäbis.
    Har man redan haft en smitta och får den igen, så ska det inte vara nått problem för barnet.
    Totalt sett så är det under 50 antal per år(för mig det var i denna härad), då både gravida och icke gravida.
    Av dessa som är gravida vet jag inte, andra länder screenar för detta i en graviditet.
    Sen om man tar immunsänkande läkemedel eller sjukdom som sänker immunförsvaret, då kan toxyplasman komma till ytan och göra dig sjuk.

Sannolikheten att infektera sin bebis i magen med toxoplasmos, om man som gravid legat och grävt i en sandlåda där en katt härjat finns förstås, men risken torde ligga på promillenivå. Är men rädd för det så finns det ett enkelt sätt att undvika risken. Man måste inte dyka ner i sandlådor eller för den delen låta sina barn göra det heller om man tror att man ska bli sjuk av det. Även om det är bekvämt att lämpa av sina barn i sandlådan, medans man själv kan sitta och dricka sin latte, så får man se till att hitta på andra saker att sysselsätta sitt barn med om tror att man blir sjuk av det. Barn stannar inte i utvecklingen för det.

Fast visst, man har ju rätt att vara i sin egen sandlåda och kräva att den ska vara kliniskt ren från allt utan att anstränga sej själv alls. Likaså i den kommunala lådan. Man kan gnälla sej fördärvad över det och mässa om sina rättigheter och grannars skyldigheter, eller göra som undertecknad. Lägga ett lock på sin egen sandlåda och klappa grannens katt när den kommer över och vill kelad med. Win win...
  • kaffe
    Tom Araya skrev 2015-08-29 10:12:33 följande:
    Hur vill du att reglerna ska se ut då?
  • klyban
    kaffe skrev 2015-08-29 10:35:10 följande:
    Sannolikheten att infektera sin bebis i magen med toxoplasmos, om man som gravid legat och grävt i en sandlåda där en katt härjat finns förstås, men risken torde ligga på promillenivå. Är men rädd för det så finns det ett enkelt sätt att undvika risken. Man måste inte dyka ner i sandlådor eller för den delen låta sina barn göra det heller om man tror att man ska bli sjuk av det. Även om det är bekvämt att lämpa av sina barn i sandlådan, medans man själv kan sitta och dricka sin latte, så får man se till att hitta på andra saker att sysselsätta sitt barn med om tror att man blir sjuk av det. Barn stannar inte i utvecklingen för det.

Fast visst, man har ju rätt att vara i sin egen sandlåda och kräva att den ska vara kliniskt ren från allt utan att anstränga sej själv alls. Likaså i den kommunala lådan. Man kan gnälla sej fördärvad över det och mässa om sina rättigheter och grannars skyldigheter, eller göra som undertecknad. Lägga ett lock på sin egen sandlåda och klappa grannens katt när den kommer över och vill kelad med. Win win...
    Grejen är ju att även om katten försvinner, så sandlådan blir inte helt plötsligt säker från toxy helt plötsligt.
    Sen har jag för mig att man bara kan smitta fostret första gången man får toxysmitta.
    Fråga mig inte varför, då jag inte har en susning för tillfället.
  • Anonym (Mumin)

För att få toxoplasma ska man få i sig smittan oralt. Är man rädd för avföring ska man låta bli att äta den samt inte stoppa fingrarna i munnen efter att ha vidrört den. Det går ogrundade rykten t.ex. om att gravida inte ska göra rent kattlådor, men det är ingen fara så länge man tvättar händerna efter att man vidrört avföring . Så bara ett tips till er som är oroliga, ät inte avföring och tvätta händerna om ni tror er vidrört det. Stoppa inte smutsiga fingrar i munnen. Så ska ni se att ni inte har något att oroa er över.

• klyban
    Tom Araya skrev 2015-08-29 10:12:33 följande:

Vad tror du vi är överens om?

Ändra regelverket, kanske nån justering behövs.
    Men frågan till vilken mening, då ingen bryr sig om att beivra det ändå.
    Kanske är cyniskt av mig, men här tror jag det är befogad cynism.

Detta har ju ältats innan, och förändra dessa regler känns otroligt avlägset.
    Fast än en del kan tycka det behövs.
    Men behövs inte mer regler, det vore i så fall bättre att beivra de regler som finns om nu nån bryter mot dessa.

• kaffe
    klyban skrev 2015-08-29 12:45:51 följande:
    Grejen är ju att även om katten försvinner, så sandlådan blir inte helt plötsligt säker från toxy helt plötsligt.
    Sen har jag för mig att man bara kan smitta fostret första gången man får toxysmitta.
    Fråga mig inte varför, då jag inte har en susning för tillfället.
    Min gissning är att inte toxyplasmosparasiterna inte lever särskilt länge utanför sina värddjur, i detta fallet katterna. Tar du bort katterna bör problemet vara löst med undantag kanske om parasiterna muterar och börjar bygga sandslott och lär sej leva på sand.
  • Tom Araya
    kaffe skrev 2015-08-29 10:35:58 följande:
    Hur vill du att reglerna ska se ut då?
    Samma ansvar för alla ägare av husdjur, ganska enkelt.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2015-08-29 12:59:09 följande:

Vad tror du vi är överens om?

Jo, att...
    klyban skrev 2015-08-29 09:28:13 följande:

klyban skrev 2015-08-29 12:59:09 följande:

Ändra regelverket, kanske nån justering behövs.
    Men frågan till vilken mening, då ingen bryr sig om att beivra det ändå.
    Kanske är cyniskt av mig, men här tror jag det är befogad cynism.

Detta har ju ältats innan, och förändra dessa regler känns otroligt avlägset.
    Fast än en del kan tycka det behövs.
    Men behövs inte mer regler, det vore i så fall bättre att beivra de regler som finns om nu nån bryter mot dessa.

Då får man ju ändra reglerna så överträdelser går att beivra, det funkar ju hyfsat vad det gäller andra husdjur.
Svar på tråden Varför är ni kattägare så jävla ignoranta?!